آیا از دست دادن مو در دوران نوزادی طبیعی است؟

آیا از دست دادن مو در دوران نوزادی طبیعی است؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به نگرانی والدی درباره ریزش موی نوزادش پاسخ می دهیم.

با سلام

نوزادم مدتی پس از تولدش، بخشی از موهایش را کم کم از دست داد. آیا از دست دادن موها در این دوران طبیعی است و آیا موهای فرزندم دوباره رشد خواهد کرد؟

با سلام خدمت شما

ریزش موهای نوزاد تازه متولد شده کاملاً طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. نوزادان اغلب موهایشان را در 6 ماه اول زندگی از دست می دهند. در ادامه به معرفی علل و راه های درمان ریزش مو در نوزادان می پردازیم.

علل ریزش مو در نوزادان

مو، دو مرحله رشد و استراحت دارد. مرحله رشد مو حدود 3 سال طول می کشد و مرحله استراحت حدود 3 ماه طول می کشد، اگر چه بازه 1 الی 6 ماهه نیز برای مرحله استراحت مو طبیعی است. در مرحله استراحت، مو در فولیکول باقی می ماند تا موهای جدید در آیند.

حدود 5 الی 15 درصد موهای پوست سر در هر زمان، معمولاً در مرحله استراحت قرار دارند، اما استرس، تب یا تغییرات هورمونی می توانند رشد تعداد بیشتری از موها را متوقف کنند. ریزش مو شروع می شود و حدود 3 ماه بعد مرحله رشد بعدی مو آغاز می شود.

میزان هورمون های یک نوزاد تازه متولد شده درست پس از تولد کاهش می یابد و این امر می تواند منجر به از دست دادن موها شود. (مادران نیز اغلب به همین دلیل مقدار زیادی از موهایشان را از دست می دهند.)

اگر نوزاد شما اغلب به یک طرف می خوابد، ممکن است موهای آن ناحیه ریزش کند. همچنین اگر نوزادتان سرش را به بالش یا تشک می مالد، ممکن است نقاط تاسی گسترش یابد.

سایر عللی که موجب ریزش مو می شوند، اما در کودکان زیر 12 ماه خیلی شایع نیستند، عبارتند از:

  • نقاط طاس همراه با قرمزی، پوسته پوسته شدن و نقاط سیاه در جاهایی که مو ریزش کرده است، ممکن است به معنای این باشد که نوزادتان یک عفونت قارچی مسری به نام تینه آ کاپیتیس دارد.
  • آسیب جسمانی، برای مثال بستن موی سر به صورت دم اسبی سفت می تواند منجر به از دست دادن موها شود.
  • کشیدن و کندن موها که به اختلال مو کنی یا تریکوتیلومانیا مشهور است، نیز می تواند منجر به از دست دادن بخشی از موهای سر شود.
  • اگر کودک شما به طور کلی در مناطقی از سرش طاس است، ممکن است آلوپسی آره آتا داشته باشد. این یک نوع بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و رشد مو را به شدت کاهش می دهد. این نوع از دست دادن مو معمولاً به صورت منطقه ای و دایره ای می باشد و می تواند همه موهای بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • برخی بیماری ها، مانند: کم کاری تیروئید یا کم کاری هیپوفیز، می توانند منجر به از دست دادن تمام موهای سر کودکتان شود.

راه های درمان ریزش موی سر نوزادان

اگر ریزش موی سر نوزادان به دلیل تغییرات هورمونی باشد، شما نمی توانید هیچ کاری انجام دهید، مگر این که منتظر روییدن موهای جدید وی باشید.

اگر ریزش موهای نوزادتان در نتیجه قرار گرفتن وی برای مدت طولانی در یک حالت باشد، سعی کنید او را در طول چرت زدن و خواب شبانه در حالت های مختلفی قرار دهید.

مدت زمانی نوزادتان را روی شکم قرار دهید، این کار علاوه بر این که اجازه می دهد پشت سرش کمی هوا بخورد، برای رشد جسمانی وی نیز ضروری است.

به خصوص پس از 6 ماهگی نوزادتان، برای از دست دادن موهایش به پزشک مراجعه کنید. اگر چه ریزش مو طبیعی است، اما پزشک می تواند اطمینان حاصل کند که هیچ بیماری وجود ندارد و اگر مشکلی وجود داشت در درمان آن کمک می کند. برای مثال، در صورت وجود عفونت قارچی، پزشک داروی ضد قارچ تجویز می کند.

اگر پزشک مشکوک به آلوپسی آره آتا باشد، ممکن است نوزاد شما را برای ارزیابی های بیشتر به متخصص پوست ارجاع دهد.

اگر موهای سر نوزادتان به دلیل شکستگی ریخت، شما باید موها و پوست سرش را برای مدتی، با دقت و لطافت درمان کنید تا زمانی که مجدد رشد کند.

در نهایت این که:

هیچ تضمینی وجود ندارد، اما در اکثر موارد، ریزش موی سر نوزادان موقتی است و به احتمال زیاد سر کودکتان در عرض یک سال پُر از مو می شود.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد