اوایل زندگی

سلیمان ای اش در سال ۱۹۰۷ در ورشو ، لهستان متولد شد. وقتی سیزده ساله بود ، خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کردند. اش در سال ۱۹۲۸ لیسانس خود را از کالج سیتی نیویورک گرفت. وی تحصیلات خود را در دانشگاه کلمبیا ادامه داد و در آنجا هم مدرک کارشناسی ارشد و هم دکترای خود را دریافت کرد. در حالی که آنجا بود ، اَش تحت آموزش ماکس ورتهایمر قرار گرفت. این تأثیر به طور قابل توجهی بر دیدگاه های آش در مورد  رویکردهای گشتالت به تفکر ، معاشرت و ادراک تأثیر گذاشت .

زندگی حرفه ای

اَش حرفه حرفه ای خود را در کالج Swarthmore آغاز کرد ، جایی که وی نوزده سال استاد روانشناسی بود. در آنجا ، او با چندین همکار از جمله ولفگانگ کوهلر کار کرد تا بیشتر نظریه های گیج کننده او را بررسی کند. وی بعداً عنوان برجسته همکار آکادمی هنر و علوم آمریکا را دریافت کرد.

کمک به روانشناسی

آش در طول دهه ۱۹۵۰ برای نظریه های خود در مورد روانشناسی اجتماعی به طور گسترده ای شناخته شد. چندین ایده پیشگامانه و غالباً بحث برانگیز وی ، روانشناسی را به طور دائمی تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خاص ، آزمایشات و نظریه های بعدی وی در مورد شکل گیری تأثیر ، انطباق و پیشنهاد حیثیت تأثیر زیادی در زمینه روانشناسی اجتماعی داشت.

حتما بخوانید
ناپلئون هیل کیست؟+بیوگرافی کامل

او مخصوصاً در مورد اینکه مردم چگونه برداشت دیگران را شکل می دهند کنجکاو بود. وی آزمایشاتی را انجام داد که از شرکت کنندگان می خواهد برداشت های افراد فرضی را بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط محققان ایجاد کنند. وی استدلال کرد که شکل گیری برداشت از یک فرایند سازمان یافته پیروی می کند و ویژگی های فرد نسبت به سایر خصوصیات وی درک می شود. به عنوان مثال ، ممکن است تصور شود زنی که هم خرید و هم ریاضی را دوست دارد متفاوت از زنی که عاشق خرید و تماشای تلویزیون است. آش تأکید کرد که افراد با تعیین ویژگی های مرکزی افراد ، برداشت ها را شکل می دهند و افراد بین کیفیت های مرکزی و ویژگی های کم اهمیت ترتیب می دهند.

مطالعات وی در زمینه سازگاری معتبرترین و شناخته شده ترین دستاورد وی است. این مطالعات به پارادایم های اَش معروف بودند. با ارائه نظرات دیگران درمورد محرکهای ملموس – متفاوت بودن طول خط روی کاغذ – از آزمودنی ها خواسته شد که نظرات خود را تشکیل دهند. جالب اینجاست که در طی این آزمایشات ، اکثر آزمودنی ها نتوانستند از انطباق با اجماع دیگران خودداری کنند ، حتی اگر پاسخ کاملاً نادرست بود. این آزمایشات بر اهمیت انطباق در محیط های اجتماعی تأکید کرده و تخته سنگی را برای سالها تحقیق مشابه فراهم کرده است. تحقیقات اَش به طور مستقیم بر بسیاری از متخصصان این حوزه از جمله استنلی میلگرام تأثیر گذاشت. مطالعه میلگرام در مورد اطاعت یکی از مشهورترین موارد در روانشناسی است. این نشان می دهد که مردم حتی اگر این کار را به آسیب رساندن به دیگری انجام دهند از یک شخصیت اقتدار پیروی خواهند کرد. این مطالعه به طور مستقیم از آش ، که دکترای میلگرام در دانشگاه هاروارد را نظارت می کرد ، الهام گرفته شد.

حتما بخوانید
زندگینامه زیگموند فروید (+آثار و کتاب های او )⭐

اَش همچنین قدرت پیشنهاد اعتبار را کشف کرد. وی دریافت که مردم هنگام پیام دارای اعتبار بالایی هستند که مطابقت داشته و به پیام ایمان می آورند. این تحقیق کمک می کند تا توضیح دهید که چرا تبلیغات می تواند بسیار مثر باشد. تحقیقات اَش در مورد انطباق مستقیماً با تئوری مقایسه اجتماعی مخالفت می کند ، که تأکید می کند مردم ابتدا به شواهد مشخصی روی می آورند و هنگامی که هیچ یک از آنها در دسترس نیست ، سپس به نظرات دیگران مراجعه می کنند. در مقابل ، تحقیقات اَش نشان داد که مردم اغلب شواهد مشخص را به نفع انطباق با عقاید عمومی نادیده می گیرند.

شرح اش از نظریه های خود در کتاب درسی روانشناسی اجتماعی (۱۹۵۲) از بزرگترین دستاوردهای اوست – آزمایشات اصلی وی شرح داده شده و نظرات وی در مورد ادغام علوم اجتماعی و طبیعی به تفصیل ارائه شده است. اَش از پذیرفتن هر نوع فرم خاصی از روانشناسی دور می شود. در عوض ، او تصمیم می گیرد که انسان را بغرنج پیچیده و در عین حال قابل فهم ببیند. این مشخصه موفقیت وی از زمان انتشار بر روانشناسی اجتماعی تأثیر داشته و همچنان بحث و تحقیق در مورد موضوع انطباق را ایجاد می کند.

نقد و بررسی آثار اش

برخی از محققان استدلال کرده اند که آزمایشات انطباق اَش به اندازه ای که به نظر می رسد روشن نیست. به عنوان مثال ، جان ترنر اظهار داشت که افراد تحقیق اظهار داشتند که آنها از قضاوت های خود در طول مطالعه اطمینان ندارند ، این نشان می دهد که آنها به دلیل عدم اطمینان از پاسخ صحیح به دیگران روی آورده اند – نتیجه ای که نظریه مقایسه اجتماعی پیش بینی می کند.

حتما بخوانید
زندگی نامه کوبی برایانت اسطوره بسکتبال