جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی رشد و تحول فردی » اثر به پایان رسیدن زمان یا ( Closing Time Effect)

اثر به پایان رسیدن زمان

یک خطای شناختی توی مغز انسان وجود داره بنام اثر به پایان رسیدن زمان یا ( Closing Time Effect) که قاعده خیلی باحالیه. این خطای شناختی میگه وقتی رفتی مهمونی و سینگلی و دلت میخواد آخر شب دست تو دست با یکی از مهمونی بیای بیرون، هرچقدر به آخرای مهمونی نزدیک تر بشی، مغزت، جنس مخالفت رو جذاب تر قلمداد میکنه.

یعنی میگه اگر نیای همون اوایل کار که زمان به اندازه کافی داری یکیو واسه خودت انتخاب کنی، آخرای کار همه رو جذاب تر از اون چیزی که هستند تصور میکنی تا شانس دست تو دست شدن با یک نفر دیگه زیاد تر بشه.

چطوری میشه از این خطای شناختی استفاده کرد

اگه دیده باشید، مزایده ها به این شکل عمل میکنه که آخرین پیشنهاد فقط و فقط با ۳ تا ضربه به اتمام میرسه. یعنی مثلا برای خریدن یک جنس، اگه یک نفر گفت یک میلیون من میخرم، گرداننده مزایده، فقط تا ۳ شماره به بقیه فرصت میده که پیشنهاد بالاتر از یک میلیون بدن. حاصل چی میشه؟ همه هول میکنن و ممکنه یه نفر جنس مزایده شده رو با ارزش تر از اون چیزی که هست تصور بکنه و اون رو با قیمت اشتباهی بخره! واسه همین افراد سیاستمدار و بیزینسی، توی مزایده ها شرکت نمیکنن تا این خطای شناختی در مغزشون رخ نده.

توی روابط عاطفی، ما میتونیم از کمبود خودمون در جهت این خطای شناختی استفاده کنیم:

  • میخوام زود برم
  • آخر هفته نیستم
  • ۱۰ دقیقه دیگه تماس رو باید قطع کنم
  • و ….
حتما بخوانید
کشف ارزش های زندگی {لیست ارزش ها و تمرین}⭐

به این نشانه که وجود ما، زیاد نیست! از من، خیلی وجود نداره! چنین چیزی مخصوصاً در دوران آشنایی بشدت جذابه و باعث میشه طرف احساس کمبود شما رو حس بکنه! بارها دیدید که شده یک نفر بگه من این هفته میرم مسافرت و نیستم تا ۱۰ روز دیگه! نتیجه این میشه که شما تمام برنامه هفتتونو جابه جا میکنید تا فقط سر قرار با شخص مورد نظر برید.

پیشنهاد ویژه

پس از اثر ” به پایان رسیدن زمان” به خوبی استفاده کنید و ازش بهره ببرید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “اثر به پایان رسیدن زمان یا ( Closing Time Effect)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا