جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره کنکور و تحصیلی » راهنمای تحصیل در آمریکا (همه چیز در مورد تحصیل در آمریکا)

راهنمای تحصیل در آمریکا

تحصیل در کشور آمریکا

تحصیل در آمریکا آرزوی هر متقاضی تحصیل در خارج از کشور است. دلایل بسیار زیادی برای انتخاب آمریکا به عنوان مقصد اصلی مهاجرت تحصیلی وجود دارد که قطعا تمام افرادی که این هدف را دنبال می کنند این موارد را به دقت بررسی کرده اند. بر اساس شاخص لگاتوم آمریکا از نظر شاخص های رفاه اجتماعی از میان ۱۴۹ کشور دنیا در رتبه ۱۷ دنیا قرار گرفته است. کاملا واضح و مبرهن است که تمامی مدارک صادر شده از سوی دانشگاه های آمریکا مورد تایید تمام کشورهای دنیا هستند. بر اساس آخرین فهرست منتشر شده از سوی وزارت علوم ایران که مربوط به سال ۲۰۱۹ است تعداد ۳۸۱ دانشگاه مورد تایید این سازمان هستند که از این میان ۸۳ دانشگاه در ردیف دانشگاه های ممتاز، ۵۹ دانشگاه خوب و ۲۳۹ دانشگاه متوسط هستند.

یکی از برترین سیستم های آموزشی دنیا در آمریکا پیاده شده و هر ساله دانش آموختگان نخبه ای را به تمام کشورهای دنیا معرفی می کند. به جرات می توان گفت آمریکا اولین مقصد دانشجویی دنیاست اما بنابه دلایلی هر فردی نمی تواند وارد دانشگاه های آمریکا شود و به ناچار کشورهای دیگری را برای ادامه تحصیلات خود برمیگزینند. آمریکا دارای بزرگترین اقتصاد دنیا و دارای پیشرفته ترین صنایع است. هر ساله بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی در دانشگاه های آمریکا پذیرفته می شوند و این عدد برای دانشگاه های یک کشور عدد قابل توجهی است و نشان دهنده سطح کیفیت آموزشی و همینطور سطح رفاه این کشور است. زیرا قطعا یکی از عوامل جذب کننده دانشجویان خارجی به یک کشور سطح رفاه آن کشور است.

حتما بخوانید
راهنمای تحصیل در فرانسه (اخذ پذیرش در فرانسه)

 

سیستم آموزشی آمریکا

مدارس ابتدایی آمریکا شامل یک دوره شش ساله است که پنج سال آن دوره ابتدایی و یک سال ابتدای آن مهدکودک است. پس از این دوره دانش آموزان وارد دوره متوسطه می شوند و پس از هفت سال تحصیل در این دوره موفق به دریافت دیپلم در این کشور می شوند.

 

دانشگاه های آمریکا

دانشگاه های آمریکا را می توان از جهات مختلف دسته بندی کرد. دانشگاه های دولتی که شهریه پایینتری دارند و دانشگاه های خصوصی که معمولا گران تر هستند. دانشگاه های دولتی ظرفیت چندانی برای پذیرش دانشجوی خارجی ندارند. تقسیم بندی دوم دانشگاه از حیث تحقیقاتی بودن یا نبودن آن هاست. دانشجویان دکترا در دانشگاه های تحقیقاتی پذیرش می شوند. مهمترین ترم تحصیلی دانشگاه های آمریکا ترم پاییز یا همان سپتامبر است و عمده بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به دانشجویان ورودی این ترم به دانشجویان اعطا می شود.

کارشناسی در آمریکا

پس از گذراندن این دوره دوازده ساله متقاضی می تواند درخواست ورود به دانشگاه را ارائه کند. برخلاف برخی کشورهای اروپایی که مدرک فوق دیپلم یا کاردانی در دانشگاه وجود ندارد متقاضی می تواند درخواست پذیرش دوره کاردانی با طول تحصیل دو سال و کارشناسی با طول دوره ۴ سال را داشته باشد.

 

کارشناسی ارشد در آمریکا

کارشناسی ارشد در آمریکا یک دوره دو ساله است که متقاضی این دوره باید ۱۶ سال تحصیلی را گذرانده باشد تا بتواند پذیرش این دوره را دریافت کند. حداقل نمره زبان برای ورود به این دوره داشتن تافل بالای ۶۰ است.

حتما بخوانید
4 روش خطرناک زیاد خوان های کنکور!

دکترا در آمریکا

بالاترین مدرک تحصیلی در آمریکا مدرک دکترا است. این دوره یک دوره بین ۳ تا ۶ ساله است. افرادی که هدفشان از تحصیل رسیدن به درجه پژوهشگری است وارد این دوره می شوند. فارغ التحصیلان مقطع دکترا در آمریکا جذب مراکز تحقسقاتی و پژوهشی این کشور شده و یافته های آن ها در استفاده صنایع و در خدمت مردم قرار خواهد گرفت.

هزینه زندگی و تحصیل در کشور آمریکا

هزینه های تحصیل در کشور آمریکا

هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا برای دوره های دانشگاهی بسته به نوع دانشگاه و رشته متفاوت است اما نهایتا بین ۱۵۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ دلار در سال می باشد. این هزینه عمدتا مخصوص دانشگاه های خصوصی است و واضح است که برای دانشگاه های دولتی ارزانتر خواهد بود. اما به هر حال شهریه دانشجوهای خارجی حتی گاهی بیش از دو برابر شهروندان آمریکاست. هزینه تحصیل در کالج های آمریکا بسته به دولتی یا خصوصی آن بین ۱۵۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ دلار است که بسته به کالج، دوره تحصیلی و ایالت متفاوت است.

 

هزینه های زندگی در آمریکا

هزینه های اقامت در منازل مناطق ضعیف تر شهرهای ضعیف تر شهرهای از حدود ۱۰۰۰ دلار شروع شده و در شهرهای بزرگتر تا ۳۵۰۰ دلار ادامه دارد. هزینه اقامت ۴ ساله در خوابگاه های دانشگاه های دولتی حدود ۱۰.۰۰۰ دلار و ۴ سال اسکان در خوابگاه های دانشگاه های خصوصی ۱۲۰۰۰ دلار است. علاوه بر هزینه های اسکان، هزینه های زندگی دیگری نیز وجود دارد مانند هزینه های حمل و نقل، هزینه های سرگرمی و تفریحات، هزینه های خورد و خوراک، هزینه های آب و برق و … ماهیانه بین ۵۰ تا ۸۰ دلار است.

حتما بخوانید
آموزش نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی

 

پذیرش در دانشگاه های آمریکا

برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا در دوره کارشناسی دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در روش مستقیم فرد مستقیما وارد دوره کارشناسی می شود و در روش غیر مستقیم متقاضی باید ابتدا یک دوره دو ساله کاردانی را در دانشگاه گذرانده و سپس وارد دوره کارشناسی شود. برای پذیرش در این دوره متقاضی باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشد و دوره متوسطه به پایان رسانده باشد. برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد که ۲ ساله است فرد باید رشته ای مرتبط با دوره کارشناسی خود را انتخاب کند و بسته به دانشگاه و رشته انتخابی حداقل تافل ۷۰ و آیلتس ۶.۵ ارائه کند. اکثر رشته های تحصیلی از ترم سپتامبر شروع می شوند. داشتن معدل حداقل ۱۴ برای پذیرش این دوره مورد نیاز است.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “راهنمای تحصیل در آمریکا (همه چیز در مورد تحصیل در آمریکا)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا