جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره کنکور و تحصیلی » راهنمای تحصیل در فرانسه (اخذ پذیرش در فرانسه)

راهنمای تحصیل در فرانسه

به جرات می توان گفت تحصیل در فرانسه یکی از بهترین گزینه های تحصیل در اروپا است و این موضوع دلایل محکمی دارد که هیچ یک از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور نمی توانند به راحتی از آن بگذرند. سطح رفاه اجتماعی و هزینه های بسیار پائین تحصیل در این کشور از موارد مهمی انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل در فرانسه است.

کشور فرانسه از معدود کشورهایی است که میان دانشجویان خارجی و دنشجویان خود هیچ تمایزی قائل نمی شود. دانشجویان خارجی به راحتی می توانند از کمک هزینه و یا همان بورسیه تحصیلی برای تحصیل در فرانسه بهره مند شوند.

ضمن اینکه لذت تحصیل و زندگی در کشوری پیشرفته با طبیعتی زیبا بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

چرا تحصیل در فرانسه

یکی از دلایل مهمی که می توان برای تحصیل در فرانسه ذکر کرد امکان ادامه تحصیل در این کشور به زبان انگلیسی است. با وجودیکه زبان اصلی مردم این کشور فرانسوی است اما به دلیل توجه ویژه فرانسه به تحصیلات آکادمیک، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را نیز به عنوان یک زبان بین المللی در سیستم آموزشی خود به وجود آورده است. آگاهی از این موضوع بسیار جالب است که ۱۴۱ دانشگاه از دانشگاه های فرانسه مورد تایید وزارت علوم ایران بوده و مدارک صادره از سوی آن ها مورد ارزشیابی قرار خواهد گرفت که با مراجعه به وب سایت وزارت علوم می توان لیست آن ها را مشاهده کرد.

جالب است بدانید که تحصیل در کشور فرانسه در مقطع دکترا یک شغل محسوب می شود و درآمد آن بسیار بالاتر از هزینه های زندگی در فرانسه است. بنابراین دانشجویان دکترا ضمن تحصیل رایگان می توانند زندگی خوبی را برای خود در فرانسه فراهم آورند و از آنجائیکه نوعی شغل محسوب می شود باید مالیات نیز پزداخت کنند. ویزای دوره دکترا در فرانسه یک ویزای کاری محسوب می شود.

حتما بخوانید
مقایسه آزمون قلم چی و گزینه دو “ویژه رشته انسانی”

امکان ادامه تحصیل در فرانسه بدون نیاز به مدرک زبان فرانسه وجود دارد به این ترتیب که دانشجویان می توانند با مدرک زبان در یکی از دانشگاه های انگلیسی زبان تحصیل کرده و از مزایای آموزش رایگان بهره مند شوند. البته این موضوع در مورد دانشجویان متقاضی دوره پزشکی مستثنی است.

 

دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های کشور فرانسه در لیست برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته و به دلیل رایگان بودن تحصیل در بسیاری از این دانشگاه تقاضا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور بسیار بالا بوده و متقاضیان بسیاری را هر ساله به سوی دانشگاه های این کشور جلب می کند. برخی از دانشگاه های برتر و مورد تائید وزارت علوم ایران در جدول زیر نام برده شده اند.

Agro Paris Tech École Centrale de Nantes École Centrale Supérieure de Lyon
École Centrale Supérieure,Paris École Nationale Supérieure École Normale Supérieure de Cachan
École Normale Supérieure de Lyon École Normale Supérieure de paris (ENS paris) École Polytechnique –Paris Tech

 

 

کارشناسی در فرانسه

طول دوره کارشناسی در فرانسه ۳ سال بوده و به زبان فرانسه تدریس می شود. بنابراین پیش از هر کاری باید به زبان فرانسه تسلط کافی داشت. زمان شروع ترم تحصیلی در اواسط شهریور هر سال است. فرانسه معمولا برای مقطع کارشناسی سخت تر پذیرش می دهد اما با این وجود متقاضیان تحصیل در این دوره باید مدرک زبان مربوطه را دریافت کرده و سپس اقدام به درخواست پذیرش کنند.

 

کارشناسی ارشد در فرانسه

مدت زمان تحصیل دانشجو در دوره کارشناسی ارشد ۱ سال است. مدرک کارشناسی ارشد در فرانسه با توجه به هدف فرد که می تواند کار و یا ادامه تحصیل در دوره دکترا باشد تعریف شود. اگر هدف فرد پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد کار باشد، یک دوره یک ساله که معادل کارشناسی ارشد ایران است را خواهد گذراند اما اگر هدف فرد ادامه تحصیل در دوره دکترا باشد علاوه بر دوره یک ساله کارشناسی ارشد، یک دوره یک ساله پیش دکترا نیز بایستی بگذراند.ه

حتما بخوانید
آیا لازم است در آزمون‌های آزمایشی تابستان شرکت کنیم؟

 

دکترا در فرانسه

طول دوره دکترا در فرانسه سه سال است. معمولا زمان شروع ترم تحصیلی ژانویه است. برای اخذ پذیرش در دوره دکترا کل پرونده و سوابق تحصیلی مورد بررسی دانشگاه قرار گرفته و پس از تائید توسط آنان پذیرش دوره به فرد اعطا می شود. این دوره به صورت Research انجام می شود. مدرک زبان مورد نیاز برای دکترا مدرک B2 می باشد.

 

هزینه تحصیل در کشور فرانسه

هزینه های تحصیل در دانشگاه های فرانسه بر اساس نوع دانشگاه، رشته متفاوت است. طبیعتا تحصیل در دانشگاه های دولتی به دلیل تقبل کردن بخشی از هزینه ها توسط دولت فرانسه بسیار ارزانتر و حتی رایگان است. دولت هر ساله حدود ۱۰.۰۰۰ یورو به ازای هر دانشجو و هر رشته برای دانشگاه های دولتی می پردازد. هزینه های تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس جدول زیر می باشد.

دوره هزینه

کارشناسی در فرانسه

۲۰۰ یورو

کارشناسی ارشد در فرانسه

۲۸۰ یورو

دکترا در فرانسه

۴۰۰ یورو

مدارس مهندسی در فرانسه

۶۰۰ یورو

 

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه های زندگی در فرانسه بر اساس شهر محل زندگی، نوع زندگی افراد و … متفاوت است. با وجود این که فرانسه در ردیف ۱۰ کشور گران دنیا رتبه بندی شده است اما تسهیلاتی که این کشور برای دانشجویانش در نظر گرفته را نیز نباید فراموش کرد. تسهیلاتی همچون رستوران های دانشجویی، خوابگاه دانشجویی، تخفیف هایی برای حمل و نقل، سینما، استفاده از باشگاه های ورزشی، کتابخانه و… . با توجه به اعلام سفارت فرانسه در ایران، با در نظر گرفتن تخفیفات مربوط به دانشجویان، متوسط بودجه و هزینه ماهانه مورد نیاز دانشجویان در پایتخت این کشور یعنی پاریس حدود ۱۱۰۰ پوند و برای شهرهای دیگر حدود ۸۰۰ یورو می باشد.

حتما بخوانید
مشاوره کنکور برای ثبت نام دانشگاه امام صادق
نوع هزینه هزینه ماهیانه
خوابگاه دانشجویی خصوصی ۶۰۰ یورو
حمل و نقل ۴۵ یورو
بیمه ۴۲ یورو
سرگرمی ۱۰۰ یورو

زبان تحصیل در کشور فرانسه

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های فرانسه باید به زبان فرانسه تسلط داشته باشند زیرا تحصیل در این دانشگاه ها به زبان فرانسوی انجام می شود. متقاضیان تحصیل در فرانسه بایستی آزمون های TCF و DELF را گذرانده باشند.مدرک آزمون TCF دو سال اعتبار دارد که پس از این مدت اعتبار آن منقضی شده و فرد بایستی دوباره در این آزمون شرکت کند. اما آزمون DELF اعتبار همیشگی داشته و حداقل نمره ای که برای ورود به دانشگاه های فرانسه به آن نیاز خواهید داشت مدرک B1 می باشد. این آزمون ها در ایران در کانون زبان ایرن به عنوان نماینده سرویس فرهنگی سفارت فرانسه هر سال دو مرتبه در بهار و پاییز برگزار می شود.

 

اقامت پس از تحصیل در کشور فرانسه

به فارغ التحصیلانی که در مقاطع کارشناسی ارشد یا بالاتر در فرانسه تحصیل کرده باشند با اخذ مجوز APS امکان اقامت در فرانسه تا چند ماه پس از فارغ التحصیلی داده می شود تا کار مورد نظر خود را یافته و برای ویزای کار این کشور اقدام کنند. با توجه به اینکه مدت زمان بررسی درخواست APS طولانی است لازم است تا متقاضیان حداقل ۵ ماه پیش از فارغ التحصیلی این درخواست را به مراجع مربوطه ارائه کنند. این نکته حائز اهمیت است که باید شغلی را بیابید که مرتبط با رشته تحصیلیتان باشد.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “راهنمای تحصیل در فرانسه (اخذ پذیرش در فرانسه)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا