ملاک های انتخاب همسر

ملاک های انتخاب همسر
  • “راهنمایی برای انتخاب همسر با ملاک های مهم”

    ملاک های انتخاب همسر

    انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طول زندگی برای هر فردی قابل تصمیم گیری می باشد. همسران به عنوان شریکان زندگی، با توجه به دغدغه ها، اهداف و ارزش های شخصی، نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می کنند. بنابراین، انتخاب همسر با وجود تاثیر زیاد و مستقیمی که در زندگی دارد، باید با دقت و با توجه به ملاک هایی که در ادامه بیان می شوند، انجام شود.

    اهمیت ملاک های انتخاب همسر

    انتخاب همسر از جمله تصمیماتی است که باعث شکل گیری زندگی فردی و اجتماعی افراد می شود. بنابراین، انتخاب همسر باید با دقت و با توجه به ملاک های مهمی که در زیر بیان می شوند، انجام شود.

    ۱- ملاک های فردی: این ملاک ها شامل ویژگی های فردی همچون رفتار، شخصیت، عادت های روزمره، ظاهر، مهارت ها و توانایی های شخصی می باشد. باید توجه شود که همسر انتخاب شده باید با این ویژگی ها سازگاری داشته باشد.

    ۲- ملاک های خانوادگی: این ملاک ها شامل ارتباطات خانوادگی، وضعیت اجتماعی خانواده، تربیت و تعلیمات خانوادگی و ارزش های خانوادگی می باشد. باید توجه شود که همسر انتخاب شده باید با این ملاک ها نیز سازگاری داشته باشد.

    ۳- ملاک های اجتماعی: این ملاک های شامل ارتباطات اجتماعی، فرهنگ و تمدن، نگرش های سیاسی و دینی می باشد. باید توجه شود که همسر انتخاب شده باید با این ملاک ها نیز سازگاری داشته باشد.

    چگونگی انتخاب همسر

    انتخاب همسر باید با دقت و با توجه به ملاک های مهمی که در بالا بیان شد، انجام شود. همچنین، باید به موارد زیر نیز توجه شود:

    ۱- آشنایی کافی با همسر انتخابی: قبل از انتخاب همسر، باید با وی به طور کافی آشنا شوید و در مورد وی اطلاعات کافی داشته باشید.

    ۲- بررسی تاریخچه زندگی همسر انتخابی: باید تاریخچه زندگی همسر انتخابی را بررسی کنید و در مورد او اطلاعات کافی داشته باشید.

    ۳- ملاحظه توانایی های مالی همسر انتخابی: باید توانایی های مالی همسر انتخابی را نیز ملاحظه کنید.

    ۴- ملاحظه جنبه های مثبت و منفی همسر انتخابی: باید جنبه های مثبت و منفی همسر انتخابی را ملاحظه کنید و با این مطلب موافقت یا عدم موافقت خود را با او صادقانه بیان کنید.

    نتیجه گیری

    انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در طول زندگی برای هر فردی قابل تصمیم گیری می باشد. بنابراین، انتخاب همسر با وجود تاثیر زیاد و مستقیمی که در زندگی دارد، باید با دقت و با توجه به ملاک هایی که در بالا بیان شد، انجام شود. همچنین، باید به مواردی که در بالا بیان شد نیز توجه کرد تا بهترین همسر برای زندگی انتخاب شود.

    شناسنامه‌تان را ورق بزنید؛ سه واقعۀ زندگی در آن آمده است: تولد، ازدواج و طلاق، و فوت! فقط در «ازدواج و طلاق» مختارید!

    در مقالات پیشین، جسته و گریخته به شرایط ازدواج اشار شد. حالا اگر بخواهید خلاصه‌ای از ملاک های انتخاب همسر را به صورت اصولی و متناسب در دست داشته باشید، به موارد زیر توجه کنید:

    الف – خانوادۀ هر دو نفر، از نظر فرهنگی و سنتهای رایج، نزدیک به هم باشند.

    ۱- تا سر حد امکان، تمکن مالی دو خانواده، متناسب با یکدیگر باشد.

    ۲- اگر هردو نفر اهل یک شهر نبودند، لااقل در سایر زمینه‌ها و آداب و رسوم، نزدیک به هم باشند.

    ۳- دیدگاههای دو خانواده از نظر مذهبی، سیاسی، اجتماعی و معاشرتی نزدیک به هم باشد.

    ۴- تناسب جسمی، شکل، قیافه و اندام آنها به هم نزدیک باشد؛ تا حدی که تفاوتهای موجود خیلی چشمگیر نباشد.

    ۵- از نظر سن و سال، متناسب باشند و به اصطلاح عامه به هم بیایند.

    ۶- از نظر میزان تحصیلات، اختلاف درجۀ فاحش نداشته باشند.

    ۷- اختلاف سلیقه در انتخاب محل سکونت یا محل کار نداشته باشند.

    ملاک های انتخاب همسر

    ب – داشتن شرایط فوق، به یک زندگی ایدآل کمک می‌کند؛ ولی لزوماً اینها شرایط لازم و کافی و تنها ملاک های انتخاب همسر نیستند. بنابراین به شرایط فردی زیر که صرفاً مربوط به اخلاقشان بوده و از خصوصیات شخصی‌شان می‌باشد، باید توجه بیشتری داشته باشند.

    ۱- از نظر طرز تفکر و اندیشۀ اجتماعی به هم نزدیک باشند.

    ۲- یکی دیگر از ملاک های انتخاب همسر اینست که دیدگاه دختر و پسر به زندگی یکسان باشد.

    ۳- تفاوت‌های شخصیتی و خصوصیت‌های رفتاری فاحشی نداشته باشند.

    ۴- تا آنجا که مقدور است بهرۀ هوشی آنها نزدیک به هم باشد.

    ۵- دارای دیدگاههای سیاسی، گرایش‌های اعتقادی و افق‌های فکری یکسانی باشند.

    ۶- هردو نفر استقلال رأی داشته باشند؛ یعنی شخصاً در امور زندگی تصمیم بگیرند، نه با دهن‌بینی و تقلید از دیگران.

    ۷- در خانوادۀ آنها پدرسالاری یا مادرسالاری به صورت مطلق، وجود نداشته باشد.

    ۸- از نظر تفکرات مذهبی در دو قطب مخالف هم نباشند که این مورد بسیار مسأله‌ساز است!

    داشتن اختلافاتی مثل موارد بالا گرچه زندگی مشترک را سخت می‌کند و امکان تفاهم با همسر را به حداقل می‌رساند، ولی همزیستی را غیرممکن نمی‌سازد؛ به شرطی که طرفین، اهل تغییر، رشد و تکامل و پیشرفت باشند. کسانی که در زندگانی خویش درجا می‌زنند و به اعتقادات خود و خانوادۀ خود سخت پای‌بندند، در فکر پیشرفت زمانه نبوده و اهل تغییر و تحول نیستند، باید سعی کنند گرد همسری که به او اختلاف فرهنگی زیادی دارند نگردند.

    آموخته‌های طول زندگی را می‌توان تغییر داد، زیرا همۀ آنها اکتسابی هستند و کافی است غلط بودنش به شما ثابت شود تا میل به تغییر آن فزونی یابد؛ ولی عوامل روان شناختی و ساختاری شخصیت افراد را به سختی می‌توان تغییر داد. تغییر این گونه عوامل و مواردی که در شخصیت آدمهاست در صورتی حاصل می‌شود که هردو طرف قبول کنند وجود تفاوت‌های فاحش، مسأله‌ساز است؛ پس باید تغییر کند. این تغییرات، نیاز به طول زمان، آموزش علمی، خواستن و به کار بردن تمرینات لازم دارد. تنها خواستن، کافی نیست؛ گذشت آگاهانه در زندگی و پاکسازی ذهن از تعصّبات، نقش اساسی در تفاهم و سازندگی دارد.

    تعصّبات، نقش اساسی در تفاهم و سازندگی دارد.

    این همه تلاش، موقعی ثمربخش است که عشق و علاقه در میان باشد. عشق و علاقه، زمینه ساز گذشت گردیده و نقش مؤثری در میل به تغییر آدمی بازی می‌کنند. اگر اینها نباشند هیچ‌کس برای هدفی این چنین سخت تلاش نمی‌کند. ولی اگر مهر و محبت بود و سازندگی هم در پی آن آمد، آن وقت زندگی معنای واقعی‌اش را پیدا می‌کند؛ و این مهم نیز میسر نیست مگر به لطف فداکاری هردو طرف؛ که تغییر در یک طرف، هرگز کافی نبوده و نیست.

    بازگشت عشق

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    2 نظرات

    پیمایش به بالا