جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » مدیریت زمان در کنکور و برخی نکات کاربردی مربوط به آن

مدیریت زمان در کنکور و برخی نکات کاربردی مربوط به آن

مدیریت زمان در همه آزمون‌ها با اهمیت است خصوصاً اهمیت ویژه‌اش در کنکور که  به وضوح قابل مشاهده است. قبل از اینکه به صورت تخصصی راجع‌به تنظیم وقت در کنکور  صحبت کنیم، به توضیح مطلبی در مورد قدرت ذهن می‌پردازیم. همچنین در ادامه این مقاله از مقاله‌های کاربردی سایت خانه‌ آموزش قصد داریم به موضوع مدیریت زمان در کنکور بپردازیم.

مغز انسان ساختمان بسیار پیچیده و شگفت‌آوری دارد و رهایش ذهن یکی از آن موارد است. بعضاً پیش می‌آید که به ذهنمان فشار می‌آوریم تا موضوع خاصی را بیاد بیاوریم و هر چقدر تلاش می‌کنیم به نتیجه نمی‌رسیم. این زمان هنگامی است که بیخیال آن شده و مطمئن می‌شویم که دیگر آن‌ را به یاد نمی‌آوریم. اما بعد از مدتی که آن‌ را فراموش کرده‌ایم و ذهنمان متوجه مسئله‌ای دیگر است، ناگهان آن را بیاد می‌آوریم و این خاصیت رهایش ذهن نام دارد.

 مدیریت کردن زمان در آزمون

کنترل ذهن یکی از مقوله‌های با اهمیت زندگی روزمره است. شما باید برای تک‌تک لحظات و کارهایی که قرار است انجام دهید برنامه‌ریزی کنید و وقت بگذارید؛ مخصوصاً برای آزمون سرنوشت‌ساز کنکور. مدیریت زمان در کنکور  را همهٔ داوطلبان به معنی واقعی کلمه نمی‌توانند انجام بدهند. اما شماری از داوطلبان که به این نکته مهم توجه می‌کنند، قطعاً نتایج فوق‌العاده‌ای را دریافت خواهند کرد. برای اینکه بدانید چگونه باید وقت خود را برای پاسخگویی به سؤالات کنکور تنظیم کنید با ما همراه باشید و به مطالبی که گفته خواهد شد دقت نمایید.

حتما بخوانید
مشاوره تحصیلی {مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین شبانه روزی}

 شرح چگونگی مدیریت زمان در کنکور

 

۱. در اولویت قرار دادن سوال‌های آسان

امتیاز همهٔ سؤالات در کنکور برابر است. اگر  ابتدا به سؤالات آسان پاسخ دهید و وقتتان را برای سوال‌هایی که سخت هستند و بلد نیستید هدر ندهید، امتیاز بیشتری را دریافت خواهید کرد. سوال‌ها را بررسی کنید و سختی و آسانی آن‌ها را تشخیص دهید. اگر آسان بودند که پاسخشان را خواهید داد و موردی برای توضیح نیست. اما اگر  با سوالی مواجه شدید که اصلاً جواب آن‌ را نمی‌دانستید به موضوع مدیریت زمان در کنکور توجه کنید و کنار آن یک علامت ضربدر بزنید که یعنی جوابش را نمی‌دانید.

همچنین اگر با سوالی روبه‌رو شدید که راه حل طولانی‌ داشت کنار آن علامت دیگری مثل دایره یا علامت منفی و … بگذارید که در وقت اضافه به آن رجوع کنید. ممکن است در هنگام پاسخ به سؤالات ذهن شما درگیر رهایش شود و آن موضوع را پس از مدتی به‌ خاطر بیاورید. سعی کنید سوال‌های آسان هر درس را با سرعت بیشتری پاسخ دهید تا بتوانید خیلی زودتر از زمان پیشنهادی دفترچه کنکور آن‌ها را انجام دهید و زمان بیشتری را برای بازگشت و بازبینی سؤالات ذخیره کنید. این مورد به شدت به تنظیم وقت در کنکور کمک می‌کند.

۲. پاسخ به سؤالات به صورت هدفمند

مهم‌ترین عامل افزایش درصد و تراز در آزمون کنکور کسب یک درصد متعادل در تمانی دروس است پس بهتر است برای هر درس برنامه‌ریزی کنید. برای انجام این کار به محض اینکه دفترچه سؤالات را دریافت کردید زمان مناسب برای پاسخ به سؤالات هر درس را در قسمت ابتدایی سؤالات آن درس یادداشت نمایید. با توجه به توانایی و کیفیت مطالعه خودتان از آن درس، یادداشت کنید که به پاسخ صحیح چه تعدادی از سؤالات این درس نیاز دارید. یادتان باشد یک ساعت و یا کرنومتر را به همراه داشته باشید تا زمان از دستتان نرود و بتوانید طبق برنامه‌ریزی‌تان عمل نمایید.

حتما بخوانید
12 راه ایجاد انگیزه برای درس خواندن( انگیزه درس خوندن ندارم)

۳. کنترل روحیه هنگام مواجهه با سؤالات سخت

بسیار کم پیش می‌آید که داوطلبی بتواند درسی را ۱۰۰ درصد بزند. پس اگر با سؤالات دشواری روبه‌رو شدید روحیه خود را از دست ندهید چون شرایط برای همه داوطلبان به همین منوال است. وقتی با سؤالات سخت مواجه شدید و احساس کردید پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید، همانطور که گفته شد علامت ضربدری کنار آن سؤالات بزنید و روحیه خود را برای بقیه‌ی آزمون حفظ کنید و به تنظیم وقت در کنکور فکر نمایید.

۴. استفاده از ترفند وقت اضافه

 

بعد از اینکه فقط به سوال‌هایی که بلد بودید پاسخ دادید، خیالتان راحت می‌شود که مواردی را که می‌دانستید پاسخ دادید و زمانی برایتان ذخیره شده است. در این حین به سؤالات نگاه کنید و بررسی کنید که کدام یک از آن‌ها جزء سوالاتی هستند که در کنارشان علامت زده‌اید. به سراغ سوال‌هایی که در کنارشان دایره یا علامت منفی یا هر چیزی به غیر از ضربدر زده‌اید بروید. پیچیدگی‌شان را بررسی کنید و سعی کنید راه حل‌شان را بیابید. احتمالاً در این زمان اضافه می‌توانید به تعدادی از سوالاتی که به زمان بیشتری برای پاسخگویی نیاز داشتند جواب درست بدهید، که این بسیار عالی است و درصد شما را بیشتر خواهد کرد.

اهمیت حفظ انرژی نسبت به حفظ زمان

بحث حفظ انرژی در کنکور یا هر آزمون دیگری به عبارتی به دو دسته تقسیم می‌شود. اول حفظ انگیزه و انرژی در طول پاسخگویی به همه سؤالات و دوم حفظ توان در انجام تک‌تک سؤالات و دروس آزمون. بیایید فرض کنیم در این آزمون برای یک درس ۴۰ سؤال در نظر گرفته‌اند. مثلاً داوطلبی به هر ۴۰ سؤال پاسخ می‌دهد، به‌طوری که به ۲۵ تست پاسخ صحیح داده است و به ۱۵ تست پاسخ اشتباه. یک داوطلب دیگر هم تصور کنید که فقط به ۲۰ سؤال پاسخ داده که همهٔ آن‌ها هم درست هستند. مدیریت زمان در کنکور برای این افراد چگونه خواهد بود؟

حتما بخوانید
شب امتحان چه کارهایی انجام دهیم؟(راهنمای کامل شب امتحان)

عملکرد این دو نفر را در نظر بگیرید. هر دو داوطلب به میزان ۵۰ درصد پاسخ صحیح به سوالات داده‌اند و به ظاهر عملکرد یکسانی دارند. اما اگر به باطن قضیه نگاه کنید متوجه می‌شوید که درصد خستگی و کلافگی نفر اول به مراتب بیشتر از نفر دوم است، زیرا او برای ۱۵ سؤال وقت تلف کرده و نتیجه‌ای جز خستگی و کلافگی برای او نداشته است. اما نفر دوم انرژی‌ برای سوالات دیگر صرف نکرده و توان‌ روحی و جسمی‌اش برای انجام تست‌های بعدی ۵۰ درصد بیشتر از نفر اول است. این مسائل باعث می‌شوند داوطلب‌ها به‌راحتی از یکدیگر جلو بزنند.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “مدیریت زمان در کنکور و برخی نکات کاربردی مربوط به آن” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا