۱۰ مورد از مهم ترین مهارت های اجتماعی در زندگی

مهارت های اجتماعی
  • ۱۰ مورد از مهم ترین مهارت های اجتماعی در زندگی

    مهارت های اجتماعی در زندگی بسیار مهم هستند و می توانند به شخصیت و رفتار شخص تاثیر فراوانی بگذارند. این مهارت ها شامل مواردی مانند توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران، توانایی حل اختلافات، توانایی همکاری و تعامل با دیگران، توانایی تشخیص احساسات و نیازهای دیگران، توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران در موقعیت های مختلف، توانایی شنیدن و درک دیدگاه های دیگران، توانایی مدیریت خشم و احساسات منفی، توانایی ارائه نظرات و ایده ها به دیگران و توانایی احترام گذاشتن به دیدگاه های دیگران می باشد. این مهارت ها به شخص کمک می کنند تا در موقعیت های اجتماعی مختلف، از جمله در محیط کار، خانواده و روابط دوستانه، بهتر عمل کند و با افراد دیگر به صورت موثر و معتبر ارتباط برقرار کند. بنابراین، توسعه و بهبود مهارت های اجتماعی می تواند به شخص کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفقیت بیشتری داشته باشد.

    در دنیای امروز از هر کسی در مورد مهارت های اجتماعی سوال شود، اولین گزینه ای که به ذهنش خطور می کند مهارت ایجاد ارتباط بهتر در شبکه های اجتماعی آنلاین و قوانین آن است. اما در این مقاله مد نظر ما موضوع دیگری است. موضوعی که با غرق شدن در شبکه های اجتماعی آن را فراموش کرده ایم. چندین سال پیش مهارت اجتماعی به صورت یک سری تکنیک ها و روش های برقراری ارتباط خوب با اطرافیان معنی می شد.

    در این مقاله می خواهیم مهم ترین آنها را یادآور شویم و روش به کارگیری صحیح آنها را تشریح کنیم.

     

    ۱. برقراری تماس چشمی از مهم ترین عوامل

    امروزه اغلب ما در گوشی، لپ تاپ، آی پد و تبلت خود غرق شده ایم و به ندرت برای صحبت با کسی به دیدن او می رویم. بهتر است که از این تکنولوژی ها کمی فاصله بگیریم و عزیزان و اطرافیان خود را بهتر و بیشتر ببینیم. تماس چشمی یکی از مهم ترین مهارت های اجتماعی است که باید به آن توجه نمود. ارتباط رودررو با اطرافیان منجر به بهبود روابط بین فردی خواهد شد. در نتیجه روابط اجتماعی نیز بهبود و گسترش خواهد یافت.

    ۲. زبان بدن از جمله مهارت های اجتماعی

    زبان بدن یکی از انواع مهارت های ارتباطی به شمار می رود. در این روش برقراری ارتباط از زبان و کلمات استفاده نمی شود. بلکه نحوه بیان این کلمات مد نظر هستند. زبان بدن از جمله مهارت های غیرکلامی است که می تواند اطلاعات بسیاری را به مخاطب انتقال دهد.

    به طور مثال اگر از اشاره ها و علائم به درستی در ارتباط با مخاطب استفاده نشود، ممکن است او تصور کند که ما تمایلی به این ارتباط نداریم. اما در صورتی که از آنها به درستی استفاده شود منجر به برقراری یک ارتباط مؤثر خواهد شد. باز و بسته کردن دست ها و بازوها، حرکت پا و بدن و سایر روش های غیرکلامی را می توان برای زبان بدن مثال زد.

     

    ۳. تفاوت بین اظهارنظر و تهاجم

    یکی دیگر از مهارت های اجتماعی توانایی تفاوت قائل شدن بین بیان نظر خود و حمله به نظرات طرف مقابل است. اظهار نظر کردن، پرشور بودن برای توضیح آن و اثبات درستی آن بسیار عالی است. اما باید مراقب بود که از خط قرمزها عبور نکرد. چرا که عبور از یک سری خط قرمز ها و تهاجم به طرف مقابل برای اثبات نظر خود نتیجه عکس خواهد داد.

    ۴. انتخاب روش برقراری ارتباط مناسب

    روش های مختلفی برای برقراری ارتباط وجود دارد. اما انتخاب مناسب ترین روش، یکی از مهارت های اجتماعی به شمار می رود که لازمه برقرای یک ارتباط خوب است. به طور مثال بحث و مناقشه از طریق ایمیل و یا شبکه های اجتماعی روش درستی نیست. چرا که انتقال احساس از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی ممکن نمی باشد.

    در نتیجه می بینیم که ارتباط رودررو بهترین روش برای برقراری ارتباط است. حتی ارتباط تلفنی نیز در حد ارتباط رودررو نیست. ارتباط در شبکه های اجتماعی علاوه بر عدم انتقال احساس بسیار مشکل و حساس نیز می باشد. چرا که استفاده از یک کاما نیز می تواند معنی جمله را تغییر دهد.

     

    ۵. انعطاف پذیری و همکاری از مهم ترین مهارت های اجتماعی

    برخی از افراد این نگرش را دارند که راه و روش آنها بهترین است و هیچ اشتباهی در نگرش، طرز تفکر و روش آنها وجود ندارد. این باور معمولاً اشتباه است. در نتیجه بهتر است انعطاف پذیر باشیم و قبول کنیم که همواره روش های جدیدتر و کارآمدتری وجود دارند. به یاد داشته باشیم که ما همواره به کمک و هم فکری اطرافیان احتیاج داریم. در نتیجه باید ذهنی باز، انعطاف پذیر و پذیرای نظرات جدید داشت.

    ۶. انتقاد پذیری بدون گارد گرفتن

    یکی از ظریف ترین مهارت های اجتماعی انتقاد پذیر بودن است. این مورد میزان مهارت فرد در کنترل خود در مقابل انتقادات و نظرات مخالف را نشان می دهد. لذا توصیه می کنیم به جای از کوره در رفتن در مقابل انتقاد دیگران، سعی در دریافت اطلاعات و تجربیات طرف مقابل داشته باشید.

    این در حالی است که می دانیم انتقاد پذیر بودن و شنیدن انتقاد کار راحتی نیست. به خصوص اگر این انتقادات توجیه نداشته باشند و حق با ما باشد. اما طبق کتاب “۱۰۱ مهارت اجتماعی” که توصیه به آرام ماندن در مقابل انتقادها، خوب گوش دادن و پذیرفتن آنها می کند، بهتر است که از هر گونه انتقادی اطلاعات لازم را دریافت کنیم.

     

    ۷. مثبت بودن و مثبت اندیشی در هر شرایطی

    تجربه ثابت کرده است که افراد با مهارت های اجتماعی بالا افراد بسیار مثبت اندیشی هستند. مثبت اندیشی و مثبت نگری باعث موفقیت انسان در تمام عرصه های زندگی (به خصوص در زمینه شغلی) می شود.

    نگرش منفی، افکار منفی و انرژی منفی باعث دفع اطرافیان و البته موفقیت خواهد شد. در مقابل، افراد مثبت اندیش بسیار جذاب هستند و موفقیت را به سمت خود جذب می کنند. به علاوه می توان گفت مثبت نگری باعث شکل گیری یک تفکر خلاق در افراد می شود و همین موضوع موفقیت های بسیاری (در تمام زمینه های اجتماعی، شغلی و…) به همراه خواهد داشت.

    ۸. افزایش مهارت های اجتماعی مرهون آموزش پذیر بودن

    افراد موفق همواره به دنبال راهی برای کارایی و تأثیرگذاری بیشتر هستند. آنها به هیچ وجه دست از یادگیری و کسب علم برنمی دارند و از هر منبعی که بتوانند اطلاعات خود را افزایش می دهند. آموزش پذیر و تشنه علم بودن توانایی حل مسئله فرد را بالا می برد و منجر به موفقیت خواهد شد.

    اما آموزش پذیر بودن متفاوت از آزاردهنده بودن است. نباید با سؤال پرسیدن بیش از حد موجب آزار دیگران شد. برای آموزش، انسان خود باید تلاش کند و سؤال پرسیدن نیز باید به حد و اندازه باشد.

     

    ۹. احترام گذاشتن به دیگران

    احترام گذاشتن به دیگران بدون توجه به موقعیت و جایگاه خود، یکی از اصلی ترین مهارت های اجتماعی می باشد. در واقع احترام به اطرافیان نشان دهنده اهمیت دادن و توجه داشتن شما به شخصیت و موقعیت آنها می باشد. هرگز خود را والاتر و برتر از دیگران نبینید. مهارت فروتن بودن در عین آگاه به موقعیت و شرایط بودن، از مهارت های مهم زندگی است.

    ۱۰. عدم تظاهر و تقلید از دیگران

    برخی از ما برای این که بیشتر مورد قبول باشیم و اعتماد به نفس خود را بالاتر ببریم دست به تظاهر و تقلید می زنیم. اما بهترین روش برای افزایش اعتماد به نفس این است که خود واقعی تان باشید. دیگران شما را به خاطر خودتان دوست دارند، نه نقشی که آن را بازی می کنید.

    البته این بدان معنا نیست که باید گستاخ و مغرور بود. بلکه باید انعطاف پذیر، خوش حال، خوش بین و مثبت اندیش بود. در نتیجه یکی از خاص ترین مهارت های اجتماعی این است که بهترین ورژن خود باشید که این نیز موجب موفقیت در اجتماع، شغل و زندگی خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا