کودکم وزن به دست نمی آورد، چه کار کنم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به ارائه راه حل هایی جهت درمان عدم وزن گیری کودکان می پردازیم.

با سلام

کودکی دارم که نسبت به هم سن های خودش وزن کمتری دارد، علت عدم وزن گیری او چه می تواند باشد و چگونه درمان می شود؟

با سلام خدمت شما

اگر فرزند شما به تازگی بیمار شده باشد، ممکن است کمی از وزنش را از دست داده باشد، اما جای هیچ نگرانی نیست، چرا که او به زودی وزن از دست رفته اش را باز می یابد. اما اگر فرزندتان وزن از دست نداده باشد، ولی سرعت وزن گیری اش کم است، ممکن است سرعت رشد طبیعی اش کم باشد. با این حال، فرزند شما باید وزن کسب کند و وزن از دست ندهد. انداختن نگاهی به نمودار رشد، به شما کمک می کند تا میزان رشد فرزندتان را نسبت به سایر کودکان ارزیابی کنید.

اگر چه نرخ رشد کودکان با یکدیگر متفاوت است، اما اگر صدک رشد کودک شما به طور مداوم 80 پرسنتایل (درصد) بوده و ناگهان به 10 پرسنتایل سقوط می کند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پزشک چه اقداماتی انجام می دهد؟

پزشک کودکتان را معاینه می کند و از شما چند سوال می پرسد تا ببیند آیا مشکلی وجود دارد و اگر این طور بود، علت اصلی آن را بیابد. پزشک علاوه بر نرخ رشد کودکتان، عوامل بسیاری را بررسی می کند تا علت را مشخص کند. اگر کودکتان به نقاط عطف رشد رسیده باشد، ظاهراً مشکلی وجود ندارد و او سالم و شاداب است. اگر پزشک متوجه شود که نرخ رشد کودکتان خوب نیست، ممکن است مشکل عدم افزایش وزن یا شکست در رشد را تشخیص دهد.

اگر کودکتان وزن کسب نکند، بسیار مهم است که علت مشخص شود. تغذیه مناسب، به خصوص در 3 سال اول زندگی، برای رشد جسمی و ذهنی کودک بسیار حیاتی است.

پزشک کودکتان ممکن است آزمایش خون، ادرار و آزمایش های دیگری انجام دهد و بر میزان کالری مصرفی وی در یک دوره زمانی مشخص نظارت کند. گاهی اوقات پاسخ بسیار ساده است و گاهی اوقات بسیار پیچیده. پزشک همچنین ممکن است کودکتان را به متخصص تغذیه یا متخصص گوارش برای ارزیابی یا درمان ارجاع دهد.

ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد که متوجه شوید رشد کودکتان کُند است، اما نباید خودتان را مقصر بدانید و سرزنش کنید و این احساس را داشته باشید که پدر یا مادر خوبی نیستید.

علل عدم وزن گیری کودکان چیست؟

علل بالقوه بسیاری وجود دارد که یک پزشک می تواند ماه ها وقت صرف کند تا آزمایش ها و مطالعات گوناگونی بر روی رژیم غذایی کودک، سابقه پزشکی، میزان فعالیت، میزان استرس و … انجام دهد تا علت عدم وزن گیری کودک را بیابد.

به طور کلی، اگر کودکتان نرخ رشد مناسبی ندارد، بدان معنی است که یا خوب غذا نخورده است یا مواد غذایی را جذب نکرده است و یا از مواد غذایی مغذی استفاده نکرده است. اگر کودکتان بیمار شده باشد، ممکن است بدن او به کالری بیشتری نیاز داشته باشد. بیماری می تواند به اشتهای کودک آسیب بزند. یک بیماری جدی گوارشی، مانند: اسهال، ریفلاکس، سلیاک یا عدم تحمل شیر می تواند منجر به عدم وزن گیری شود.

در موارد نادری، عدم وزن گیری ممکن است نتیجه یک مشکل ریوی، مانند: فیبروز کیستیک، یا یک مشکل عصبی، مانند: فلج مغزی، یا یک مشکل کروموزومی، مانند: سندرم داون، یا یک مشکل قلبی، مانند: کم خونی، یا یک مشکل متابولیسمی یا غدد درون ریز، مانند: کمبود هورمون رشد، باشد. اگر هر یک از موارد بالا، علت عدم وزن گیری کودکتان باشد، باید فوراً درمان را شروع کنید.

عدم وزن گیری کودک چگونه درمان می شود؟

هنگامی که پزشک علت عدم وزن گیری کودک را متوجه شد، شما می توانید با درمان دارویی و افزایش کالری مصرفی کودکتان این مشکل را برطرف کنید.

افزایش کالری مصرفی کودکتان بدین معنی است که او را تشویق به خوردن مواد غذایی سالم و پُر کالری کنید. بهترین انتخاب ها شامل محصولات لبنی کامل (شیر، پنیر، ماست، بستنی، پودینگ، سوپ شیر)، تخم مرغ، آووکادو، نان و پاستا گندم کامل، پنکیک، سیب زمینی پخته، کره آجیل ها و غلات گرم است.

آیا عدم وزن گیری بدین معنی است که کودکم همیشه کوچک تر از آن چه باید باشد، خواهد بود؟

پاسخ این پرسش بستگی به این دارد که علت اصلی عدم وزن گیری کودکتان چه بوده است. برای مثال اگر کودکتان مبتلا به یک بیماری طولانی مدت شده باشد، محتمل است که او همیشه کوچک تر از حد متوسط باشد. از طرف دیگر، اگر مشکل عدم وزن گیری وی به راحتی برطرف شود، ممکن است او سریع تر از معمول به یک وزن مناسب دست یابد.

images.png

می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید