دولوکستین چیست و چگونه کار می کند؟⭐

دولوکستین چیست
  • دولوکستین چیست

دولوکستین یک نوع داروی ضد درد و ضد التهاب با نام شیمیایی دی‌هیدروپاراستامول است. این دارو از سال ۱۹۶۷ به بازار عرضه می‌شود و در قرص‌های ۵۰۰ میلی گرمی تولید می‌شود. داروی دولوکستین نسبت به سایر داروهای ضد درد از جمله آسپرین و استیروئیدها کمتر عوارض جانبی دارد و مستقیماً به سمت مکانیسم عفونتی که در تقویت آنتی بادی‌های بدن وجود دارد، کار می‌کند. دولوکستین در درمان درد فیزیکی و مزمن موثر است و معمولاً برای دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای پس از عمل جراحی، دردهای استخوانی و دردهای مربوط به التهابات مانند آرتروز و بروزیت استفاده می‌شود.

این دارو از طریق مهارکنندهٔ ضعیف پروتئین‌های سیکلواکسیژناز و سیکلواکسیژناز۲ باعث کاهش تولید پروستاگلاندین‌های التهابی می‌شود. پروستاگلاندین‌ها موجبات التهاب و درد را در بدن ایجاد می‌کنند و دولوکستین با کاهش تولید آنها، تأثیرات مثبتی روی کاهش دردها و التهابات دارد. این دارو همچنین می‌تواند در بهبود عملکرد روانی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب نیز مفید باشد.

با این حال، مصرف این دارو باید با دقت و توجه به مواردی نظیر بارداری، شیردهی، جراحی‌ها، و مشکلات قلبی و کلیوی انجام شود و در صورت لزوم به همراه داروی دیگری مانند ایبوپروفن استفاده شود. همچنین برای افراد مبتلا به حساسیت نسبت به بازدارنده‌های سیکلواکسیژناز۲، استفاده از دارو با توصیه و نظارت پزشک متخصص مربوطه مورد تأیید است.

در کل، دولوکستین یک داروی موثر و موجه در درمان دردهای مختلف است که با تأثیرات خوب در کاهش دردها و التهابات، توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین داروهای ضد درد و ضد التهاب پیدا کند. با این حال، مصرف آن باید تحت نظارت پزشک و با رعایت توصیه‌های لازم انجام شود تا عوارض جانبی و مشکلات ناشی از مصرف نادرست آن، از جمله آسیب به دستگاه گوارش و کلیه‌ها، به حداقل برسد.

دولوکستین یک مهار کننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین است. دولوکستین برای اولین بار در آگوست ۲۰۰۴ از سوی FDA برای درمان اختلال افسردگی اساسی تأیید گردید. از آن زمان تا به حال برای علائم مختلفی از جمله درمان درد نوروپاتیک ، اختلال اضطراب فراگیر ، آرتروز و بی اختیاری استرس به کار میرود.دولوکستین همچنین برای درمان درد در سرطان ، جراحی و غیره به کار میرود.

آنچه خواهیم خواند :
    ۱ دولوکستین چیست و چگونه کار می کند؟

۲ دوزهای دولوکستین

۲.۱ کاهش دوز مصرفی دولوکستین

۳ عوارض دولوکستین

۳.۱ هشدارهای مصرفی دولوکستین:
    ۴ تداخلات دارویی دولوکستین
    ۵ هشدارها و نکات مهم درباره ی دولوکستین
    ۶ دولوکستین و دوران بارداری و شیردهی

درهما مشاور میخوانید: درمان افسردگی بدون مصرف دارو

دولوکستین چیست و چگونه کار می کند؟

دولوکستین نوعی داروی ضد افسردگی است که به عنوان  مهارکننده بازجذب سروتونین -نوراپی نفرین به تعادل مواد طبیعی (سروتونین و نوراپی نفرین) در مغز کمک می کند. از این دارو برای درمان افسردگی و اضطراب و کمک به تسکین درد عصبی (نوروپاتی محیطی) در افراد مبتلا به دیابت یا درد مداوم به دلیل شرایط پزشکی مانند آرتریت ، کمردرد مزمن یا فیبرومیالژیا (شرایطی که باعث درد گسترده می شود) استفاده میگردد.

دولوکستین خلق و خو ، خواب ، اشتها و سطح انرژی بهبود میبخشد و عصبی شدن را کاهش دهد. همچنین می تواند درد ناشی از برخی شرایط پزشکی مانند دردهای مزمن بعد از جراحی را کاهش دهد.

دوزهای دولوکستین

دولوکستین به صورت کپسول در دوزهای  ۲۰ میلی گرم،۳۰ میلی گرم، ۴۰ میلی گرم ، ۶۰ میلی گرم وجود دارد برای هر بیماری دوز متفاوتی استفاده میشود در ادامه به برخی از بیماری ها و دوزهای مناسب انها اشاره میشود.

درد نوروپاتیک محیطی دیابتی :۶۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی در ابتدای مصرف  (در یک دوز روزانه یا تقسیم هر ۱۲ ساعت یکبار) ؛ در طول کل درمان نباید بیش از ۶۰ میلی گرم در روز باشد

اختلال اضطراب فراگیر: ۶۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی در ابتدای مصرف (در یک دوز روزانه یا تقسیم هر ۱۲ ساعت یکبار). در طول کل درمان نباید از ۱۲۰ میلی گرم در روز تجاوز کند

فیبرومیالژیا:  ۳۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی در ابتدا به مدت ۱ هفته مصرف می شود.سپس دوز ۶۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی استفاده گردد.در طول کل درمان نباید از۶۰ میلی گرم در روز تجاوز کند .

درد مزمن اسکلتی عضلانی: در درمان دردهای مزمن اسکلتی عضلانی ، از جمله ناراحتی ناشی از آرتروز و درد مزمن کمر از فلوکستین در دوز ۳۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی در ابتدا به مدت ۱ هفته استفاده می شودسپس مقدار مصرف به  ۶۰ میلی گرم در روز به صورت خوراکی میرسد؛ دوز مصرفی نباید بیش از ۶۰ میلی گرم در روز باشد

تغییر در دوزهای مصرفی بدون تجویز پزشک ممکن است منجر به نارسایی شدید کبدی و نارسایی کلیه شود

کاهش دوز مصرفی دولوکستین

دوز مصرفی را باید به تدریج کاهش دهید. قطع ناگهانی دارو ممکن است منجر به علائم شود (مانند سرگیجه ، تهوع ، سردرد ، پارستزی ، خستگی ، استفراغ ، تحریک پذیری ، بی خوابی ، اسهال ، اضطراب ، هایپرهیدروز) شود.

عوارض دولوکستین

عوارض جانبی دولوکستین عبارتند از:

•  حالت تهوع
    •  دهان خشک
    •  سردرد
    •  خواب آلودگی
    •  خستگی

عوارض جانبی دولوکستین که کمتر رایج هستند، عبارتند از:

•   یبوست
    •   سرگیجه
    •   بیخوابی
    •   اسهال
    •   از دست دادن اشتها
    •   درد شکم
    •   افزایش تعریق
    •   تحریک
    •   آبریزش یا گرفتگی بینی
    •   استفراغ
    •   اختلال عملکرد جنسی مردان
    •   کاهش میل جنسی
    •   درد اسکلتی عضلانی
    •   عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (URTI)

*  هیچ اثر طولانی مدت سوء مصرف دارو برای دولوکستین وجود ندارد.

هشدارهای مصرفی دولوکستین:

دولوکستین به دلیل اثراتی که به همراه دارد ممکن است در حین فعالیت های روزانه برایتان مشکلاتی ایجاد کند.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود به همین علت رانندگی نکنید ، از ماشین آلات استفاده نکنید ، هیچ فعالیتی را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که مطمئن شوید می توانید با خیال راحت چنین فعالیت هایی را انجام دهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

اگر دیابت دارید ، دولوکستین ممکن است بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارد. سطح قند خون خود را به طور منظم طبق دستور پزشک بررسی کنید. پزشک شما ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت ، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما داشته باشد.

تداخلات دارویی دولوکستین

قبل از استفاده از دولوکستین لیست داروهایی که مصرف میکنید را حتما به پزشک خود نشان دهید.زیرا ممکن است تداخل دارویی برایتان ایجاد شود.

تداخلات شدید دولوکستین عبارتند از:

•  ایزوکربوکسازید
    •  فنلزین
    •  پروکاربازین
    •  سلژیلین
    •  ترانیل سیکرومین

موارد منع مصرف:  نباید داروی دولوکستین را با موارد زیر به طور همزمان استفاده کرد.زیرا تداخلات بسیار شدیدی برایتان ایجاد میشود.

۱-استفاده همزمان از دولوکستین با مهار کننده مونوآمین اکسیداز (MAOI ) برای درمان اختلالات روانی

چهارده روز یا بیشتر پس از قطع درمان مهار کننده مونوآمین اکسیداز ،برای شروع درمان با دولوکستین منتظر بمانید. ۵ روز یا بیشتر پس از قطع درمان با دولوکستین برای شروع درمان مهار کننده مونوآمین اکسیداز منتظر بمانید

۲-تجویز همزمان با داروهای سروتونرژیک

هشدارها و نکات مهم درباره ی دولوکستین

قبل از مصرف دولوکستین بهتر است از موارد زیر مطلع باشید.

• افزایش افکار و رفتارهای خودکشی در کودکان و نوجوانان
    • عدم مصرف سایمبالتا در صورت حساسیت به دولوکستین
    • نگهداری دور از دسترس کودکان
    • رخ دادن سندرم سروتونین یا واکنشهای شبه سندرم بدخیم نورولپتیک
    • بروز دوره های مختلط/شیدایی یا هیپومانیا
    • واکنش های شدید پوستی (به عنوان مثال ، اریتم مولتی فرم و سندرم استیونز جانسون)
    •  دیابت
    •  نظارت بر وزن و رشد در نوجوانان و کودکان به دلیل کاهش اشتها
    • احتباس ادراری
    • اختلال عملکرد شناختی یا حرکتی
    • اختلال عملکرد جنسی یا تشدید آن

دولوکستین و دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری  از دولوکستین با احتیاط استفاده کنید. نوزادانی که در اواخر سه ماهه سوم بارداری در معرض مهارکننده های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs) مانند دولوکستین یا بازدارنده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) قرار گرفته اند ، نیاز به بستری طولانی مدت ، حمایت تنفسی و تغذیه لوله ای دارند. دولوکستین وارد شیر مادر می شود. استفاده از دولوکستین در دوران شیردهی توصیه نمی شود مگر اینکه فواید آن بسیار بیشتر از خطرات باشد.

1. دولوکستین چیست؟
    2. دولوکستین در چه دوزهایی وجود دارد؟
    3. قطع ناگهانی داروی دولوکستین ممکن است منجر به چه علائمی شود؟
    4. دولوکستین چه عوارضی دارد؟
    5. دولوکستین با چه داروهایی تداخل دارد؟