جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » طب سنتی » درمان قطعی پروستات در طب سنتی

درمان قطعی پروستات در طب سنتی

در این مطلب از سایت  می خواهیم در مورد درمان قطعی پروستات در طب سنتی توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم، غده پروستات در مردان عضوی از سیستم تناسلی مردانه بوده که در قسمت زیر مثانه قرار گرفته است. این غده در زمان بلوغ فرد و سپس در سن ۲۵ سالگی رشد می‌کند. رشد پروستات کاملا طبیعی بوده ولی در سنین بالا موجب مشکلاتی می‌گردد. در این مقاله به درمان قطعی پروستات در طب سنتی می‌پردازیم.

غده پروستات باعث ترشح مایع شیری رنگ شده که جزیی از مایع منی است. پروستات نقش موثری در تحرک و باروری اسپرم‌ها داشته و همچنین با انقباض‌های که انجام می‌دهد باعث کنترل ادرار می‌گردد.

مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات بین مردان بسیار شایع بوده و حدود ۸۰ درصد افرادی که به سن ۶۰ رسیده‌اند آن را تجربه کرده‌اند.

رشد غده پروستات اگر چه خوش خیم بوده ولی باعث فشار به مجرای ادراری شده و مشکلاتی همچون تکرر ادرار، نیاز به دفع ادرار در شب و هنگام خواب، کامل خالی نشدن مثانه را به وجود می‌آورد و همچنین در مواردی نیز دیده شده که فرد توانایی دفع ادرار خود را از دست می‌دهد.

با پیگیری سریع و عدم سهل انگاری مشکلات ناشی از پروستات، می‌توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد و باعث شد که درمان سریعتر اتفاق بیفتد.

التهاب پروستات ناشی از عفونت بوده که باعث التهاب پیشابراه نیز می‌گردد. در صورتی که عفونت به مرحله حاد کشیده شود، تب و لرز، نیاز به ادرار در بازه زمانی کم، درد در قسمت کمر و بیضه نیز دیده می‌شود.

استفاده از نوشیدنی و مسکن‌ها، تمیزی و شست و شو قسمت تناسلی، استراحت و داروهای آنتی بیوتیک برای بهبود مشکلات ناشی از التهاب پروستات و عفونت آن تجویز می‌گردد.

عواملی موثری که  موجب افزایش ابتلا به سرطان پروستات می‌شوند، عبارت‌اند از:

 

  • مصرف گوشت به میزان بیش از حد طبیعی و غذای با اسیدهای چرب اشباع زیاد
  • استفاده زیاد از گوشت خام و گوشت‌های که اسید آراشیدونیک دارند
  • استفاده از غذاهای با اسید آلفالینولیک فراوان

در طب سنتی پزشکان محتویات بیشتر تومورها و کیست‌ها را از رسوب‌های سوداوی و بلغمی می‌دانند. علت ایجاد این تمورها و کیست‌ها را ضعف سیستم ایمنی بدن و حمایت کبدی در نظر می‌گیرند. با توجه به مزاج فرد بیمار و متعدل کردن آن به درمان می‌پردازند.

در این نوع درمان‌ها با استفاده از وسایل تمیز و استریل زیر نظر پزشک حاذق با ورود به مجرای آلت و تزریق مواد، غدد خوش خیم یا بدخیم پروستات را درمان می‌کنند. این نوع درمان نیاز به تکرار داشته و در موارد بسیاری دیده شده که بیماری و علائم ناراحت کننده آن از بین رفته‌اند.

نحوه اثر داروهای گیاهی نیز به این شکل است که پوششی اطراف غده ایجاد کرده و مانع از پخش شدن آن می‌گردد. همچنین به دلیل داشتن نفوذ، مانع تغذیه و رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها شده و این میکروارگانیسم‌ها سریعتر حذف می‌گردند و مواد مضر موجود در پروستات تخلیه گشته و بیماری و مشکلات ناشی از نیز بین می‌روند.

سرطان پروستات

در صورت مشاهده هر گونه وضعیت غیر معمول در هنگام ادرار، حتما باید به پزشک مراجعه کرد به دلیل اینکه علائم اصلی نشان دهنده سرطان پروستات زمانی دیده خواهند شد که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد:

  • دفع ادرار به صورت قطره‌ای
  • ضعف و ناتوانی برای دفع ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • نیاز دفع ادرار به دفعات زیاد مخصوصا در شب
  • درد و یا حس سوزش در زمان دفع ادرار
  • بزرگ شدن غیر عادی غده پروستات
حتما بخوانید
درمان کمبود ویتامین دی در طب سنتی چگونه است؟

در صورتیکه بیماری بسیار پیشرفت کند، درد در تمام بدن به ویژه قسمت کمر منتشر می‌شود. در این نوع سرطان همچون دیگر سرطان‌ها شناسایی سریع و به موقع بسیار با اهمیت بوده و نتیجه بسیار خوبی بر روند درمان می‌گذارد.

در مردان، غربالگری بسیار مهم بوده به ویژه در افرادی که در اقوام خود سابقه این بیماری دارند. افراد نباید به علائم و مشکلات پروستات خود بی توجه باشند تا بهترین زمان برای درمان از دست ندهند.

پروستات در طب سنتی

غده پروستات در طب سنتی ایران به عنوان عضو یا قسمت مستقل مطرح نیست. این غده به علت قرار گیری در مکانی که محل ارسال خون بوده و همچنین دارای بافتی متخلخل است، در بیماری‌هایی که به علت عدم دفع مواد زائد بدن به وجود می‌آیند به سرعت درگیر می‌گردد.

مواد زائد بدن گاهی موجب گرمی و حرارت در غده پروستات شده و درنتیجه این غده از سایر قسمت‌های بدن گرم‌تر می‌گردد و در صورت خوردن گرمیجات مانند فلفل نیز درجه حرارت آن افزایش یافته و ممکن است ورم ایجاد شود. تورم غده پروستات موجب بسته شدن راه ادرار شده که قابل درمان است.

در حالت دیگر، تری و سردی خوراکی‌ها موجب افزایش سردی غده پروستات شده که با استفاده از دارو می‌توان آن را درمان کرد.

همچنین هیجانات عصبی، حرص و جوش و تحریک اعصاب نیز ممکن است باعث انقباض در غده پروستات شده که در نتیجه آن، بسته شدن مجاری این غده اتفاق افتاده و بول بند به وجود می‌آید.

با مصرف دارو می‌توان بول بند را به راحتی درمان کرد. در صورتی از سوند برای خروج ادرار استفاده می‌شود که غده پروستات به حدی سخت و جمع شده که مجرای بول بسته گردد. عمل جراحی نیز برای مبتلایان به سرطان پروستات به کار گرفته می‌شود.

درمان‌های سنتی برای درمان پروستات

داروهای زیادی برای درمان بیماری‌های پروستات و بول بند استفاده می‌شود در ابتدا طبق قوانین طب سنتی حتما باید مزاج و طبع داروها با طبیعت فرد بیمار تطبیق گردد و سپس به تجویز دارو پرداخت.

تطبیق طبیعت دارو با فرد سبب می‌شود که بهترین نتیجه برای درمان رخ دهد. در غیر این صورت ممکن است نه تنها دارو بر بیماری نتیجه مثبتی نداشته حتی ممکن است شدت بیماری را نیز افزایش دهد.

از طرفی چون عوامل عصبی همچون استرس، حرص و جوش و عصبانیت در بول بند شدن نقش زیادی دارند و موجب سوزش مثانه و مجرای ادرار می‌گردند با کاهش این عوامل، مشکلات و علائم بیماری نیز کاهش می‌یابد.

یبوست و درمان آن را در ورم پروستات باید جدی گرفته شود. جهت رفع آن، می‌توان از انغوزه استفاده کرد. انغوزه در درمان یبوست بسیار موثر است.

مغز گردو از دیگر خوراکی‌های است که برای افراد مسن بسیار عالی است و برای درمان سوزش و درد ناشی از پروستات می‌توان از آن بهره برد. همچنین گردو سبب رفع تکرر ادرار شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند. برای رفع بول بند و ترمیم قسمت‌های مختلف بدن مخصوصا در افراد مسن از گردو نباید غافل شد.

در صورتیکه فردی دچار یبوست و مشکلات روده شد حتما گردو امتحان کند تا شگفت زده گردد. مغز گردو سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها بوده و فواید بسیاری برای بدن داشته و از آن برای شفافیت پوست می‌توان بهره برد.

حتما بخوانید
درمان زگیل تناسلی با طب سنتی دکتر خیراندیش

درمان پروستات

انواع روش‌های درمانی برای رفع بیماری‌های پروستات

  1. روش خوراکی: اغلب شامل داروهای قوی برای کلیه و مثانه بوده که موجب ادرار آوری در بیمار می‌شود.
  2. شیاف: در این روش، داروها از طریق شیاف یا فیتیله از راه مقعد وارد بدن فرد بیمار شده و تاثیر می‌گذارند.
  3. درمان موضعی: در قسمت پرینه از داروهای موضعی به شکل پماد استفاده می‌شود.

چند روش طب سنتی

 

در طب سنتی توصیه شده که از شیره خنک‌ها برای از بین بردن ورم پروستات، مجرای ادراری و کلیه استفاده گردد. شیره خنک‌ها حاوی موادی بوده که طبع آن به همین محتویات وابسته است.

یکی از روش‌های استفاده از شیره خنک‌ها، استعمال آن به شکل شیره بوده که آن را باید کشید. روش دوم به این شکل است که آن‌ها را در یک پارچه قرار داده و به درون یک ظرف بگذارید و بعد از یک شبانه روز با خارج کردن پارچه، آب باقی مانده را می‌توان استفاده کرد.

بهترین روش برای استفاده از شیره خنک‌ها به این صورت بوده که این مواد در دهان قرار دهید سپس با مکیدن، مواد محتوی آن را در دهان خارج کرده و تفاله را دور بیندازید.

شیره خرما نیز بسته به مزاج و طبیعت فرد بیمار نقش موثری در بهتر کردن وضعیت کلیه‌ها و کاهش ورم آن‌ها دارد. این شیره باعث بهتر شدن بیماری فرد می‌گردد.

از دیگر موادی که بسته به طبع فرد ممکن است کمک کننده باشد می‌توان چند نمونه ذکر کرد :

  • استفاده هر روز از گوجه فرنگی به شکل خام
  • استفاده از خربزه، خارخسک و اسپند در هر روز
  • استفاده هر روز یک کیوی پوست کنده شده
  • استفاده هر روز یک قاشق زرشک به شکل خام
  • مصرف آب ترب و کرفس با نخود سیاه

روش درمانی بعدی استفاده از ضماد بوده که به شکل موضعی مصرف می‌شود:

  1. برگ خرد شده چغندر با ریشه شلغم پخته و باید به آن ماست اضافه گردد. وقتی این مواد به شکل ضماد شدند بر موضع می‌زنند.
  2. ضماد پیاز رنده شده نیز بسیار استفاده می‌گردد که در قسمت پایین ناف باید قرار گیرد.

پژوهش‌های متعدد تاثیر مثبت بسیاری از گیاهان و مواد خوراکی در پیشگیری و ابتلا به بیماری‌های پروستات اثبات کرده‌اند. استفاده از سبزی و میوه به علت خواص آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال‌های آزاد، به بیماران مبتلا به پروستات توصیه می‌گردد.

سبزی جات همچون شلغم، چغندر و کلم به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان خاصی بوده نقش موثری در پیشگیری و درمان سرطان پروستات دارند. پژوهش‌ها اثبات کرده‌اند مردانی که کلم بروکلی یا سویا در برنامه غذایی روزانه داشته‌اند، خیلی کمتر به این بیماری مبتلا گشته‌اند.

برای رفع ورم و التهاب پروستات می‌توان از قسمت‌های ساقه، برگ و ریشه گیاه گرم و خشک گزنه استفاده کرد. روش مصرف به این صورت است که روزی سه بار مقدار کمی از پودر آن را به شکل دمنوش باید خورده شود.

دانه‌های کدوی طبی برای رفع سوزش مجاری ادراری، ورم پوست کاربرد دارد. این گیاه غیر بومی بوده و برای مصرف آن، می‌توان روزی سه بار حدود ۱۵-۱۰ دانه آن را خورد و یا ۲۰-۱۵ قطره از روغن در سه نوبت میل نمود.

حتما بخوانید
دمنوش برای درمان زگیل تناسلی

نخل اره‌ای ایرانی، گیاهی است بومی مناطق گرم و میوه‌های آبی رنگ دارد. این گیاه برای درمان پروستات بسیار موثر است.

شیرین بیان که گیاهی خشک و خنک بوده در درمان ورم پروستات بسیار تاثیر گذار است. برای درمان از دمنوش ریشه پودر شده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

دمنوش چای سبز حاوی مواد آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال بوده که در رفع التهاب و تورم پروستات بسیار موثر است. کوئرستین از جمله فلاونوییدهای بسیار قوی چای سبز بوده که یک آنتی اکسیدان بسیار عالی محسوب می‌شود. برای درمان بیماری‌های پروستات از چای سبز نباید غافل شد.

دانه‌های گرم و تر کتان قرمز در درمان پروستات کاربرد فراوان دارد. برای رفع این بیماری‌ها حتی می‌توان از روغن آن نیز استفاده کرد.

گل‌های شبدر قرمز طبعی گرم و تر داشته و به شکل دمنوش از آن می‌توان استفاده کرد. در منابع مختلف تاثیر مثبت این دمنوش برای رفع ورم پروستات گزارش شده است.

گیاه دم اسب طبعی سرد و خنک داشته و حاوی ماده سیلیکا است. این ماده نقش موثری در کاهش التهاب پروستات و مشکلات ادراری دارد. جهت مصرف باید در روز فقط ۲ گرم از پودر آن را استفاده کرد. در صورت مصرف بیش از این مقدار، فرد دچار فشار خون بالا خواهد شد.

پزشکان حوزه طب سنتی توصیه کردند مردان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‎های پروستات، پودر سقز و بادام درختی با مقداری عسل پیش از خواب استفاده کنند.

ویتامین D در خون مانع ابتلا به سرطان پروستات در مردان می‌شود. این ویتامین محلول در چربی، دارای خواص ضد سرطانی بوده و میزان خطر ابتلا به سرطان پروستات را به حداقل می‌رساند. برای جذب این ویتامین باید روزانه در معرض آفتاب به مدت ۲۰ دقیقه قرار گرفت. جگر، زرده تخم مرغ و کره از دیگر منابع ویتامین D هستند. در صورت دسترس نبودن این منابع، می‌توان مکمل‌های دارویی این ویتامین را تهیه کرد.

پروستات محل ذخیره روی  (Zn)در بدن آقایان است. در مراحل باروری در آقایان عنصر روی (Zn) بسیار تاثیر داشته و موجب متابولیسم بهتر هورمون‌ها، حرکت درست اسپرم‌ها و سلامتی غده پروستات می‌گردد.

پژوهش‌های بسیاری اثبات کرده‌اند که میزان عنصر روی (Zn) در افراد سالم نسبت به افراد مبتلا به سرطان پروستات بسیار بیشتر است. جهت دریافت این عنصر معدنی از جگر، حبوبات و غذاهای دریایی می‌توان استفاده کرد.

یکی دیگر از موادی که برای سلامتی پروستات به مردان توصیه اکید شده که مصرف گردد امگا ۳ است. برای دریافت امگا ۳ می‌توان ماهی سالمون تهیه کرد. ماهی سالمون با امگا ۳ فراوانی که دارد از ابتلا و پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری می‌کند. مطالعات بسیاری تایید کرده‌اند افرادی که به طور منظم ماهی سالمون مصرف می‌کنند به میزان بسیار کمتری مبتلا به بیماری‌های پروستات می‌گردند.

در پایان به مردان توصیه می‌گردد به علائم و مشکلات ادراری ناشی از پروستات بی توجه نبوده و حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند و درمان را شروع کنند. در صورتیکه فردی به بیماری‌های پروستات مبتلا است می‌تواند از نسخه‌های طب سنتی استفاده کند که پژوهش‌های بسیار، تاثیر مثبت آن را تایید کرده‌اند.

کلمات کلیدی مرتبط

  • درمان سنتی پروستات
تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “درمان قطعی پروستات در طب سنتی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا