چطور افراد خود شیفته را بشناسیم؟

افراد خود شیفته
  • افراد خود شیفته چطور افراد خود شیفته را بشناسیم؟

    چکیده مطلب

    افراد خودشیفته به لحاظ روانشناسی به افرادی گفته می‌شود که حس خودخواهی بالاتری نسبت به بقیه دارند و این موضوع می‌تواند باعث آزردگی خاطر اطرافیان این افراد شود و همچنین می‌تواند دلیل پیشرفت و تحسین برانگیز بودن این افراد باشد. اگر بخواهیم درک درستی از این رفتار داشته باشیم باید بگوییم که مجموعه‌ای از عادات خوب و بد در افراد شکل می‌گیرد که باید به رشد شخصیت خود بیندیشند. این مطلب به شما کمک می‌کند که خودشیفته بودن را تشخیص دهید و عادات بد آن را کنار بگذارید.

    افرادی که از سلامتی روانی برخوردار هستند، افرادی خوش مشرب و اهل صحبت و ایجاد رابطه دوستانه هستند. این افراد شنونده خوبی هستند و وقتی موضوعی را با آنها در میان می‌گذارید به آن مسئله به طور جدی توجه می‌کنند و در مراقبت از دیگران موفق هستند وافرادی گشاده رو و بخشنده و مهربان هستند.متاسفانه، در افراد خودشیفته این ویژگی ها به طور کامل وجود ندارد.

    ابتدا بگذارید بگوییم که خودشیفتگی چیست؟ خودشیفتگی عبارتی روانشناسی هست برای افرادی که خودخواهی بالایی دارند. افراد خودشیفته به نظریات خود توجه بالایی دارند و به نیازها و درخواست های دیگران توجه کمتری می‌کنند و به سختی به آنها پاسخ می‌دهند. اگر کاری که می‌خواهند را انجام ندهید به احتمال زیاد عصبانی خواهند شد.

    خب این توضیح کوتاهی درباره افراد خودشیفته بود. در ادامه به صورت کامل ۱۰ نشانه از افراد خودشیفته را بخوانید و در روابط عاطفی خود دقت داشته باشید که با چنین افرادی به چه شکل برخورد کنید.

    ۱.افراد خوشیفته به احساسات و افکار و ایده های شما توجهی ندارند

     

    افراد خودشیفته به صحبت های دیگران توجه کاملی ندارند و بجای اینکه صحبت های دیگران را پذیرا باشند سعی می‌کنند از گوشی بشنوند و از گوش دیگر در بیاورند. اگر ایده جالبی را با آنها در میان بگذارید انتظار تایید و حمایت از افراد خودشیفته را نداشته باشید. البته شاید بعدتر ایده شما را به عنوان ایده خودش با شما درمیان بگذارد.

    ۲.همه چیز برای او هست

     

    از آنجایی که افراد خودشیفته همیشه فکر می‌کنند بیشتر می‌دانند و باهوش تر هستند و کارهایشان را به شکل درستی انجام می‌دهند انتظار دارند که بیشتر صحبت ها درباره آنها باشد.

     


    افراد خودشیفته بخشندگی بسیار کمی دارند و به سختی در مقابل نیاز خود اولویت را به نیاز شما خواهند داد. همه چیز برای آنها خواهد بود، نیازهای آنها و خوسته های آنها و نه مال شما اولویت خواهد داشت.

    ۳.افراد خودشیفته با قوانین خود زندگی می‌کنند

     

    افراد خودشیفته  نگاهی از بالا به پایین دارند و احساس می‌کنند از دیگران برتر هستند و قوانین اجتماعی برای آنها نیست. در رابطه های خود یک طرفه به موضوعات نگاه می‌کنند، سعی میکنند در کارهای مختلف با تقلب پیشروی کنند و در کسب و کار خود یک شبه ره صدساله را بروند و قوانین را نادیده بگیرند.

    ۴.افراد خودشیفته نمی‌خواهند چیزی درباره مشکلات شما بشنوند

     

    افراد خودشیفته فکر میکنند که همه چیز باید به آنها مربوط باشد و اگر چیزی درباره ناراحتی و نگرانی های خودتان به آنها بگویید احتمالا فکر می‌کنند که از آنها انتقاد کرده اید و حتی اگر به خودشان نگیرند هم به سختی به حرف های شما پاسخی در جهت همدردی و همدلی خواهند داد و بیشتر به چیزهایی که ناراحت شان می‌کنند پاسخ می‌دهند تا از روی دلسوزی و مهربانی خود زیرا تمرکز آنها همیشه بروی خودشان نسبت به دیگران بیشترهست.

    ۵.اگر بحثی را شروع کنید، مقصر شما خواهید بود

     

    افراد خودشیفته هیچ توجیه و عذرخواهی را نمی پذیرند و خودشان را بالاتر از دیگران می‌بینند و این مدل ذهنی غالب این افراد هست.

    تمایلی به پذیرفتن مسئولیت اشتباهات و نواقص کار دیگران ندارند و خود را از صحنه های پاسخگویی به سرزنش های ناشی از اشتباهات دیگران به سرعت دور می‌کنند. از اشتباهات دیگران سعی می‌کنند دور بمانند و یا آنها را نادیده بگیرند.

     


    درغیر این صورت روحیه خود را به سرعت از دست می‌دهند. همچنین درباره ظرفیت تغییر پذیری این افراد آگاهی داشته باشید. اغلب این افراد عادت های بد را ادامه می‌دهند زیرا از اشتباهات خود نمی توانند درس بگیرند.

    ۶.اگر فرد خودشیفته ای عصبانی شود، مقصر همیشه شما هستید

     

    شاید شبیه این جمله را از افراد خودشیفته در هنگام عصبانیت شنیده باشید : «من خیلی عصبانی هستم و همه ی مشکلاتی که الان دارم تقصیر تو هست.» بله ، دوباره سرزنش کردن دیگران یکی از کارهایی هست که افراد خودشیفته مهارت خاصی در آن دارند و وقتی عصبانی شوند براحتی دیگران را مقصر همه چیز می‌دانند.

    مقالات مرتبط:  نشانه های فردی که می خواهد به دروغ شما را عاشق کند

    آنها عصبانی می‌شوند (چون دلیلش شما هستید!) و نکته دیگر اینکه آنها هیچگاه تاب دیدن عصبانیت دیگران را نیز ندارند.

    راه‌های تعامل با افراد خودشیفته

     

    اگر رفتارهای بالا برایتان آشنا هست و در اطرافیان خود مشاهده می‌کنید کارهای زیر برای تعامل با این افراد مفید خواهد بود:

    ۱. به نشانه های خودشیفتگی در خود توجه کنید

    خودشیفتگی اصولا مجموعه ای از عادت های تکرار شده هستند و عادات می‌توانند تغییر یابند. آگاهی از تمایل خود به خودشیفتگی می‌تواند شما را متوجه اشتباهات رفتاری‌تان کند و شخصیت بهتری برای خود بسازید.

    ۲. در اطرافیان خود اگر شخصیت خودشیفته ای دارید اصلا نگران نباشید

    همه ما در اطراف خود افراد خودشیفته را می‌بینیم و با آنها هر روز در تعامل هستیم و هرکسی در درجه ای خودشیفتگی خاص خودش را دارد اما اگر حتی خودشیفته ترین افراد هم در نزدیکی شما حضور دارند اصلا جای نگرانی نیست و بهرحال با آنها زندگی کردن هم ریتم خاص خودش را دارد، هرچند سعی کنید خیلی خود را درگیر فعالیت های آنها نکنید و بیشتر بروی کنترل اوضاع خودتان توجه داشته باشید تا شخص مقابل.

     


    ۳. صحبت های او را به خود نگیرید

    افراد خودشیفته گاهی اوقات به لحن صحبت کردن خود توجه ندارند و حرف هایی که نباید بزنند را به کار می‌برند و این باعث عصبانیت دیگران خواهد شد. در این مواقع به نوع انتقاد توجه داشته باشید که از سوی چه کسی هست، اگر این سخنان تند از سوی شخصیتی خودشیفته به شما گفته می‌شود سعی کنید طرز فکر او را در نظر گرفته و موضوع را تا حدودی برای خودتان آسان کرده و حتی از کنار آن بگذرید.

    ۴. دوباره بیان کنید

    افراد خودشیفته تمایل کمی به شنیدن دیگران دارند و وقتی با آنها صحبت می‌کنید توجه کافی را ندارند، در این مواقع دوباره سخن خود را بگویید و یا بگویید که نظرش درباره صحبتی که کردید چیست؟

    ۵. شرایط برد-برد را بوجود بیاورید

    اگر مسئولیت رهبری را در جایی به عهده دارید و یکی از اعضای تیم شما شخصیتی خودشیفته دارد باید شرایط مساوی به صورت برد-برد برای تمامی افراد بوجود بیاورید و نباید شرایطی که وی ایجاد می‌کند را بپذیرید و سعی کنید او را آرام نگه دارید.

    ۶. آرامش خود را حفظ کنید

    هرکسی وقتی در مود و حالت روانی بهتر، شنونده بهتری خواهد بود. عصبانیت باعث خواهد شد سخنان کسی را گوش نکنید و شخص خودشیفته نیز به شما اعتنایی نخواهد کرد و مشکلات رابطه با افراد خودشیفته برای شما بیشتر خواهد شد.

    و کلام آخر…

    خیلی مهم است که بتوانید با چنین افرادی رابطه صحیح و مناسبی ایجاد کنید، این موضوع از آن جهت مهم هست که بسیاری از افراد خیلی دوست داشتنی و قابل تحسین عاداتی شبیه افراد خودشیفته را در خود ایجاد کرده اند. هرچند که ذهنیت آنها مثبت و برای شما نیز مفید خواهد بود.

    از تعامل با این افراد خسته نشوید و کمی قدرت روانی خود را برای رابطه با افراد خودشیفته افزایش دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا