جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی روابط عاطفی و ازدواج » نجات رابطه عاطفی،یعنی امیدی هست؟

نجات رابطه عاطفی،یعنی امیدی هست؟

نشونه هایی که میگه نجات رابطه‌ این رابطه ارزش نداره.

نجات دادن رابطه خیلی خوبه تا جایی که ارزششو داشته باشه نه شما داغون بشین ولی جوابی نگیرین. سوال بچه ها اینکه: آقای علامه من توی یه رابطه ام سردی و بی توجهی رو دارم حس میکنم رفتار پارتنرم داره تغییر میکنه. به نظرت میتونم رابطه ام رو مثل روز اولش بکنم؟ آیا واقعا جواب میده و اون رابطه دوباره گرم میشه؟

رابطه عاطفی فراز و فرودهای زیادی داره و گاهی اوضاع طوری به نظر می‌رسه که انگار رابطه در مرز نابود شدنه. اگه به‌تازگی رابطه عاطفی‌تون دچار مشکل شده، شاید از خودتون بپرسین «آیا امیدی به نجات این رابطه هست؟» یا «واقعا این رابطه ارزش نجات‌دادن داره؟» هر چی که لازم داری بدونی توی این مقاله برات گفتم

۱.پارتنرتون به‌هیچ‌‌وجه قیدتونو نمی‌زنه

وقتی رابطه به بن‌بست می‌رسد، شرایط طوریه که انگار هیچی سر جای خودش نیست، احساس می‌کنین عشق در حال محوشدنه و مشکلات زیادی شما رو درگیر میکنه، اما با همه اینها هنوز کسی هست که سفت‌وسخت پای دوست‌داشتنون ایستاده. این یعنی کسی ر‌و دارین که ارزش جنگیدن داره.

داشتن کسی که با وجود چالش‌های زیادی هنوز به‌دنبال رفع مشکلاته و هیچ‌جوره تسلیم نمیشه، فوق‌العاده اس. بااین‌حال، باید با خودمون صادق باشیم. درسته که این فرد بسیار وفادار و متعهده، اما واقعا مشکلات شما حل‌شدنی‌ان؟ مثلا اگر این فرد مدام از نظر عاطفی یا جسمی شما رو آزار بده، بهترین کار پایان‌دادن به رابطه اس، حتی اگر این فرد عاشق شما باشه.

پس اگر در این شرایط قرار دارین، بررسی کنین و ببینین چه مشکلاتی با همدیگه دارین. آیا مشکلاتی هستن که با کمی گذشت و خویشتن‌داری دوطرفه بشه حلش کرد؟ اگر چالش‌های رابطه‌تون خیلی زیاد و حاد نیست، رابطه‌تون ارزش نجات‌دادن رو داره.

حتما بخوانید
از کجا بدانیم زمان اتمام رابطه رسیده است؟

۲. کنارش خود واقعی‌تون هستین

تعداد افرادی که خود واقعی‌ ما رو می‌شناسن،خیلی کمه. شناخت خود واقعی ما یعنی شناختن تمام ابعاد شخصیتی، ترس‌ها، عیب‌ونقص‌ها و رازهامون. اگر اعتمادتون به این فرد به‌ اندازه ای باشه که تمام نقاط ضعف و حساسیت‌هاتونو بهش گفتین و تمام زیروبم‌های وجودتونو می‌شناسه و همچنان دوست‌تون داره، یعنی این رابطه هنوز ارزش جنگیدن و تلاش‌کردن داره.

۳. جفت‌تون به بلوغ فکری و عاطفی رسیدین

همه ما انسانیم. انسان‌ها بارها شکست می‌خورن، اشتباه می‌کنن و زمین می‌خورن. اگر هر دوی شما به این حد از بلوغ عاطفی رسیدین که این رو درک کنین، یعنی عشق هنوز می‌تونه توی زندگیتون باشه . کسی که مسئولیت اشتباهاتشو قبول کنه و برای از بین بردنش، تلاش کنه، گوهری ارزشمنده. با این فرد می‌تونید تمومه مشکلات رابطه رو به‌‌خوبی حل کنین و این یعنی رابطه ارزش نجات‌دادنو داره.

۴. هنوز بهش اهمیت میدین

این آدم اعصاب شما رو به هم می‌ریزه و شما رو عصبانی می‌کنه، اما شما هنوز به رفاه و سلامتیش اهمیت میدین؟ دوست‌داشتن و اهمیت‌دادن چیزهایی نیستن که بشه منکرشون شد. وقتی کسی رو دوست داریم، حاضریم هر کاری بکنیم تا موانع بینمونو برداریم و این یعنی هنوز می‌تونید این رابطه رو نجات بدین و براش بجنگین.

۵. هنوز بهترین دوستای همدیگه این

می‌گن بهترین روابط از دوستی شروع می‌شه. چه ارتباط شما با این فرد به‌عنوان دوست شروع شده باشه و چه به‌تدریج به پیوند دوستی محکمی تبدیل شده باشه، رابطه‌ای که طرف مقابل بهترین دوستون باشه، قطعا ارزش نجات‌دادن داره. مثل ۲ دوست بنشینین و درباره مسائل مدنظرتون گفت‌‌وگو کنین و اونها رو محترمانه حل کنین.

وقتی نجات رابطه ارزش داره،چه باید کرد؟

اگر جفت شما معتقدین که رابطه‌تون ارزش نجات‌دادن رو داره، با پرسیدن چنین سؤالاتی منشأ مشکل رو پیدا کنین:

  • چطور به اینجا رسیدیم؟
  • با چه کارایی میتونیم رابطه رو نجات بدیم؟
  • ما به‌اندازه کافی ارتباط برقرار می‌کنیم؟
  • واقعا همدیگرو درک می‌کنیم؟
  • چه چیزهایی رو می‌توانیم تغییر بدیم؟
حتما بخوانید
ازدواج با مرد پزشک چه سختی‌هایی داره؟(مزایا و معایب)❤️

نشونه‌های اینکه امید به نجات رابطه تون نیست

۱. از شما سوءاستفاده می‌کنه

رابطه‌ای که در اون مدام به شما توهین بشه، باید تموم بشه. هیچ‌کس مستحق سوءاستفاده نیست. اگر همسرتون در زندگی زناشویی مدام آزارتون میده، رابطه شما رابطه‌ ی ناسالمه. به خاطر داشته باشین که سوء‌استفاده همیشه فیزیکی نیست و ممکنه عاطفی یا کلامی هم باشه. برای دونستن این موضوع می‌توانید با یه درمانگر مشورت کنین.

۲. محبت و صمیمیت کافی در رابطه نیست

در زندگی زناشویی گاهی اوقات صمیمیت فیزیکی کمتر از حالت معمول میشه و این کاملا طبیعیه. عوامل مختلفی در این قضیه نقش دارن و وضعیت به‌مرور زمان دوباره به حالت معمول برمیگرده، اما اگر رابطه‌تون طوری شده که مدتی طولانیه که به همدیگه محبت نمیکنید یا دیگه صمیمی نیستین این یکی از نشونه‌های منفیه که رابطه به بن‌بست رسیده و باید فکری به حالش کرد. پارتنرتون مدام با انتقادکردن شما رو تحقیر می‌کنه؟ بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۲۰، تحقیر و انتقاد مداوم برای سلامتی مضره. علاوه بر تأثیرات سلامتی و جسمانی، تحقیر مداوم باعث ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس میشه. هرچقدر انتقاد سازنده مفیده، انتقاد مداوم و بی‌اساس تخریبگره.

۴. اعتیاد درمان‌نشده داره

ارتباط با کسی که به‌دنبال ترک اعتیاد خودش نیست یا اعتیادش رو به‌وضوح انکار می‌کنه، خیلی اوضاع بدی رو درست می‌کنه. اعتیاد تأثیر مخربی بر سلامتی اون پارتنر داره، باعث ازدست‌دادن شغلش میشه، بر وضعیت مالیش تاثیر بدی می‌ذاره و خلق‌وخوی فرد رو تغییر میده. همه اینها باعث میشه اعتیاد ریشه زیادی از دعوای دختر و پسر ها باشه.

۵. اولویت‌هایش تغییر کرده‌ یعنی نجات رابطه به درد نمیخوره

اگر شما و همسرتون قبلا درباره انتخاب‌های بزرگ سبک زندگی مثل بچه‌دارشدنو محل زندگی توافق داشتین، اما الان یکی از شما نظر خودشو تغییر داده، این ممکنه باعث به‌بن‌بست‌رسیدن رابطه‌تون بشه. اگر هدف ها و دیدگاه‌ های شما درباره زندگیتون با هم دیگه تو یه مسیر نباشه، ممکنه متوجه بشین که نمی‌تونید آینده‌ای برای رابطه‌تون تصور کنید. با مراجعه به درمانگر می‌تونید این موارد رو بررسی کنید و ببینید که واقعا میشه این رابطه رو نجات داد یا نه.

حتما بخوانید
درمان افسردگی شکست عشقی (افسردگی بعد از طلاق و جدایی)

۶. به شما خیانت کرده

خیانت یکی از مخرب‌ترین اتفاقاتیه که ممکنه توی رابطه رخ بده. خیانت باعث ازبین‌رفتن اعتماد طرف مقابل میشه و بذر سوءظن رو توی وجود طرف مقابل به وجود میاره

۷.دیگه همدلی نمیکنه

شریک عاطفی که عذرخواهی نمی‌کنه، مسئولیت اشتباهات خودشو نمیپذیره یا سعی نمی‌کنه احساس شما رو درک کنه، ممکنه خیلی ناامیدکننده باشه. ممکنه احساس کنین که همیشه شما بیشتر برای این رابطه مایه می‌گذارین و طرف مقابلتون اونقدر که باید به نیازها و احساسات شما بها نمیده.

وقتی نجات رابطه ارزششو نداره ، چه کار کنیم؟

در این شرایط معمولا دلیل های طرفین برای اتمام رابطه دلایل محکم و قابل‌قبولی هستن، با وجود این زوج‌درمانی هم ممکنه مفید باشه. اتفاقاتی که شما رو از رابطه دلسرد می‌کنه، باعث میشه اونقدر ناامید بشین که حتی نتونید درست تصمیم بگیرین. در این شرایط صحبت‌کردن با یه مشاور و یا زوج درمانگر باعث میشه فردی بی‌طرف شرایط رو بسنجه و بهترین راهکار رو بهتون بده.

قطعا همه ما حسرت یه رابطه خوبو داریم و دوست داریم یه رابطه پر از آرامشو محبت رو تجربه کنیم ولی چجوری؟ چطوری این کارو بکنیم؟

راستی خوشحال میشم تو هم بهمون راهکار بدی و نظرتو در اختیار دیگران هم بزاری دوست من

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “نجات رابطه عاطفی،یعنی امیدی هست؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا