شخصیت شناسی MBTI چیست؟

شخصیت شناسی MBTI چیست؟
  • شخصیت شناسی MBTI چیست؟

    شخصیت شناسی MBTI یا Myers-Briggs Type Indicator، یکی از محبوب‌ترین روش‌های شخصیت‌پردازی در جهان است که برای بررسی و شناسایی نوع شخصیتی فرد به کار می‌رود. این تست شخصیتی بر اساس چهار بعد مختلف شخصیت سازگار با گروه‌های مختلف بنیادین ذهنی توسعه یافته است که شامل ابعاد Extraversion (E) یا Introversion (I)، Sensing (S) یا Intuition (N)، Thinking (T) یا Feeling (F)، و Judging (J) یا Perceiving (P) می‌شود.

    با استفاده از این تست، فرد می‌تواند نوع شخصیتی خود را شناسایی کند و برای بهبود روابط شخصی و کاری خود، بر اساس شناخت صحیح شخصیت خود، به سمت فعالیت‌هایی که برای آن مطلوب است، حرکت کند. همچنین، شخصیت شناسی MBTI در محیط‌های کاری و آموزشی نیز به کار می‌رود تا با شناسایی شخصیت‌های پرسنلی و دانشجویی، تیم‌های کاری و گروه‌های آموزشی را تشکیل داده و بهبود کیفیت کار و یادگیری را دنبال کند.

     

    وقتی در حال بزرگ شدن بودم به نظرم میرسید که من با بقیه هم سن و سالهایم متفاوتم و این موضوع برایم زجر آور و دردناک بود. همه ی پسر هایی که هم سن و سال من بودن یا حتی بعضی از دخترها خیلی حرفه ای حرکات فیزیکی را انجام میدادند و به عنوان یک کودک واقعا از من چابک تر، فعال تر، پر حرفتر و در جمع ها راحت تر بودند آنها در جمع ها میدرخشیدند اما من دقیقا برعکس همه بودم گوشه گیر و بیشتر درگیر افکارم بودم و واقعا توانایی انجام کارهای فیزیکی عالی را نداشتم و بیشتر مواقع عقب میماندم (خودتان میدانید که چه تاثیراتی میتواند داشته باشد بر بزرگسالی یک فرد)

    اما من راهش را پیدا کردم. چه اشکالی دارد مگر؟ من تلاش میکنم تا مثل بقیه باشم تا مورد تایید باشم مگر مشکلش چیست؟ مورد تایید بقیه بودن خیلی هم لذت بخش است.

    من شروع به تغییر خودم کردم و سعی کردم مثل بقیه رفتار کنم اما هر کاری میکردم واقعا نمیتوانستم مثل آنها و در حد آنها باشم. این موضوع خودش یک دردو رنج دیگری شد که به قبلی ها اضافه میشد. ضمنا من یک فرد احساسیِ سرشار از احساسات بودم و میتوانید با این موضوع به عمق فاجعه پی ببرید.

     

    به هرحال من خود واقعی ام را پنهان کردم و سعی کردم که شبیه دیگران باشم. اما میدانید من به طور ذاتی هم توانمندی هایی داشتم مثلا همیشه به من میگفتند باهوش هستی یا به سرعت هر مسئله ای را یاد میگیری، درک بالایی داری و… اما من فقط میخواستم مثل بقیه بچه ها چابک و اجتماعی باشم این ها بود که به چشم دیگران می آمد نه با درک بودن، عاقل بودن و قدرت یادگیری بالا و….البته حداقل از دید من اینگونه بود.

     

    بسیار خوب بریم ببینیم که MBT چه خدمتی به ما میتواند کند:

     

    MBTi به من نشان داد که چقدر عالی، خیلی ها کودکی مثل من داشته اند. خیلی های دیگری هستند که مثل من هستند و من تنها نیستم و این ها عیب من نیست بلکه طبیعت من است و من باید بتوانم از آنها استفاده های زیادی کنم.

    و چقدر عالی میشود که بتوانم آن را به بقیه مردم معرفی کنم. از نظر من MBTI برای هر فرد ضروری است و باید آن را یاد بگیرد.

     

    MBTI یک ابزار شخصیت شناسی است که به شما کمک میکند تا طبیعت خودتان را بشناسید و بتوانید به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید. خود پذیری خودتان را بالا ببرید و عزت نفسی عالی را در زندگی خود داشته باشید.

    مسیر های اشتباهی را در زندگی نروید و مسیر شغلی و زندگی خودتان را پیدا کنید. به سبک خودتان زندگی کنید و با دیگران کمتر خودتان را مقایسه کنید. شما را با آنچه که هستید آشنا میکند و توانمندی هایتان را برایتان کاملا مشخص میکند. خودتان را ورق میزنید نه آنچه که باید باشید را  و این موضوعی بسیار خوشایند است.

     

     به قول کارل یونگ :   “سعی نکن چیزی که نیستی باشی، از توانایی هایت لذت ببر”

     

     

    سیستم شخصیت شناسی  MBTI چگونه کار میکند؟

     

    این سیستم شخصیت شناسی یکی از دقیق ترین سیستم های شخصیت شناسی دنیا است که بسیاری از موسسات و شرکت های بزرگ دنیا و بسیاری از انسان ها برای داشتن زندگی بهتر از آن استفاده میکنند.

    شروع این مدل از شخصیت شناسی با روانشناس مشهور کارل گوستاو یونگ بود و پس از آن مادر و دختری به اسم های کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز آن را به زیبایی کامل کردند

     

    سیستمی که میرز-بریگز برای درک تفاوت های شخصیتی تدبیر کردند در اصل رفتار های مختلف را توضیح میدهند که اینها جملگی نشان میدهند این رفتارها چگونه در دنیا عمل میکنند. این سیستم مبتنی بر این نقطه نظر است که اشخاص با ترجیحاتی متولد میشوند. یعنی اینکه ما “ترجیح” میدهیم کاری را به شیوه ای مشخص انجام دهیم.

     

    میرز-بریگز چها رجفت ترجیح ضد هم را فهرست کرده اند. در محدوده هر جفت ما یکی را به دیگری ترجیح میدهیم و این یکی را که ترجیح میدهیم بیشتر مورد استفاده قرار میدهیم. زیرا برایمان راحت تر است

     

     

    چهار جفت ترجیح متضاد MBTI:

    برونگرا (E) و درونگرا (I):

    این جفت نشان میدهند که ما ترجیح میدهیم توجه خود را به کجا معطوف کنیم و چه چیزی به ما انرژی میدهد

    حسی بودن (S) و شمی بودن (N)

    این ها نشان میدهند که ما ترجیح میدهیم چگونه اطلاعات خود را درک کنیم

    فکری بودن (T) و احساسی بودن (F)

    اینها نشان میدهند که چگونه اطلاعات را ارزیابی میکنیم و تصمیم میگریم

    داوری کننده (J) و ادراکی (P)

    این جفت جهت گیری ما در سبک زندگی مربوط میشوند

     

    تیپ های شخصیتی:

     

    از بین هر جفت ترجیح متضاد، شخص به یکی از آنها متمایل میشود. اگر از هر جفت یکی را انتخاب کنیم به کدهای چهار حرفی میرسیم که هر کدام یک تیپ شخصیتی را شکل میدهند. برای مثال اگر شخص برونگرا (E) حسی (S) فکری (T) داوری کنند (J) باشد تیپ شخصیتی او ESTJ است.

    روی هم رفته به شانزده تیپ شخصیتی برخورد میکنیم. مانند بسیاری از امور زندگی ترکیب ترجیحات فردی از تک تک آنها بزرگ تر است. در زیر ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف را مشاهده میکنید

     

    ابزار گراها آرمان گراها خرد گراها سنت گراها
    ESTP ENFJ ENTJ ESTJ
    ISTP INFJ INTJ ISTJ
    ESFP ENFP ENTP ESFJ
    ISFP INFP INTP ISFJ

     

     

    اگر من تیپ های شخصیتی MBTI را بشناسم چه اتفاقی می افتد؟

     

    • وقتی بدانیم رفتار معمول یک شخص بخشی از یک انگاره طبیعی است میتوانیم رفتار های خود و دیگران را با داوری کمتری ارزیابی کنیم
    • دیگران را بیشتر درک میکنیم
    • زندگی بهتری چه در زمینه شغلی چه در زمینه روابط خانوادگی میسازم
    • ساختن روابط بهتر
    • احترام و حمایت بیشتری را برای همدیگر قائل شدن
    • به جای انتقاد و داوری آنچه که هستند را میپذیریم
    • درک متقابل ممکن میشود و به هماهنگی بیشتری میرسیم

     

    در چه زمینه هایی میتوانیم از MBTI استفاده کنیم؟

    Mbti چون علم انسان ها است و با خود انسان ها در گیر است تقریبا میتوان آن را با هر زمینه ای که انسان ها با آن در ارتباط هستند به کار برد:

    • مشاوره شغلی
    • کوچینگ فردی
    • رابطه عاطفی
    • حل تعارض
    • مدیریت زمان
    • بهبود عملکرد
    • بهبود و رشد فردی
    • پدر و مادر و فرزند پروری
    • تدریس
    • مذاکره
    • فروش
    • و….

    امید وارم توانسته باشم که شما را متوجه ضرورت این علم و آگاهی کرده باشم و از این به بعد با MBT بیشتر آشنا شوید و زندگی خودتان را به سبک خودتان بسازید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا