جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی کسب و کار » ۶ تکنیک کسب اعتماد به نفس در محیط کار

۶ تکنیک کسب اعتماد به نفس در محیط کار

آیا شما نیز همواره نگرانِ گرفتن نظرات منفی درباره پروژه از کارفرمای خود هستید؟ آیا همیشه نگران این هستید که به اندازه کافی خوب نباشید؟ اگر شما چنین احساساتی در جایگاه شغلی خود دارید، به این دلیل نیست که مهارت کافی را دارا نیستید؛ بلکه به احتمال زیاد ز کمبود اعتماد به نفس در محیط کار رنج می‌برید. افرادی که از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند، کارمندان خوشحال‌تری هستند و بازده بیشتری دارند. همچنین این افراد، بیشتر به استقبال چالش‌های گوناگون می‌روند و سریع‌تر به درجات بالاتر دست پیدا می‌کنند. در این مقاله به بررسی روش‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس در محیط‌های کاری و سازمانی خواهیم پرداخت.

۶ تکنیک برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار

چه قصد راه اندازی کسب و کاری جدیدی را داشته باشید و چه مدت زیادی را در جایگاهی خاص فعالیت کرده‌اید، بسیار طبیعی است که هر از چند گاهی احساس ناامیدی و کمبود اعتماد به نفس داشته باشید. اما اگر همیشه این احساس  را دارید، بهتر است برای افزایش اعتماد به نفس در محل کار تمرین کنید. داشتن اعتماد به نفس کاری می‌تواند به شما کمک کند که وظایف خود را بهتر و سریع‌تر به پایان رسانید و زندگی حرفه‌ای شادتری داشته باشید. می‌توانید با دنبال کردن روش‌هایی ساده، اعتماد به نفس خود را در محل کار افزایش دهید. در ادامه به معرفی بهترین تکنیک‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید
چگونه با فشارها و روزهای سخت زندگی کنار بیاییم ؟

 

۱٫خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خود با دیگران می‌تواند اعتماد به نفس شما را به شدت کاهش دهد. اگر همواره به دیگر همکاران خود نگاه کنید و احساس بدی نسبت به برتری آن‌ها داشته باشید، تنها اعتماد به نفس خود را کاهش داده‌اید. اگر مهارت همکارتان از شما بیشتر است، الزاما بدین معنی نیست که شما در کار خود عالی نیستید. برای مثال ممکن است همکار شما در یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بهترین باشد، در حالی که شما به تازگی شروع به یادگیری کرده‌اید. واضح است که مقایسه در چنین زمینه‌ای تنها ارزش مهارت‌های شما را کم می‌کند. این نکته را به خاطر داشته باشید، که تنها با صرف زمان و تمرین، می‌توانید مهارت‌های خود را افزایش دهید.

۲٫افکار منفی را کنار بگذارید

یکی از بزرگترین موانعی که بر سر راه افزایش اعتماد به نفس شماست، افکار منفی است. تحقیقات نشان داده‌اند که افکار منفی می‌توانند موجب افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس شما شوند. ممکن است در محیط کار به صورت مداوم به خود بگویید که به اندازه کافی مهارت ندارید. اما اگر می‌خواهید اعتماد به نفس در محیط کار به شما کمک کند، نباید به این افکار اجازه بدهید که بر شما غالب شوند. به جای چنین افکاری، سعی کنید افکار مثبت را در خود تقویت کنید.

۳٫مهارت‌های خود را به صورت مداوم تقویت کنید

این نکته را به خاطر داشته باشید که تنها مقایسه نکردن خود با دیگران کافی نیست. شما باید همواره در تلاش برای تقویت مهارت‌های خود باشید. تمرین کردن‌ِ مداوم به شما کمک می‌کند مهارت‌های جدیدی کسب کنید و یا مهارت‌های فردی خود را پرورش دهید. طبق تحقیقات انجام شده، کارمندان بیشتر تمایل به مشارکت در فعالیت‌های مشکل اما قابل انجام دارند. پس بهتر است با پذیرش چالش‌ها و یادگیری و پیشرفت مداوم، اعتماد به نفس در محیط کار را افزایش دهید.

حتما بخوانید
هر ۲۵ دقیقه یک پومودورو بخورید تا منظم شوید

۴٫ همکاران خود را بشناسید

هرچه زمان بیشتری را با همکاران خود بگذارنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت که در نهایت به افزایش اعتماد به نفس در محیط کار کمک می‌کند. اگر شرکت شما رویدادها و فعالیت‌های مختلفی برگذار می‌کند،‌ سعی کنید در این رویدادها شرکت کنید و افراد حاضر در شرکت را بیشتر بشناسید.

۵٫ نظرات دیگران را پذیرا باشید

پذیرش نظرات مختلف دیگران، می‌تواند به رشد و توسعه شخصی شما کمک کند. پس اگر مطمئن نیستید که تاکنون چگونه وظایف خود را انجام داده‌اید،‌ می‌توانید از اطرافیان و دیگر همکاران خود بپرسید. دریافت نظرات مختلف از دیگران، به شما کمک می‌کند که مهارت خود را افزایش دهید و در کارها و پروژه‌های آتی بهترعمل کنید. به خاطر داشته باشید پرسیدن درباره چیزهایی که نمی‌دانید ایرادی ندارد و می‌تواند برای انجام بهتر و سریع‌تر وظایف به شما کمک کند.

 

۶٫روی موفقیت خود تمرکز کنید

اگر تنها بر کارهایی که توانایی انجامِ آن‌ها را ندارید تمرکز کنید،‌ افزایش اعتماد به نفس در محیط کار می‌تواند مشکل باشد. تمام پروژه‌هایی که با موفقیت به اتمام رسانده‌اید را به خاطر آورید. این کار می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک شایانی کند. آیا تاکنون موفق به انجام پروژه‌ای با امکانات کم شده‌اید؟ آیا پروژه‌ای را در زمان بسیار کوتاه به اتمام رسانده‌اید؟ تا کنون ایده‌ای از شما توسط کارفرمایتان ستایش شده است؟ به خاطر آوردن فعالیت‌های موفقیت‌آمیز در محیط کار، می‌تواند اعتماد به نفس شما را بیش از پیش افزایش دهد.

۷٫ هیچگاه جا نزنید

ممکن است با پروژه‌ای دست و پنجه نرم کرده باشید که در انتها شما را به انصراف از کار وا داشته است. پروژه‌های مختلف می‌توانند چالش‌های گوناگونی به همراه آورند. بهتر است در قدم اول پس از سنجش شرایط و اطمینان از کافی بودن منابع، پروژه را بپذیرید. اما همیشه به یاد داشته باشید پس از پذیرش پروژه، انصراف دادن و جا زدن آخرین انتخاب شماست. نهایت تلاش خود را داشته باشید تا بتوانید پروژه را به بهترین شکل ممکن به پایان رسانید. اینگونه تلاش و عزم راسخ، می‌تواند علاوه بر تقویت روحیه شما و افزایش اعتماد به نفس، احترام دیگر همکاران را نیز به دنبال داشته باشد.

حتما بخوانید
۶ راه برای سخت نگرفتن زندگی که باید بیاموزید(چگونه زندگی را ساده بگیریم)

به طور خلاصه

همانطور که در شیک اندیش خواندید، کمبود اعتماد به نفس در محیط کار از جمله مشکلاتی است که بسیاری از کارمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود اعتماد به نفس می‌تواند مانعی در مسیر شما برای رسیدن به موفقیت باشد. اما می‌توانید با دنبال کردن چند تکنیک ساده ولی موثر، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. تمرکز بر موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید، عدم مقایسه‌ی خود با دیگران، بی توجهی به افکار منفی و تلاش برای تقویت مهارت‌ها و کسب مهارت‌های جدید از جمله این تکنیک‌ها هستند. همچنین پیشنهاد می‌شود برای افزایش مهارت اعتماد به نفس حتما مدیریت زمان داشته باشید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “۶ تکنیک کسب اعتماد به نفس در محیط کار” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا