مطالعات انجام گرفته یکی پس از دیگری نشان می­دهند که آموزش موسیقی کودکان را باهوش می­کند. وقتی کودک شما ساز بنوازد نه تنها یاد می­گیرد آهنگ بسازد بلکه سایر قابلیت های مغزش را هم با این کار تقویت می­کند:

یک مطالعۀ ده ساله روی ۲۵۰۰۰ دانش آموز نشان می­دهد که آهنگ ساختن باعث بالاتر رفتن امتیاز کودکان در تست های استاندارد هوش و همچنین بهتر شدن نتایج امتحانات روخوانی آنها می­شود(منبع: جیمز کترال، UCLA، ۱۹۹۷).

دانش آموزانی که در دبیرستان موسیقی می­خوانند نسبت به همسالان خود نمرۀ بالاتری در بخش ریاضی و امتحانات شفاهی می گیرند.( پرونده SAT و ارزیابان امتحان دستاورد، هیأت کالج، گردآوری شده توسط کنفرانس مربیان موسیقی، ۲۰۰۱)

آی کیوی دانش آموزانی که به مدت نه ماه به صورت هفتگی تمرین پیانو یا آوازکرده­ اند تقریبا سه نمره بیشتر از کسانی شد که تمرین نکرده بودند( این مطالعه توسط ای گلن شلنبرگ از دانشگاه تورنتو در میسیساگا انجام شد).

دانش آموزانی که نواختن پیانو را می ­آموزند، مفاهیم ریاضی و علمی را راحت­تر و سریع­تر یاد می­گیرند. کودکانی که پیانو تمرین می­کنند، عملکردشان در آزمون های سنجش نسبت تناسب – نسبت ها، کسرها، تناسبات و تفکر فضایی و زمان ۳۴ درصد بهتر است(تحقیق عصب شناسی، ۱۹۹۷).

توانایی الگوشناسی و بازنمایی ذهنی در دانش آموزانی که به مدت سه سال آموزش پیانو دیده بودند به طور قابل ملاحظه­ ای پیشرفت کرد(مطالعۀ دکتر اوجینا کستا جمی که در جلسۀ کنفرانس ملی مربیان موسیقی، فونکس، اریزونا، ۱۹۹۸ ارائه شد)

دانش آموزان موسیقی، افتخارات و هدایای بیشتری نسبت به دانش آموزان غیرموسیقی دریافت می­کنند. همچنین این دانش ­آموزان نسبت به دانش آموزان غیر موسیقی نمرات A و B بیشتری داشتند( اولین مرحلۀ مطالعۀ ملی بلند مدت آموزش ۱۹۹۸، وزارت آموزش ایالات متحده).

تعداد دانش آموزان موسیقی که برای رشتۀ پزشکی درخواست داده بودند و پذیرفته شده بودند نسبت به دانش آموزانی که رشتۀ آنها انگلیسی، بیولوژی، شیمی و ریاضی بود بیشتر بود. («مقایسۀ قابلیت های آکادمیک دانش­آموزان در تحصیل و در سایر زمینه ها در یک دانشگاه چند کانونی» پیتر اچ. وود، اریک داکیومنت شمارۀ چاپ ۳۲۷۴۸۰، « موزیک در مدارس» فیل دلتا کاپان، ۱۹۹۴)

مطالعۀ سال ۲۰۱۵ دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان می­دهد که تأثیرات مثبت انجام فعالیت های موسیقایی با کودکتان حتی از خواندن کتاب برای آنها بیشتر است. فایدۀ این کار برای کودکتان کسب مهارت های اجتماعی مثبت، کنترل توجه و در مرتبۀ پایین تر توانایی کار با اعداد است. وقتی والدین با کودکشان موسیقی کار می­کنند، بداهه نوازی می­کنند یا برای یک آهنگ آشنا ریتم جدیدی می­سازند، ترکیبِ بی نظیرِ ارتباطِ چهره به چهره، خلاقیت و صوت منجر به یک آموزشِ همراه با ارتباط عاطفیِ همدلانه و مثبت می­شود.

طبق مطالعه ­ای که توسط دانشمندان دانشگاه کنکوردیا و بیمارستان عصب شناسی مونترال در دانشگاه مک گیل انجام شده است، تمرین موسیقی قبل از سن ۷ سالگی باعث ایجاد میزان بیشتر مادۀ سفید در جسم پینه­ایِ مغز می­شود همچنین موجب عملکرد بهتر موزون سازیِ حسی حرکتی بصری می­شود.

یک مطالعه نشان داده که آموزش موسیقی به بچه ها ذهن آنها را در هنگام بزرگسالی تند و تیز تر می­کند. طبق گفتۀ برندا هانا پلدی، محقق این مطالعه، عصب شناس دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، « فعال بودن در زمینه موسیقی یک تمرین شناختی چالش برانگیز است که مغز شما را  برای چالش افزایش سن آماده تر و قابل تر می­سازد. از آنجا که نواختن یک ساز نیاز به سال ها تمرین و آموزش دارد، ممکن است باعث ایجاد ارتباطات جایگزین در مغز شود و کاهش توانایی­های شناختی  در فرآیند پیری را جبران کند.

تحقیقی که دانشگاه نورف وسترن انجام داده نشان می­­دهد که درس های موسیقی که کودکتان در بچگی بیاموزد بعدا در طول زندگی به نفع مغزش خواهد بود حتی اگر یادگرفتن موسیقی را تا بزرگسالی ادامه ندهد. محققان دریافته­ اند مغزِ کسانی که در بچگی آموزش موسیقی دیده­ اند در پاسخ دادن به حرف ها سریعتر عمل می­کند حتی اگر برای مدتی طولانی بعد از آن آموزش را ادامه نداده باشند. به نظر می­رسد هر چه مدت زمان آموزش موسیقی در کودکی طولانی تر باشد فواید آن قویتر خواهد بود.

مطالعه ­ای که توسط فرد تراویس از دانشگاه مدیریت ماهاریشی در آمریکا، هارولد هارونگ از کالج دانشگاهی اسلو در نروژ و ایوان لاگروسن از دانشگاه وست در سوئد انجام شده نشان می­دهد که مغز موسیقیدانان طوری پیشرفته است که آنها را قادر می­سازد هوشیار، علاقه­ مند به یادگیری و متمایل به دیدن تصاویر کلی به صورت آرام و سرزنده باشند.

همچنین تحقیقی دیگر نشان می­دهد که یادگیری موسیقی و ساختن موزیک با افزایش تشخیص و توسعۀ زبانی ، نمرات درسی بهتر و تنظیم بهتر رفتار اجتماعی مرتبط است.

چرا چنین است؟ چه چیزی تأثیرگذار است؟ تئوری های مختلفی وجود دارد:

یکی از آنها این است که در معرض موسیقی قرار گرفتن برای مغز کودکان فواید زیادی دارد. این کار باعث ترقی در یادگیری زبان، مهارت های شنیداری، حافظه و مهارت های حرکتی می­شود. موسیقی این مهارت های مختلف را همزمان ادغام می­کند و موجب رشد ارتباطات عصبی مغز می­شود.

محققان معتقدند چون یادگیری موسیقی و پیانو مستلزم درک طول نت ها نسبت به یکدیگر است ( طول نت نیمه نصف نت کامل است) وقتی یک بچه موسیقی می­نوازد قسمتی از مغزش که تناسبات را می­سنجد ورزیده می­شود.

درک کردن ریاضیاتِ نسبت تناسب و کسرها برای یادگیری سطوح بالاتر ریاضی الزامی است. بچه هایی که در این زمینه ها متبحر نشوند ریاضیات پیشرفته تر را که در زمینه های فناوری پیشرفته مهم است متوجه نمی­شوند.

همچنین موسیقی توانایی استدلال فضایی-زمانی را بهبود می­بخشد. این توانایی به معنی این است که تکه های جدا افتاده را به صورت ذهنی بتوان سرهم کرد. مهارت های ریاضی به این نوع استدلال وابسته است.

یادگیری سازهای موسیقی مستلزم ترجمۀ نت ها و علائم موسیقایی توسط مغز است تا بتواند ملودی را بسازد- ملودی مجموعه­ای از اصوات است که در طول زمان تغییر می­کند. بنابراین نواختن موسیقی سیم کشی مغز را برای تصویرسازی و جابجایی اشیا در فضا و زمان تقویت می­کند.

همچنین یادگیری موسیقی باعث انضباط می­شود که برای نتیجه گرفتن در فضای آکادمیک مفید است.

ای گلن شلنبرگ از دانشگاه تورنتو در میسیساگا می­گوید «به علت این که یادگیری موسیقی جنبه های مختلفی دارد- مثل حفظ کردن، بیان عواطف، یادگیری فواصل و آکوردها – ممکن است طبیعت چند وجهی آن باعث تقویت آی کیو شود»

تحقیقی که دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد نشان می­دهد که یاد گرفتن سازهای موسیقی رشد مغز در کودکان را تسریع می­کند خصوصا مناطقی از آن را که مربوط به تحلیل صوت، پیشرفت در زبان، درک گفته ها و مهارت های قرائت است. دانشمندان اعصاب در این تحقیق متوجه شدند که سیستم شنیداری کودکانی که آموزش موسیقی می­بینند خوب تنظیم می­شود و می­تواند پیشرفت در زبان و قرائت و سایر قابلیت ها را تسریع کند.

مطالعه­ای در بیمارستان کودکان بوستون نشان می­دهد که عملکردهای اجرایی مغز که در لب قدامی مغز هماهنگ می شود با یادگرفتن ساز توسعه پیدا می­کنند. کودک با نواختن ساز یاد می­گیرد که زمان و توجهش را مدیریت کند، فکرش را سامان دهد و رفتارش را تنظیم کند.این ها مهارت هایی هستند که در موفقیت تحصیلی و همچنین در زندگی بزرگسالی مهم­اند.

همچنین موسیقی به فرزند شما می­آموزد که اگر در چیزی سخت تلاش کند به مرور بهتر می­شود. درسی که برای زندگی آینده هم ارزشمند است.