جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » راه های ایجاد انگیزه درس خواندن

راه های ایجاد انگیزه درس خواندن

 تکنیک های ایجاد انگیزه درس خواندن

بنزین تموم کردی؟

 

انگیزه درس خواندن از مهم ترین نیازهای دانش آموزان است طوری که بسیاری از دانش آموزان تنها مشکلی که در درس خواندن دارند همین است یعنی نداشتن انگیزه درس خواندن !این دانش آموزان می گویند:من همه چیز را  می دانم!وتنها مشکلم این است که انگیزه درس خواندن ندارم! انگیزه مثل بنزین برای ماشین است اگردانش آموز مثل بهترین و لوکس ترین ماشین هم باشد یعنی دسترسی به همه امکانات و بهترین اساتید و بهترین مدرسه و… داشته باشد اما انگیزه درس خواندن نداشته باشد قطعا نتیجه ای نمی گیرد.

 

مورد بعدی اینکه عزیزان انگیزه تنها مربوط به یک برهه و دوران نیست.گاهی انگیزه درس خواندن در تابستان،قبل،بعد عید،دوران جمع بندی و… متزلزل می شود؛اینک شما باید مدیریت عالی داشته باشید تا از عهده تمامی اینها بر بیایید.

 

برای چی درس می خونی ؟

 

قبل اینکه دنبال انگیزاننده برای ایجاد انگیزه درس خواندن باشیم اول باید موانع آن را شناسایی کنیم در جاده ی پر از چاله هیچ ماشینی نمی تواند گاز بدهد و با سرعت بالا رانندگی کند!یعنی اتفاقا هر چه قدر سرعتش بالاتر باشد امکان چپ کردن ماشین و نابودی اش بیشتر است چراکه جاده صاف نیست . یکی از موانع اصلی انگیزه درس خواندن دانش آموزان این است که هنوز نمی دانند برای چه هدفی درس می خوانند ؟و به قول معروف :برای کشتی که مقصدش مشخص نیست هربادی باد مخالف است!این وجود هدف است که انگیزه درس خواندن را بوجود می آورد و ذوق و شوقی به دانش آموز تزریق می کند که سختی راه را تحمل کند.مجنون بی لیلی محال است ، عاشق بی معشوق نداریم !پس حتما برای خود معشوق درسی انتخاب کنید!این معشوق یعنی هدف می تواند شغلی خاص در آینده باشد یا درآمدزایی یا مقام اجتماعی و.. که لذت رسیدن به آنها بتواند انگیزه درس خواندن ایجاد کند .

 

قبل از مطالعه خوب گرم کن!

 

برای اینکه انگیزه درس خواندن داشته باشید باید بدانید که درس خواندن و ورزش کردن شبیه همند همانطور که قبل از هر رشته ورزشی چه فوتبال چه والیبال چه رشته های رزمی و… باید به خوبی با حرکات نرمشی بدن را گرم کنید تا حین مسابقه دچار گرفتگی عضلات و مشکلات فیزیکی نشوید،قبل از مطالعه هم بایستی خوب گرم کنید!به این ترتیب که مثل نرمش که شامل حرکات ورزشی بسیار خفیف هستند از مباحث درسی که به نسبت برای شما راحت تر و آسان تر هستند مطالعه را شروع کنید به این ترتیب انگیزه درس خواندن همیشه پایدار خواهد ماند،گروهی از دانش آموزان مستقیم از مباحث دشوار شروع می کنند و به قول بچه ها ضدحال میخورن!پس برای اینکه همیشه انگیزه درس خواندن را داشته باشید اصولی و به ترتیب مطالعه کنید . همچنین بخوانید.

 

حتما بخوانید
بهترین کتاب تست های کنکور تجربی کدام هستند؟

 

رفیق درس خون پیدا کن! 

 

دوست و رفیق به طور مستقیم بر همه جوانب زندگی  دانش آموز مخصوصا انگیزه درس خواندن تاثیر می گذارد شما اگر جز شخصیت های لیدر و رهبر گونه نباشید قطعا تحت تاثیر صد درصدی اخلاق و رفتار و شخصیت دوستان خود قرار دارید ، چه بسا در روان شناسی می بینیم حتی افراد لیدر هم بسیاری از مواقع تحت تاثیر قرار می گیرند. پس برای اینکه انگیزه درس خواندن داشته باشید باید با کسانی دوست شوید که خودشان انگیزه درس خواندن دارند تا تحت تاثیر آنها بتوانید انرژی بگیرید وقتی شما ببینید که دو ست و رفیقتان در حال درس خواندن، تلاش کردن برای رسیدن به هدفش هست و هر روز به روز موفق و موفق تر می شود قطعا دوست نخواهید داشت از این رقابت عقب بمانید و قطعا انگیزه درس خواندن کسب خواهید کرد .

 

استایل خاص خودت رو پیدا کن!

 

بسیاری از نکاتی که در مشاوره های تحصیلی برای ایجاد انگیزه درس خواندن و یا برنامه ریزی درسی و… گفته می شود براساس تجربیات است و چون روان شناسی جز علوم انسانی است یعنی علومی که می تواند استثنا هم داشته باشد ،من وحید ایمنی به عنوان مشاور تحصیلی پیشنهاد میکنم که سبک و استایل خاص خودتان را برای مطالعه و انگیزه درس خواندن پیدا کنید. هر دانش آموزی سبک خاص خود را دارد برای مثال درست است که اگر مطالعه را اول صبح شروع کنید بهتر است اما من دانش آموزانی داشتم که صبح نمی توانستند مطالعه کنند و شب ها بهتر درس را متوجه می شدند و با مطالعه در شب موفق شدند البته تعداد دانش آموزانی که با مطالعه منظم صبح توانستند موفق شوند بیشتر از دانش آموزانی که در شب مطالعه می کردند بوده است. پس برای اینکه همیشه انگیزه درس خواندن داشته باشید خودتان را در یک چارچوب نگنجانید و سعی کنید خودتان را بشناسید و قلق های خودتان را بیابید و انعطاف پذیر عمل کنید تا انگیزه درس خواندن در شما برخلاف بسیاری از دانش آموزان ثابت و پایدار و سوزان باقی بماند .

حتما بخوانید
ارائه راهکارهایی به عنوان یک مشاوره انگیزشی کنکور برای داوطلبان گروه های مختلف

 

 

هدف را تکه تکه کن !

 

از قدیم گفته اند سنگ بزرگ نشان از نزدن است!  اگر دوست دارید همیشه انگیزه درس خواندن داشته باشید و ناامید نشوید همیشه واقع گرایانه هدفتان را انتخاب کنید و بعد از انتخاب کردن هدف آن را به ریز هدف تبدیل کنید اصطلاحا هدف را تکه تکه کنید! تا با رسیدن به ریز هدف ها در آینده نزدیک طعم موفقیت زیر زبانتان مزه کند! تا دوباره انگیزه درس خواندن برایتان تقویت شود .

انسان برای ادامه راه نیاز دارد که طعم موفقیت را بچشدوگرنه نا امید خواهد شد و زیر همان هدف له می شود! برای مثال اگر هدفتان قبولی در یک رشته  خوب دانشگاهی است بیاید و هدف را تکه تکه کنید و تبدیل به چند ریز هدف کنید به این ترتیب که قبولی در رشته خوب را تبدیل کنید به این ریز هدف ها مثل افزایش ساعت مطالعه هفتگی و یا افزایش تراز در آزمون های تستی و یا بهبود رکورد تست زنی تان و…

همانطور که می بینید اگر شما ساعت مطالعتان را افزایش دهید یا ترازتان را بالا ببرید و یا رکورد تست زنی تان را بهتر کنید قطعا به هدف اصلی یعنی قبولی در رشته خوب دانشگاهی خواهید رسید و به این ترتیب در هر مرحله در وجود شما انگیزه درس خواندن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

 

قول بده!

 

یکی از انگیزاننده های جالب برای اینکه انگیزه درس خواندن داشته باشید این است که به دیگران مخصوصا به عزیزان و کسانی که به آنها مقید هستید قول بدهید که به هدفتان می رسید و اجازه بدهید عزیزانتان درکنارتان باشند به این ترتیب، شما هر طور شده برای اینکه آبرویتان حفظ شود ! تلاش خواهید کرد تا خود را به هدفتان برسانید به این منوال موضوع حیثیتی می شود و این ترفند نوعی انگیزاننده جالب برای ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور است که تاثیر فوق العاده عالی دارد به شرطی که واقعا به کسانی قول بدهید که روی آنها حساس هستید !

اگر تسلط به زبان انگلیسی دارید این مقاله به زبان انگلیسی را از دست ندهید :

ways to motivate yourself to study

حتما بخوانید
جمع بندی کنکور برای تمامی سطوح دانش آموزان

 

 

حساس نشو !

 

حساسیت بیش از حد در مطالعه کردن یکی از عوامل از بین رفتن انگیزه درس خواندن است.مطالعه هر درسی باید کاملا متعادل انجام شود یعنی کمالگرا نباشید! برای مثال گروهی از دانش آموزان شب امتحانات به قدری حساس می شوند که حتی بیشتر بدانید ها و… را هم مطالعه می کنند درصورتی که خود مولفین کتب درسی در ابتدای کتاب نوشته اند که از این بخش ها مورد ارزیابی قرار نمیگیرید!

این دانش آموزان آنقدر حساس می شوند و سرعت پیشروی در مطالعه شان کم می شود که بعد یکی دو ساعت ناامید می شوند و انگیزه درس خواندن تعطیل!

یا برای مثال گروهی از کنکوری ها که هدف قبولی در رشته خوب دانشگاهی دارند به قدری حساس می شوند که از هیچ تست و مبحثی گذشت نمی کنند در صورتی که حتی اگر رتبه یک کنکور سال های اخیر را در هر رشته ای ببینید متوجه می شوید که هیچکدام تمامی دروس را صد در صد درست پاسخ ندادند و  جالب تر اینکه بسیاری از این کنکوری ها برای قبولی در آن رشته مورد نظر با رتبه حدود ۱۰۰۰ هم پذیرفته می شوند!

پس متعادل درس بخوانید و نخواهید که بر ریز ترین مطالب هم تسلط پیدا کنید تا با سرعت بالا در مطالعه پیشروی کنید و انگیزه درس خواندن در وجودتان پایدار بماند .

 

یکی بالا سرت باشه!

 

هر دانش آموزی در مقاطعی از زمان شکست می خورد و ناامید می شود و انگیزه درس خواندن را از دست می دهد این اتفاق برای همه دانش آموزان رخ می دهد و شرایط برای همه یکسان است فقط دانش آموزی در این شرایط دوباره خیز برمی دارد و مسیر را ادامه می دهد که یک مشاور باتجربه کنارش باشد و به او انرژی و انگیزه درس خواندن تزریق کند .

گذشته از انرژی هر دانش آموزی برای موفق شدن در معدل درسی یا کنکور مثل کسی که دنبال گنج می گردد نیاز به نقشه گنج یعنی همان برنامه ریزی دارد ،برنامه ریزی برای هر دانش آموزی براساس سطح و شخصیت و شرایط خانوادگی و حالات روانی و… باید متفاوت تنظیم شود وگرنه به هیچ وجه یک نسخه را نمی توان برای همه تجویز کرد! 

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “راه های ایجاد انگیزه درس خواندن” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا