آیا اسهال زیاد، می تواند نشانه سندرم روده تحریک پذیر باشد؟

 آیا اسهال زیاد، می تواند نشانه سندرم روده تحریک پذیر باشد؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به سوال والدی درباره اسهال کودکش و ارتباط آن با سندرم روده تحریک پذیر پاسخ می دهیم.

با سلام

کودک من زیاد دچار اسهال می شود، آیا این نشانه سندرم روده تحریک پذیر است؟ در این صورت، چگونه باید درمان شود؟

با سلام خدمت شما

سندرم روده تحریک پذیر می تواند منجر به اسهال، نفخ، گرفتگی عضلات و یبوست شود. اگر این علائم بیش از چند روز طول بکشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا همچنین می تواند نشانه یک مشکل جدی، مانند: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو باشد. اگر سندرم روده تحریک پذیر در کودکتان تشخیص داده شد، مطمئن باشید که هیچ آسیب جسمانی به او وارد نمی شود، و فقط ناراحتی زیادی به همراه دارد.

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

هیچ کس نمی داند که این سندرم چیست. به طور معمول، انقباضات عضلات در روده ها، روده ها را به طور مناسب حرکت می دهند. اما اگر کودکتان سندرم روده تحریک پذیر داشته باشد، روده هایش حساسیت اضافی دارند. خوردن، گاز معده و حتی استرس می تواند موجب اسپاسم عضلانی در روده بزرگش شود که ممکن است موجب گرفتگی دردناک عضلات شکمی، یبوست، اسهال یا ترکیبی از هر سه مورد شود. (کودکان زیر 5 سال، اغلب اسهال بدون درد دارند، در حالی که کودکان 5 سال به بالا اغلب دچار گرفتگی عضلات شکمی می شوند.) کودکتان همچنین ممکن است دچار تهوع یا سر درد شود. ناراحتی معمولاً پس از یک حرکت روده فروکش می کند. سندرم روده تحریک پذیر می تواند افراد در همه سنین را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند یک وضعیت موقت یا یک بیماری مزمن باشد.

راه های درمان سندرم روده تحریک پذیر

هیچ راه درمانی وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی غنی از فیبر و  کم چرب می تواند بسیار زیاد کمک کند. فیبر روده را بزرگ تر می کند، به عبارت دیگر، فیبر روده بزرگ را اندکی گسترش می دهد و باعث کاهش اسپاسم ها می شود. شما می توانید به کودکتان میوه ها، سبزیجات و غلات کامل بیشتری بدهید و یا می توانید هر روز یک یا دو قاشق غذاخوری مکمل فیبر، به بلغور جو دو سر یا آب پرتقالش، اضافه کنید. چربی این وضعیت را تشدید می کند، بنابراین اجتناب از آن ممکن است علائم را کاهش دهد. احتمالاً پزشک مُلین را برای یبوست تجویز نخواهد کرد.

گاهی اوقات کودکان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شدید، وزن کم می کنند، زیرا خوردن باعث بروز علائم می شود، لذا آن ها از خوردن وعده های غذایی اجتناب می کنند. مراقب عادات غذایی کودکتان باشید تا مطمئن شوید که مواد مغذی مورد نیاز برای سالم بودنش را دریافت می کند. استرس نیز می تواند این علائم را تشدید کند. ورزش و سایر روش های دور نگه داشتن تنش ها نیز می توانند وضعیت کودکتان را بهبود بخشند.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد