تیپ شخصیتی ISFP در یک نگاه

تیپ شخصیتی ISFP
  • تیپ شخصیتی ISFP

    تیپ شخصیتی ISFP یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی مطرح در روش شناختی MBTI است. این تیپ شخصیتی با نام “هنرمند” شناخته می‌شود و افرادی که این تیپ شخصیتی دارند، از نظر روحیه مثبت، خلاقیت و تخیل بالا برخوردارند. آن‌ها در ارتباط با دیگران مهربان و صمیمی هستند و عموماً در جمع به دنبال سرگرمی و تفریح هستند.

    از ویژگی‌های مهم این تیپ شخصیتی می‌توان به علاقه شدید آن‌ها به هنر، طبیعت، موسیقی و همچنین تجربه‌های جدید اشاره کرد. آن‌ها معمولاً از تجربه‌های خود به عنوان منبع الهام برای خلق هنر استفاده می‌کنند. همچنین، این افراد به دنبال زندگی آرام و پر از لذت هستند و از احساسات خود بیان می‌کنند.

    یکی از نقاط ضعف این تیپ شخصیتی، عدم تمایل به بیان نظرات شخصی و مشکل در ارتباط با افرادی است که با دیدگاه‌هایشان متفاوت هستند. همچنین، آن‌ها ممکن است در برخی مواقع به دلیل احساسات شدید خود، عملکرد مناسبی نداشته باشند.

    در کار، این تیپ شخصیتی تمایل دارد به صورت مستقل و از روی علاقه به کار خود فعالیت کند. آن‌ها به دنبال کارهایی هستند که باعث شادی و رضایت شخصی‌شان شود و اغلب در حوزه هنری، طراحی، ورزشی، طبیعت و محیط زیست فعالیت می‌کنند.

    • آرام، موقر با محبت و دلسوز
    • انطباق پذیر، فروتن
    • دارای حس زیباشناختی
    • آرامانگرا برای بهترین عملکرد
    • وفادار و یاری گری
    • واقع بین، صبور و بردبار
    • خودانگیخته و یکی کردن کار و تفریح

    ISFP: درونگرا، حسی، احساسی، ادراکی

    I: درونگرا، کسی که در سکوت و وقت گذاشتن با خود انرژی میگیرد

    S: حسی، کسی که متمرکز بر روی حقایق، اعداد و جزئیات است

    F: احساسی، کسی که بر اساس ارزش های شخصیتی خود تصمیم میگیرد

    P: ادراکی، کسی که به انعطاف پذیری گرایش دارد به جای نظم و چارچوب ها

      تیپ شخصیتی ISFP:

    سلام من یک فرد با تیپ شخصیتی ISFP هستم. افرادی با حس زیبا شناختی، زندگی در لحظه و عاشق انجام دادن کارهایی هستیم که به ما احساس خوبی میدهد و خودمان احساس کنیم که خوب هستند.

    ما افرادی سخاوتمند و نجیب هستیم که طبق ارزش های درونی خودمان زندگی میکنیم، زندگی پرنشاط و با شور و شوق و جاری بودن در لحظه را برای خود خواستاریم. افرادی ساکت و بی ادعا هستیم و خودمان را به دنیا در قالب کارهایی که با دست یا هنر انجام میدهیم میشناسانیم و اگر کسی از سبک کار ما یا کارهایی که انجام میدهیم انتقاد کنند یا نظر منفی دهند برای ما اصلا خوشایند نیست. شناخت ما ممکن است سخت باشد. البته برای کسانی که ما را کاملا میشناسند افرادی گرم و صمیمی هستیم اما در کل در خود فرو رفته و ساکت هستیم که در سکوت کارهای خود را انجام میدهیم

    ما (تیپ شخصیتی ISFP) به دنبال زیبایی در دنیای اطرافمان هستیم. معمولا ما استعدادی ذاتی برای هنر دارییم.  به دلیل داشتن کارکرد حسی برون ریز نسبت به رنگ ها، صدا، محیط درک خوبی داریم که ایم به ما کمک میکند که مسائل را از دید زیباشناختی بهتر درک کنیم. برای انجام دادن کارهای دستی مثل موسیقی، مثل نقاشی، مثل مجسمه سازی، رقص و…انگیزه فراوانی داریم

    ما نسبت به همتای تیپ شخصیتی خود یعنی ISTP میگویند سرعت کمتری در عمل کردن داریم. دقیقا درست است زیرا ما باید بر اساس احساس درونیمان و ارزش هایمان تصمیماتمان را بگیریم. و ما بر اساس اینکه آیا از این کار خوشمان می آید یا نه کارها را انجام میدهیم نه بر اساس منطق، به علاوه که ما بیشتر سعی میکنیم کارهایی را خلق کنیم یا به اجرا دراوریم و تمرکزمان بر قسمت هنری کار است، برخلاف ISTP ها که به دنبال حل مسئله در محیط هستند

    ما (تیپ شخصیتی ISFP) بیشتر سعی میکنیم خودمان را در قالب کارهایی که انجام میدهیم نمایان کنیم تا اینکه بخواهیم صحبت کنیم و در قالب کلمات خود را بیان کنیم. وقتی کاری که به آن علاقه داریم پیدا کنیم ممکن است خود را کاملا غرق در آن کار کنیم.

    شاید از دید کسانی که مارا نمیشناسند ما افرادی مغرور یا سرد به نظر برسیم اما کسانی که ما را میشناسند متوجه این هستند که ما چقدر به دیگران اهمیت میدهیم. ما نظرات و احساسات درونیمان را که به خوبی آنها را میشناسیم با دیگران درمیان نمیگذاریم و در درون خود قضاوت هایمان را معمولان نگه میداریم

    ما ترجیح میدهیم که در نقش حمایت کننده بیشتر ظاهر شویم تا اینکه بخواهیم با اعتماد به نفس بالا نقش رهبر یا نقشی که مرکز توجه باشد را انتخاب کنیم. یکی از ترس های زندگی ما این است که دیگران چه فکری در باره ما میکنند. منطق جمعی جهان بیرون برای ما تعیین کنندست هر چند که ما انتخاب هایمان را بر اساس اینکه خودمان چه احساسی داریم در باره موضوعی انتخاب میکنیم. به همین دلیل ممکن اس که در پشت صحنه نقش آفرینی کنیم.

    ما ( تیپ شخصیتی ISFP) در زندگیمان بیشتر نگاهمان به سمت این است که چه چیزی خوب است تا انیکه چه چیزی درست است. خوب بودن یعنی آنچه که در نظرما و بر اساس احساساتمان خوب است ولی درست بودن یعنی از نظر جمع درست باشد.

    “درون تمام تیپ های شخصیتی ISFP حس هنر ظریفی نهفته است که نیاز به رسیدگی و رشد دادن آن احساس میشود”

    ” ما (تیپ شخصیتیی ISFP) به دنبال آنچه که از لحاظ زیبایی و هنری برایمان لذت بخش باشد میرویم”

    ارزش ها و انگیزه های تیپ شخصیتی ISFP چیست؟

    آزادی و داشتن انتخاب یکی از ارزش های ما محسوب میشود در زندگیمان. اگر احساس کنیم که محدود شده ایم و انتخاب خاصی برای انتخاب کردن نداریم ممکن است حتی عصبی و خشمگین شویم. وقتی که چیزی را دوست نداشته باشیم قهر میکنیم و عقب نشینی میکنیم. انیکه کاری را انجام دهیم که احساس لذت بخشی را به ما بدهد برای ما از دیگر ارزش های زندگیمان محسوب میشود.

    برای ما (تیپ شخصیتی ISFP) دادن تجربه ای خوب به دیگران ارزش است سعی میکنیم چیزی را خلق کنیم یا به اجرا درآوریم و در این صورت به دیگران تجربه ای خوب و عالی را اهدا کنیم. در نتیجه دیگران نسبت به ما بهتر فکر میکنند پس کاملا واضح است که ما در مورد خودمان احساس بهتری را به دست می آوریم. به همین دلیل در کاری که مورد علاقه ما است به طور آرمان گرایانه ای تلاش میکنیم تا بهتر اجرا کنیم آن را.

    در واقع چرخه به این شکل است : آنچه میخواهیم و در حس و حال و علاقه مان است، حساسیت در به اجرا درآوردن آن به خوبی، تایید دیگران و فکری که در باره ما دارند در نتیجه احساس خوب نسبت به خودمان پس میتوان به این نتیجه رسید که اجرای ما و کار ما در ارزش های ما گنجانده میشود و مسئولیت پذیرانه به فکر این هستیم که چگونه آن را به بهترین شکل ممکن در بیاوریم.

    خوب بودن، خوب بودن از دیگر ارزش های ما در زندگی مان محسوب میشود ما تمام و کمال سعی میکنیم بر اساس ارزش هایی زندگی کنیم که بر اساس درست کاری و خوب بودن باشد.  نگرانی ما از این است که چرا بقیه انسان ها نمیتوانند به اندازه ما به خوبی عمل کنند یا اینکه درست کار نیستند در نتیجه هرچه دیگران بد عمل میکنند ما سعی میکنیم که خودمان بیشتر و بهتر در این راستا عمل کنیم.

    ارزش هایی که برای خود در زندگی تعیین میکنیم برای ما فوق العاده مهم هستند و یکی از ارزش ها کمک کردن به دیگران است به همین دلیل هم ممکن است ما را علاوه بر هنر و کارهای دستی در کارهایی که شامل کمک به دیگران است ببینید

    روابط عاطفی تیپ شخصیتی ISFP به چه شکل است؟

    در روابط خود ما افرادی پذیرنده ی شرایط و فرد مقابلمان هستیم. فرد مقابلمان را در اولویت مان قرار میدهیم اما یادتان باشد برای ما ارزش هایمان مهم است ممکن است که در برخی از موارد وقتی که از ما یا از ارزش هایمان اتنقاد شود عصبی و لج باز به نظر برسیم و دست به عمل هایی تکانشی بزنیم

    کنترل نشدن و آزادی عمل داشتن برای انجام آنچه که بخواهیم برای خود انجام دهیم یا دوستش داشته باشیم برای ما بسیار مهم است. احساساتمان را قالب حرکات و عمل های ساده نشان میدهیم.

    وقتی که چیزی را خلق میکنیم با تمام شوق خود دوست داریم که برای فرد مقابلمان آن را نشان دهیم و انتظار تایید را داریم اگر از کار هنری مان انتقاد شود باید به شما بگویم که خیلی رنجیده خاطر میشویم.

    در روابط خود به دنبال اشتراکات خود میگردیم و از تعارضات بیزاریم. انتقاد ها را نمیپسندیم و انتقاد کردن را هم دوست نداریم. دوست داریم که همسرمان با ما در لحظه زندگی کند و از لحظه لذت ببریم.

    سبک پدر و مادری کردن تیپ شخصیتی ISFP چگونه است؟

    ما به عنوان پدر و مادر افرادی خونگرم و حساس هستیم و به دنیال ایجاد راحتی و تفریحات در خانه هستیم. به نیاز های عملی فرزندانمان توجه میکنیم و به سرعت هرجا که نیازی در قالب عمل ببینیم اقدام میکنیم.

    ما افرادی آرام هستیم که حتی در طوفان ها هم سعی میکنیم آرامش خود را حفظ کنیم.  درست که سعی میکنیم از لحاظ احساسی به فرزندانمان نزدیک شویم اما به حریم خصوصی خود و فرزندمان احترام میگذاریم و به همین دلیل ممکن است که فرزندانمان درک درستی از صمیمیت و از خودگذشتگی هایمان نداشته باشند.

    افرادی که با تیپ شخصیتی ISFP پدر یا مادر میشوند معمولا سعی میکنند توجه بیش از حدی نسبت به نیازهای فرزندانشان داشته باشند که ممکن است باعث شوند نیاز های خود را فراموش کنند.

    سازماندهی امور و برنامه ریزی هایی برای فرزند داری برای ما یکی از نقاط ضعف ما محسوب میشود.

    شغل مناسب تیپ شخصیتی ISFP:

    شرایط شغلی ایده آل:

    • با ارزش های شخصی شما هماهنگ باشد
    • بتوانید هرچه بیشتر مرز بین تفریح و کار را کم کنید
    • آزاد باشید و قدرت انتخاب داشته باشید
    • بتوانید به جزئیات توجه کنید
    • نتایج کارتان را زود ببینید و درگیر کارهای بلند مدت نشوید
    • خیلی در مرکز توجه نباشید
    • کمک به دیگران
    • بیان خود از طریق عمل
    • درگیر رقابت کردن نشوید

    شغل های مناسب برای تیپ شخصیتی ISFP:

    • طراح مد، نجار، نقاش، رقصنده و ..
    • سرآشپز،هنرمند، طراحی لباس، خیاط و…
    • پرستار، فیزیوتراپیست، دستیار پزشک، داروساز، آتش نشان و….
    • نقشه برداری، مهندس طراحی نما، حیوان شناس و پزشک حیوانات و…
    • متخصص زیبایی، آرایشگر، مربی ورزشی،

    نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی ISFP:

    نقاط ضعف:

    • شخصی کردن انتقاد ها و دوری کردن از تعارضات
    • لج بازی و انفجار های به یک باره ای
    • نظم و سازماندهی برای این افراد مسئله است
    • دفاع نکردن از نقطه نظرهای خود ودشواری در تصمیم گیری های منطقی و نداشتن قاطعیت برای دفاع از نظرات خود
    • نا تمام گذاشتن پروژه ها
    • ممکن است از اینکه دیگران چه فکری در باره آنها میکنند مسئله داشته باشند
    • عدم توجه به آینده و نداشتن دید بلند مدت
    • نداشتن مدیریت مالی خیلی خوب

    نقاط قوت:

    • افرادی حمایتگر و وفادار هستند
    • ارزش های درونی و باور های قوی مخصوص به خودشان را دارند و نسبت به این باورها متعهد هستند
    • در مورد کاری که دوستش دارند احساس مسئولیت به شدت زیادی میکنند
    • توانایی تغییر و انعطاف پذیری بالا
    • مهربانی و سخاوتمند
    • ممکن است در اظهار نظراتشان با مسئله مواجه شوند هرچند در درون خود به آنها پایبند هستند

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا