چگونه به سوالات کودکم درباره فقرا و بی خانمان ها پاسخ دهم؟

چگونه به سوالات کودکم درباره فقرا و بی خانمان ها پاسخ دهم؟

در بخش مشاوره آنلاین وب سایت شهروند فردا، والدین و مربیان می توانند مشکلات و دغدغه های تربیتی خود را مطرح نموده و پاسخ آن را از روانشناسان و مشاورین شهروند فردا دریافت نمایند. در این چالش به دغدغه والدی درباره نحوه پاسخگویی به سوال کودکش درباره فقیران و بی خانمان ها پاسخ می دهیم.

با سلام

با توجه به وجود متکدیان و بی خانمانان زیاد در سطح شهر، فرزند من مدام درباره این افراد سوالات زیادی از من یا پدرش می کند. می خواستم بدانم پاسخ مناسب به سوالات وی در این باره چیست؟

با سلام خدمت شما مادر گرامی

در مواجه با افراد فقیر یا بی خانمان، اگر هرگز چیزی نگویید، ممکن است پیام نادرستی را به فرزندتان مخابره کنید و یا این پیام را در ذهن کودکتان تداغی کنید که نسبت به این افراد بی تفاوت هستید. لذا نحوه رفتار شما بر روی کودکتان بسیار موثر است. در ادامه به چند نمونه از سوالات متداول کودکان درباره فقرا و بی خانمان ها و پاسخ مناسب آن ها اشاره می کنیم.

چرا او جایی برای زندگی ندارد؟

به طور مستقیم به این سوال پاسخ دهید و بگویید که گاهی اوقات افراد پول لازم برای تهیه خانه را ندارند.

اگر ما خانه مان را از دست بدهیم، چه؟

فرزندتان را مطمئن سازید که ما یک خانه داریم. اما حتی اگر خانه مان را از دست دادیم، می توانیم به خانه یکی از خویشاوندانمان نقل مکان کنیم، یا یک خانه جدید پیدا کنیم و یا به یک پناهگاه موقت برویم.

چرا به او کمک نمی کنی؟

کودک شما ممکن است از این که شما دست رد به سینه فقیری بزنید، تعجب کند، به خصوص اگر درباره کمک کردن به دیگران با او صحبت کرده باشید. در این موقعیت شما می توانید به فرزندتان بگویید که درباره این فرد مشکوک هستید و نمی دانم که آیا اگر پول نقد به او بدهم از آن در راه درست استفاده می کند یا نه. بنابراین قصد دارم پولی را به مرکز یا موسسه ای که به این افراد کمک می کند، بدهم تا آن ها نیازهای این افراد را برطرف کنند.

چرا این طور رفتار می کند؟

اگر فرزندتان با فرد بی خانمانی برخورد کرد که رفتار عجیب و غریبی داشت، شما می توانید به او توضیح دهید که او از بیماری روحی رنج می برد و یا مست است. برای توضیح بیشتر می توانید به کودکتان بگویید که برخی بیماری ها جسم افراد را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند: سرماخوردگی، برخی بیماری ها روح و روان افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث می شوند افراد درست، رفتار یا فکر نکنند و برخی دیگر بیماری ها به موجب مصرف برخی مواد مضر (مواد مخدر یا الکل) ایجاد می شوند و افراد آموزش دیده ای در این زمینه وجود دارند که می تواند به این افراد کمک کنند تا این مواد را ترک کنند و به زندگی عادی باز گردند.

images.png

اولین جلسه مشاوره

 

قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

قیمت اولین جلسه مشاوره 79,000 تومان

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
می توانید به صورت 24 ساعته از طریق تلگرام یا واتساپ با تیم روانشناسی شیک اندیش در ارتباط باشید

مقالات مرتبط

هیچ نظری وجود ندارد