نحوه برقراری ارتباط صحیح با نوزاد به چه روش هایی امکان پذیر است؟

ارتباط صحیح با نوزاد
  • نحوه برقراری ارتباط صحیح با نوزاد

    برقراری ارتباط صحیح با نوزاد یکی از مهمترین وظایف والدین است. این ارتباط باید از لحظه‌ی تولد آغاز شود و همواره ادامه داشته باشد. برای برقراری ارتباط صحیح با نوزاد، والدین باید به چند نکته مهم توجه کنند.

    اولین نکته این است که والدین باید به نوزاد خود علاقه‌مند باشند و با او ارتباط برقرار کنند. باید پوشیدن و تغذیه‌ی نوزاد را با علاقه و احترام انجام داده و با او در حرکت، صحبت کردن و بازی کردن وقت بگذرانند.

    دومین نکته این است که والدین باید با نوزاد خود حرف بزنند. حتی اگر نوزاد هنوز قادر به فهمیدن کلمات نباشد، این باعث تقویت رابطه و ارتباط بین پدر و مادر با نوزاد می‌شود.

    سومین نکته این است که والدین باید به نوزاد خود توجه کافی را بدهند. باید به نیازهای نوزاد پاسخ دهند و در صورت نیاز، برای او مراقبت کنند.

    چهارمین نکته این است که والدین باید به نوزاد خود پاسخ دهند. باید به واکنش‌های نوزاد پاسخ داده و به او نشان دهند که او را می‌فهمند.

    با رعایت این نکات، والدین می‌توانند ارتباط صحیح و قوی‌ای با نوزاد خود برقرار کنند که باعث تقویت رابطه و ارتباط آن‌ها با یکدیگر می‌شود.

    اولین سال زندگی نوزاد سرشار از تغییرات گوناگون است؛ از اولین لبخند تا گفتن اولین کلمات. در طول این یک سال برقراری ارتباط صحیح با نوزاد موجب تقویت مهارت های ارتباطی و یادگیری بهتر مهارت های زندگی نوزاد در آینده میشود و تأثیر بسزایی در کیفیت بزرگسالی او دارد.

    برخی از روش های ارتباط با نوزاد:

    • لبخند و توجه
    • تقلید
    • حرف زدن

     

    نقش لبخند و توجه در برقراری ارتباط صحیح با نوزاد

    نوزادان قبل از اینکه بتوانند به طور واضح حرف بزنند، متوجه معنای کلی صحبت ها و حرکات اطرافیان میشوند و احساس طرف مقابل را درک میکنند. بنابراین حتماً به تلاشهای نوزاد برای برقراری ارتباط اهمیت دهید و به او توجه کنید.

    لبخند زدن، نگاه کردن و در حالت کلی توجه به نوزاد به خصوص وقتی که او با صداهای نامفهوم خود سعی بر حرف زدن دارد، تأثیر زیادی در برقراری ارتباط صحیح با نوزاد میگذارد. برای رمزگشایی از صحبت های نامفهوم نوزاد و برقراری ارتباط غیر کلامی باید صبور بود. حتی بهتر است برای توجه به نوزاد، زمان بیشتری اختصاص داد.

    تأثیر تقلید از نوزاد

    ارتباط باید دوطرفه باشد. تقلید از نوزاد به او میفهماند که احساس و تلاش او برای برقراری ارتباط برای شما هم مهم است. صداهای نامفهوم، حرکات صورت و لبخند و… نوزاد را تقلید و آنها را تکرار کنید؛ حتی اگر حرف های او کاملاً نامفهوم باشد.

     

    اهمیت حرف زدن در برقراری ارتباط صحیح با نوزاد

    نوزادان علاقه زیادی به گوش دادن به حرف زدن اطرافیان دارند. به خصوص زمانی که با صدای آرام و شاد و به گرمی با آنها حرف زده میشود. نوزاد با تقلید از حرف زدن اطرافیان، صحبت کردن را یاد میگیرد. بنابراین هر چقدر بیشتر با او صحبت کنید، سریع تر و بهتر حرف زدن را یاد میگیرد.

    برای برقراری ارتباط صحیح با نوزاد و بهبود مهارت های کلامی او، در طول روز به هر بهانه ای با نوزاد صحبت کنید. در این حالت شروع به برقراری ارتباط با صداها و حرف های شما میکند و رفته رفته حرف زدن را یاد میگیرد.

     

    روند یادگیری حرف زدن در نوزادان

    روند شروع به حرف زدن در نوزادان متفاوت است. اما یک پروسه کلی وجود دارد که در اغلب آنها یکسان است.

    ۱ تا ۳ ماهگی

    نوزادان علاقه زیادی به شنیدن حرف های اطرافیان دارند و در این حالت لبخند میزنند، میخندند، هیجان زده میشوند و… . نوزاد در طول دو ماه اول زندگی خود به صورت صداهای نامفهوم سعی به حرف زدن با دیگران میکند.

    ۴ تا ۷ ماهگی

    در این دوران نوزادان متوجه میشوند که اعمالشان در والدین تأثیر میگذارد. در نتیجه بیشتر سعی میکنند با صداهای نامفهوم خود حرف بزنند و واکنش والدین را تماشا کنند. آنها در طول این دوره میتوانند تن صدای خود را بالا یا پایین بیاورند و واکنش والدین را آزمایش کنند. بنابراین والدین باید برای برقراری ارتباط صحیح با نوزاد به علائم آنها اهمیت بیشتری بدهند.

    ۸ تا ۱۲ ماهگی

    در طول ماه های هشتم تا دوازدهم معمولاً نوزادان شروع به گفتن اولین کلمات میکنند. این دوره برای والدین از لذت بخش ترین دوران است. دورانی که نوزاد برای اولین بار “ماما” یا “بابا” میگوید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا