جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش های ساده جهت برطرف کردن وسواس در مطالعه و کند خوانی

روش های ساده جهت برطرف کردن وسواس در مطالعه و کند خوانی

وسواس در مطالعه

یکی از سوالات برخی از دانش آموزان آن است که می گویند هر چقدر می خوانند و برای کنکور دوره می کنند باز احساس می‌کنند که مطالب را فراموش کرده اند و به دنبال راه هایی برای رفع این مشکل می باشند. تا به حال بسیاری از دانش آموزان از ما بپرسیدند با وسواس در مطالعه ی خود چه کار کنیم؟ چرا انقدر کندخوانی انجام میدهیم؟ راهکار های برطرف کردن کندخوانی چیست؟ در این مقاله به شما سه تکنیک جهت برطرف کردن کندخوانی و وسواس در مطالعه را آموزش میدهیم.

 


در پاسخ به این پرسش مرتبط با موضوع فراموشی و موضوع دوره و مرور که این گونه دانش آموزان یک مقدار دچار وسواس  در مطالعه شده اند، بر اساس ساختاری که حافظه دارد شما مطالب را فراموش نمی کنید ولی شاید قدرت بازیابی اطلاعات شما کم باشد. به دلایلی مانند عدم تمرکز در هنگام مطالعه،  کم تست زدن، و یا بخاطر عدم دوره و مرور صحیح  امکان دارد که بازیابی شما اشتباه باشد و یا توانایی دسترسی به اطلاعاتی که  تهیه کرده­اید متوجه شده‌اید را  نداشته باشید و معمولاً در این دسته از بچه ها تداخل مطالب به وجود می آید  به این معنا که ذهن نمی‌تواند آن مطلبی را که خوانده است بازیابی نماید.

 

راه های رفع وسواس در مطالعه و فراموشی

۱- تست زنی

برای رفع این مشکل بهتر است که دوره هم مرور ها را سعی کنید با تست انجام بدهید، مخصوصاً برای درس های مفهومی، تحلیلی و محاسباتی و همچنین درس هایی مانند عربی و زبان فارسی بهتر است که برای رفع مشکل فراموشی شما بیشتر تست بزنید و فقط از درسنامه برای قسمتهایی که مشکل دارید استفاده کنید.

 

۲- استفاده صحیح از پاسخنامه

زمانی که تست آموزشی را م یزنید اگر به تست اشتباهی برخورد کردیدبه جای اینکه یک راست بروید  به سراغ پاسخ نامه  ابتدا به سراغ درسنامه بروید و سعی کنید تست را به صورت open book  حل بکنید،مزیت استفاده از حل تست صورت open book این است که دانش آموز متوجه می‌شود که به کدام قسمت ها توجه بیشتری  و یا به کدام قسمت ها توجه توجه کمتری داشته است.و در واقع می توانید  متوجه شوید که کاربرد آن فرمول در مسئله به چه شکلی است،اگر شما با open book حل کردن تست باز هم به جواب دست پیدا نکردید بروید به سراغ پاسخنامه یک قسمت کوتاه از پاسخنامه را نگاه کنید اگر مسیر حل یادتان آمد و توانستید  که  حل کنید  خودتان آن را حل نمایید اگر هم نتوانستید که دیگر پاسخنامه را کامل مطالعه نکنید.

شکل۲

۳ تست های پوششی و دوره‌ای

شما حتما قبل از اینکه بخواهید دوره و مرور قبل از آزمون را انجام بدهید باید در طول دو هفته با مطالبی که سه روز اول خوانده اید تست دوره‌ای باید بزنید و  کار دیگری که می توانید در زمان تست زدن از درسهای که مطالعه کردید انجام دهید  حدود ۱۵ تست  را از دروس اختصاصی انتخاب کنید و در آخر شب از مطالبی که خوانده اید تست آزمون از خودتان بگیرید. پیشنهاد میکنم فایل صوتی روش تست زنی را نیز گوش کنید.

زمانی که شما کوئیز یا آزمون از دروس همان روز می گیرید خیلی در سازماندهی مطالعاتی و ارتباط بین مفاهیم به شما کمک می کند و نیز شرایط آزمون را برای شما شبیه سازی می کند با مزیت دیگری که دارد این است که مطالب بعد از چند ساعت که  در واقع شیب منحنی فراموشی به شدت تند می‌شود و شما تسلط اولیه را به شدت از دست می‌دهید با یک کوئیز دادن این سراشیبی را کند می کنید.و مطالب بیشتردر یاد شما می ماند،و بعد از این کار دو الی سه روز بعد برای اینکه مطالب یادآوری شود زمانی که درس دیگری را مانند زیست می‌خوانید از مطالبی که دو الی سه روز قبل مطالعه کردید مقداری حل تست  انجام دهید  فقط قسمت های را که مشکل دارید مطالعه نمایید

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش های ساده جهت برطرف کردن وسواس در مطالعه و کند خوانی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا