احساسات ناخوشایندی که کودک باید تجربه کند

احساسات ناخوشایندی که کودک باید تجربه کند
  • احساسات ناخوشایندی که کودک باید تجربه کند

    احساسات ناخوشایندی مثل ناراحتی، نگرانی، و ترس برای کودکان امری طبیعی و ناگزیر است. اما این احساسات ممکن است در بعضی موارد به شدتی تجربه شوند و برای کودک بسیار ناراحت کننده باشند. در این مقاله، به بررسی احساسات ناخوشایندی که کودکان باید تجربه کنند خواهیم پرداخت و راهکارهایی برای کمک به کودکان برای مقابله با این احساسات پیشنهاد خواهیم داد.

    یکی از احساسات ناخوشایندی که کودکان به شدت تجربه می کنند، تنهایی است. کودکانی که از دوستان و خانواده خود دور هستند یا در یک محیط جدید قرار دارند، ممکن است احساس تنهایی شدیدی داشته باشند. برای کمک به کودکان در این موقعیت، می توانید با انجام فعالیت هایی مثل بازی با کودک، گوش دادن به داستان های کودکانه، و به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خود، احساسات تنهایی کودک را کاهش دهید.

    احساسات نگرانی و ترس نیز احساسات ناخوشایندی دیگری هستند که کودکان ممکن است با آنها مواجه شوند. این احساسات ممکن است ناشی از مواردی مثل شروع مدرسه، رفتن به پزشک، و پرهیز از شرکت در فعالیت هایی باشند. در این موارد، مهم است که به کودکان بگویید که این احساسات طبیعی هستند و به مرور زمان کاهش می یابند. همچنین، می توانید به کودکان بگویید که این احساسات را با دیگران به اشتراک بگذارند تا بتوانند از طریق گفتگو با دیگران احساسات خود را کنترل کنند.

    ناراحتی نیز یکی دیگر از احساسات ناخوشایندی است که کودکان ممکن است تجربه کنند. این احساس ممکن است ناشی از مواردی مثل از دست دادن چیزی مهم، ناراحتی دوستان، و بروز مشکلات در خانواده باشد. در این موارد، مهم است که به کودکان خود بگویید که این احساسات طبیعی هستند و همه ما اوقاتی ناراحت می شویم. همچنین، می توانید با کودکان صحبت کنید و به آنها بگویید که چگونه می توانند با این احساسات روبرو شوند و به مرور زمان کنترل آنها را بیاموزند.

    در نهایت، احساسات ناخوشایندی برای کودکان امری طبیعی است و مهم است که به آنها کمک کنید تا این احساسات را کنترل کنند. با ارائه حمایت و اطمینان به کودکان و با به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خود، می توانید به کودکان کمک کنید تا از این احساسات عبور کنند و به مرور زمان به شخصیت قوی تری تبدیل شوند.

    والدین همیشه دوست دارند فرزندان خود را از مخاطرات زندگی واقعی و اجتماعی دور نگه دارند که این کار ممکن نیست

    با وجود این باز هم پدر و مادر تلاش می کنند که کودکان خود را از موقعیت های ناخوشایند و نامطلوب بر حذر دارند.

    پشتیبانی و حمایت از کودکان در مواجهه با سختی ها در دراز مدت کم لطفی کردن در حق کودک است اگرچه در ظاهر امر ممکن است برای مدتی کودک خوشحال به نظر برسد اما در مراحل بعدی زندگی زمینه ساز مشکلات ریز و درشت دیگری برای فرزند دلبند شما خواهد شد. کودک باید بداند و بیاموزد که در هنگام بروز یک مشکل یا دردسر چه واکنشی باید از خود نشان دهد. وقتی کودک شما این اموزش ها را به درستی فرا گرفته باشد در سنین بلوغ و بزرگسالی مسئولیت هایی که به او واگذار شود را بهتر و درست تر انجام می دهد.

    احساسات ناخوشایندی که کودک باید تجربه کند:

    1. نا امیدی:

    والدین بسیار علاقه مند هستند که کودکان خود را در مواقع ناامیدی دلداری دهند و حال او را نسبت به وضع موجود تغییر دهند اما کودکان باید یاد بگیرند که چگونه بر احساس ناامیدی خود غلبه نمایند. مشاهده شده است که بعضی از والدین هنگامی که فرزندشان درگیر یک مسئله درسی است و یا در تمیز کردن اتاق خود مشکل دارد برای خوشحال کردن کودک خود وظایف او را انجام می دهند. در این گونه مواقع راه حل این است که به کودک بیاموزیم با نفس عمیق کشیدن و استراحت کردن می تواند بر استرس و ناامیدی پیش آمده غلبه کند و حتما به او انگیزه و اطمینان بدهیم که می تواند بر این مشکل پیروز شود. کودکانی که به انها فرصت حل مشکل داده نشود به مرور زمان احساس ناامیدی از خود می کنند و این حس در انها به وجود می اید که برای حل مشکل همیشه به کمک دیگران احتیاج دارند.

    1. عصبانیت:

    برخلاف باور عموم عصبانیت یا خشم به خودی خود احساس بدی نیست آنچه مهم است واکنشی است که در مواجهه با این حس از فرد سر می زند این واکنش گاهی مثبت است و گاهی هم منفی.

    کودک باید بیاموزد نشان دادن رفتار خشن راه حل مناسبی برای نشان دادن عصبانیتش نیست. والدین نباید کودک خود را آرام کنند بلکه باید به او بیاموزند چگونه خودش نسبت به این حس واکنش نشان دهد و خود را آرام نماید. در این مرحله می توان از تکنیک های کنترل خشم نظیر نفس عمیق کشیدن و فاصله گرفتن از مساله پیش امده و آب خوردن اشاره نمود.

    ۳. دل سرد شدن:

    پیش پا افتاده ترین مسائل نظیر نخریدن بستنی قول داده شده و یا باختن در یک مسابقه می تواند کودک شما را دچار حس دل سردی کند.کودک در اینجا باید یاد بگیرد که مسائل همیشه مطابق یا سلیقه او پیش نمی رود.

    1. شرمساری:

    کودکان تا زمانی که به درستی با حس شرمساری و پشیمانی از یک کار آشنا نشده باشند سعی می کنند رفتار اشتباه خود را با معذرت خواهی ساده توجیه کنند. مساله مهم در اینجا آشنایی کودک با تاثیر رفتارش روی دیگران است و تنها یک معذرت خواهی اثرات رفتار اشتباه او را از بین نمی برد. این صحیح است که حس شرمساری برای کودک خوب نیست اما مقداری حس شرمندگی موجب می شود که کودک در رفتارش با دیگران تجدید نظر کند. کودک وقتی متوجه شود که بعد از هر رفتار اشتباه نیازی به احساس شرمندگی نیست و قضیه با یک معذرت خواهی ساده حل می شود کم کم به این درک می رسد که نیازی نیست برای کار اشتباهش احساس شرمندگی کند. اگر کودک بعد از رفتار اشتباه خود در مقابل دیگران احساس شرمندگی پیدا کند سعی می کند قبل از برخورد با فرد دیگری دوباره به رفتار اشتباه خودش فکر کند. بعضی از والدین تصور می کنند که اگر کودک عذرخواهی کند کافی است در صورتی که باید واکنش مناسبی را در مقابل رفتار کودک از خود نشان دهند.

    1. استرس:

    اگر کودک مدام در محیط و تحت استرس و اضطراب باشد به سلامتی خود آسیب وارد می کند. کودک باید با این محیط و شرایط آشنا باشد. اغلب کودکان در هنگام شروع یک فعالیت جدید و یا رفتن به یک محیط جدید دچار اضطراب و استرس شوند در اینجا والدین باید سعی کنند که کودکان خود را به انجام آن کار تشویق نمایند. کودکان باید بیاموزند که چگونه با ترس و اضطراب خود مواجه شوند. کودکان خود هنگامی که با لذت حضور در محیط جدید آشنا شوند کم کم درک می کنند که اضطراب آنها بی دلیل است.

    1. اندوه:

    والدین نباید هر بار که کودک خود را اندوهگین می بینند برای شاد کردن او تلاش کنند زیرا این حس باید توسط کودک تجربه شود. کودک ممکن است به خاطر از دست دادن یک برنامه خاص و یا از دست دادن یک دوست خوب دچار این حس شود نقش والدین در اینجا فقط این است که به کودک یاد اوری کنند که نباید زیاد در  این حالت بماند ولی به صورت کلی احساس این حس برای مدت کوتاهی برای کودک اشکالی ندارد.

    1. بی حوصلگی:

    کودکان دوست دارند همه افراد همیشه با او در حال بازی باشند ولی باید این نکته را درک کنند که بعضی از افراد همیشه سرحال نیستند و احساس بی حوصلگی می کنند. اگر کودک احساس بی حوصلگی می کند به سرعت دنبال مشکل نگردید بلکه کودک را تشویق کنید که احساس خود را بیان کند و او را با شیوه های مثبت رفع بی حوصلگی آشنا نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا