تفاوت های مشاور روانشناس خانم و آقا چیست؟

تفاوت های مشاور روانشناس خانم و آقا
  • تفاوت های مشاور روانشناس خانم و آقا چیست؟

    تفاوت های مشاور روانشناس خانم و آقایی که در این زمینه فعالیت می کنند، بسیار پیچیده است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل جنسیت خود مشاور است. به طور کلی، مشاوران روانشناس زن و مرد در روابط و مشاوره های مختلف، وظایف و نقش های متفاوتی دارند.

    به عنوان مثال، مشاوران زن بیشتر به دنبال شنیدن و استفاده از احساسات و ارتباطات عاطفی هستند. آنها معمولاً به عنوان کسانی شناخته می شوند که بیشتر به روابط عاطفی و اجتماعی توجه می کنند و به مسائل روابطی و خانوادگی تمایل دارند. اما مشاوران مرد، تمایل دارند که به عنوان کسانی شناخته شوند که بیشتر به مسائل قدرت و رهبری توجه می کنند و برای بهبود شغلی و توانایی های فردی کار می کنند.

    هر دو نوع مشاوران، بسته به موضوع مشاوره، می توانند به نوعی در برخی از این نقش ها فعال باشند، اما در کل این تفاوت ها بسیار مهم است و باید در انتخاب مشاور مناسب برای افراد توجه شود. در نهایت، در بعضی موارد، انتخاب یک مشاور مرد یا زن به دلایل فردی و شخصی افراد بستگی دارد و نباید برای همه یکسان در نظر گرفته شود.

    امروزه مشاوران با جمعیتی متعدد از بیماران روبه‌رو هستند که هر کدام شخصیت ها و نیازهای متفاوت دارند. برای برقراری ارتباط مؤثر با هر کدام از آنها، مشاور باید مهارت های خاصی کسب کند. مهارت هایی که به وسیله آنها بتواند از گفته های مراجعه کننده، مشکلات او را ریشه یابی و درمان کند. این توانایی ها برای یک مشاور روانشناس خانم یا آقا تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هر دوی آنها در فرآیند مشاوره از علم و تجربه خود کمک می گیرند.

    مهارت های یک مشاور خوب

    علاقه حقیقی به هم نوعان؛ این مورد از مهارت های فنی روانشناسی نیست. اما یکی از مهم ترین موارد به شمار می رود. یک مشاور علاقه مند انرژی کافی برای بودن در کنار بیماران خود در بدترین شرایطشان را دارد و با عشق و علاقه تمام برای رفع بیماری آنها تلاش می کند.

     

    توانایی گوش دادن؛ در ابتدا ممکن است تا حدودی بی اهمیت به نظر برسد. اما باید گفت که مهارت گوش دادن از مهم ترین مهارت هایی است که چه مشاور روانشناس خانم و چه مشاور آقا، باید داشته باشند. مشاورین کاربلد، علاوه بر خوب گوش دادن به حرف های بیمار، باید توانایی آنالیز لحن صحبت ها، علت آنها و… را داشته باشند.

    گوش دادن بدون قضاوت کردن، شاید مهم تر از بقیه موارد باشد. بیماران با مشکلات پیچیده و متفاوتی که به مشاور مراجعه می کنند، باید بتوانند در محیطی مطمئن در مورد تمام مسائلی که نیاز دارند، بدون ترس از قضاوت شدن و یا احساس شرمساری صحبت کنند.

    در دسترس و قابل اعتماد بودن؛ یک مشاور برای جلب اعتماد مراجعین، باید در دسترس باشد. اما مسئله ای مهم تر این است که مشاور برای برقراری ارتباطی عمیق با بیمار باید درک متقابل داشته باشد. به عبارتی بتواند احساسات بیمار را درک کند و عکس العملی مناسب داشته باشد.

    انعطاف پذیری؛ یک مشاور ماهر باید نسبت به دیدگاه ها و تفکرات متفاوت و ملیت های مختلف انعطاف پذیری داشته باشد. زیرا هر کدام از بیماران از نظر دیدگاه، تجارب و مشکلات خود متفاوت هستند.

    با این حال توانایی تشخیص این که بیمار و مشاور مناسب یکدیگر نیستند نیز جنبه ای دیگر از انعطاف پذیری است. به طور مثال گاهی اوقات بیماران خانم ترجیح می دهند که با یک مشاور روانشناس خانم مشکلات خود را در میان بگذارند و آقایان نیز با مشاور روانشناس آقا راحت تر هستند.

     

    شوخ طبعی؛ فرآیند مشاوره اغلب ناراحت کننده، سخت و خسته کننده می باشد. بنابراین مشاوران معمولاً ترجیح می دهند که جلسات مشاوره با کمی شوخ طبعی برگزار شود. ضمن اینکه زمان بندی جلسات باید کنترل و رعایت شود، شوخ طبعی برای برقراری محیطی مثبت تر و رابطه ای بهتر با بیمار ضروری است. طنز و درک روش های صحیح استفاده از آن در محیط های درمانی‌، یک ابزار ارزشمند به شمار می رود.

    مشاور روانشناس خانم

    همانطور که گفتیم، مشاور خانم و یا آقا سعی میکنند تا حدود زیادی نظرات و دیدگاه های شخصی خود را در درمان مشکلات بیماران خود دخالت ندهند. به عبارتی تمام مشاوران از آموخته ها و البته تجارب خود برای مشاوره استفاده می کنند. اما برخی از مردم بین مشاور آقا و خانم تفاوت قائل می شوند و انتخاب آنها معمولاً بر اساس میزان راحت بودنشان با مشاور مورد نظر است.

    به طور مثال بیماران خانم، مشاور روانشناس خانم را ترجیح می دهند. به خصوص در مسائلی مانند مشاوره زوج درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره مشکلات زناشویی و مسائلی مشابه خانم ها اغلب با مشاور خانم احساس راحتی بیشتری می کنند.

     

    دلایل این تمایلات را می توان به دیدگاهی که خانم ها در رابطه با درک احساسات زنانه بالای مشاور خانم دارند، نسبت داد. همچنین آنها تصور می کنند که مشاور خانم بر اساس طبیعت خود، نسبت به مسائل خانواده و محیط درونی خانواده آگاهی بیشتری دارد.

    با توجه به این دیدگاه سنتی در کشور ما، اغلب مراکز مشاوره خوب از مشاوران خانم و آقا برای کمک به بیماران و توجه به ترجیح آنها استفاده کرده اند. در این صورت بیماران می توانند بر طبق سلایق و ترجیحات خود، مشاور دلخواهشان را انتخاب کنند.

    مرکز مشاوره وب سایت شیک اندیش نیز از جمله از مراکز مشاوره ای است که از مهارت های مشاور روانشناس خانم و آقا بهره می برد. در این مرکز مشاوره از بهترین مشاوران برای تمام زمینه های مشاوره استفاده می شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا