کلمه ی رابطه در انگلیسی Relationship است که از دو بخش Relation و Ship تشکیل شده، Ship به معنای کشتی است و می تواند به این حقیقت اشاره داشته باشد که یک رابطه یا شناور است یا غرق می شود. شاید این استدلال کاملا درست نباشد، اما وقتی صحبت از فشار های رابطه باشد به مسئله ای قابل تامل تبدیل می شود. در ادامه راهکارهای را برای شناور نگه داشتن رابطه و اقداماتی که در مواقع احساس ناامنی می توانید از خود نشان دهید برایتان عنوان می کنیم. این مطلب به شما کمک خواهد کرد اگر:

  • می خواهید با فشارهای رایج در رابطه آشنا شوید.
  • به دنبال راهکارهایی برای کنار آمدن با فشارهای رابطه هستید.
  • می خواهید بدانید منشا تنش رابطه تان چیست.
  • در رابطه ای هستید (یا می‎ خواهید وارد رابطه ای شوید) که در مورد آن مطمئن نیستید.

چه نوع فشارهایی در رابطه وجود دارند

داشتن دوست دختر یا دوست پسر خوب است اما مسائل زیادی وجود دارند که می توانند بر سر راه شادی و رضایت شما قرار بگیرند.

فشارهای داخلی ممکن است از چیزهایی مثل تفاوت فرهنگی، تفاوت سن، حسادت، عدم سازشکاری یا انتظارات غیر منطقی یا محقق نشده نشات بگیرند.

فشارهای خارجی ممکن است از افراد یا عواملی خارج از رابطه نشات بگیرند مثل تحصیل، کار، بیماری، پول، خانواده و دوستان.

راهکارهایی برای شناور نگه داشتن رابطه تان

ببینید که فشار داخلی متوجه رابطه تان است یا خارجی. بعد هر زمان که حاضر بودید بعضی از استراتژی هایی که در ادامه آورده شده اند را پیاده کنید تا بتوانید رابطه را نجات دهید.

با یکدیگر صحبت کنید: گوشی های هوشمند و هواپیما اختراع شده اند، اما هنوز وسیله ای برای خواندن ذهن دیگری وجود ندارد! پس بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سعی کنید از طریق کلمات با یکدیگر ارتباط برقرار کنید. اگر خودتان صحبت نکنید شریک تان از کجا بفهمد مشکل چیست؟ اگر چیزی آزارتان می دهد به آرامی آن را با طرف مقابل در میان بگذارید. پس از آن می توانید مسئله را با کمک یکدیگر حل و فصل کنید.

سازشکاری را یاد بگیرید: همیشه نمی توانید به چیزی که می خواهید برسید. با شریک تان صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی برای هر کدام تان مهم تر است و چه چیزهایی چندان اهمیتی ندارند. شاید پذیرفتن اینکه فردی که شریک زندگی تان است به تمام چیزهایی که شما اهمیت می دهید اهمیت نمی دهد، سخت باشد. اما مثل هر چیز دیگری، با سعی و تلاش و تجربه، سازشکاری هربار آسان تر می شود.

در مورد احساسات تان به شریک تان اطمینان دهید: همه دوست دارند عشق و علاقه ی دیگری به خودشان را از زبان او بشنوند. اگر هر دو مطمئن شوید که احساس تان با همدیگر یکی است، رابطه بهتر جریان یافته و مشکلاتی همچون حسادت، کمتر پیش خواهند آمد.

نظر دیگری را هم جویا شوید: گاهی اوقات نگاه کردن به رابطه تان از دید دیگری نیز می تواند بسیار کارآمد باشد. از طریق صحبت کردن با کسی که به طور مستقیم در رابطه دخیل نیست، مثل دوست یا اعضای خانواده، می توانید دیدی دیگر نسبت به شرایط داشته و کنار آمدن با فشار حاکم راحت تر شود.

از دوری کردن نهراسید: گاهی اوقات بهترین گزینه برای یک زوج این است که اوقاتی را دور از هم بگذرانند. هرچه نباشد وقتی مدام در کنار هم هستید کمتر دل تان برای هم تنگ خواهد شد.

وقتی عصبانی هستید سعی نکنید چیزی را حل کنید: وقتی یک طرف عصبانی است عاقلانه حل کردن مشکل تقریبا غیر ممکن است. در این شرایط احتمالا حرف هایی می زنید که بعدا از آنها پشیمان خواهد شد. سعی کنید بحث را عوض کنید یا مسئله را رها کرده و وقتی هر دو آرام تر شده سراغ آن برگردید.

به تفاوت هایتان احترام بگذارید: تفاوت در فرهنگ، دین یا دیدگاه می تواند باعث ایجاد تنش و دشواری در رابطه شود. به جای نپذیرفتن چیزی که برایتان ناآشناست، سعی کنید آنها را درک کرده و بهتر بشناسید. تفاوت میان افراد می تواند موجب جالب تر و غیر قابل پیش بینی تر شدن رابطه شود. حتی ممکن است در این میان چیزی هم یاد بگیرید.

مشکلات را با خانواده تان حل کنید: اگر خانواده تان رابطه ی شمارا تایید نمی کنند، باید دلیل آن را متوجه شوید. آیا نگران هستند که به طریقی به شما آسیب برسد؟ یا رابطه تان و حس شما نسبت به آن را درک نمی کنند؟

راجع به آنچه حس می کنید، فکر می کنید و می خواهید، واضح و روشن برخورد کنید. شرایط تان را طوری توصیف کنید که بهتر متوجه آن شوند. اگر صادق، آرام و با احترام باشید احتمال شنیدن حرف هایتان و باور داشتن به شما از سوی آنها بالا می رود. سعی کنید نقطه نظرات آنها را نیز درک کنید، این کار باعث می شود آنها هم نقطه نظرات شما را بهتر درک کنند.

والدین همیشه نگاه شان به شرایط مثل شما نیست. با این حال اگر ببینند شما عاقلانه و پخته رفتار کنید، احتمال پذیرفتن اینکه شما قادر به گرفتن تصمیمات مهم برای خودتان هستید بالا می رود.

نقض تمام موارد عنوان شده

سوء استفاده ی عاطفی یا فیزیکی در هیچ رابطه ای پذیرفته نبوده و خشونت عملی غیر قانونی است. اگر رابطه تان ناسالم شده و حس امنیت ندارید، سریعا کمک بگیرید.

دیگر مواردی که شریک تان ممکن است انجام دهد و لازم است حواس تان را جمع کنید شامل موارد زیر می شوند:

  • بی احترامی کردن به شما
  • صادق و روراست نبودن
  • بی توجهی به مسائلی که برای شما اهمیت دارند

رفع و رجوع کردن فشارهای رابطه می تواند بسیار دشوار باشد. اگر راهکارهای ارائه شده در این مطلب کمکی به شما نکردند حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.