چگونه شنونده خوبی باشیم؟

چگونه شنونده خوبی باشیم؟
  • چگونه شنونده خوبی باشیم؟

     

    لازم است در ابتدا مهارت گوش دادن را تعریف کنیم زیرا بسیاری از افراد آن را با شنیدن اشتباه می گیرند.گوش دادن یعنی اینکه شما بتوانید به حرف های دیگران گوش  دهید٬به آنها توجه کرده و آنها را بفهمید.اما شنیدن بسیار ساده تر است .همین که ما در حال رد شدن از خیابان هستیم صدای ماشین ها٬هواپیما٬پرندگان٬دست فروشی که اجناسش را حراج کرده و…را می شنویم .اما این شنیدن نیازی به توجه خاصی ندارد و به صورت غیر ارادی صورت می گیرد.در حالی که در گوش دادن ما نیاز به توجه به صحبت های طرف مقابل داریم.یعنی گوش  دادن برخلاف شنیدن یک عمل ارادی است.

    چرا گوش دادن مهم است؟

    همگامی که شما به دقت به حرف های کسی که با شما صحبت می کند توجه می کنید در واقع به جای شنیدن حرف های او به حرف های او گوش می  دهید.گوش دادن به حرف های طرف مقابل احساس مهم بودن را به او منتقل می کند و او را به برقرار ادامه ارتباط با شما تشویق می کند.

    گوش دادن به حرف های کسی که با شما صحبت می کند سبب می شود سریع تر به اهداف ارتباط برسیم.به قول ما مشاوران باید شنونده فعال بود و توانست از طریف حرف های کسی که به ما مراجعه کرده مشکلش را یافته ودر صدد حل آن برآییم.

    گاهی اوقات طرف مقابل شما اختلاف نظر زیادی با شما داشته و نمی توان به راحتی این اختلاف نظر را برطرف کرد.اما با گوش  دادن می توانید تا حدودی این اختلاف نظر را برطرف کنید و کسی که با شما اختلاف نظر دارد را به سوی خود جذب کنید.

    چگونه گوش دهیم؟

    در اینجا به معرفی چند تکنیک می پردازیم تا بتوانید با بهرهمندی از آنها ب مهارت گوش دادن دست یابید.لازم است این تکنیک ها را تمرین کنیم تا بتوانیم به خوبی از آنها بهره مند شویم.

    خمیازه کشیدن: هنگامی که کسی با شما صحبت می کند (مشتری٬والدین٬دانش آموزان٬همکار٬مراجع و…) باید مراقب نشانه های عدم گوش دادن باشید.نشانه هایی  مانند خمیازه کشیدن ٬ نگاه کردن به ساعت ٬ نگاه کردن به درب خروجی و…. این حرکت ها نشان می دهد شما تمایلی به گوش دادن ندارید.وقتی طرف مقابل شما این نشانه هارا از شما می بیند دیگر تمایلی به ادامه صحبت نداشته و ارتباط خوبی بین شما شکل نمی گیرد.لازم است به هنگام گوش دادن مراقب هر حرکتی که عدم توجه مارا می رساند بوده و آن را کنترل کنیم.

    تکان دادن سر:علاوه بر  اینکه شما باید از حرکاتی که عدم توجه شما را می رساند  دوری کنیدلازم است کار دیگری هم انجام دهید.هنگامی که فردی با شما صحبت می کند می توانید با تکان د ادن سر از بالا به پایین به او نشان دهیم که به حرف هایش گوش می دهیم.نگاه کردن به چشم های طرف مقابل هم این پیام را می رساند که ما به او گوش می دهیم.(البته در این کار باید اعتدال را رعایت کرد).گاهی اوقات کمی خم شدن به سمت کسی که با شما مشغول صحبت کردن است و نزدیک کردن سر و گوشتان به او نیز توجه و دقت شما را می رساند.این کار های به ظاهر ساده سبب می شود افراد از صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با شما لذت ببرند.زیرا شما با این کارها به آنها نشان می دهید که کاملا به آنها توجه داشته و به حرف هایشان گوش می دهید.

    گوشم با شماست:برخی افراد هنگامی که کسی با آنها حرف می زند مشغول کار های دیگری شده و توجهی به حرف های طرف مقابلشان نشان نمی دهند.هنگامی هم که از آنها پرسیده می شود که آیا گوش می دهند یا نه در جواب می گویند :شما ادامه بدید گوشم با شماست.این کار به نوعی بی احترامی به طرف مقابل ماست.مانمی توانیم هنگامی که کسی با ما حرف می زند مشغول کار خود باشیم و ادعا کنیم که حواسمان به گفت و گو هست.اگر می خواهید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید بهتر است هنگامی که کسی با شما صحبت می کند هیچ کار دیگری انجام ندهیدو شش دنگ حواستان پیش حرف های طرف مقابلتان باشد.

    آهام:هنگامی که کسی با شما مشغول صحبت کردن است می توانید با استفاده از کلماتی که توجه شما را می رساند به طرف مقابلتان نشان دهید که حواستان پیش حرف های اوست.برای این کار لازم است بعد از هر چند جمله ای که طرف مقابل شما می گوید بگویید:بله…آهام…هووووم …. و … این کلمات به ظاهر ساده به طرف مقابل شما نشان می دهد شما به حرف های او گوش کرده و توجه  شما به صحبت های اوست.

    ممنوع است:هنگامی که مشغول گوش دادن به حرف های کسی هستید پیش داوری ذهنی در باره او ممنوع است.اینکه در ذهن خود حرف های طرف مقابل را تفسیر کرده و آنها راقضاوت کنیم سبب سلب توجه مامی شود.هنگام گوش د ادن تنها باید به حرف های طرف مقابل گوش د هید و قضاوت کردن را بگذارید برای زمانی که صحبتش به پایان رسید.پیش داوری یا ذهن خوانی هنگام شنیدن حرف ها کسی که با شما صحبت می کند جلوی توجه موثر و گوش دادن را می گیرد.

    لطفا نپرید: هنگامی که کسی با شما صحبت می کند بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بپرید وسط حرفش.این کار به شدت به طرف مقابل شما بر می خورد و او را ناراحت و حتی عصبانی می کند.اگر حرف هایی  که می شنوید اشتباه است یا با اعتقادات شما سازگار نیست لازم نیست همان لحظه اقدم کنید.می توانی اندکی صبر کنید صحبت تمام شود یا حداقل طرف مقابل شما به پایان یک موضوع برسد آنگاه شما اعتراضتان را بگویید.اینکه بین حرف های کسی که با شما صحبت می کند بپرید و حرف او را قطع کنید چند مشکل را به وجود می آورد.اول اینکه رشته کلام از دست کسی که صحبت می کند خارج می شود.دوم اینکه او ار دست شما ناراحت و رنجیده خاطر می شود زیرا به نوعی به او بی احترامی کرده اید.سوم اینکه نمی توانید به نتیجه ی دلخواه خود برسید و ارتباط شما با شکست مواجه می شود.

    با همین چند کار به ظاهر ساده و آسان می توانید به مهارت گوش  دادن دست یابید.این کار سبب می شود شما ارتباطات بهتری را بادیگران برقرار کرده ودیگران نیز از صحبت کردن با شما لذت ببرند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا