جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » همه مقالات » افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد

افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از مهم ترین معضلات جامعه معاصر به شمار می روند. می توان گفت عزت نفس یکی از مهم ترین متغیرها و مفاهیمی است که تاثیر معناداری بر این مشکلات دارد. مصرف مواد و اعتماد به نفس متقابلا بر یکدیگر تاثیر می گذارند. به عبارتی اعتیاد می تواند به طور موقت عزت نفس را افزایش و یا کاهش دهد. اما معمولا در درازمدت باعث کاهش عزت نفس می شود. عزت نفس نحوه نگرش فرد به خود است. البته اغلب اوقات، این تصوری که ما از خود داریم تا حدی نتیجه نظرات دیگران است. اما این عزت نفس است که تعیین می کند چگونه این انتظارات را پردازش کنیم و احساسی که به خود داریم را به ما منتقل می کند. با سایت موفقیت خودساخته همراه باشید.

افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد

بسیاری از افرادی که از اعتیاد رنج می برند، از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. به بیانی دیگر معتادان، مواد مصرف می کنند تا احساسات منفی خود را بپوشانند. آن ها احساس می کنند ناامید و بی ارزش هستند و لایق یک زندگی بهتر نیستند. این چرخه معیوب افکار و احساسات منفی اغلب باعث می شود که آن ها معتاد بمانند. با این حال، یافتن اعتماد به نفس می تواند نقش مهمی در توانایی و انگیزه فرد برای بهبودی و رهایی از اعتیاد داشته باشد. با تمرین و تکرار می توان اعتماد به نفس سرکوب شده را در وجودتان بکارید و دوباره بپرورانید.

نحوه افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد

برای اینکه بتوانید بعد از ترک کردن مواد دوباره اعتماد به نفس خود را بازیابی کنید، موارد زیر را به شما توصیه می کنیم:

حتما بخوانید
عشقم خواستگار داره(برای دختر مورد علاقه م خواستگار اومده)

تغییر در دیدگاه

افکار شما برجسته ترین نقش را در اعتماد به نفسی که دارید، ایفا می کند. اگر دائما از افکار منفی تغذیه می کنید و مدام خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهید، چگونه انتظار دارید که از خود و زندگیتان راضی باشید؟ تغییر افکار و دیدگاه با فکر کردن و گفتن جملات تاکیدی مثبت به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به خود و زندگی خود داشته باشید. بنابراین استفاده، فکر کردن و نوشتن جملات مثبت و نقاط قوتی که دارید، می تواند راهی عالی برای افزایش عزت نفس بعد از ترک اعتیاد باشد.

انتخاب های خوبی داشته باشید

کارهایی که انجام می دهید از اهمیت بالایی برخوردارند. اینکه چگونه از خود مراقبت می کنید، تصمیم می گیرید که چه کسی باشید و چگونه با دیگران رفتار کنید، همگی بسیار مهم هستند. با انتخاب و انجام کارهای خوبی که باعث پیشرفت شما در زندگی می شود، مانند مطالعه، یافتن شغل، رعایت بهداشت، تغذیه سالم، ورزش و غیره می توانید خلق و خو و اعتماد به نفس خود را تقویت و بیشتر کنید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

سلامت جسمانی، سلامت عاطفی و سلامت روان همگی با یکدیگر مرتبط هستند و مراقبت از یکی بر دیگر بخش ها تاثیر می گذارد. خود مراقبتی راهی عالی برای برآوردن تمام نیازهای سلامتی و ایجاد احساس خوب در وجود انسانهاست. مراقبت از خود می تواند روحیه کلی شما را تقویت کند و اعتماد به نفس شما را بعد از ترک اعتیاد افزایش دهد. حمام گرم، شرکت در یک فعالیت هوشیارانه که از آن لذت می برید، مدیتیشن و غیره برخی از کارهایی هستند که می توانید با انجام آن ها احساس و جسمتان را بهبود بخشید.

حتما بخوانید
ارتباط با راهنمای معنوی (خود هیپنوتیزم در طبیعت)

تعریف دیگران را بپذیرید

ممکن است به صداقت تعریف دیگران در مورد خودتان شک داشته باشید و پس از شنیدن تعریف و تمجیدهای دیگران احساس خجالت به شما دست دهد. اما بهتر است که احساس کنید این تعاریف درست هستند و آن ها را قبول کنید، لذت ببرید و تشکر کنید.

با دیگران مهربان باشید

انجام کارهای مهربانانه و کوچک باعث می شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید. کارهایی مانند: خرید پیتزا برای یک نیازمند، لبخند زدن به افراد خسته، نوشتن یادداشت های قشنگ برای اعضای خانواده و…

ورزش کنید

ورزش با ترشح اندروفین به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. هنگامی که درحال ورزش هستید، به کارهایی که بدنتان قادر به انجام آنهاست توجه کرده و احساس غرور کنید. ورزش به شما نشان می دهد که توانایی سخت کار کردن را دارید و به مرور زمان ظاهر شما را زیباتر می کند.

 

خودآگاهی را تمرین کنید

به آنچه بدن و شهودتان به شما می گوید گوش دهید. محرک ها می توانند باعث عود سریع شما شوند، بنابراین مهم است که یک رابطه خوب با خودتان داشته باشید تا بدانید توانایی تحمل چه چیزهایی را ندارید. هنگامیکه محرک های خود را شناسایی کردید، از آن ها اجتناب کنید. قرار گرفتن در اطراف این محرک های منفی می تواند اعتماد به نفس شما را تا حدی کاهش دهد.

خود را ببخشید

انسان ها خیلی راحت می توانند خود را مورد ضرب و شتم قرار دهند. خودتان را با دیگرانی که عالی به نظر می رسند مقایسه نکنید. به یاد داشته باشید که همه اشتباه می کنند. مهم این است که چگونه از جای خود بلند شوید و از اشتباهاتتان درس بگیرید. بنابراین بخشیدن خود اولین کاری است که پس از شروع بهبودی باید انجام دهید.

حتما بخوانید
آیا دوست دختر قبلی ام به من فکر می کند؟

سخن آخر

مواقعی پیش می آید که می ترسید زمین بخورید، زمین می خورید اما دوباره بلند می شوید و قوی تر باز می گردید. افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد، شما را تشویق می کند که از خود مراقبت کنید،  زیرا می دانید که شایستگی یک زندگی طولانی، شاد و پربار را دارید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “افزایش اعتماد به نفس بعد از ترک اعتیاد” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا