ویژگی های جامع مشرب تجربه گراها (Sp)

 ویژگی های جامع مشرب تجربه گراها (Sp)
  •  ویژگی های جامع مشرب تجربه گراها (Sp):

    • لذت بردن از زندگی
    • در لحظه بودن، آزادی
    • دوست ندارند محدود باشند
    • تکانه ای هستند
    • لذت از اعمال فیزیکی
    • هیجان، ماجراجو
    • یادگیری از راه عمل

    مشرب تجربه گراها (Sp):

    چهار تیپ شخصیتی: ESFPESTPISTPISFP در این دسته جا دارند

    مشرب تجربه گراها دسته ای از افراد هستند که در شخصیت شناسی به روش MBTI، در تیپ شخصیتی آنها دو حرف S (حسی) , p (ادراکی) با هم ظاهر شده اند. تجربه گراها از زندگی کردن در لحظه لذت میبرند و از چارچوب ها و محدودیت ها بیزارند، این ها همان هایی هستند که در کودکی پدر و مادر آنها از اینکه برای آنها قانونی میگذاشتند پشیمان میشدند زیرا آنها به هیچ وجه خود را در چارچوب ها نمیگنجاندن و همیشه بهانه ای برای خارج شدن و دور زدن قوانین داشتند.

    آنها همیشه در عجله بودند و کارهای بدون فکر را بخوبی انجام میدادند متاسفانه به دلیل عدم درک و نداشتن دانش MBTI در مدارس و در خانواده ها به آنها برچسب های عجیبی همچون بیش فعالی یا اختلال کم توجهی میزنند و آنها دچار کمبود عزت نفس میشوند!

    آنها دوست دارند زندگی را تجربه کنند و نیازی به درک آن ندراند SPها ( تجربه گراها) نسبت به زندگی خوشبین هستند و صرفا از انجام یک کار به احساس موفقیت میرسند

    به دلیل کارکرد حسی خود دوست دارند کارهایی را انجام دهند که هم با حس های ۵ گانه خود در آن درگیر شوند و هم نتایجش را به سرعت ببینند. در کنار اینکه علاقه شدیدی به درگیری حس های خود و نتیجه سریع را دارند آنها به آزادی عمل هم بهای فراوانی میدهند

    SPها باید به صورت عملی یاد بگیرند، بیزار از تئوری و نظریه ها هستند و سخنرانی های طولانی و کلاس ها حوصله آنها را به سرعت سر میبرد. روانشناسی میگفت دلیل اینکه sp ها کمترین مراجعه به روانشناس ها را دارند این است که نمیتوانند مدتی را روی صندلی بنشینند!

    برای اینکه مطلبی را یاد بگیرند باید خودشان آن را به صورت فیزیکی تجربه کنند تا بدانند قضیه چیست. آنها دوست دارند در هر کاری که میکنند لذت و آزادی عمل را دخیل کنند. نکته جالب در باره آنان این است که  آنها به دلیل داشتن ترجیح ادراکی (P)  مدیریت بحران فوق العاده ای دارند و در شرایط سخت و وقتی در تنگنا قرار میگیرند خوب موقعیت را مدیریت میکنند و از این هیجان ایجاد شده لذت میبرند ولی تا هیجان و بحران از بین میرود گویی انرژی آنها هم از میان میرود!! از شگفتی استقبال میکنند،از اتفاقات غیر منتظره استقبال میکنند و تغییرات لحظه آخری آنان را به وجد می آورد

    مهمترین ویژگی تجربه گراها واکنش های سریع آنها در لحظه است. آنها آگاهی بسیار عالی ای نسبت به محیط اطراف خود دارند، و دقیقا میدانند چه چیزی در حال رخ دادن است. داریو ناردی در کتاب خود که در باره کارکرد های مغزی تیپ های شخصیتی نوشته است متوجه شد که مغز تجربه گراها همیشه به شدت در حالت آماده باش است، مثل تنیس بازی که روی پاهای خود چپ و راست میشود و منتظر توپی است که به سمتش شلیک میشود. (تنیس بازها این حرکت را به این دلیل انجام میدهند که بتوانند با سرعت بیشتری واکنش نشان دهند)

     

    نحوه ی عملکرد مشرب تجربه گراها (SPها) در ارتباطات:

    اگر در عشق خود هیجان را میپسندید، اگر به دنبال سورپرایز شدن هستید، و میخواهید از تفاوت هایتان لذت ببرید یا یک sp هستید یا به یک SP نیاز دارید. Sp ها به دنبال جفت هم بازی خود هستند دوست دارند کسی را داشته باشند که با آنها به تفریح بپردازد و از زندگی در لحظه لذت ببرند و زندگی ای پر از هیجان را تجربه کنند.

    نگران نباشید اگر همسر یا دوستی دارید که دارای مشرب sp است و خود sp نسیتید میتوانید از او یاد بگیرید که چگونه در لحظه باشید و از زندگی لذت ببرید یا اگر خودتان دارای مشرب sp هستید میتوانید از دیگران یاد بگیرید آنچه را که ندارید!!(اهداف بلند مدت)

    از طرفی آنها از آزادی عمل لذت میبرند سعی نکنید خیلی آنها را کنترل کنید در تمام تیپ های شخصیتی آنهایی که مشرب SP دارند از کنترل بیرونی بیزارترین هستند اگر سعی کنید آنها را کنترل کنید یا باز خواست والد گونه کنید احتمالا سعی میکنند فاصله خود را با شما حفظ کنند. این طور فکر کنید که آنها مثل ماهی هستند که بسیار لیز است اگر به آنها فشار بیاورید از دست شما میلغزند.

     “مشرب تجربه گراها دوست دارند که شما هم با آنها در لحظه باشید و لذت زندگی را ببرید”

    آنها روحیه ای شاد دارند و احتمالا دیگران را هم شاد میکنند با روحیه خود. اگر ترجیح احساسی داشته باشند( ISFP, ESFP) مهربان و خوشرو و پر محبت خواهند بود و دید بسیار مثبتی نسبت به رابطه خود خواهند داشت و کمتر از کنترل گری ناراحت میشوند. آنها سعی میکنند با شما کنار بیایند زیرا نیاز شما مهم است.

    آنها از لمس کردن شما و عشق بازی های فیزیکی لذت زیادی میبرند. برون گراهایی که دارای مشرب SP هستند یعنی (ESXP) همین که وارد جمعی میشوند انرژی آنها همه جا را فرا میگیرد و در تعاملات اجتماعی واقعا به طور ذاتی عالی هستند و معمولا وقتی وارد مجلسی میشوند میتوانند مجلس را روی دستان خودشان بگردانند.

    اگر دارای ترجیح تفکری باشند (ISTP, ESTP) سعی میکنند عشق خود را به شما به صورت عملی نشان دهند(کمک کردن های فیزیکی، حل مسائل و توجه و خرید کادوهای عجیب)  اما بعضی مواقع کارهایی را میکنند که نیازی نمیبینند به شما توضیح دهند و توضیح هم نخواهند داد.

    توصیه: اگر شما دارای مشرب sp نیستید ولی در رابطه ای هستید که طرف مقابل شما sp است سعی کنید تعادل را برقرار کنید و کمی از کار خود بزنید و با آنها به تفریح بپردازید آنها بسیار توانمند هستند که استرس را از شما دور کنند و به شما خواهند آموخت که در لحظه باشید و لذت ببرید از زندگی…

     

    نوع شغل های مناسب مشرب تجربه گراها (SPها):

    به دلیل داشتن کارکرد p کارهایی را میپسندند که چارچوب خاصی را نداشته باشد و آنها را محدود نکند.. همچنین به دلیل کارکرد S کارهایی را میپسندند که عملی باشد و بتوانند نتیجه را ببینند و لمس کنند و در کارهایی که دارای هیجان باشد و عملی باشد عالی عمل میکنند.

    آنها به خوبی به اتفاقات در لحظه واکنش نشان میدهند و کمتر به سمت سازمان هایی با چارچوب های سفت و سخت جذب میشوند. مشرب تجربه گراها بیشتر سمت کارهایی که بتوانند هیجان را تجربه کنند و از همه مهتر آزادی عمل داشته باشند به طور طبیعی جذب میشوند. در بعضی از موارد افرادی  که دارای مشرب SP بوده اند مخصوصا در حالت برونگرایی(ESXP) در کارهای سازمانی با قوانین بالا پس از چند سال بسیار شکسته شده اند و احساس فروپاشی کرده اند

    آنها در کارهای دستی مثل هنر،آرایشگری، نجاری، مکانیکی، ورزش، پلیس(به دلیل هیجان بالا)خوانندگی، آهنگسازی و ….. که هیجان و تفریح و آزادی را با هم دارد موفق میشوند. همچنین به دلیل ریسک پذیری بالا و عکس العمل عالی به بحران ها دیده شده که کارآفرین های موفقی هم میتوانند باشند.

    آنها به دلیل اینکه به خوبی نسبت به شرایط کنونی و محیط اطرافشان آگاهی خوبی دارند و دقیقا میدانند که چه چیزی در حال رخ دادن است میتوانند سیاست مدارهای قوی ای هم باشند. به یا داشته باشید که آنها اهل برنامه ریزی نیستند و شعار آنها این است که شجاع باش و انجامش بده و به واکنش های در لحظه علاقه شدیدی دارند.

    اشخاصی که دارای مشرب تجربه گرا هستند به تاکتیک ها اعتماد بیشتری دارند تا استراتژی ها (تاکتیک آنچه که در لحظه به ذهنمان میرسد استراتژی نقشه ای است که از قبل آن را میکشیم و به نوعی پیش بینی آینده است) 

     

    نقاط ضعف تجربه گراها (SPها):

     

    امکان دارد از آینده غافل شوند و مراقب نباشند که برای آینده هم سرمایه گذاری کنند

    تکانه ای هستند و امکان دارد هیچ کاری را به اتمام نرسانند

    تصمیمات با عجله میتواند کار آنها را خراب کند باید مراقب این موضوع باشند

    اگر مراقب نباشند از دنیای درون خود بی خبر میشوند و به درونیات توجهی نمیکنند

    نقاط قوت  تجربه گراها (SPها):

    عمل گرایی بالا

    مدیریت بحران عالی

    آگاهی و تسلط بر بدن و فعالیت های فیزیکی

    شاد پر جنب و جوش و اهل تفریح

    چگونه با  تجربه گراها (SPها) کنار بیاییم؟

    از توانایی کنار آمدن با بحران ها و عمل گرایی بالای آنها تعریف کنید

    وقتی میخواهند ماجراجویی کنند و ایجاد هیجان کنند با آنها همراه شوید

    به آنها آزادی عمل و امکان انتخاب بدهید

    خیلی در باره نظریه ها و تئوری ها با آنها بحث نکنید

    به آنها بگویید چقدر از اینکه با آنها هستید لذت میبرید از زندگی

    چند توصیه به تجربه گراها (SPها):

    کاری را که شروع میکنید آن را به پایان ببرید

    مدتی را فکر کنید و با خود دو دوتا چهارتا کنید و ارزش هایتان را تعیین کنید

    اجازه ندهید کوهی از مسائل درست شود و بعد شیرجه بزنید در درونشان و یا فرار کنید

    کمی هم برنامه ریزی کنید به مدل خود: حداقل ۲تا ۳ کار را در روز روی برنامه بدون زمان بندی اجرا کنید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا