جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » اختلالات روانشناسی » ترس شدید از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست؟

ترس شدید از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست؟

این که آیا شما فردی هستید که از ترس از ارتفاع رنج می برد، یا کسی را می شناسید که این کار را انجام دهد، این راهنمای مختصر برای شما نوشته شده است. در این پست از سایت شیک اندیش ما علل ، علائم و گزینه های درمانی ترس از ارتفاع را که به آن اکروفوبیا نیز معروف است، مطالعه خواهیم کرد.

آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع چیست؟

ترس از بلندی یا اکروفوبیا یک اختلال اضطرابی ناتوان کننده است که از هر ۲۰ بزرگسال تقریباً ۱ نفر را درگیر می کند. این کلمه از کلمه یونانی “Acron” به معنی ارتفاع و “phobos” به معنی ترس گرفته شده است. افرادی که ترس از ارتفاع دارند به طور کلی از ساختمان های بلند ، چرخ و فلک ، زیر بشکهای غلتکی ، اسکی یا حتی ایستادن روی تپه های بلند یا بالکن خودداری می کنند. اکروفوبیا به طور کلی بر فعالیت های تفریحی فرد می تواند لذت ببرد. با این حال ، در برخی موارد شدید ، هراس می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال: رانندگی روی پل ها ممکن است باعث حملات وحشت یا سرگیجه شود یا افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند یا کار می کنند ممکن است حضور در جلسات در طبقات بالاتر یک ساختمان دشوار باشد یا در پله برقی ، آسانسور شیشه ای ، نرده ها و پله ها و غیره سرگیجه را تجربه کنند.

علائم اکروفوبیا چیست؟

به گفته نویسندگان ، کتاب مارتین آنتونی و کارن رووا ، غلبه بر ترس از ارتفاع: چگونه اکروفوبیا را تسخیر کنیم و یک زندگی بدون محدودیت داشته باشیم ، هراس محسوب می شود. ترس از ارتفاع باید بیش از حد و غیرواقعی باشد. بنابراین ، علائم ترس باید بیش از آن چیزی باشد که وضعیت واقعی نشان می دهد یا باید باعث اختلال و پریشانی قابل توجهی در فرد شود.

حتما بخوانید
اختلالات تیک:اختلال توره

سه پاسخ اصلی توسط آکروفوبیا ایجاد می شود. این موارد شامل اضطراب ، وحشت و ترس است. بسته به شرایط ، محرک و واکنش های فردی ، ممکن است فرد دچار تنش عضلانی ، سردرد ، حملات وحشت ، تپش قلب یا سرگیجه شود. حمله وحشت کامل ناشی از ترس از ارتفاع می تواند باعث نفس نفس ، از دست دادن کنترل ، و حتی فکر مرگ شود.

دلایل ترس از ارتفاع

روانپزشکان عمدتا تفکر منفی را مسئول آکروفوبیا می دانند. افکار منفی عبارتند از:

  1. اگر روی لبه بایستم ، وسوسه می شوم پرش کنم یا کسی مرا تحت فشار قرار دهد.
  2. تعادل خود را از دست خواهم داد.
  3. ساختار ساختمان ضعیف است و خراب می شود ، یا کابین آسانسور خراب می شود.
  4. سرم گیج می رود یا سکته قلبی می کنم و می افتم.

آکروفوبیک ها معمولاً چنین افکاری را به سرعت و به طور خودکار تجربه می کنند ، به حدی که غالباً از آنها بی خبر هستند. ترس همچنین ناشی از احساسات جسمی مرتبط با ارتفاع است. افکار درد ناشی از جراحات و زمین خوردن (که غالباً طبیعی و منطقی هستند) در افراد آکروفوبیک به حد بسیار زیادی رسیده است.

مانند اکثر ترس ها و ترس ها ، اکروفوبیا نیز از ذهن ناخودآگاه ناشی می شود که سعی در ایجاد مکانیزم محافظتی دارد. آسیب های عاطفی در گذشته ، مانند یک واقعه غم انگیز که شخص با ارتفاع مرتبط می کند ، یا گاهی اوقات در صحنه های خیالی در فیلم ها دیده می شود ، می تواند کاتالیزور چنین ترس ها باشد. تفاوت در نحوه بروز هراس در افراد است: در بعضی از افراد ترس از ارتفاع ممکن است همیشه وجود داشته باشد. در برخی دیگر ممکن است فقط از محرک مستقیم وجود داشته باشد.

حتما بخوانید
روش های درمان افسردگی بعد از بازنشستگی و جلوگیری از آن

درمان آکروفوبیا

تعهد زیادی برای غلبه بر ترس از ارتفاع لازم است. افراد باید برای غلبه بر این ترس ، ارادت زیادی نشان دهند. گاهی اوقات ، داروها می توانند به فرد کمک کنند تا ذهن را آرام کند و افکار اضطراب آور را تسکین دهد. هیپنوتیزم ، تفکر مثبت و مدیتیشن چند روش دیگر است که برای کمک به افراد ترسناک برای غلبه بر ترس از ارتفاع شناخته شده است.

حساسیت زدایی سیستماتیک یا تدریجی یکی دیگر از ابزارهای پیشنهادی است که می تواند به فرد در غلبه بر آکروفوبیا کمک کند. این روش در مواردی که بیمار را ترغیب می کند با عوامل تحریک کننده یا موقعیت های تحریک کننده ای که منجر به ایجاد افکار ترس می شوند ، از رفتار درمانی شناختی استفاده می کند. افراد ساخته شده اند تا آرام شوند ، اجزای ترس خود را تصور کنند و سپس حداقل در بیشتر اوضاع ترسناک کار کنند. تقریباً ۷۵٪ موارد آکروفوبیا با استفاده از چنین روشهایی قابل درمان است. واقعیت مجازی همچنین برای درک آکروفوبیت و همچنین به عنوان ابزاری ممکن برای درمان ترس از ارتفاع مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “ترس شدید از ارتفاع یا آکروفوبیا چیست؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا