آیا باید نوزادم را هر روز حمام کنم؟

 آیا باید نوزادم را هر روز حمام کنم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش شما را درباره هر چند وقت یک بار حمام بردن نوزادان، زمان مناسب برای حمام کردن و نحوه حمام کردن وی راهنمایی می کنیم.

با سلام

من به تازگی صاحب فرزندی شده ام و درباره استحمام او سوالاتی دارم. می خواستم بدانم آیا باید نوزادم را هر روز حمام کنم یا خیر، چه زمانی برای حمام او مناسب است و به طور کلی در هنگام حمام کردن نوزادم باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهم؟ پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم. 

با سلام خدمت شما مادر گرامی

سوال رایجی میان مادران جوان درباره حمام کردن نوزادشان وجود دارد و آن این است که آیا باید نوزادان را هر روز حمام کرد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. نوزاد شما نیازی ندارد که هر روز حمام شود، زیرا او آن قدر کثیف نیست که هر روز حمام شود. علاوه بر این، نوزاد تازه متولد شده شما از این که هر روز حمام شود، واقعاً لذت نمی برد و حمام هر روزه می تواند پوست حساس و بسیار نرم او را خشک کند، به خصوص اگر در مناطقی زندگی می کنید که آبش سخت است. همچنین حمام کردن نوزادان کوچک که بسیار لغزنده هستند، برای مادران جوان کاری بس دشوار است و ممکن است تا مدت کوتاهی برای حمام کردن فرزندشان به کمک دیگری نیز نیاز داشته باشند. اما بهداشت بسیار مهم است، از این رو، پیشنهاد می شود صورت نوزادتان و اندام تناسلی اش را پس از هر بار تعویض پوشک بشویید. علاوه بر این، شما نباید اجازه دهید عرق و میکروب در قسمت های چین خورده پوست در ناحیه زیر بغل و پاها تجمع یابند.

آیا نوزادتان هر روز به حمام نیاز دارد؟

اگر شما مادری دقیق باشید و نیازهای بهداشتی نوزادتان را با مراقبت و توجه زیاد و فوراً برطرف کنید، مانند: تعویض پوشک و پاک کردن آروغ، بنابراین لازم نیست به طور جداگانه و هر روز نوزادتان را حمام کنید. عفونت پوستی و بثورات در میان نوزادان تازه متولد شده ای که هر روز حمام می شوند، معمولاً توسعه می یابد. پوست نوزادان نازک است و رطوبت زیادی را حفظ نمی کند، از این رو، به هیچ وجه حمام روزانه توصیه نمی شود. تمیز نگه داشتن نوزاد در اولویت اول قرار دارد و نباید نادیده گرفته شود.

چه زمانی نوزادتان را حمام کنید؟

پاسخ این سوال، کاملاً بستگی به شما دارد، اما زمانی را برای حمام کردن نوزادتان انتخاب کنید که بتوانید روی این کار تمرکز کنید و عجله نداشته باشید. حمام کردن برای نوزادتان تجربه منحصر به فردی است، بنابراین مهم است که این کار را آرام انجام دهید و از راحتی نوزادتان اطمینان حاصل کنید.

در حالی که برخی مادران ترجیح می دهند نوزاد خود را صبح حمام کنند تا در تمام طول روز احساس تازگی و طراوت بکند، برخی مادران ترجیح می دهند نوزادشان را قبل از خواب و با آب ولرم حمام کنند تا خواب عمیق و راحتی داشته باشد. اگر می خواهید نوزادتان را پس از تغذیه کردن حمام کنید، بهتر است کمی او را روی شکم قرار هید تا آرام شود و سپس او را حمام کنید.

چه مواردی را باید در هنگام حمام کردن نوزادتان رعایت کنید؟

  • برای حمام کردن نوزادتان به جای آب سرد، از آب گرم استفاده کنید. آب گرم نوزادتان را آرام می کند و به او کمک می کند، خواب عمیق و راحتی داشته باشد.
  • از یک دماسنج نوزاد برای بررسی دمای مناسب آب استفاده کنید و سپس نوزادتان را درون وان قرار دهد.
  • همیشه حمام کردن نوزادتان را با شستن صورتش آغاز کنید.
  • از کشیدن هر نوع صابونی بر روی صورت نوزادتان کاملاً اجتناب کنید.
  • هرگز نوزادتان را بدون مراقب در حمام تنها نگذارید، حتی برای چند لحظه.
images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد