چگونه عفونت گوش کودکم را درمان کنم؟

چگونه عفونت گوش کودکم را درمان کنم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شیک اندیش، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شیک اندیش دریافت نمایند. در این چالش به سوال والدی درباره نحوه درمان عفونت گوش درباره کودکش پاسخ می دهیم.

با سلام

در ابتدا می خواستم بدانم چگونه باید از عفونت گوش در کودکم جلوگیری کنم و سپس در صورت ابتلای فرزندم به عفونت گوش، راه های درمان آن به چه نحوه ای می باشد؟

با سلام خدمت شما

بسته به شدت عفونت و سن کودکتان، نوع درمان متفاوت می باشد. اگر عفونت کودکتان جدی باشد، پزشک وی ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند، اما اکثر کودکان مبتلا به عفونت گوش یا عفونت حاد گوش میانی، بدون دارو بهتر می شوند. اغلب، بهتر است منتظر بمانیم و ببینیم که آیا پیش از دادن دارو به کودک، علائم شدیدتر می شود یا خیر. پزشک بسته به شرایط یکی از دو راه حل زیر را پیشنهاد می کند:

  • اگر کودکتان بین 6 الی 24 ماه باشد و علائم خفیفی تنها در یک گوشش داشته باشد و یا حداقل 2 ساله باشد و علائم خفیفی در یک یا هر دو گوشش داشته باشد، مراقب او باشید و به شرایط نظارت کنید.
  • اگر کودکتان تا 48 الی 72 ساعت بدون درمان بهبود نیافت، آنتی بیوتیک را شروع کنید.

چه زمانی آنتی بیوتیک ضروری می شود؟

توصیه می شود که عفونت حاد گوش میانی را با آنتی بیوتیک درمان کنید.

  • نوزادان 6 ماهه یا کوچک تر هنوز سیستم ایمنی قوی ندارند و به خصوص نسبت به عفونت حاد گوش میانی آسیب پذیرند.
  • کودکان دارای علائم شدید، مانند: تب بالا، تعرق، خستگی یا ضربان قلب سریع.
  • کودکان کوچک تر از 2 سال که علائم خفیفی در هر دو گوش دارند.

چرا پزشکان درباره آنتی بیوتیک نگران هستند؟

پزشکان معمولاً نسبت به تجویز آنتی بیوتیک احتیاط می کنند، زیرا باکتری ها را در برابر آن ها مقاوم می کند. علاوه بر این، دادن آنتی بیوتیک به کودک، باکتری های خوب بدن را که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند، نیز از بین می برد.

عفونت گوش همچنین می تواند توسط باکتری یا ویروس ایجاد شود و از آن جایی که آنتی بیوتیک ها علیه عفونت های ویروسی کار نمی کنند، پزشکان درباره تجویز آن ها محتاط تر عمل می کنند.

از طرف دیگر، از آن جایی که باکتری ها به سرعت تغییر می کنند، اثربخشی داروها و آنتی بیوتیک ها کمتر می شود.

اگر کودک شما نیاز به آنتی بیوتیک داشت، دوره کامل آنتی بیوتیک را به او بدهید، حتی اگر احساس بهتری داشت و علائم ناپدید شده بودند. پس از چند هفته، مجدداً کودکتان را نزد پزشک ببرید تا مطمئن شوید که داروها عمل کرده اند.

اگر کودکتان پس از 48 الی 72 ساعت بهبود نیافت و هنوز علائم عفونت را نشان می داد، تب داشت یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است بخواهد دوره آنتی بیوتیک را شروع کند یا داروها را تغییر دهد.

چگونه می توانید درد عفونت گوش کودکتان را کمتر کنید؟

میزان درست استامینوفن یا ایپوبروفن نوزاد (اگر کودکتان 6 ماهه یا بزرگ تر است)، می تواند درد را تسکین دهد. اگر کودکتان از 3 ماه کوچک تر است، پیش از دادن هر نوع دارویی به او، از پزشک سوال کنید.

قطره گوش یا کمپرس گرم نیز می تواند برای تسکین درد گوش کودکتان کمک کند. از پزشک یا داروساز بپرسید که کدام قطره را استفاده کنید. همچنین کودکتان را تشویق کنید تا مایعات بیشتری بنوشد، زیرا بلعیدن کمک می کند تا مایع گوش میانی جریان یابد و فشار درد کاهش یابد.

به کودکتان داروها بدون نسخه سرماخوردگی، مانند: آنتی هیستامین ندهید. این داروها نه تنها به بهتر شدن وضعیت کودکتان کمکی نمی کند، بلکه عوارض جانبی خطرناکی در کودکان ایجاد می کند.

و هرگز به کودکتان آسپرین ندهید، زیرا او را مستعد ابتلا به سندرم ری که یک بیماری نادر اما بالقوه کشنده است، می کند.

چگونه از عفونت گوش در کودکتان جلوگیری کنید؟

چند راهکار وجود دارد که می تواند احتمال ابتلا به عفونت گوش در کودکان را کاهش دهد. در ادامه به این راهکارها اشاره می کنیم.

  • نوزادتان را حداقل به مدت 6 ماه با شیر مادر تغذیه کنید. شیر مادر آنتی بادی هایی برای مقابله با عفونت گوش فراهم می کند.
  • هنگامی که نوزادتان را تغذیه می کنید، او را راست و عمودی نگه دارید. به طوری که سرش بالاتر از بقیه بدنش باشد. نوزادانی که به حالت خوابیده تغذیه می شوند، به احتمال بیشتر به عفونت حاد گوش میانی دچار می شوند.
  • از 6 ماهگی شروع به از پستانک گرفتن نوزادتان کنید. نوزادانی که 6 ماهه یا بزرگ تر هستند، اگر از پستانک استفاده کنند، کمی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. بنابراین، استفاده از پستانک را کاهش دهید یا حذف کنید.
  • کودکتان را از دود تنباکو دور نگه دارید، زیرا در معرض دود قرار گرفتن، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. محیط خانه تان را عاری از دود کنید و کودکتان را به مکان های دودآلود نبرید.
  • اگر چه عفونت های گوش مُسری نیستند، اما عفونت های تنفسی، منجر به عفونت گوش می شوند. لذا دست های خود و کودکتان را مرتباً بشویید و وی را دور از افراد مبتلا به عفونت تنفسی نگه دارید.
  • واکسن های کودکتان را به موقع تزریق کنید. ایمن سازی به جلوگیری از بیماری های خاصی که می توانند موجب عفونت گوش شوند، کمک می کند.
  • هنگامی که کودک شما 6 ماهه باشد، تزریق واکسن آنفلوانزای سالانه می تواند به جلوگیری از عفونت حاد گوش میانی که اغلب پس از یک دوره آنفلوانزا گسترش می یابد، کمک کند.
  • اگر کودکتان در معرض عفونت گوش باشد، جراحی ممکن است مناسب باشد. زیرا حضور مداوم مایع در گوش ها نه تنها موجب عفونت، بلکه باعث کاهش و از دست دادن شنوایی می شود. مشکلات شنوایی نیز می تواند مانع پیشرفت زبان شود.
images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد