راه های درمان و پیشگیری از جوش پوشک چیست؟

راه های درمان و پیشگیری از جوش پوشک چیست؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به ارائه اقداماتی در جهت پیشگیری از جوش پوشک و راه های درمان آن می پردازیم.

با سلام

مدتی است که در محل پوشک نوزادم نقاط قرمز رنگی دیده می شود. می خواستم بدانم که این لکه ها و جوش های قرمز رنگ، جوش پوشک هستند و علل، راه های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

با سلام خدمت شما مادر گرامی

اگر ناحیه پوشک کودکتان تحریک شده و قرمز باشد، احتمال ابتلا به جوش پوشک وجود دارد. پوست کودکتان همچنین ممکن است کمی ورم کرده و گرم باشد. جوش پوشک هم می تواند خفیف باشد، به طوری که فقط نقاط قرمزی در ناحیه ای کوچک ایجاد شود و هم می تواند شدید باشد، به طوری که برآمدگی های قرمز به شکم و ران کودک نیز گسترش یابد.

علل ابتلا به جوش پوشک در کودکان

جوش پوشک می تواند ناشی از ادرار کودکان یا خوردن یک غذای جدید باشد. در ادامه علل اصلی ابتلای کودکان به جوش پوشک را ارائه می کنیم.

1. رطوبت

حتی جاذب ترین پوشک ها نیز اندکی رطوبت بر پوست کودکتان بر جای می گذارند. و هنگامی که ادرار کودکتان با باکتری مدفوعش مخلوط می شود، به آمونیاک تجزیه می شود که می تواند بر روی پوست بسیار ناگوار باشد. به همین دلیل است که کودکانی که حرکات روده بیشتری دارند و یا مبتلا به اسهال هستند، بیشتر مستعد جوش پوشک می باشند.

علاوه بر این، کودکی که برای مدت زمان طولانی در پوشک مرطوب یا کثیف بماند، به احتمال زیاد دچار جوش پوشک می شود. هر کودکی با پوست حساس نیز می تواند مبتلا به جوش پوشک شود، حتی اگر به طور مکرر پوشکش تعویض شود.

 2. حساسیت شیمیایی

جوش پوشک می تواند نتیجه مالش پوشک به پوست باشد، به خصوص اگر کودکتان به مواد شیمیایی حساس باشد، مانند: بوی عطر پوشک های یک بار مصرف یا محصولاتی که به هنگام تعویض پوشک بر روی پوست کودکتان می مالید.

3. غذاهای جدید

جوش پوشک همچنین زمانی که کودکتان شروع به خوردن غذای جامد می کند یا یک غذای جدید را امتحان می کند، شایع است. هر غذای جدیدی، ترکیب مدفوع را تغییر می دهد، اما اسیدها در برخی مواد غذایی خاص، مانند: توت فرنگی یا آبمیوه ها، می تواند به طور خاص برای برخی کودکان مشکل زا باشد. یک غذای جدید همچنین ممکن است حرکات روده کودکتان را به طور مکرر افزایش دهد. اگر کودکتان با شیر مادر تغذیه می شود، حتی ممکن است به آن چه که شما می خورید نیز واکنش نشان دهد، اگر چه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، معمولاً کمتر به جوش پوشک مبتلا می شوند.

4. عفونت باکتریایی

ناحیه پوشک گرم و مرطوب است و باکتری ها این شرایط را دوست دارند. بنابراین عفونت باکتریایی در این ناحیه به راحتی رشد می کند، به خصوص در چین و چروک های پوست کودکتان.

5. آنتی بیوتیک ها

کودکانی که آنتی بیوتیک می خورند یا در شیر مادرشان آنتی بیوتیک وجود دارد، گاهی اوقات دچار عفونت باکتریایی می شوند، چرا که این داروها باکتری های سالم را می کشند. آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند منجر به اسهال شوند و در نتیجه جوش پوشک ایجاد کنند.

چه زمانی باید برای جوش پوشک به پزشک مراجعه کنید؟

شما باید در ظرف مدت 3 الی 4 روز بدون مراجعه به پزشک جوش پوشک کودکتان را برطرف کنید. اما اگر به نظر می رسد که این جوش ها آلوده و عفونی هستند، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت عبارت است از:

  • تاول
  • جوش های پُر از چرک
  • تراوشات زرد رنگ
  • زخم های سر باز

در این صورت، پزشک ممکن است برای کودکتان آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی تجویز کند. پزشک ممکن است برای جوش پوشکی که ناشی از عفونت باکتریایی باشد، یک کرم یا پماد ضد قارچی تجویز کند.

راه های درمان جوش پوشک

اگر کودنکتان دچار جوش پوشک شد، مراحل زیر را برای بهبود پوست او انجام دهید:

  • با تعویض پوشک مکرر، کودکتان را خشک و تمیز نگه دارید. این ممکن است بدین معنا باشد که در شب و در حین خواب، پوشک وی را تعویض کنید.
  • در هر بار تعویض پوشک، ناحیه پوشک را به خوبی شستشو دهید و از دستمال های مرطوب حاوی الکل و عطر استفاده نکنید.
  • کودکتان را به آرامی خشک کنید، ولی مالش ندهید.
  • از پمادی استفاده کنید که پوست تحریک شده کودکتان را از ادرار و مدفوع محافظت کند. نیازی نیست در هر بار تعویض پوشک از پماد استفاده کنید. پماد را در لایه ای نسبتاً ضخیم روی ناحیه پوشک بمالید تا در چند تعویض پوشک آینده نیازی به استفاده از این پماد نباشد. این پماد کمک می کند تا از تحریک بیش از حدت پوست جلوگیری شود.
  • پوشک کودکتان را سفت نبندید و یا از پوشکی استفاده کنید که کمی بزرگ تر از سایز او است تا اجازه دهید گردش هوا بهتر جریان یابد. شما همچنین می توانید برند و مارک دیگری از پوشک ها را امتحان کنید و یا پوشک هایی را که مخصوص پوست های حساس است و جاذب رطوبت بیشتری است، تهیه نمایید.
  • هنگامی که هوا گرم است و کودکتان می تواند در خارج از خانه بازی کند، پوشک او را در آورید. قرار گرفتن در معرض هوا باعث تسریع بهبودی می شود.
  • هنگامی که کودکتان دچار جوش پوشک شد، او را بدون پوشک بخوابانید و روی تخت یک لایه پلاستیکی بیندازید تا از تشک محافظت کنید.

پیشگیری از جوش پوشک

برخی اقدامات پیشگیرانه از جوش پوشک در کودکان در ادامه می آید:

  • خشک نگه داشتن ناحیه پوشک بهترین راه حل برای پیشگیری از جوش پوشک است، بنابراین پوشک کودکتان را به طور مکرر و پس از هر بار خیس یا کثیف شدن، تعویض کنید.
  • ناحیه تناسلی کودکتان را در هر بار تعویض پوشک، کاملاً تمیز کنید.
  • پوست ناحیه پوشک کودکتان را به آرامی خشک کنید و هرگز مالش ندهید. شما همچنین می توانید پس از تعویض پوشک، از یک سشوار با حرارت کم برای خشک کردن ناحیه پوشک استفاده کنید.
  • اگر به نظر می رسد کودکتان مستعد جوش پوشک است، پس از هر بار تعویض پوشک، یک لایه نازک از پماد محافظ پوست، روی ناحیه پوشک بمالید.
  • از پودر بچه استفاده نکنید، چرا که در صورت استنشاق ذرات آن، ریه های کودکتان آسیب می بیند.
  • هنگامی که کودکتان شروع به خوردن غذای جامد می کند، هر بار یک غذا را به او معرفی کنید و چند روز منتظر بمانید و سپس غذای جدید دیگری را به او معرفی کنید. این کار باعث می شود تا به راحتی حساسیت به یک ماده غذایی جدید را که باعث جوش پوشک می شود، تشخیص دهید و آن را از برنامه غذایی کودکتان حذف کنید.
  • پوشک را سفت و محکم نبندید، به طوری که هیچ فضایی برای گردش هوا وجود نداشته باشد.
  • از مواد شوینده بدون عطر برای شستن پوشک های پارچه ای استفاده کنید و آن ها را با آب داغ بشویید و دو بار آب بکشید. شما همچنین می توانید از یک فنجان سرکه برای شستشوی آن ها استفاده کنید.
  • تا زمانی که می توانید کودکتان را با شیر مادر تغذیه کنید، زیرا جوش پوشک در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر اتفاق می افتد.
  • زمانی که کودکتان نیاز به آنتی بیوتیک دارد، از پزشکش بخواهید که به او پروبیوتک نیز بدهد. پروبیوتیک ها باعث رشد باکتری های سالم می شوند و خطر ابتلا به جوش پوشک را کاهش می دهند.
  • اگر کودکتان به مهد کودک می رود، مطمئن شوید که مراقبان او، اقدامات احتیاطی را درک و رعایت می کنند.
images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد