چگونه به سوالات کودکم درباره معلولیت پاسخ دهم؟

چگونه به سوالات کودکم درباره معلولیت پاسخ دهم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به دغدغه والدی درباره نحوه پاسخگویی به سوال کودکش درباره معلولیت و معلولان پاسخ می دهیم.

با سلام

با توجه به وجود معلولان و ناتوانان در سطح چامعه، فرزند من مدام درباره این افراد سوالات زیادی از من یا پدرش می کند. می خواستم بدانم پاسخ مناسب به سوالات وی در این باره چیست؟

با سلام خدمت شما مادر گرامی

اگر کودک شما پیش از این با افراد دارای معلولیت مواجه نشده باشد، احتمال دارد که در خیابان یا مدرسه با این افراد رو به رو شود. لذا این آمادگی را داشته باشید که به سوالات فراوان فرزند کنجکاوتان پاسخ دهید.

واکنش شما به این موضوع، به احتمال زیاد رفتار و نگرش کودکتان را درباره معلولیت تحت تاثیر قرار می دهد. لذا این فرصتی است برای شما که نگرشتان را تقویت کنید.

برای افرادی که هیچ معلولیتی ندارند، از عنوان «طبیعی» استفاده نکنید، زیرا این امر دلالت بر این موضوع می کند که معلولان «غیر طبیعی» هستند.

هنگامی که با کودکتان با فرد معلولی رو به رو می شوید، نیازی نیست که به او بگویید: «خیره نشو» یا «حرکت کن»، زیرا معلولان از افرادی که از آن ها اجتناب می کنند، خوششان نمی آید و همچنین کودکتان ممکن است تصور کند که نباید در این باره از شما سوالی بپرسد. در عوض هنگامی که کودکتان به معلولی خیره شد و پرسید که او چه مشکلی دارد، برای مثال بگویید: «او به شیوه ای متفاوت راه می رود یا ارتباط برقرار می کند.»

در نظر داشته باشید که یک کودک معلول، همچنان یک کودک است. به فرزند خود بگویید که یک همکلاسی یا یک همسایه معلول، با سایر افراد اشتراکات زیادی دارد.

اگر کودکتان شروع به پرسیدن سوالات جزئی درباره معلولیت کرد، به او کمک کنید تا پاسخ سوالاتش را بیابد. با یکدیگر در اینترنت جستجو کنید تا درباره معلولیت بیشتر اطلاعات کسب کنید. مطمئن باشید، نه تنها درباره کارهایی که معلولان نمی توانند انجام دهند، اطلاعات کسب می کنید، بلکه درباره کارهایی که قادر به انجام آن هستند نیز به اطلاعاتی دست می یابید.

کودکان با نیازهای خاص به احتمال بیشتر در معرض آزار و اذیت و قلدری قرار می گیرند. اگر شما متوجه شدید که کودکتان یا دوستانش به یک کودک یا بزرگسال «عقب مانده» یا «کر» و یا «لال» می گویند، به آن ها توضیح دهید که این کلمات چقدر به این افراد آسیب می زند. به آن ها یاد دهید تا زمانی که به احساسات فرد دیگری صدمه زدند، از وی عذرخواهی کنند.

در ادامه به چند نمونه از سوالات متداول کودکان درباره معلولیت و پاسخ مناسب آن ها اشاره می کنیم.

چرا او مثل من حرف نمی زند؟

اگر جواب را می دانید، در سطح درک کودکتان بدان پاسخ بدهید. برای مثال، زیرا عضلاتی که او را قادر به حرف زدن می کند، دارای مشکلاتی هستند.

آیا او عقب مانده است؟

به کودکتان بگویید که کلمه «عقب مانده»، واژه خوبی نیست و بگویید که مغز او به شیوه ای متفاوت کار می کند، بنابراین او دشوارتر از تو صحبت می کند و یاد می گیرد، اما او همانند سایر افراد است.

چرا این طور رفتار می کند؟

به کودکتان توضیح دهید که افراد دارای معلولیت، گاهی اوقات به شیوه ای متفاوت کارها را انجام می دهند. برای مثال: به کودکتان بگویید که چقدر سخت است که یک کودک مبتلا به اوتیسم ارتباط برقرار کند.

چرا او به مدرسه ما نمی آید؟

به کودکتان توضیح دهید که بعضی از بچه ها به دلیل این که کمک بیشتری برای خواندن، نوشتن، راه رفتن، صحبت کردن یا بازی کردن با دیگران دریافت کنند، باید به مدارس دیگری بروند.

چرا این اتفاق برای او افتاد؟

به کودکتان توضیح دهید که برخی افراد با معلولیت متولد شده اند و برخی دیگر آسیب دیده یا بیمار شده اند و در نتیجه آن دچار معلولیت شده اند.

در نهایت این که:

به فرزندتان بیاموزید که اگر کودک دارای معلولیتی را دید، او را بپذیرد و به او سلام کند. کودکتان را تشویق کنید تا با او دوست شود و بازی کند. دوستی با یک فرد معلول باعث افزایش بلوغ و مهربانی فرزندتان می شود. چرا که فرزندتان می تواند به او در تکالیف یا هل دادن صندلی چرخدارش کمک کند و موجب رشد شخصیتش شود.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد