جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » چگونه سر کلاس تمرکز کنیم | شیوه های تمرکز بر سر کلاس

 چگونه سر کلاس تمرکز کنیم | شیوه های تمرکز بر سر کلاس

این روزها با پیشرفت تکنولوژی و همچنین ورود گوشی های هوشمند به زندگی ما و همچنین کودکانمان زمان بسیاری از روزمان را در دنیای مجازی می گذرانیم. این فضای مدرن ایجاد شده می تواند در همه حال و همه جا تمرکز را از ما بگیرد. نداشتن تمرکز در محل کار، کلاس درس و بسیاری دیگر مصداق استفاده بدون محدودیت از گوشی های هوشمند است. این موضوع در دانش آموزان نسل جدید بسیار فراگیر و جدی است.

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان از این موضوع گلایه می کنند که بر سر کلاس تمرکز لازم ندارند. همانطور که بارها و بارها در مورد تاثیر یادگیری بر سر کلاس سخن می گوییم اگر دانش آموز و داوطلب تمرکز لازم را بر سر کلاس ها نداشته باشد نمی تواند نتایج خوبی نه در امتحان و نه در آزمون سراسری بگیرد.

پس تمرکز دانش آموز بر سر کلاس ها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و خانواده داوطلبان باید بر روی این نکته تمرکز بسیاری داشته باشند. پاس کردن درس نیازمند توجه بسیار بالا در کلاس است. اما با وجود اهمیت فراوان این موضوع نباید نگران تمرکز بر سر کلاس های خود باشید چون ترفندهای بسیاری وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک نماید.

نداشتن تمرکز در کلاس فقط یک عادت بد است نه بیشتر، اما در بلند مدت می تواند برای شما و اهدافی که ذهنتان وجود دارد بسیار زیان آور باشد. تمرکز در کلاس واقعا به معلمان ثابت می کند که شما دانش آموز توانایی هستید،  همچنین نشان می دهد که شما به سطحی از بلوغ رسیده اید و کنترل خود را، که در زندگی آینده شما بسیار مهم است بدست آورده اید. در مقاله ای که پیش روی شماست به طور مفصل می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه بر سر کلاس تمرکز داشته و بتوانیم از هواس پرتی جلوگیری به عمل آوریم با ما همراه شوید.

 

۱- قبل از کلاس آمادگی کسب کنید و خود را آماده سازید

خواب کافی و مناسب داشته باشید

قبل از اینکه به سر کلاس بروید باید خود را برای یک روز کاری و کلاس های متعدد آماده سازید.  یک خواب کافی و مناسب در شب تاثیر فوق العاده مثبتی بر روی روحیه شما در حین کلاس خواهد داشت. یک دانش آموز که فردا می خواهد به سر کلاس برود باید شب قبل را خوب خوابیده باشد و  دانش آموز باید هر شب حداقل ۹ ساعت خواب کافی داشته باشد.

با این حال، نگاه داشتن و حفظ عادات خواب مناسب بسیار مشکل است. همانطور که در بالا نیز بدان اشاره نمودیم با وجود ابزارهای جدیدی که وجود دارد به موقع خوابیدن کمی سخت و دور از انتظار است. سعی کنید همیشه یک روال خواب را تنظیم نموده و هر شب در همان ساعت به خواب بروید. اگر ذهن شما به اندازه کافی استراحت نکرده باشد و قادر به تمرکز نیست برای اینکه بر سر کلاس بتوانید بر روی درسی که می خواهید فرا بگیرید تمرکز داشته باشید ذهنتان  نیاز به یک استراحت دارد.

تغذیه خوب داشته باشید | حتما صبحانه بخورید

اگر تمام روز را کلاس دارید داشتن یک تغذیه مناسب کمک بسیاری به تمرکز شما خواهد نمود. یک صبحانه سالم بخورید. اگر چه ممکن است به نظر برسد که تمرکز در طول کلاس ارتباطی با خوردن غذای مغذی در صبح ندارد اما به دلیل اینکه خوردن صبحانه به شما در طی روز انرژی تازه ای می بخشید از این حیث اهمیت زیادی در تمرکز شما در طی روز دارد.

حتما بخوانید
مشاوره کنکور تجربی

به یاد داشته باشید که یک صبحانه سالم به معنای یک صبحانه زیاد نیست. دو برش ساده از نان تست، آب پرتقال تازه (با پالپ، در صورت امکان) و یک تخم مرغ (پخته شده) پخته شده، نمونه ای از یک صبحانه خوب است.

اگر شما روز خود را با یک صبحانه خوب شروع کنید، در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت و کمتر از آن خسته خواهید شد. همین بالا بودن سطح انرژی در شما باعث می شود که توجه بیشتری به کلاس داشته و بر سر کلاس درس تمرکز بیشتری داشته باشید.

 

۲- مسائلی که می تواند برای شما هواس پرتی بیاورد را کنار بگذارید

 سعی کنید میز اول کلاس بنشینید

نشستن در میز اول کلاس می تواند به شما کمک کند تا بر معلم تمرکز کنید. تمرکز مناسب بر معلم می تواند باعث یادگیری بهتر شما شود. نشستن در ردیف اول همچنین به شما اجازه می دهد تا سخنان معلم خود را بطور واضح بشنوید، و درک بیشتری درباره درسی که در آن روز معلم به شما می دهد داشته و درک صحبت های معلم آسان تر می گردد.

در کنار دوستان و هم کلاسی های آشنا ننشینید

از نشستن با دوستان خود هر چند که آن ها تمایل به نشستن با شما را داشته باشند اجتناب کنید. در کل نشستن با دوستان بر سر یک کلاس می تواند لذت بخش باشد اما در نظر بگیرید که خطرناک نیز هست. برای جلوگیری از وسوسه این کار در نظر داشته باشید که شما هدفی مهمتر از این کار ها دارید. گفتگو با دوستان بر سر کلاس شما را منحرف خواهد کرد و باعث از دست دادن تمرکز شما خواهد شد. این نه تنها شما را ناراحت می کند، بلکه میزان تمرکز شما را برای کلاس به طور کلی کاهش می دهد.

اگر احساس می کنید که یکی از همکلاسی هایتان با شما صحبت می کند، در حالیکه شما قصد اینکار را ندارید با معلم خود در مورد تغییر صندلی خود صحبت کنید. بد نیست بدانید که دوستتان (خارج از کلاس!) می داند که این به معنای توهین به آنها نیست؛ شما فقط باید تمرکز کنید. بیرون از کلاس به آن ها بگویید که نمی خواهید آن ها را برنجانید فقط می خواهید تمرکز داشته باشید و دوستی شما سر جای خودش است.

اگر دوستانتان صحبت می کنند، به سرعت به آنچه که می گویند پاسخ دهید. به یاد داشته باشید که به معلم نگاه کنید و با یادداشت های خود ادامه دهید. گوش خود را برای چیزهایی مانند “این مهم است” یا “گوش دهید” یا عبارات دیگری که ممکن است بخش مهمی از آنچه که شما باید در مورد درس بدانید تیز کنید.

هر چیزیکه که حواس شما را پرت می کند کنار بگذارید

بعضی از ما خیلی راحت تمرکز خود را از دست می دهیم. همین حواس پرتی ما را از یادگیری جدا می کند. آیا یک بطری آب روی میز می تواند همه توجه شما را جلب کند؟ اگر این موضوع وجود دارد بلافاصله آن را از میز خودبردارید. در مورد آدامس که جویدن دارید چطور؟ آن را بیرون بیاورید و شروع به یادداشت برداری کنید. بسیاری از ما ناخودآگاه ممکن است دچار حواس پرتی شویم. موضوعی که می تواند بسیار حائض اهمیت باشد و شما را از هدف اصلی خود دور کند. باید این موضوع را به حداکثر برسانید.

حتما بخوانید
تغذیه کنکور چگونه است؟ کنکوری ها چه چیزهایی نباید بخورند؟

 

۳- در فعالیت های کلاسی و پرسش و پاسخ ها مشارکت کنید

به معلم نگاه کنید و ارتباط چشمی داشته باشید

معلم شما تنها برای حفظ سلامتی خود نایستاده است بلکه وی در حال تلاش برای آموزش به شماست. به معلم خود احترام بگذارید و به وی نشان دهید که تمامی حواس شما با وی است. این حس که تمام چشم و گوش شما به معلمتان توجه کامل دارد برای وی می تواند یک نکته مثبت تلقی شود.

اگر احساس کردید چشمانتان متمرکز نبوده و بر روی چیز دیگری تمرکز دارد و حواستان را پرت نموده، خودتان را جذب کرده و به معلم خود تمرکز کنید. شما در تمام طول کلاس باید به صورت تمام وقت خود را در طول کلاس متمرکز بر روی معلمتان داشته باشید. چشمان شما نباید در جای دیگری باشد.

هدف از کلاس را درک کنید

بیشتر آموزگاران به شما می گویند که موضوع کلاس چیست و در آن جلسه چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید. معلمان همیشه در همان جلسه هدف مورد نظر شما برای یادگیری را یادآوری می کنند. در صورت امکان، این هدف را در لحظه ای که می شنوید یادداشت کنید. امروز چه باید کرد؟ چه چیزی را قرار است یاد بگیرد چگونه می توانید در کل مدت زمان کلاس متمرکز بمانید؟ برای این کار اهداف خود را بنویسید و اهداف خود را در تمامی مدت کلاس یادآوری کنید.

یادداشت برداری کنید

با یادداشت های دقیق، شما قادر خواهید بود تا بهتر درس را فرا بگیرید. در حینی که معلم شما صحبت می کند عبارات کلیدی مانند «این مهم است»، «این یکی از نکات اصلی است»، و «این در آزمون خواهد بود»، توجه کنید و این موارد را حتما یادداشت کنید. یادداشت کردن نکات کلیدی می تواند شما متمرکز نگاه دارد.

هدف از یادداشت برداری این است که اگر معلم شما به طور معمول در ابتدای کلاس تمامی نکات درسی را می نویسد، به شما کمک خواهد شد تا تمامی نکات مهم درسی که ممکن است در امتحان بیاید را بدانید و چیزی را از قلم نیاندازید. یادداشت مطلب همچنین شما و تمام حواس شما را بر روی معلم و نکات درسی آن روز متمرکز نگاه می دارد.

در بحث های کلاس شرکت کنید

شرکت کردن در بحث های کلاسی روشی فوق العاده برای تبدیل شدن به یک دانش آموز متمرکز و موفق است. هنگامی که یک معلم سؤالی را مطرح می کند، به سوالش پاسخ دهید یا حداقل آنچیزی که در ذهنتان دارید بگویید. اگر معلم شما بخواهد نظرتان را در مورد موضوعی بخواهد آن را به اشتراک بگذارید. زمانی که در کلاس مشارکت می کنید نشان می دهد که شما در طول کلاس در حال گوش دادن به معلم خود هستید. شرکت در بحث های کلاسی مزایای دیگری هم دارد که می تواند به جلوگیری از احساس شرم و خجالت در کلاس اشاره نمود. اگر هنگامی که معلم شما را برای سوال و یا نظری فرا می خواند توجه کامل داشته باشید.

حتما بخوانید
مشاوره کنکور انسانی

سوال بپرسید

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان از این موضوع سخن می گویند که برای مثال زمانی که قسمتی ازدرس را متوجه نشده اند از معلم خود نمی خواهند که دوباره آن قسمت را توضیح دهد و یا خجالت می کشد که

در مورد یک مبحث سوال کند و آن سوال مدت ها در ذهنش باقی مانده است. یکی از مواردی که ما در بحث تمرکز بر روی آن بسیار تاکید می کنیم آن است که دانش آموزان بر سر کلاس سوال بپرسند. پرسش سوال هم باعث می شود که درس را بهتر متوجه شوند و هم اینکه تمرکز آن ها را بر سر کلاس افزایش می دهد.

بهترین خود باشید

همیشه سعی کنید که بر سر کلاس با بالاترین سطح تمرکز باشید و به عبارتی دیگر بهترین خود باشید. سعی کنید که تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام دهید.

 

۴- در کلاس تمرکز کنید و سعی خود را بکنید

در طول زنگ تفریح و یا بین کلاس موزیک گوش کنید

موزیک گوش دادن به شما کمک می کند تا آرامش ذهنی پیدا کنید. موزیک می تواند افکار ذهن شما را از بین ببرد، همچنین می تواند بهره وری شما را افزایش دهد.

برای اینکه موسیقی تاثیر بیشتری بر روی شما داشته باشد بهتر است تا از موزیک بدون متن استفاده کنید. موزیک بدون متن نسبت به ترانه تمرکز بیشتری را به شما خواهد بخشید. دلیل آن هم این است که مغز شما سعی خواهد کرد تا بر روی کلمات آهنگ و خواندن آن ها تمرکز کند.

آینده خود را تجسم کنید

قبل از رفتن به خواب در شب، فکر کنید و خود را در آینده ای که همیشه در ذهنتان دارید تصور کنید. برای مثال اگر دوست دارید دکتر شوید خود را در لباس پزشکی و اگر می خواهید مهندس شوید با لباس مهندسی ببینید. با خود فکر کنید و بگویید که بدون داشتن مهارتهای کافی برای تمرکز داشتن، احتمال اینکه بتوانید آن رویا را به دست آورید بسیار پایین خواهد بود. حتی اگر رویای شما در مورد ورزش و یا موفقیت های دیگر است نیز به همان بپردازید، شاید شما علاقه مند به ورزش و موسیقی باشید.

سخن آخر

برای موفق شدن در زندگی باید شیوه های مهمی را در زندکی بیاموزید. یکی از این موارد تمرکز کردن در حین کلاس است. زمانی که شما فرا بگیرید که چگونه می توانید در زمان کلاس تمرکز داشته باشید هر زمانی که بخواهید می توانید این کار را انجام دهید.

ما معتقدیم که نظرات و پیشنهادات شما می تواند ما را در تولید محتوای با کیفیت تر یاری رساند پس اگر در مورد موضوع بالا سوال و یا پیشنهادی دارید و یا تجربه ای در مورد نحوه تمرکز کردن خودتان بر سر کاسهایتان دارید با ما در انتهای این مقاله و در قسمت پیشنهادات و انتقادات در میان بگذارید.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه سر کلاس تمرکز کنیم | شیوه های تمرکز بر سر کلاس” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا