جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » چگونه وسواس مطالعاتی ام را کنار بگذارم؟(درمان وسواس مطالعه)

وسواس مطالعه+درمان وسواس مطالعه

چگونه وسواس مطالعاتی ام را کنار بگذارم؟

 

 

برخی از دانش آموزان در طول مطالعه دروس خود، دچار وسواس فکری هستند.وسواس فکری مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می کند و باید درمان شود که در این مقاله به آن می پردازیم:

وسواس در مطالعه:

 

 

مطالعه اصولی و برنامه ریزی استاندارد بسیار اهمیت دارد و دانش آموزان محصل و همچنین کنکوری ها، باید با یک برنامه ریزی درست پیش بروند.مطالعه درست باید به یادگیری خوب منجر شود اما این وسط بعضی از دانش آموزان من باب این موضوع دچار مشکل هستند.

بعضی از دانش آموزان دچار وسواس مطالعه هستند یعنی وسواس مطالعاتی شدید دارند.اما یعنی چی؟

این دسته از دانش آموزان رفتارهای عجیبی در طول مطالعه از خود نشان می دهند که اگر این کارها را در طول مطالعه انجام ندهند نمی توانند به خوبی روی دروس خود تمرکز کنند یا با خیال راحت از روی یک مبحثی بگذرند.این رفتار بدلیل وسواس فکری است که منجر به وسواس مطالعه هم می شود.

وسواس امتحان:

 

 

دانش آموزانی که وسواس مطالعه دارند گاهی دچار وسواس امتحان نیز می شوند؛ یعنی اینکه وسواس شدید پیدا می کنند که برای امتحان خود خیلی عالی مطالعه کنند و متاسفانه وسواسیت شدید به خرج می دهند.به موارد زیر راجع به وسواس مطالعه مخصوصا وسواس امتحان توجه کنید:

  • وقتی که امتحان دارید و می دانید که حتما وسواس امتحان به خرج می دهید سعی کنید به خود تلقین کنید که شما قوی تر از همه چیز هستید؛با یکی دوبار خواندن هم می توانید برای امتحان خود آمادگی کافی کسب کنید.لازم نیست که هشت بار هر صفحه را مطالعه بکنید!
  • از همان ابتدا که شروع به مطالعه برای امتحان می کنید خود را توجیه کنید که اگر من وسواس مطالعه به خرج دهم ممکن است قسمت هایی از کتاب و همچنین مباحثی را اصلا نرسم و نتوانم بخوانم؛پس برای اینکه بتوانم تمامی مباحث را پوشش دهم باید وسواس مطالعه را کنار بگذارم و بطور نرمال بدون وسواس فکری شدید مطالعه کنم.
حتما بخوانید
8 اشتباه خطرناک خانواده کنکوری

وسواس در کنکور:

 

 

فاکتور زمان در سال کنکور، از طلا ارزشمندتر است.اگر دانش آموزی وسواس فکری و وسواس مطالعه داشته باشد زمان زیادی را از دست می دهد و این موضوع اصلا مطلوب ما نیست! فرض کنید که به جای یک یا دو بار مطالعه مبحثی را از روی وسواس مطالعه ده بار پشت سرهم بخوانید؛ چقدر وقت زیادی از دست می دهید!یا اینکه بدلیل فراهم نبودن تمام وسایل مثل خودکار شصی، مداد شخصی و…نتوانید مطالعه کنید و هی وقت از دست بدهید!چقدر وقتتان تلف می شود و همچنین فرصت های طلایی را از دست می دهید.

وسواس مطالعاتی شدید:

 

 

همانطور که گفتیم برخی از دانش آموزان در طول درس خواندن،دچار وسواس مطالعاتی شدید می شوند.در قسمت زیر به چند نمونه از وسواس مطالعاتی  اشاره می شود:

  • دانش آموزانی که دچار وسواس مطالعاتی هستند ممکن است با یک یا دوبار خواندن یک مبحث، قانع نشوند؛ مثلا یک صفحه زیست را باید هشت بار بخوانند تا خیالشان راحت شود! یا مثلا اینکه روی یک تست تاکید می کنند و یک تست را چندین بار و چندین بار حل می کنند!
  • بعضی از دانش آموزانی که وسواس مطالعه دارند باید یک سری شرایط خاص برای مطالعه برقرار باشد؛ مثلا اتاق مطالعه باید کاملا مرتب باشد و آب تکان نخورد(مرتب بودن بودن اتاق خیلی خوب است اما اینکه با جابه جا شدن یک وسیله شما هرگز نتوانید درس بخوانید و اعصابتان بهم بریزد خوب نیست) یا مثلا اینکه برای مطالعه کردن حتما باید یک سری وسایل مثل یک خودکار و مداد خاص باشد طوری که با نبود آن وسایل دانش آموز نمی تواند درس بخواند و…!

در تمامی این موارد دانش آموز وسواس مطالعه دارد و همچنین در مواردی که دانش آموزی روی جا و مکان و وسایل حساس است.

بسیار تجربه کردیم دانش آموزانی که دوست دارند در یک مکان خاصی از منزل یا کتابخانه و یا مدرسه درس بخوانند و یا اینکه خودکار و مداد خاص خودشان همراهشان باشد.

این موارد مشکل ندارد ولی اینکه اگر یک بار خوکار خود را فراموش کردید و با خودکار دیگری نتوانستید تست حل کنید خوب نیست!

درمان وسواس فکری:

 

حتما بخوانید
آموزش نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی

وسواس فکری که موجب وسواس مطاله هم می شود باید درمان شود.زیرا:

  1. شخصی که دارای وسواس فکری است بسیار اذیت می شود به این سبب که هی استرس دارد و زحمت زیادی را متحمل می شود و از آن طرف هم حس منفی بسیار آزارش می دهد.
  2. دلیل دیگر که ضرورت درمان وسواس فکری و وسواس مطالعه را تایید می کند این است که افراد وسواس مطالعه وقت زیادی را از دست می دهند که در این فرصت می توانستند کارهای دیگر را انجام دهند و کلی پیشرفت کنند!در سال کنکور که زمان حکم طلا را برای دانش آموزان کنکوری دارد این دانش آموزان با به خرج دادن وسواسیت مطالعه کلی زمان از دست می دهند که می توانستند در این زمان دروس دیگر را مطالعه کنند یا تست بزنند و به تسلط بالایی از دروس برسند.

پس واجب است که اگر دارای وسواسیت فکری یا وسواس مطالعه هستید آنرا حل کنید.من در این قسمت چند راهکار به شما پیشنهاد می کنم.اگر واقعا عمل کنید مشکلتان تا حد زیادی حل می شود.

  • وسواس فکری برای اکثر افراد تدریجی است؛یعنی اینکه شخص در گام اول می گوید به جای سه بار مطالعه پنج بار این صفحه را می خوانم هفته بعد می گوید به جای پنج بار هفت بار می خوانم دفعه بعد ده بار و دفعات بعد بیشتر!از همان ابتدا سعی کنید ریشه ویواسی را تخریب کنید.وقتی که ملاحظه می کنید که با یکی دو بار خواندن مطلب آنرا یاد گرفته اید لازم نیست صد بار آنرا بخوانید.پس سعی کنید از همان ابتدا وسواس فکری را حل کنید تا شدید نشود.
  • روی تست ها یا یک مبحث زوم نکنید؛بعد از یکی دو بار مطالعه یا پاسخ دادن به تست آنرا رد کنید.به افکار منفی ذهنتان گوش ندهید.نگران نباشید حتی اگر مشکلی در یادگیری شما باشد می توانید دفعات بعدی در فصل مرور یا جمع بندی آنهارا را فرا بگیرید.(البته منظور ما این نیست که برای یادگیری اصلا زحمت نکشید!این گفته برای کسانی است که شاید یک تست را بخواهند ده بار مجدد و مجدد حل کنند یا یک صفحه از کتاب را هشت بار بخوانند!)
  • معمولا ریشه وسواسی وجود افکار منفی در ذهن افراد است که هی به افراد می گوید که یک کار را چند بار انجام دهند یا چندبار شست وشو بکنند و…که در نهایت این کارها منجر به وسواس فکری می شود.برای اینکه وسواس فکری شما کاهش یابد و آن حس منفی و همچنین انرژی منفی تخلیه شود خوب است که خود را سرگرم کنید و انرژی منفی خود را تخلیه کنید مثلا روزانه یک ربع ورزش کنید،یک ربع آهنگ گوش بدهید،پیاده روی کنید و…!مخصوصا ورزش تاثیر بسزایی دارد انرژی منفی که قرار بود شما با ده بار خواندن یک صفحه زیست تخلیه کنید با ورزش تخلیه می شود!حتما امتحان کنید اینگونه وسواس مطالعه شما کاهش می یابد.

نکته پایانی:

وسواس مطالعه این نیست که در طول سال کتاب درسی یا کمک آموزشی را چندبار خوانده باشید یا تعداد تست های زیادی زده باشید؛شاهد رتبه برتر های زیادی بوده ایم که در طول سال یک کتاب درسی را پنجاه بار خوانده اند!

منظور ما این است که در گام های اول برای یادگیری یک صفحه را هشت بار نخوانید!بله اتفاقا خیلی خوب است که شما کتاب های خود را چندبار مطالعه کرده باشید اما نه در یک بار همه ی آنرا!

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه وسواس مطالعاتی ام را کنار بگذارم؟(درمان وسواس مطالعه)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا