جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره » مشاوره برای آسیب بعد از فاجعه

مشاوره برای آسیب بعد از فاجعه

مشاوره برای آسیب بعد از فاجعه

در سالهای اخیر، قابلیت دسترسی خدمات مشاوره برای بازماندگان آسیب یا فاجعه ی فراگیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. حمایت مشاوره ای در حال حاضر بسیار شایع شده است و چگونگی دسترسی به مشاوره ی پس از آسیب، معمولا به افراد پیشنهاد می شود.

با این حال، همه ی افراد به موثر بودن چنین مداخله ای اعتقاد ندارند‌ ساتل و سامرز با نوشتن کتاب یک ملت تحت درمان، استدلال می کنند که درمان گرایی توانایی درونی هر فرد برای مقابله با استرس، حتی در مقیاسی گسترده، را تقلیل می دهد‌. بعد از یازدهم سپتامبر، به نظر می رسید که نیویورکی ها ترغیب می شدند تا از طریق پروژه ی آزادی، که پیشنهادی ابتکاری از سوی دولت در پاسخ به حملات ایجاد شده بود، جویای مشاوره شوند. با این حال، کمتر از ده درصد نیویورکی ها جویای کمک شدند‌. به نظر می رسید افرادی که جویای کمک نشدند، به شیوه های شخصی خودشان با آسیب مقابله کرده اند. ساتل و سامرز نتیجه می گیرند که سوگ در واقع خودبه خود بهبود و التیام می یابد‌.

 

این امر تلویحاً به این معناست که افراد از ظرفیت التیام بخشیدن به خودشان در طول زمان، حتی در شرایط بسیار وخیم، برخوردار هستند. جوزف نیز معتقد است که سوگ و غم و اندوه بعد از آسیب ممکن است خود محدود کننده شود و پاسخ به آن شبیه پاسخ به داغدیدگی است، که موجب واکنشی طبیعی به رویدادهای مخرب و استثنایی می‌شود. او استدلال می‌کند که چنین رویدادهایی نهایتاً بعضی از افراد را قوی تر و توانمند تر می سازد؛ هر چند اغلب مشاوره ی کوتاه مدت برای آنها قابل دسترس است. این ارزیابی بسیار مثبت از تاثیرات آسیب، این نکته را مشخص می‌کند که اختلال استرس پس از سانحه ممکن است روی بعضی از افراد تاثیر منفی داشته باشد؛ به طوری که مانع بهبود و پیشرفت آنها شود. پروفسور جوزف، که دستیار مدیر مرکز رشد و تاب آوری آسیب است، پژوهشی را اجرا کرد در مورد اینکه چرا بعضی از افراد، بعد از آسیب دچار کشمکش می‌شوند، در حالی که بعضی دیگر تاب آوری بیشتری از خود نشان می‌دهند و حتی ممکن است طی آسیب به رشد شخصی هم برسند. نتایج نشان داد که علائم استرس پس از سانحه از بین نمی‌رود، اما با مقداری کمک می تواند مدیریت شود.

حتما بخوانید
چگونه نوبت روانشناس بگیرم؟📞

سیرالینک نیز تاب‌آوری را، حتی در مورد کودکانی که در خانواده عمیقاً دچار آسیب روانی شده اند، امر قابل توجهی می‌داند. درست است که بعضی از افراد از گزند و آسیب در امان می‌مانند و حتی ممکن است رشد کنند، اما با این حال برخی دیگر بعد از تجربه ی آسیب به کمک نیاز پیدا می کنند و جویای آن می شوند. مشاوره برای افرادی که به دنبال کسب حمایت هستند، به طور فزاینده‌ای قابل دسترس است.

این امر به این نکته اشاره می‌کند که برای اثر بخش بودن مشاور لازم است افراد به صورت داوطلبانه به مشاور مراجعه کنند‌. احساس نیاز به مشاور، نباید تحت فشار و اجبار ایجاد شود.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “مشاوره برای آسیب بعد از فاجعه” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا