۶ روش برای بازاریابی هوشمندانه در اینستاگرام

بازاریابی هوشمندانه در اینستاگرام
  • ۶ روش برای بازاریابی هوشمندانه در اینستاگرام

    این روزها به نظر می‌رسد که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم اینستاگرام دارند. بنابراین طبیعی است که کسب و کارها بخواهند در این پلتفرم‌ حضور یابند و نهایت استفاده را از آن ببرند. آنها می‌خواهند که با مخاطب هدف خود مستقیماً در سطوح شخصی ارتباط برقرار کنند. اما صرفاً به این دلیل که اینستاگرام پلتفرمی جهانی است، به این معنی نیست که همه درست از آن استفاده می‌کنند.

    اگر فقط مایل هستید که عکس‌های شخصی، یا عکس‌های فرزندان و تعطیلاتی که سپری کردید را با دوستان و خویشاوندان خود به اشتراک بگذارید، دیگر نیازی به استراتژی خاصی ندارید.

    اما اگر در راستای کسب و کارتان از آن استفاده می‌کنید، باید تاکتیک‌هایی را رعایت کنید تا کار شما اثربخشی لازم را داشته باشد. در این مقاله ما ۶ نکته را درباره‌ی موفقیت در بازاریابی اینستاگرامی به شما آموزش می دهیم.

    ۱- ببینید و یاد بگیرید

    هیچکس از تقلید خوشش نمی‌آید، حتی اگر بالاترین شکل ستایش و تمجید باشد. اما، ایده‌ی بعضی از بهترین اختراعات و ابداعات متعلق به مخترعان آنها نبوده‌ است، بلکه متعلق به شخص دیگری بوده ‌است. حال که می‌خواهید در اولین تجربه‌ی خود از اینستاگرام بهره ببرید، تحت نظر داشتن کاربران ماهر به شما کمک خواهد کرد. می‌توانید برای استراتژی خود از کار آنها الهام بگیرید.

     

    آیا رقیب شما از هشتگی استفاده می‌کند که برای محصولات و خدمات شما نیز کاربردی است؟ آیا کسب و کاری محلی سراغ دارید که سبک طراحی آن می‌تواند در عکس‌ها یا طراحی پروفایلتان الهام‌بخش شما باشد؟

    از آنچه که فکر می‌کنید برای شما مناسب است به عنوان مدل و الگوی خود استفاده کنید، آن را ویرایش کنید و به عنوان ایده‌ی نوین خود بکار بگیرید.

    این زیبایی شبکه‌های اجتماعی است- آنها برای اشتراک‌گذاری طراحی شده‌اند. پس آنچه را که الهام بخش و متناسب کار شماست با کمی چاشنی خلاقیت ترکیب کنید به نفع استراتژی خود به کار بگیرید.

    ۲- در طراحی صفحه‌‌تان دقت و ظرافت به خرج دهید

    کاربران شخصی نباید نگران انسجام صفحه‌ی خود باشند. آنها فقط از رخدادهای زندگی خود عکس می‌گیرند و پست می‌کنند. به عبارت دیگر داستان زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند.

    اما کاربرانی که استفاده‌ی تجاری از اینستاگرام دارند، باید در طراحی پروفایل خود دقت و ظرافت به خرج دهند و پست‌ها را براساس آن طراحی و برنامه‌ریزی کنند. این امر شامل هم عکس و هم محتوا می‌شود.

     

    برای مثال، فرض کنید که شما صاحب فروشگاه غذاهای سالم و ارگانیک هستید و به طور منظم عکس‌هایی با کیفیت از محصولات تازه و محلی خود همراه با کپشن‌های کوتاه و شاعرانه می‌گذارید. شما از این سبک استفاده می‌کنید تا نشان دهید برای کیفیت بالای محصولات خود چقدر اهمیت قائل هستید و شخصیت برند (نحوه‌ی گفتار و رفتار) صادق و شفافی دارید.

    اگر از عکس‌های کودکان در حالیکه در پیک‌نیک و مصرف غذاهای سالم هستند، یا عبارات الهام‌بخش با دست طراحی شده در پس‌زمینه‌ای رنگارنگ استفاده کنید، تعادل پروفایلتان، یعنی آن یکپارچگی را ، برهم خواهید زد. در نظر بیننده این طراحی بدون فکر، عجولانه و نیمه‌کاره به نظر می‌رسد.

    یکپارچگی سبک طراحی ،نمایانگر حرفه‌ای بودن شما است و موقعیت شما را به عنوان رهبر فکر ، دانا و بصیر برجسته می‌کند.

    ۳- دقت داشته باشید که طراحی شما متناسب با برندتان باشد

    حال که به اهمیت طراحی یکپارچگی پی بردید، این نکته را نیز اضافه کنید که طراحی شما هماهنگ و متناسب با شخصیت برند، مأموریت و ارزش‌هایتان باشد. این کار خیلی مهم است. مثالی که در نکته‌ی قبل زدیم را در نظر بگیرید، شما می‌خواهید با این طراحی در پروفایلتان این احساس را در بیننده القا کنید که محصولات شما تازه و با طراوت هستند و خود شما در کار خود صادق و شفاف هستید، چرا که می خواهید مردم هنگاهی که درباره‌ی برند شما فکر می‌کنند، یا از فروشگاهتان بازدید می‌کنند، یا از شما خرید می‌کنند همین احساس را داشته باشند.

     

    حال عکسهای ورزشکاران با جثه‌های قوی را در نظر بگیرید که در مسابقات برنده‌ شده‌اند و القاب ملی دریافت کرده‌اند. این عکس ها نیز اهمیت داشتن جسم و سبک زندگی سالم را برجسته می‌کنند، اما برای یک فروشگاه محلی مواد غذایی که ویتامین، برگ چای و محصولات ارگانیک می‌فروشد مناسب نیست.

    شما نایک یا گاتورید (Gatorade) نیستید، یعنی محصول شما مختص ورزشکاران نیست. بنابراین تظاهر هم نکنید که هستید، برعکس این موضوع را در نظر بگیرید. اگر این شرکت ها عکسهایی مانند عکس یک لیموی ارگانیک را روی تخته برش در کنار برگ‌های نعنا و ریحان در صفحه‌ی خود می‌گذاشتند، شما شگفت‌زده نمی‌شدید و فکر نمی‌کردید که خوب نایک چه ربطی به محصولات ارگانیک دارند؟

    ۴- کپشن‌ها را دست کم نگیرید

    اینستاگرام یک پلتفرم دیداری است. اما به این معنی نیست که کپشن‌ها مهم نیستند و خوانده نمی‌شوند، پس فقط یک سرهم‌بندی کافی ‌است. یک فروشنده‌ی خوب با غلط املائی و دستور زبان اشتباه در کپشن‌هایش به اعتبار خود آسیب می‌زند. مثلاً یک دکتر را در نظر بگیرید، اگر در کپشن‌هایش تعریفی نادرست از عبارات پزشکی یا یک بیماری خاص ارائه دهد، اعتبار پزشکی خود را نابود می‌کند.

     

    یک کپشن کوتاه، عجولانه و دقیقه نودی نمایانگر بی‌برنامه گی و بی‌نظمی است.

    برعکس، کپشن‌های آموزنده/لطیف، یک‌دست و سازگار با طراحی کل شما نشان می‌دهد که شما به پروفایل خود زمان و دقت کافی را اختصاص می‌دهید، که این به نوبه‌ی خود به بینندگان این حس را منتقل می‌کند که شما برای هرچیزی که به شرکت، خدمات و مشتریانتان مرتبط باشد، به همان اندازه دقت به خرج می‌دهید.

    حال اگر خود شما مشتری بالقوه‌ی یک برند بودید کدام حالت را ترجیح می‌دادید؟

    کپشن‌ها باید بخشی از استراتژی شما  در نظر گرفته شوند.

    ۵- از هشتگ‌ها درست استفاده کنید

    هدف هشتگ‌ها این است که مکالمات مشابه درباره‌ی موضوع یا کلمه‌ای کلیدی گروه‌بندی شوند تا به این صورت کاربران هم‌عقیده را دور هم جمع کند.

     

    در حال حاضر هشتگ‌ها از هدف اصلی خود کمی منحرف شده‌اند. یا به رقابتی برای جای دادن هرچه ‌بیشتر هشتگ‌ها در یک پست برای بهره‌ بردن از طیف گسترده‌ی کاربران، موضوعات و مکالمات تبدیل شده‌اند. یا اینکه یک کاربر یک هشتگ را به صورت تصادفی و بدون هیچ برنامه‌ریزی راه‌اندازی می‌کند. شاید در نگاه اول هردو مورد امید بخش به نظر برسند، اما در نهایت هر دو بی‌ثمر هستند.

    مورد اول یعنی استفاده‌ی زیاد از هشتگ‌ها نه تنها غیر حرفه‌ای است، بلکه شما را از هدف اصلی‌ بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی- یعنی دسترسی به مخاطب هدف دور می‌کند. استفاده از هشتگ‌های زیاد، یعنی گنجاندن طیف گسترده‌ای از موضوعات، که تمرکز را از روی پست شما و سپس استراتژی کلی‌تان دور می‌کند.

    راه‌اندازی هشتگ‌های یک‌بار مصرف نیز آن هم از روی هوس و بدون برنامه‌ریزی خاص اثری برخلاف هدف مورد نظر شما خواهد داشت. اگر هیچ‌کس از هشتگ تصادفی شما استفاده نکند، یا دلیلی برای این کار نداشته باشد، بنابراین مکالمه‌ای در کار نخواهد بود، از آن استفاده‌ی مجدد نمی‌شود و به برند شما نسبت داده نمی‌شود.

    هشتگ‌هایی را بیابید که محبوب باشند و با مخاطب هدف شما ارتباط برقرار کند. از آنها استفاده‌ی درستی داشته باشید، به طوری که با عکس و محتوای پست شما سازگار و هماهنگ باشد و از آنها استفاده‌ی مجدد نکنید (۴ تا ۶ هشتگ در یک پست کافی‌است، آنهم بستگی به موضوع/ سبک و صدای برند شما دارد).

    ۶- با فالورها و اکانت‌های دیگر ارتباط و مشارکت داشته باشید

     

    اگر شما بهترین استراتژی را داشته باشید، ولی مشارکت نداشته باشید، خود را از بهترین امکانی که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای شما فراهم آورده باشد-یعنی ارتباط و مکالمه‌ی مستقیم با مشتری- محروم می‌کنید.

    مشارکت و ارتباط با فالورها و دیگر اکانت‌ها صدا وشخصیت برندتان را به هم پیوند می‌دهد.

    این نشان می‌دهد که شما فعالانه با آخرین مدها و به روز رسانی‌ها در حیطه‌ی کاری خود آشنایی دارید و آنقدر به خواسته‌ها، نیازها و نظرات مشتریان (بالقوه‌ی) خود اهمیت می‌دهید که با آنها مستقیماً ارتباط برقرار می‌کنید.

    اکانت اینستاگرام خود را به طور فعال تحت نظر داشته باشید.

    سؤالات و نظرات فالورها یا مشتریانتان را تا پیش از ۲۴ ساعت پاسخ دهید. دیگر اکانت‌هایی که موضوع مشابهی را دنبال می‌کنند فالو کنید و با آنها مشارکت کنید و اینگونه ارزش و شخصیت برند خود را نشان دهید.

     

    اتوماسیون: بازگشت سرمایه‌ را بدون صرف زمان زیاد افزایش دهید

    یکی از بهترین مزیت‌های اینستاگرام این است که، برخلاف دیگر استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات هرآنچه درونش بگذاری، بازده سریع آن را مشاهده می‌کنید.

    اگر اکانت درهم و برهمی داشته باشی و بدون برنامه‌ریزی، استراتژی و تفکر پست بگذارید و مشارکت منظم نداشته ‌باشید، بازدهی سرمایه که در اینجا رشد در فالورها و آگاهی برند و غیره است ناچیز می‌ماند.

    از سوی دیگر، اگر برای این کار ارزش قائل شوید، عکس‌های با کیفیت، کپشن‌های متفکرانه، هشتگ‌های استراتژیک بگذارید و با مخاطبان خود مشارکت و همکاری داشته باشید، رشد و مشارکت هرچه بیشتر فالورها را شاهد خواهید بود.

    اما چگونه یک صاحب کسب و کار برای این کارها زمان پیدا کند؟

    فعالیت‌های اصلی کاری، رسیدگی به کارمندان و حفظ تعادل در کار و زندگی، تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند. اما، در اینجا راه حلی وجود دارد. منظور من استخدام گروهی از بازاریابان نیست. راه حلی که من می‌گویم اتوماسیون نام دارد.

    به دلیل تغییر در رابط کاربری نرم‌افزار (یعنی رابطه‌ی نرم‌افزار با نرم‌افزار دیگر)، حالا می‌توان با کمک نرم‌افزارهای جانبی پست‌ها را از پیش برنامه‌ریزی کرد.

     

    این برای شما به چه معنی است؟

    به‌جای آنکه هر روز زمانی را به کار روی طرح‌ریزی و ایجاد پست‌های اینستاگرامی اختصاص دهید، می‌توانید یک زمان واحد را اختصاص دهید تا محتوای یک هفته/ یک ماه/ یا چندین ماه را ایجاد کنید، آنها را آپلود کنید و در نهایت زمان بارگذاری آن را در صفحه‌ی اینستاگرام خود مشخص کنید. حال می‌توانید تمرکز خود را روی کارهای اصلی شرکت برگردانید.

    باورکردنی نیست، اما واقعاً چنین امکانی وجود دارد.

    مقالاتی رایگان وجود دارند که می‌توانید برای یادگیری چگونگی برنامه‌ریزی پست‌ها از آن استفاده کنید. و بعد آنچه را که آموختید با شش نکته‌ی بالا ترکیب کنید تا به موفقیت مورد نظر خود در بازاریابی اینستاگرامی دست یابید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا