افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟♥

افسردگی بعد از ترک اعتیاد
  • افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یک وضعیت روانی و عاطفی است که افراد اغلب با آن روبرو می شوند و می تواند به صورت موقت یا دائمی اتفاق بیافتد. وقتی که افراد به ترک اعتیاد می پردازند، شروع به تغییرات زیادی در زندگی خود می کنند که ممکن است باعث بروز افسردگی شود.

علل افسردگی بعد از ترک اعتیاد می تواند به دلیل تغییرات شیب بخشی در سطح هورمون ها و مواد شیمیایی مغزی باشد که پیش از ترک اعتیاد رخ می دهند. همچنین، ترس و نگرانی نسبت به آینده، حس تنهایی، اضطراب، نداشتن تبعیضی، و کمبود اعتماد به نفس نیز می تواند به بروز افسردگی بعد از ترک اعتیاد منجر شود.

بعد از ترک اعتیاد، افراد باید با تغییرات در روند زندگی خود مواجه شوند که ممکن است باعث بروز مشکلات و موقتیت های روحی شود. این شامل تغییر در روابط خانوادگی و اجتماعی، کار و تحصیلات، و عدم توانایی در مقابله با فشارهای جدید است. همچنین، این افراد ممکن است درگیر احساس گناه و ترس از فرار از روال قبلی خود شوند که می تواند انگیزه و انرژی آنان را کاهش دهد.

افسردگی می تواند باعث از بین بردن اراده و انگیزه برای ادامه روند ترک اعتیاد شود. به دلیل حالت افسردگی، افراد ممکن است شروع به استعمال مجدد مواد مخدر یا الکل کنند و در حالت دائمیت باقی بمانند.

برای مقابله با افسردگی بعد از ترک اعتیاد، افراد می توانند از مراجعه به مشاور ها و روانشناسان استفاده کنند تا راه حل های موثری در مقابله با این مشکل پیدا کنند. همچنین، توجه به سلامت روحی و جسمی خود و انجام فعالیت هایی مانند ورزش، مدیتیشن، و هنر درمانی نیز می تواند بهبود وضعیت روحی فرد را تسهیل کند.

در نهایت، باید توجه داشت که افسردگی بعد از ترک اعتیاد قابل درمان است و افراد باید به صبر، اراده قوی، و اعتماد به نفس خود اعتقاد داشته باشند تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند و به زندگی سالم و خوبی ادامه دهند.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد یکی دیگر از مسائلی است که افراد بعد از ترک اعتیاد با آن مواجه می شوند. تمام افرادی که در مسیر بهبودی اعتیاد قرار گرفته باشند؛ خواستار ترک اعتیاد بدون بازگشت هستند اما افسردگی بعد از ترک اعتیاد موجب عوارضی همچون بازگشت به اعتیاد شود. مشاوره افسردگی در این بازه زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که  ممکن است شخص تحت تاثیر عوارض روحی دوباره به مصرف مواد اعتیادآور روی آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین راه های درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد را شرح دهیم.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

مصرف مواد اعتیاد آور با تاثیرگذاری بر مغز باعث بروز بیماری های جسمی و روانی از جمله افسردگی می شوند. طبق نظریه فروید؛ اعتیاد ریشه در عوامل درونی دارد و روانکاوان با مشاوره روانکاوی اعتیاد به علت گرایش افراد به مواد مخدر پی می برند.

علت افسردگی بعد از ترک اعتیاد

هنگام مصرف مواد مخدر، مقدار زیادی دوپامین و سروتونین در مغز ترشح می شوند که حالت سرخوشی را افزایش می دهند و موجب تسکین درد بدن برای مدت کوتاهی می شوند. زمانی که افراد مصرف مواد مخدر را قطع می کنند؛ بدن آنها با کاهش شدید این دو هورمون رو به رو می شود که باعث بدخلقی و کاهش انرژی و انگیزه آنها می شود. همچنین عدم برخورد مناسب با فرد افسرده گاهی موجب تشدید افسردگی هم می شود.

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

اولین قدم برای درمان افسردگی شناخت علائم آن است. معمولا علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد مشابه علائم افسردگی های دیگر است. افراد بعد از ترک اعتیاد دچار بی انگیزگی، یاس و نا امیدی، اضطراب، خستگی، اختلال در خواب و اشتها، عدم لذت از زندگی و عدم تمرکز می شوند که این علائم در ماه‌ های اول بعد از ترک با شدت بیشتری بروز می کنند و با مراجعه به روانشناس می توانند این علائم کنترل می شود.

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

در صورتی که برای ترک اعتیاد به کلینیک های معتبر مراجعه نکنید و ترک اعتیاد به صورت غیر اصولی انجام شود؛ افسردگی بعد از ترک اعتیاد رخ می دهد. در نتیجه درمان نکردن افسردگی بعد از ترک؛ لغزش و بازگشت به سمت مواد مخدر رخ می دهد. علائم افسردگی بعد از ترک در سه ماه اول طبیعی است و در صورتی خطرناک می شود که افکاری همچون خودکشی سراغ افراد بیاید. روانشناسان با گفتگو و افزایش اعتماد به نفس و انگیزه در افراد به آنها کمک می کنند که از این دوران عبور کنند.

• حفظ رژیم غذایی

حفظ رژیم غذایی می تواند از نظر جسمی و روانی باعث بهبودی افسردگی شود. داشتن بدنی سالم، یکی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد است. مصرف مواد غذایی چرب و کربوهیدرات دار باعث تشدید افسردگی می شود و برای جلوگیری از تشدید افسردگی و افزایش بیشتر سروتونین می توانید مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و استفاده از سبزی‌ها و مرکبات را مصرف کنید.

• تنظیم سطح دوپامین در مغز

با توجه به اینکه مصرف مواد مخدر باعث افزایش دوپامین می شود؛ زمانی که مصرف مواد قطع می شود و بدن با کاهش شدید دوپامین رو به رو می شود افسردگی بروز می کند. برای تنظیم سطح دوپامین می توان از ورزش کردن یا گوش دادن به موسیقی که سبب افزایش سطح دوپامین می شوند؛ کمک گرفت.

• تنظیم سطح سروتونین

با تنظیم سطح سروتونین تا حد زیادی می توان بر افسردگی بعد از ترک اعتیاد غلبه کرد. سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی است که با تاثیر گذاری بر خلق و خو می تواند در بروز افسردگی نقش بسزایی داشته باشد. برای تنظیم سروتونین می توان از مواد غذایی یا مصرف دارو کمک گرفت.

• افزایش عزت نفس

افزایش عزت نفس یکی از مهم ترین روش هایی است که مانع بازگشت به اعتیاد می شود. معمولا پشیمانی بعد از ترک اعتیاد باعث بروز افسردگی می شود. برای درمان افسردگی می توانید با احساس پشیمانی کنار بیاید و عزت نفس خود را تقویت کنید.

ترک اعتیاد غیر اصولی

الکل: قطع ناگهانی مصرف الکل باعث هذیان همراه با تشنج و روان ‌پریشی می ‌شود و احتمال ابتلا به علائم پس از ترک اعتیاد را که ولع بلندمدت، خستگی مزمن و احساس کسالت است را افزایش می‌دهد.

ماری جوانا: یکی از شایع‌ ترین علائم ناشی از قطع مصرف ماری جوانا، بی خوابی شدید است. این بی خوابی، به یک اختلال حاد بعد از ترک اعتیاد تبدیل می شود و بدون مراجعه به پزشک متخصص بهبود نمی یابد.

محرک‌ ها: شیشه، کوکائین، ریتالین، ناس، آمفتامین و متامفتامین از محرک ها و روانگردان های قوی هستند که در صورت ترک ناگهانی آنها افراد به اختلالات حاد پس از ترک اعتیاد مبتلا می‌ شود. مصرف محرک ها با علائمی همچون پارانویا، پرخاشگری، پرش عضلات و رعشه همراه است و در صورت ترک ناگهانی افراد با علائم جسمانی مانند: ضعف جسمانی، افسردگی عمیق و خستگی شدید مواجه می شوند.

تریاک : قطع ناگهانی تریاک و مشتقات آن باعث سندروم پس از ترک اعتیاد حاد می شود. علائم حاد ناشی از ترک اپیوئیدها با علائمی مانند ولع مصرف مواد، خستگی شدید و اختلالات شناختی همراه است که تا مدت‌ها در بدن باقی می ماند.

داروهای ضد روانپریشی: این داروها برای کاهش توهم و هذیان به گیرنده ‌های دوپامین متصل می‌شوند. چنانچه بیمار مصرف داروهای ضد روان‌پریشی را ناگهان قطع کند، ماه ‌ها دچار علائمی مانند نوسانات خلقی خواهد شد.

بنزودیازپین‌ها: علائم بعد از ترک اعتیاد مانند بی‌ خوابی، خستگی و ولع می‌توانند تا چند ماه پس از برطرف شدن وابستگی جسمی به بنزودیازپین‌ها ادامه داشته باشند.

کلام آخر

با وجود اینکه افسردگی بعد از ترک اعتیاد طبیعی است اما مشکلات زیادی به همراه دارد و موجب آزار روانی می شود. افسردگی یک بیماری ذهنی است و با گذشت زمان بهبود نمی یابد. بهترین راه برای جلوگیری از بازگشت دوباره به اعتیاد؛ درمان افسردگی به صورت اصولی در کلینیک های معتبر است.

1. علت افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟
    2. علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد چیست؟
    3. عوارض ترک ناگهانی الکل چگونه است؟
    4. درمان افسردگی با ورزش کردن امکان پذیر است؟
    5. کدام مواد غذایی به درمان افسردگی کمک می کنند؟