رفتارهای خاص کودکان

رفتارهای خاص کودکان
  • رفتارهای خاص کودکان

    رفتارهای خاص کودکان یکی از موضوعاتی است که به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. کودکان با رشد و تحول در بدن و ذهن خود، با رفتارهای متفاوتی روبرو می‌شوند که برای والدین، مربیان و معلمان آن‌ها مهم است. در این مقاله، به بررسی برخی از رفتارهای خاص کودکان و راه‌های مدیریت آن‌ها پرداخته خواهد شد.

    ۱. سرکشی

    کودکان برای نشان دادن قدرت و کنترل بر روی زندگی خود، ممکن است سرکشی کنند. این رفتار معمولا در سنین ابتدایی و پایانی کودکی دیده می‌شود. برای مدیریت این رفتار، والدین باید محدودیت‌هایی را برای کودکان قائل شوند و به آن‌ها توضیح دهند که این محدودیت‌ها برای حفظ امنیت و سلامت آن‌ها است. همچنین، به کودکان باید به جای ممانعت از انجام کارها، بتوانند آن‌ها را به صورت طبیعی و با توجه به امنیت انجام دهند.

    ۲. تنبلی

    تنبلی یکی از مشکلاتی است که در بین کودکان رایج است. برای مدیریت این رفتار، والدین باید کودکان را به فعالیت‌هایی مانند ورزش، بازی با دوستان و کارهای خانگی ترغیب کنند. همچنین، باید به کودکان خود اهمیت فعالیت و سلامتی را آموزش دهید و آن‌ها را تحریک به انجام کارها کنید.

    ۳. ترس

    ترس از بیرون رفتن، ترس از جدایی از والدین و ترس از حیوانات چند مورد از ترس‌های رایج کودکان هستند. برای مدیریت این رفتار، والدین باید با کودکانشان درباره ترس‌های آن‌ها صحبت کنند و سعی کنند آن‌ها را تسکین دهند. همچنین، می‌توانید با کودکان به مراجعه به مکان‌هایی مانند پارک، بازار یا موزه‌ها تشویق کنید تا از تجربیات جدید برای کاهش ترس‌هایشان استفاده کنند.

    ۴. خشونت

    خشونت در کودکان ممکن است به دلیل تحریک شدن در مقابل دیگران، عدم کنترل هیجانی یا خشونت در محیط خانوادگی باشد. برای مدیریت این رفتار، والدین باید با کودکان خود درباره ارزش‌ها و نحوه رفتار با دیگران صحبت کرده و به آن‌ها یادآوری کنند که خشونت هیچگاه قابل قبول نیست. همچنین، می‌توانید کودکان را به فعالیت‌های مانند ورزش و هنر تشویق کنید تا هیجانات خود را کنترل کنند.

    در نهایت، در مدیریت رفتارهای خاص کودکان، بهتر است والدین و مربیان با همکاری و با توجه به شخصیت و نیازهای هر کودک، راه‌حل‌های مناسبی برای هر رفتار پیدا کنند. همچنین، بهتر است در صورت نیاز، با مشاوره روان‌شناسی در مدیریت رفتارهای خاص کودکان کمک بگیرید.

    با کودکی که از آزار و اذیت حیوانات لذت می برد چه خواهید کرد؟ اگر کودکتان از کبریت بازی لذت می برد، آیا جنون ایجاد حریق دارد؟

    در اکثر موارد، اینگونه رفتارها درست مانند رفتارهای دیگر، قابل اصلاح شدن هستند و با برخورد و رفتار مناسب می توان آنها را تصحیح کرد؛ اما بعضی از این گونه رفتارها، مانند روشن کردن آتش در محل های نامناسب، شکنجه ی حیوانات با سنگدلی، ممکن اسن نسان دهنده یک مشکل جدی عاطفی باشد که در بعضی ازاین موارد نیاز به یک متخصص دارد.

     در این مطلب به مشکلات و مسائل غیر عادی خواهیم پزداخت که والدین بتوانند از عهده ی آنها برآیند و اطلاعات پایه و اساسی در اختیار آنها قرار خواهد داد تا بتوانند در صورت لزوم، از کمک متخصصان نیز بهره مند شوند.

    »» آتش بازی

     بر پا کردن آتش به ندرت در بین بچه ها اتفاق می افتد، اما وقتی اتفاق بیفتد می تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد.

    _ ایمنی و احتیاط در کار را با آتش به کودک بیاموزید

     بگذارید کودک قدرت و سوزانندگی آتش را درک کند و پس از آن با احتیاط رفتار کند. وقتی آتش روشن می کنید به او نشان دهید چگونه هنکام ترک محل با ریختن آب بر روی آتش، آن را خاموش کند

    _ نظارت و مراقبت خود را افزایش دهید

     اگر کودکتان آتش روشن کرده است فوراً سطح مراقبت از او را بالا ببرید و بیشتر بر کارهایش نظارت داشته باشید

    _ تمایل به آتش بازی را در نظر داشته باشید

     بسیاری از کودکان در دوره های زمانی خاصی به آتش بازی علاقه خاصی دارند و هر اندازه هم از آنها مراقبت شود نمی توان این احساس را در آنان سرکوب کرد

    >> قوانین مربوط به آتش را به آنان بیاموزید

     به کودک یاد دهید چگونه می توان بدون خطر، کبریت را روشن کرد و مراقب پریدن آتش به صورت یا گسترش آن بر روی زمین باشد

    >> علایق کودک را ارضاء کنید

     در برخی کودکان، به دلیل تمایلشان به آتش، می توان به کودک اجازه داد در حضور والدین هر چقدر که می خواهند کبریت روشن کنند

    _ احتیاط و رعایت نکات ایمنی را در کودک آموزش دهید

     یک بسته کبریت را خیس کنید و آن را جایی قرار دهید که کودک براحتی آن را پیدا کند. اگر کودکتان آن بسته را فوراً برای شما نیاورد و یا کوشش در پنهان کردن و یا بازی با آن کرد، از او بازخواست کنید و از پی آمدهای منفی استفاده کنید، ولی اگر آن بسته به ظاهر گمشده را برای شما آورد در تحسین او دست و دلباز باشید

    »» آزار و شکنجه حیوانات

     همه کودکان گاهی بیش از حد با حیوانات بد رفتاری می کنند و این معمولاً به دلیل هیجان یا بی توجهی است ولی برخی کودکان بیش از حد پر تحرک، مهاجم و خشن هستند و بیش از کودکان دیگر دعوا می کنند یا کشتی می گیرند

    برای جلوگیری از اعمال غیر ارادی در کودک این روشها را امتحان کنید

    _ روش درست بازی کردن با حیوانات را به کودک یاد دهید

    >> به کودک یاد دهید چگونه از حیوانات مراقبت کند.

     به کودک نشان دهید چگونه یک حیوان را کنترل کند و او را چنگ زد، چه کاری باید بکند؟

    >> به کودک یاد دهید چگونه با یک حیوان اهلی، بازی کند

     به کودک بگوئید اگر خوب با حیوان رفتار کند، حیوان، او را دوست خواهد داشت.

    به او یاد آوری کنید که درست مثل خود او، حیوان هم از رفتار خشن خوشش نمی آید.

    _ از محروم کردن موقت استفاده کنید

     وقتی اولین نشانه بازی خشن کودک با حیوان را دیدید، از روش محروم سازی موقت با حیوان، استفاده کنید.

    _ رفتار درست و معقول را تقویت کنید

     وقتی کودک به طور معقول و صحیحی با حیوان بازی می کند، حتماً او را تحسین کنید و به او پاداش دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا