چگونه می توانم از برق گرفتگی کودکم جلوگیری کنم؟

چگونه می توانم از برق گرفتگی کودکم جلوگیری کنم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به اقدامات لازم برای جلوگیری از برق گرفتگی کودکان و همچنین اقدامات لازم به هنگام بروز این اتفاق می پردازیم.

با سلام

کودک نوپایی دارم که پریزهای برق و سیم های وسایل برقی برای او جذابیت دارند. می خواستم بدانم چطور از برق گرفتگی کودکم جلوگیری کنم و اگر این اتفاق ناگوار برای فرزندم افتاد، چه کار باید انجام دهم؟

با سلام خدمت شما والد گرامی

بدن انسان رسانای برق است، بدین معنی که به راحتی می تواند جریان الکتریکی را از خود عبور دهد. کودکان به دلیل کنجکاویشان دوست دارند، انگشتان کوچکشان را در همه جا، به خصوص پریزهای برق فرو کنند. لذا هنگامی که کودکتان به این مرحله رسید، شما باید از وقوع این اتفاق آگاه باشید و از چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید. قرار گرفتن در معرض جریان الکتریکی می تواند منجر به صدمات خفیف، مانند: سوختگی یا صدمات جدی، مانند: آسیب به اندام داخلی یا مرگ شود. از این رو، در ادامه به معرفی اقدامات پیشگیرانه و راهکارهایی در هنگام بروز برق گرفتگی در کودکان ارائه می کنیم.

هنگامی که کودکتان دچار برق گرفتگی می شود، چه اتفاقی می افتد؟

اگر دست یا پای کودکتان، هنگامی که با سیم برق بازی می کند یا آن را می جود، تماس پیدا کند، ممکن است دچار برق گرفتگی شود. در این هنگام، او ممکن است دچار سوختگی، بی حسی، درد یا سر درد شود. جریان برق از یک اندام بدن کودکتان وارد می شود و سپس به همه بافت های وی آسیب می رساند. اگر برق گرفتگی شدید باشد، بسته به شدت و مدت زمان برق گرفتگی، ممکن است منجر به تشنج، ایست قلبی، آسیب به مغز و حتی مرگ شود.

دلایل برق گرفتگی در کودکان چیست؟

کودکان کنجکاو هستند و از کشف کردن نمی ترسند. برق گرفتگی در کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به ارائه آن ها می پردازیم.

  • جویدن سیم برق یا گاز گرفتن پریز برق
  • انگشت یا یک شیء فلزی را درون پریز برق کردن
  • لمس کردن یا بازی کردن با لوازم برقی

در هنگام برق گرفتگی کودکتان، چه کار کنید؟

اگر کودکتان دچار برق گرفتگی شد، بلافاصله اقدامات زیر را انجام دهید:

  • کودکتان را از منبع برق جدا کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که منبع برق را خاموش کنید، حتی بهتر است که فیوز را قطع کنید.
  • از یک غیر رسانا، مانند: چوب یا پلاستیک، برای قطع اتصال استفاده کنید. مطمئن شوید که روی چیز مرطوب و خیسی نایستاده اید. اگر پابرهنه هستید، بر روی مواد غیر رسانا، مانند: کاغذ یا پارچه بایستید.
  • تا زمانی که جریان برق را قطع نکرده اید، به کودکتان دست نزنید.
  • پس از جدا کردن کودکتان از منبع برق، فوراً تنفس وی را بررسی کنید. اگر نفس نمی کشید و یا کُند و آهسته نفس می کشید، او را به مدت 2 دقیقه، احیای قلبی-ریوی (CPR) کنید و با اورژانس تماس بگیرید.
  • سرش را کمی پایین از بقیه اعضای بدنش قرار دهید.
  • او را زیاد تکان ندهید، زیرا گردن یا ستون فقرات او ممکن است دچار آسیب شده باشد.
  • اگر تنفس کودکتان طبیعی است، پوست وی را بررسی کنید. اگر دچار سوختگی شده است، او را به اورژانس منتقل کنید، مگر این که مطمئن باشید سوختگی خفیف است. قبل از رسیدن به بیمارستان یخ یا پماد روی ناحیه سوختگی قرار ندهید.

پزشک می تواند سوختگی کودکتان را پانسمان کند و جراحات داخلی را بررسی خواهد کرد. اگر پزشک مشکوک به جراحت در اندام های داخلی باشد، ممکن است چند آزمایش بنویسد. اگر کودکتان درد داشته باشد، پزشک ممکن است مُسکن تجویز کند. اگر سوختگی شدید باشد یا اندام های داخلی آسیب دیده باشند، کودکتان باید در بیمارستان بستری شود.

چگونه می توانید از برق گرفتگی کودکتان جلوگیری کنید؟

بسیاری از والدین برای فرزند دار شدن آماده می شوند، اما اغلب فراموش می کنند که در طول سال های کودکی فرزندشان، امنیت خانه را تامین کنند. کودکان در سنین کودکی نیاز دارند که در برابر خطرات خانگی محافظت شوند. در ادامه به چند اقدام پیشگیرانه که کودکتان را از خطر برق گرفتگی محافظت می کند، اشاره می کنیم.

  • وسایل برقی، مانند: اتو، سشوار، شارژرهای تلفن همراه و لپ تاپ و … را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • پریزهای برق را با درپوش محافظ بپوشانید.
  • مبل های سنگین را جلوی پریزهای برق قرار دهید.
  • به کودکتان اجازه ندهید، بعد از حمام در اطراف خانه بچرخد. ابتدا او را کاملاً خشک کنید.
  • آب و نوشیدنی ها را دور از تلویزیون، رایانه، کنسول های بازی، دی وی دی پلیر و … قرار دهید.
  • پیش از رفتن به رختخواب، وسایل برقی را خاموش کنید. ماشین لباس شویی و ظرف شویی را در طول شب روشن رها نکنید. وصل بودن شارژر تلفن همراه یا غیره به پریز برق، ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شارژر و آتش سوزی شود.
  • هنگامی که در خارج از خانه هستید، مراقب سیم های آویزان و تیر برق های شکسته باشید.

در نهایت این که:

کودکتان را در امنیت کامل نگه دارید. هنگامی که کودکتان بزرگ شود، می تواند از خودش مراقبت کند و از برق دور بماند. تا آن زمان شما مسئول مراقبت از او و دور نگه داشتن وی از خطرات هستید.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد