اگر از عاشق شدن می ترسید چون از آسیب دیدن در این راه هراس دارید، نگران نباشید! شما تنها کسی نیستید که با این دوراهی روبه رو هستید. خیلی از مردم به عشق اعتقاد ندارند چرا که فکر می کنند ارزش شکسته شدن و درد و رنج کشیدن را ندارد. یک سری دیگر هم این مسائل را از جمله زیبایی های عشق می دانند و باور دارند که اگر در رسیدن به کسی رنج و سختی نکشی، عشق واقعی را تجربه نکرده ای.

اگر هم اکنون آماده عاشق شدن نیستید، اشکالی ندارد. شما تمام وقت های دنیا را دارید. اما اگر می خواهید در مسیر عشق قدم بگذارید بهتر است که به خواندن این مطلب ادامه دهید. شاید نتوان به تمام سوالات فلسفی راجع به عشق پاسخ داد، اما در ادامه برایتان عنوان خواهیم کرد که چه زمان هایی عشق، ارزش درد و رنج کشیدن را دارد.

۱_ اگر برای رابطه، آینده ای می بینید: اگر برای رابطه آینده ای نمی بینید که خب چرا باید مسیر عشقی را با یک نفر دنبال کنید؟ اگر می بینید رابطه به بن بست رسیده، اگر دیگر رابطه ای سالم نیست، مسلما وقت جدایی فرارسیده.

۲_ اگر فقط یک مانع و مشکل موقتی است: شاید فقط درد و رنج تان یک مسئله موقتی است. در طی سال ها شما و شریک تان با مشکلات زیادی روبه رو خواهید شد و این مشکلات قدرتمندی عشق تان را به آزمایش خواهند گذاشت، به خاطر همین با اولین دعوا و درگیری نباید جا بزنید. اگر مطمئن هستید که مسئله موقتی است، پس قطعا آن رابطه ارزش جنگیدن را دارد.

۳_ اگر فکر می کنید کار درست همین است: اگر از صمیم قلب تان می دانید که این رابطه و تصمیمی که گرفته اید درست است، پس ارزش رنج و سختی کشیدن را دارد. دست شریک تان را بگیرید، به هم اعتماد داشته باشید تا سرانجام از پس همه چیز بربیایید.

۴_ اگر می خواهید برای رابطه تلاش کنید: اگر بخواهید رابطه واقعا به جایی برسد، خودتان به صورت اتوماتیک هرکاری از دست تان بربیاید به خاطر آن انجام داده و هرنوع فداکاری می کنید. از همین رو وقتی به روز های روشن آینده امید دارید، دیگر اندک دردی که هم اکنون حس می کنید چندان مهم نیست.

۵_ اگر حاضر به فداکاری هستید: تنها زمانی می توانید از پس درد و اندوه عمیق عشق بربیایید که حاضر به فداکاری باشید. اگر می توانید خودتان را به این کار متعهد کرده و تلاش کنید، پس مسلما از پس دردی که این عشق برایتان به وجود آورده برخواهید آمد.

۶_ اگر واقعا عاشق شریک تان هستید: اگر واقعا کسی را دوست داشته باشید همه چیز ارزشش را دارد. قید سیگار کشیدن را می زنید، شغل تان را عوض می کنید و از یک سری چیز های دیگر می گذرید چرا که به نظرتان این ها کار درستی هستند، چراکه آن ها را از روی عشق و برای خوشحالی طرف مقابل انجام می دهید.

۷_ اگر این مسئله از شما آدم بهتری می سازد: آیا چنین تجربه ای از شما انسان قوی تری خواهد ساخت؟ یک جمله معروف می گوید: هرچیزی که تو را نکشد قوی ترت می کند. در مورد این مسئله هم گاهی اوقات درد و رنجی که به خاطر چیزی می کشیم باعث می شود که در طی مدت به رشد رسیده و انسان بهتری شویم.

۸_ اگر به شریک تان اعتماد دارید: نمی دانید رابطه به کجا می رود، آیا ته داستان خوبی و خوشی است یا پایانی نافرجام خواهد داشت، اما به هرحال برایتان مهم نیست. چرا که مادامی که میان تان عشق وجود دارد، دیگر مقصد و مصائب آن اهمیتی ندارند. وقتی به شریک تان اعتماد دارید، حاضرید قدم در ناشناخته ها گذاشته و درد بکشید.

۹_ اگر می بینید شریک تان هم تلاش می کند: اگر هردویتان دارید برای رابطه تلاش می کنید، پس می توان گفت که هر مشکلی که در حال حاضر دارید با آن دست و پنجه نرم می کنید، دست آخر ختم به خیر خواهد شد. اگر در مشکلات کنار هم باشید، هرگز از چیزی نخواهید ترسید و حتی بیشتر برای از میان برداشتن مشکل تلاش خواهید کرد.

۱۰_ اگر فکر می کنید ارزشش را دارد: اگر فکر می کنید عشق تان ارزش درد و رنج کشیدن را دارد، پس کوتاه نیایید.

گاهی اوقات رها کردن سخت است، و گاهی اوقات رها نکردن سخت تر، اما در هرحال همیشه باید مدنظر داشته باشید که شرایط، چه خوب و چه بد، گذراست. پس شاید گاهی بهترباشد به ندای دل تان گوش کنید و گاهی به نجوای ذهن تان.