بهترین روش های تصمیم گیری کدام اند؟

  • مهارت تصمیم گیری چه تأثیری در بهبود زندگی دارد؟

    مهارت تصمیم گیری یکی از مهمترین مهارت هایی است که برای بهبود زندگی افراد لازم است. این مهارت شامل توانایی انتخاب بهترین گزینه ها در مواجهه با مسائل و تصمیمات روزمره است. مهارت تصمیم گیری به شما این امکان را می دهد که بهترین تصمیم ها را در مواجهه با چالش های زندگی بگیرید و بدین ترتیب زندگی بهتری داشته باشید.

    یکی از مزایای مهارت تصمیم گیری این است که به شما کمک می کند تا به آرامش و اعتماد به نفس بیشتری دست یابید. زمانی که شما مهارت تصمیم گیری خوبی دارید، به راحتی می توانید با مواجهه با مسائل و تصمیمات دشوار، خود را به چالش کشیده و به بهترین نتیجه برسانید. با این کار، شما به خود اعتماد بیشتری پیدا می کنید و به راحتی می توانید با هر چالشی که در زندگیتان با آن مواجه می شوید، مقابله کنید.

    مهارت تصمیم گیری همچنین به شما کمک می کند تا بهبودی در روابط شخصی و اجتماعی خود داشته باشید. با تصمیم گیری های بهتر، شما بهترین نتیجه را برای خود و دیگران به دست می آورید. این به شما این امکان را می دهد که با دیگران به بهترین شکل ممکن ارتباط برقرار کنید و رابطه خود را با آنها بهبود بخشید.

    همچنین، مهارت تصمیم گیری به شما کمک می کند تا در معرض ریسک کمتری قرار بگیرید. با انتخاب تصمیم های بهتر، شما به ریسک کمتری در زندگیتان نیاز خواهید داشت. این به شما این امکان را می دهد که در زندگیتان بهترین نتیجه را به دست آورید و با مسائل کمتری روبرو شوید.

    در نهایت، مهارت تصمیم گیری به شما کمک می کند تا به زندگی بهتری دست یابید. با تصمیم گیری های بهتر، شما بهترین نتیجه را برای خود و دیگران به دست می آورید و در نتیجه زندگی بهتری داشته باشید.

    بنابراین، مهارت تصمیم گیری یکی از مهمترین مهارت هایی است که برای بهبود زندگی افراد لازم است. با توجه به اهمیت این مهارت، پیشنهاد می شود که هر فردی سعی کند تا این مهارت را در زندگی خود بهبود دهد و بهترین تصمیم های خود را در مواجهه با چالش های زندگی بگیرد.

     این واضح است که تصمیم گیری تقریباً در تمام زمینه های زندگی انسان دخیل بوده و نقشی زیربنایی دارد. در کنار تصمیم های دیگر، برخی تصمیم های بسیار مهم در زندگی وجود دارند که تا آخر عمر در زندگی اثر دارند و اثر آنها به قدری بزرگ است که تعیین کننده مسیر زندگی فرد است.

     

    مهارت تصمیم گیری

    انسان در زندگی خود تصمیم های کوچک و بزرگ بسیاری میگرد و تقریباً هر روز در حال تصمیم گرفتن است. در واقع برای انجام هر حرکتی در زندگی باید تصمیمی گرفت؛ از جمله زمینه هایی که ما در آن مجبور به تصمیم گرفتن هستیم، میتوان موارد زیر را نام برد:

    • مسائل مالی زندگی شخصی و کاری
    • مسائل روزمره
    • روابط عاطفی و اجتماعی
    • تصمیم های بزرگ مانند انتخاب رشته، زمینه شغلی، انتخاب همسر و …

     

    در نتیجه میتوان گفت که تصمیم گیری یکی از مهمترین مهارت هایی است که هر انسانی باید در زندگی خود بدست بیاورد. البته شاید تصمیم گیری در زمینه های مختلف نیاز به دانش خاص آن زمینه را داشته باشد اما در کل روش تصمیم گیری یکی است.

    این تصمیم گیری های انسان است که مسیر زندگی او را مشخص می کند و اگر بتواند در مسیری که طی می کند به درستی تصمیم گیری کند، به مقصدی که می خواهد میرسد؛ اما اگر نتواند به درستی تصمیم گیری کند به راهی می رود که او را از مقصدش دور خواهد کرد.

    برای مثال فرض کنید به شما دو شغل پیشنهاد شده است و باید یکی از آن ها را انتخاب نمایید. اگر مهارت تصمیم گیری را به خوبی بلد نباشید ممکن است انتخاب اشتباهی انجام دهید و در نتیجه، از شغلی که انتخاب کرده اید و از وضعیت آن تا آخر ناراضی باشد.

    پس می بینیم که داشتن چنین مهارتی چقدر اهمیت دارد و تا چه میزان باید به آن توجه کرد. با یاد گرفتن این مهارت می توانیم اهداف دقیق و واقع بینانه ای را انتخاب کنیم و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب کرده و اجرا کنیم.

     

     

    یکی از مزیت های داشتن مهارت در تصمیم گرفتن این است که مسئولیت پذیری را به ما می آموزد و کمک می کند تا مسئولیت انتخاب هایمان را بپذیریم و هر اتفاقی در آن زمینه میفتد را قبول کنیم. در واقع مسئولیت هایی که هر انسانی باید در زندگی بپذیرد همه بخاطر انتخاب های اوست و این نکته بسیار مهمی می باشد.

    تصمیم گیری زمانی به وجود میاید که ما بیش از یک گزینه داشته باشیم. چراکه اگر یک گزینه داشته باشیم عملاً نیاز به گرفتن تصمیم نیست. 
    از طرفی همواره انسان درگیر این است که زمان مناسب برای تصمیم گرفتن چه موقع است و نمیداند که باید بیشتر فکر کند یا نه. مشکل دیگری که در این کار پیش میاید این است که ما نمیدانیم در چه مواقعی باید به حرف دل خود گوش کنیم و چه زمانی باید از عقل خود پیروی کرد.
    یادگیری و تقویت مهارت تصمیم گیری برای افرادی خاصی نیست و تقریباً تمام افراد نیاز به این مهارت دارند چراکه در بالا گفتیم نیاز به این مهارت در زندگی روزمره و همچنین در تمام اتفاقات مهم زندگی بسیار احساس میشود.

    بهترین روش تصمیم گیری کدام اند؟

    تصمیم گیری یکی از مهمترین فعالیت‌های انسان‌هاست و در زندگی روزمره، شغلی و حتی در تصمیمات سیاسی و مدیریتی، به صورت مداوم انجام می‌شود. در تصمیم گیری، توانایی انتخاب بهترین گزینه و تأثیرگذاری در نتیجه آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما سوال اینجاست که بهترین روش تصمیم گیری کدام است؟

    معمولاً در تصمیم گیری دو روش اصلی وجود دارد: رویکرد تصمیم گیری تجربی و رویکرد تصمیم گیری روش‌شناختی. در رویکرد تصمیم گیری تجربی، افراد بر اساس تجربیات شخصی خود، در مواجهه با مسئله، تصمیم می‌گیرند. در این روش، تجربه و حس و حال افراد در تصمیم گیری تأثیر بسیاری دارد. در مقابل، در رویکرد تصمیم گیری روش‌شناختی، از روش‌های علمی و منطقی برای تصمیم گیری استفاده می‌شود. در این روش، تحلیل و بررسی داده‌ها و اطلاعات موجود درباره مسئله مورد نظر، بسیار مهم است.

    بهترین روش تصمیم گیری، به موقعیت و شرایط مختلفی که ممکن است با آن مواجه شویم، بستگی دارد. برای مثال، در برخی مواقع، تجربه و حس و حال شخص در تصمیم گیری مهمتر است و باید به رویکرد تجربی روی آورد. در برخی دیگر از مواقع، باید از روش‌های علمی و منطقی برای تصمیم گیری استفاده کرد. همچنین، در برخی مواقع، ممکن است بهترین روش تصمیم گیری، ترکیبی از این دو رویکرد باشد.

    اگر می‌خواهید بهترین روش تصمیم گیری را پیشنهاد دهیم، باید گفت که هیچ روشی به تنهایی بهترین نیست و باید در هر موقعیت، با توجه به شرایط و محیط، بهترین روش تصمیم گیری را پیشنهاد داد. همچنین، در تصمیم گیری، مهمترین نکته این است که افراد باید به دقت و با توجه به همه جنبه‌های مسئله، تصمیم گیری کنند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

    تصمیم گیری اقدامی سخت و ترسناک نیست… بلکه پشیمانی بعد از تصمیم گیری است که این اقدام ساده را، سخت کرده است.

    تحقیقات نشان داده ۵۳% مردم ترجیح میدهند برای یک تصمیم گیری شیر یا خط بیاندازند تا اینکه خودشان تصمیم بگیرند. به همین منظور است اغلب اوقات رئسا ،کارمندان ارشدی دارند که تصمیم گیری های مهم را به آنها محول میکنند.

    شخصی که باید تصمیم بگیرد (مخصوصا اگر تصمیم مهم باشد) با بیشتر شدن گزینه های تصمیم گیری اضطراب احتمال یک تصمیم گیری اشتباه نیز در درونش افزایش پیدا میکند + مسئولیت تصمیم گیری اش سنگین تر میشود. چرا؟ افراد دوست ندارند بعد از تصمیم گیری پشیمان شوند، به همین علت است بعضی از شرکت های بزرگ مانند Apple تنها چند نمونه تلفن همراه یا لپ تاپ تولید میکنند و یا بهترین برندهای پوشاک دنیا تنها یک مدل از لباس هایشان را در ویترین مغازه قرار میدهند.

    تحقیقات همچنین نشان داده : افرادی که انتخاب های بیشتری دارند برای تصمیم گیری، تمایل بیشتری برای انتخاب شانسی دارند و حتی اگر انتخاب آنها معقول نباشد ،کمتر از حالتی که خودشان تصمیم بگیرند ،احساس پشیمانی خواهند کرد.

    اگر تصمیم گیری یکی از کارهایی است که میخواهید در آن مهارت پیدا کنید، ما ۳ روش حرفه ای برای شما آماده کرده ایم که ساده سازی + کاربردی شده ی آموزه های اقصاددانان و محققان این حوزه است طوری که میتوانید از همین الان بعد از خواندن شروع به استفاده کنید تا همیشه معقول ترین و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید :

    ۳ گام اصولی برای بهترین روش تصمیم گیری:

    ۱. ترس را دور بریزید :

    البته گفتنش آسان تر از عمل.ش است. اما کافی است طبق سه گام ذیل عمل کنید تا ترس های بی منطق از شکست را دور بریزید و راحت شوید برای تصمیم گیری :

    شکست واقعی را مشخص کنید (در مورد تصمیم گیری : شکست = “نرسیدن به خواست اصلی”)
    پاداشی برای شکست های واقعی در نظر بگیرید (در مورد تصمیم گیری : پاداش = “عزت نفسی که از تصمیم گیری خودتان برای خودتان بدست آوردید”)
    غیر مستقیم و آرام ریسک کنید (اگر میخواهید تصمیم بگیرید ، کمتر به آن فکر کنید)

    ۲. در نظر داشته باشید زندگی همیشه عادلانه نیست :

    مردم معمولا دوست دارند تصمیم های سخت را دیگران برایشان بگیرند. تا اگر بعدا تصمیم گرفته شده اشتباه بوده باشد و پشیمان شدند حداقل خودشان را مقصر ندانند، این یک اصل ثابت شده روانشناسی است. یک تصمیم گیرنده خوب, از قوه قضاوت خود به بهترین شکل استفاده میکند و تمام پشتیبانی داده ای و درک از محیط خودش را با هم مخلوط میکند تا تصمیم بگیرد و… چنین است که زندگی عادلانه نیست ! زیرا فرد نمیتواند به درک درستی از جهان و وقایع اطرافش دست پیدا کند و فقط به نسبتی از محیط و وقایع اطرافش شناخت دارد.

    باید در نظر داشته باشید شما یک انسان هستید و نمیتوانید همه چیز را بدانید و درک کنید. شما هم به نسبتی از محیط و وقایع اطرافتان درک میکنید پس امکان دارد تصمیم های نادرستی بگیرید و این کاملا طبیعی است.

    ۳. تعیین خط پایان :

    این توصیه دن آریِلی (اقتصاد دان) است : داشتن یک خط پایان میتواند در تصمیم گیری، تمام نگرانی هایی که از فکر کردن به یک گزینه بهتر ولی ناموجود وجود دارد شما را خلاص کند.

    برای مثال فرض کنید شما با دوستانتان جمع شده اید تا پنجشنبه شب برای تفریح بیرون بروید. هرکدام از دوستان پیشنهادی میدهد و هیچکدام نمیداند کدام پیشنهاد بهتر است و یا جاهای بهترین نیز وجود دارد یا نه و زمان زیادی صرف اینکه “خب چیکار کنیم حالا؟” میشود و آخر سر روز تمام میشود و هیچکس تفریح نمیکند !

    با استفاده از یک خط پایان (برای مثال : ما یا میریم سینما یا پارک؛ اگر تا ۱۰ دقیقه گزینه بهتری نبود میریم سینما…) شما زمان تصمیم گیری را کوتاه تر میکنید و زمان بیشتری صرف فکر کردن به بهتر کردن تصمیم تان میکنید.
    شاید تصمیم که گرفته اید مناسب نباشد (که به ندرت با استفاده از تکنیک خط پایان چنین اتفاقی می افتد) اما شما فرصت کافی برای تغییر اوضاع را خواهید داشت (برای مثال : اگر به سینما رفتید و دیدید سینما تعطیل است حداقل فرصت اینکه به پارک بروید را دارید)

    دراین مقاله بهترین روش های تصمیم گیری را باهم مرور کردیم. در واقع برای گرفتن بهترین روش های تصمیم گیری حتما نکات بالا کمک زیادی به شما خواهد کرد

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا