جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » تربیت فرزند نابغه » چگونه با کودک درونگرای خود رفتار کنیم ؟

نحوه رفتار با کودک درونگرا

 

نحوه رفتار با کودک درونگرا

آیا کودکی دارید که در تنهایی خود خوش حال تر است ؟آیا نگران هستید که فرزند شما گوشه گیر شود و احساس می کنید این انزوا می تواند  در رشد اجتماعی و عاطفی او اختلال ایجاد کند  و یا حس می کنید که او کم ذوق است و هیچ کدام از تلاش های شما کارساز نیست . پس اگر کودک درونگرایی دارید حال باید از روش تربیتی  با رویکزد متفاوت استفاده کنید .

ویژگی های کودک درونگرا

اگر کودک شما درونگرا باشد حتما این موارد را در رفتار او مشاهده خواهید کرد

۱)کودک درونگرا یک مشاهده گر ،شنونده است .

۲)او از تنهایی لذت می برد و به دوستان خیالی و اسباب بازی هایش بسنده می کند .

۳)او دوست دارد تکالیف و پروژه هایش را خودش انجام دهد .

۴)کودکان درونگرا مدتی طول می کشد که با تا با افراد و موقعیت های جدید کنار بیایند گاهی ممکن است با کسانی که قبلا ملاقات داشته اند نیز زمان ببرد تا دوباره ارتباط برقرار کنند .

۵)دوستان کمی دارد یک یا دونفر و در گروه های بزرگ راحت نیست

 

چگونه با کودک درونگرای خود رفتار کنیم ؟

 

۱)اجازه دهید که کودکتان از زمان تنهایی خود لذت ببرد .

فرزند شما به مدت زمان زیادی برای فکر کردن در مورد اتفاقات و بازیابی انرژی درونی خود نیاز دارد .

۲)بعد از پایان یک روز شلوغ با یک اتفاق احساسی ،فرزند شما به جای نشستن یا صحبت کردن درباره آن ترجیح می دهد تنها باشد .

۳)این کار به او کمک می کند درباره اتفقات طول روز فکر کند و مساِئل را همان طور که هست  به روش خودش تجزیه و تحلیل کند .

حتما بخوانید
تربیت دینی کودکان ( تکنیک های تربیت دینی کودکان)⭐

۴)او را مجبور نکنید که با شما در مورد مسائل مختلف حرف بزند کمی او را به حال خود واگذارید.

۲)به او برچسب نزنید .

اگر کودک شما خجالتی است به هیچ عنوان به خودتان این اجازه را ندهید که او را با این لقب صدا بزنید در این صورت او عصبانیتی را تجربه خواهد کرد که جزو یک صفت ثابت در او می شود نه یک احساسی که می تواند کنترل کند .

او همچنین می تواند درک کند که خجالتی بودن در جامعه مورد انتقاد است . وقتی دیگران او را خجالتی می نامند سعی کنید  آن را به آهستگی بازسازی کنید مثلا بگویید”سارا دوست داره وقت خودش را برای موقعیت های جدید صرف کنه .”

۳)فکر نکنید ارثی است

اگزر شما درونگرا هستید سعی نکنید سابقه درونگرایتان را روی فرزندتان اعمال کنید  درونگرایی شما می تواند  شما را در جوانی آزرده کرده باشد و تصور نکنید که این می تواند نمونه ای برای فرزند شما باشد  یا او نمی تواند مسئولیت رسیدگی به آموزش راداشته باشد . در حالیکه او از پس کارهایش برمی آید و با این کار رشد می کند .

بهترین کاری که برای او می توانید انجام دهید این است که می توانید کمکش کنید از خصوصیاتش لذت ببرد و اعتماد به نفس داشته باشد و به او آموزش دهید با جنبه های چالش برانگیز طبیعت خودش کنار بیاید.

۴)آرام حرکت کنید اما حرکت کنید .

اگر کودک شما نسبت به امتحان کردن چیزهای جدید و ملاقات با افراد جدید بی تمایل است ،او را به تدریج در معرض تجربه های نو قرار دهید . اجازه ندهید او انتخاب کند اما به محدوده هایش احترام بگذارید حتی اگر به نظر زیاد می اید ،قدم به قدم در برابر چیزی که احتیاط می کند برویدو او را به خاطر تلاش برای اجتماعی شدن تحسین کنید . زمانی که از چیز ی لذت می برد و یا از کس یمترسد این را به او خاطر نشان کنید و در نهایت او یاد می گیرد که احساس نگرانی خود را تنظیم کند .

حتما بخوانید
چند نکته در تربیت فرزند

۵)جلوی دیگران از او چیزی نخواهید .

شاید فرزندتان صدای خوبی دارد و یا جوک های خیلی بامزه ای تعریف می کند  اما فراموش نکنید که شخصیت درونگرایی دارد .کودکان درونگرا دوست ندارند در معرض توجه قرار بگیرند و برای دیگران نمایش بدهند اگر فرزند شما هم توانایی و مهارت خاصی دارد از او نخواهید که مهارتش را به دیگران نشان بدهد شاید نظر مهمان هایتان با شما فرق داشته باشد .

۶)به جای کودک صحبت نکنید.

اگر کسی از فرزندتان سوال می پرسد و شما بلافاصله به جای کودک جواب می دهید . کودکان درونگرا خجالتی هستند و کمی طول می کشد تا صحبت را شروع کنند . کمی زمان به کودتان  بدهید تا خودش جواب بدهد .

در پایان باید این را بدانیم که کودکان درونگرا مثل گل های ارکیده هستند که نسبت به محیط پرورش خودشون حساسند . پس ما والدین در این زمینه باید تلاش کنیم  که بتوانیم با آنها آگاهانه رفتار کنیم

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه با کودک درونگرای خود رفتار کنیم ؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا