جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » همه مقالات » کار هایی که باید سر جلسه و قبل از آزمون آزمایشی و کنکور انجام دهید

کار هایی که باید سر جلسه و قبل از آزمون آزمایشی و کنکور انجام دهید

آزمون دادن یکی از کارهایی است که تمامی افراد در زندگی خود بارها و بارها تجربه کرده اند. همه ما با استرس های شبانه قبل از آزمون کاملا آشنا هستیم. اما هیچگاه به این موضوع فکر نکرده بودیم که چگونه می توان برای آزمون آماده شد؟ در حقیقت مدیریت قبل از آزمون هیچگاه توسط ما انجام نشده بود. یکی از بزرگترین آزمون های هر شخص در ایران کنکور است.

در مقاله زیر به یکی از موارد مهم یعنی مدیریت قبل از آزمون می پردازیم تا داوطلب فرا بگیرد که چگونه با مدیریت صحیح هم افزایش تراز داشته باشد، هم تعداد غلط هایشان کاهش پیدا نموده و مهمتر آنکه مواردی که بر آن ها مسلط هستند را بتوانند در آزمون اجرایی کنند. مدیریت آزمون دارای مراحل مختلفی است که به ترتیب در مقاله زیر می پردازیم. می توانید فیلم مربوط به مدیریت آزمون را در زیر مشاهده کنید.

مدیریت قبل از آزمون

منظور از مدیریت قبل از آزمون کارهایی است که روز قبل از آزمون باید انجام دهید. مدیریت قبل از آزمون به موارد زیر تقسیم می شود.

تمرکز بر روی دوره و مرور

در دو روز مانده به آزمون داوطلب باید بر روی دوره و مرور خود تمرکز داشته باشد. یکی از اشتباهاتی که داوطلبان در این موضوع انجام می دهند رها کردن موضوعات قدیمی و خواندن مطالب جدید است. برای مثال به دانش آموز گفته می شود که قبل از آزمون باید به دوره و مرور بپردازد اما وی اصرار دارد که مباحث خود را به اتمام برساند.

باید توجه داشته باشید که دو روز منتهی به آزمون تنها باید به دوره و مرور از طریق روش های بازیابی و بازخوانی پرداخته شود. در حقیقت اولویت اصلی بر روی جمع بندی است تا پیش روی. این جمله بدان معنی است که دانش آموزان باید بدانند درس خواندن بیش از حد رمز موفقیت در آزمون نیست. در حقیقت بر عکس این موضوع است یعنی در دو روز آخر باید بر روی جمع بندی تمرکز کنیم و از پیش روی زیاده از حد خودداری کنیم.

آزمون غیر حضوری

این موضوع برای چهارشنبه یا پنجشنبه قبل از آزمون مطرح می شود. دانش آموزان باید از خود یک آزمون غیر حضوری بگیرند. آزمون غیر حضوری فواید بسیاری دارد که در زیر به برخی از موارد آن می پردازیم.

تمرین مدیریت زمان قبل از آزمون

با آزمون غیر حضوری دانش آموزان تمرین می کنند که چگونه باید مدیریت زمان داشته باشند. این بدان معنی است داوطلب تمرین می کند که برای هر درس چه میزان زمان نیاز دارد و در زمان مورد نظر به چه تعداد سوالاتی می توانند پاسخ دهند.

تمرکز بر یادگیری های ناقص در فرصت باقی مانده

آزمون غیر حضوری به داوطلب کمک می کند تا درک دقیق تری از تسلط خود بر روی موضوعات مختلف داشته باشد. با آزمون غیر حضوری می توانید بفهمید که بر روی کدام بخش از کتاب مسلط هستید و کدام قسمت را باید یکبار دیگر مرور کنید. شما یک هفته زمان دارید تا بتوانید در دوره و مرور خود بر روی مواردی تمرکز کنید که می دانید در آن قسمت ها ضعیف هستید. با آزمون غیر حضوری می توانید یادگیری ناقص خود را به یادگیری کامل تبدیل کنید و از افزایش تعداد غلط ها در آزمون جلوگیری به عمل آورید.

آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت داوطلب

داوطلب باید پیش از آزمون بداند که در کدام درس قوی تر بوده و در کدام قسمت ضعیف تر است. آگاهی از چنین مواردی می تواند به ما کمک کند تا تمرکز خود را بر روی نقاظ ضعف خود قرار دهیم. با داشتن این اطلاعات در سر آزمون می توانیم مدیریت بهتری داشته باشیم و از هدر رفتن زمان خود جلوگیری می کنیم. آگاهی از نقاط قوت یکی از مهمترین مواردی است که داوطلب باید بدان بپردازد و از آن مطلع باشد.

آشنایی با تیپ سوالات

شرکت در آزمون غیر حضوری به ما کمک می کند که علاوه بر آشنا شدن با نوع سوالات از این موضوع آگاه شویم که در کدام بخش ها قوی تر بوده و در کدام یک مشکل داریم. چه مدل سوالاتی ممکن است مطرح شود و ما به یک نظم ذهنی در مورد آزمون برسیم.

تعیین هدف گذاری نسبت به نتایج آزمون

پس از اینکه آزمون غیر حضوری خود را انجام دادیم و کارنامه آن را دریافت نمودیم باید هدف گذاری چند از ده خود را انجام دهیم. هدفگذاری چند از ده یعنی بر سر آزمون باید از هر ۱۰ سوالی که برای بک درس مطرح شده است به چند سوال پاسخ دهیم. به طور مثال اگر قرار است شما به ۵ سوال از ۱۰ سوال درس معرف پاسخ دهید، یعنی شما باید به ۵۰ درصد از سوالات معارف پاسخ دهید. به این ۵۰ درصد همان هدف گذاری چند از ۱۰ گفته می شود.

حتما بخوانید
7 نشانه که رابطه شما پایدار و بادوام است (نشان های عشق ماندگار)

هدف گذاری چند از ده باید بر اساس آزمون غیر حضوری باشد. هدف گذاری ما باید روز قبل از آزمون انتخاب شود. برخی از داوطلبان و مشاورین دری پس از یک آزمون غیر حضوری هدف گذاری چند از ده را برای آزمون بعدی انتخاب می کنند اما این کار کاملا غلط است. فراموش نکنید که هدف گذاری چند از ده حتما باید یک روز مانده به آزمون تعیین گردد. چون شما یک روز قبل از آزمون می دانید که چه میزان از دروس را مطالعه نموده اید و در کدام ضعف دارید.

نکته مهم دیگری که در هدف گذاری چند از ده باید بدان دقت کنید این است که باید هدف گذاری معقول باشد. فرضا اگر شما در یک آزمون غیر حضوری درسی را ۶۰ درصد زده اید برای آزمون بعدی باید هدف گذاری ۶۰ درصد باشد نه ۷۵ درصد و علت آن نیز تفاوت شرایط آزمون است.

روش تعیین چند از ده چگونه است | شیوه تعیین چند از ده

همانطور که در بالا بدان اشاره نمودیم چند از ده یعنی که از هر ۱۰ سوال برای یک درس خاص به چند سوال باید پاسخ دهیم. به طور مثال به یک نمونه در مورد آزمون غیر حضوری می پردازیم.

شخصی در آزمون غیر حضوری به درصدهای زیر دست یافته است:

ادبیات  از ۲۰ سوال به ۱۱ سوال پاسخ صحیح داده شده است. هر سوال ۵ درصد بوده است و مدت زمان کل برای پاسخ دادن ۱۰ دقیقه بوده است. زمان اصلی برای پاسخگویی به سوال در یک آزمون اصلی برای درس ادبیات ۱۵ دقیقه است اما ما در خانه آن را در ۱۰ دقیقه انجام می دهیم و ۵ دقیقه را ذخیره می کنیم.

معارف در درس معارف که نقطه قوت ما بوده در ۱۰ دقیقه به ۱۷ سوال از ۲۰ سوال پاسخ صحیح داده شده است و ۵ دقیقه ذخیره نموده ایم.

در ادامه مقاله می خواهیم در مورد زمان های نقصانی توضیح دهیم. مبحث زمان های نقصانی یکی از مهمترین مواردی است ک در آزمون های خود باید بدان بپردازید.

کلید واژه زمان های نقصانی به کم کردن زمان هر درس می پردازیم. بدین صورت که زمان مورد نیاز برای هر درس را باید بر اساس معیارهای خاصی کمتر از زمان استاندارد در نظر گرفته شده برای آن درس در نظر بگیریم. برای روشنتر شدن موضوع کم کردن زمان هر درس به مثالی اشاره می کنیم.

فرض کنید که برای درس عمومی ادبیات زمان استاندارد در نظر گرفته شده ۱۵ دقیقه باشد ما بجای آن ۱۰ دقیقه و یا ۱۳ دقیقه زمان در نظر بگیریم. و این زمان هایی که اختصاص می دهیم را بر اساس آزمون های غیر حضوری و میزان تسلطی که بر روی یک درس داریم تعیین کنیم. فراموش نکنید که این کاهش زمان حتما باید یک روز قبل از آزمون اصلی انجام شود.

برای مثال همانطور که در کارنامه بالا بدان اشاره نمودیم در درس ادبیات از ۲۰ سوال ما به ۱۱ سوال به صورت صحیح ور در مدت زمان ۱۰ دقیقه پاسخ داده ایم. پس ۵ دقیقه را در این میان به عنوان ذخیره کنار گذاشته ایم. داوطلبان حتما باید این کاهش زمان را در خانه مشخص کنند و در زمان آزمون این کاغذ را که بر روی آن زمان های نقضانی نوشته شده است را به همراه ببرند.

تکنیک ضربدر و دایره

یکی دیگر از تکنیک های مهمی که در مورد آزمون کنکور باید رعایت کنیم تکنیک ضربدر و دایره است. بعد از کاهش زمان باید این تکنیک را اجرایی کنید.

تکنیک ضربدر و دایره می گوید که برای سوالاتی که محاسبات سنگین دارند مانند شیمی، فیزیک و ریاضی به دور سوالاتی که محاسبات طولانی دارند را با علامت دایره مشخص می کنیم. در ادامه سوالاتی را که شک دار هستند و یا سوالاتی که در طول دو هفته منتهی به کنکور مباحث مربوط به آن ها را خوانده ایم اما در سر جلسه امتحان آن سوالات را فراموش کرده ایم را با علامت ضربدر مشخص می کنیم.

یکی از مهمترین نکاتی که در تکنیک ضربدر و دایره باید بدان توجه کنید و بسیاری از مواقع بدان توجه نمی شود این است که شما سوالات را با ضربدر مشخص نموده ایم. برای مثال در درس دینی ۳ سوال، در درس زبان ۲ سوال و به همین ترتیب در بسیاری از مباحث تخصصی سوالاتی را با علامت ضربدر مشخص کرده اید اما نمی دانید که با اتمام پاسخ دهی باید به سراغ کدام سوالات ضربدر خوده بروید. اولویت با کدام یک از سوالات ضربدر خورده است؟

حتما بخوانید
روانشناسی خجالت و کم رویی

برای مثال در درس زیاضی سوالاتی وجود دارد که ما آنها را با ضربدر مشخص نموده ایم اما دارای محاسبات بسیار طولانی هستند و در کنار آن ها سوالات ضربدر داری وجود دارد که راه حل های کوتاهی داشته و براحتی می توانید آن ها را حل کنید.

پاسخ دهی سوالات دایره دار و ضربدر خورده

سوالاتی را که با دایره مشخص نموده اید سوالاتی هستند که باید در آخرین فرصت ها بدان پرداخته شود. اما بیشترین حجم کاری ما پس از اینکه یک دور دفترچه را تمام نمودیم این است که به سوالات ضربدر خورده بپردازیم. فراموش نکنید شما نباید با پایان دادن به هر درس بلافاصله به سوالات ضربدر خورده بپردازید.

برای مثال با پایان یافتن درس ریاضی و ضربدر زدن سوالات به درس بعدی یعنی فیزیک بروید و زمانی به سوالات ضربدر خورده بازگردید که یک دور تمامی دفترچه خود را خوانده و به پایان برده اید. پس از اتمام به سوالات ضربدر خورده رفته و به آن ها پاسخ دهید.

معایب استفاده صرف از تکنیک ضربدر و دایره

یکی از مشکلاتی که داوطلبان با تکنیک ضربدر و دایره دارند این است که زمانی که شما می خواهید تنها از این تکنیک استفاده کنید دچار سردرگمی در پرداختن به آن ها می شوید. فرض کنید  برای مثال شخصی ۳۰ سوال از دروس مختلف را ضربدر زده است. پس از اتمام یک دور دفترچه می خواهد به سوالات ضربدری خود بپردازد اما به دلیل یکسان بودن سوالات نمی داند که اولویت با کدام سوال است.

ممکن است دانش آموز زمان خود را بر روی یک سوال گیج کننده با محاسبات طولانی گذاشته و زمان با ارزش خود را از دست بدهد. سوالات ضربدر خورده از نظر دشواری با هم متفاوت بوده و می تواند باعث گمراهی دانش آموز شود.

نگران نباشید برای رفع این مشکل ما راه حلی اندیشه ایم که می توانید با ترکیب این تکنیک با ضربدر دایره به نتیجه بسیار مطلوبی دست پیدا کنید. تکنیکی که می تواند مکمل تکنیک ضربدر و دایره باشد را تکنیک پلاس پلاس می گویند.

تکنیک پلاس پلاس چیست | نکات و جزییات تکنیک پلاس پلاس

تکنیک پلاس پلاس می تواند مکملی برای تکنیک قبلی باشد. همانطور که در بالا بدان اشاره نمودیم در تکنیک ضربدر دایره شما به سوالاتی ضربدر می دهید و حال نمی دانید که کدام را زودتر پاسخ دهید.  تکنیک پلاس پلاس به شما کمک می کند که به سوالات خود امتیاز دهید. یعنی با قرار دادن پلاس یا همان مثبت سوالات ضربدر خورده را دسته بندی می کنید.

به طور مثال می خواهید به ۳ سوال ضربدر خورده امتیاز دهید می توانید آن ها را در سه دسته یک پلاس، دو پلاس و سه پلاس بر اساس سختی به سمت راحتی دسته بندی کنید. به طور مثال یک سوال بسیار دشوار بوده و دارای محاسبات بسیاری است به این سوال ضربدر خورده یک پلاس می دهیم یعنی این سوال در اولویت ما نبوده و نمی خواهیم وقتمان را برای آن تلف کنیم. اما سوالی که راحت بوده و نمی دانیم حال بر اساس شرایط فراموشمان شده را سه پلاس می دهیم تا در اولین فصت در مورد آن فکر کرده و پاسخش را پیدا کنیم.

به همین راحتی بدون اینکه ذره ای برایتان مشکل پیش بیاید و یا زمان خود را از دست بدهید می توانید اولویت بندی صحیحی در این زمینه انجام دهید. تکنیک پلاس پلاس به شما کمک می کند که ابتدا به سراغ سوالات آسان رفته و سپس بدون اتلاف وقت و یا انرژی به ترتیب اولویت سوالات را پاسخ دهید.

تمامی موارد و تکنیک های یکه در بالا بدان اشاره نمودیم شیوه هایی هستند تا بازدهی دانش آموز به حداکثر خود برسد. موارد بسیار زیادی وجود دارد که دانش اموز با تسلط کافی بر درس به دلیل نداشتن مدیریت کافی زمان و تقسیم بندی سوالات بر اساس تکنیک های ارائه شده در بالا نتوانسته است به تراز واقعی خود دست یابد.

تکنیک های دایره ضربدر و تکنیک پلاس پلاس به شما کمک می کنند تا به بالاترین حد از بازدهی اطلاعات خود در سطح درسی خود برسید.

عربی در این درس که نقطه ضعف ما بوده است از ۲۰ سوال به ۷ سوال به صورت صحیح در زمان ۱۰ دقیقه پاسخ داده شده است. یعنی ما ۱۳ سوال را کنار گذاشته ایم و باز هم ۵ دقیقه ذخیره نموده ایم.

زبان در این درس ۱۴ سوال را از ۲۰ سوال پاسخ داده ایم و در ۱۰ به این سوالات پاسخ داده و ۵ دقیقه توانسته ایم ذخیره کنیم.

در مجموع توانسته ایم ۲۰ دقیقه ذخیره کنیم. برای هدف گذاری چند از ده باید کمی پایین تر از تعداد سوالات صحیحی که در آزمون غیر حضوری زده ایم انتخاب کنیم. برای مثال زمانی که در درس ادبیات به ۱۱ سوال صحیح پاسخ داده ایم در آزمون اصلی برنامه ریزی می کنیم که به ۱۰ سوال صحیح پاسخ دهیم. یعنی برای هر سوال ۱ دقیقه زمان بگذاریم.

حتما بخوانید
مزایای کنترل ذهن کدامند؟ ( فواید کنترل ذهن چیست؟)

یا در ادامه برای درس عربی که ما به ۷ سوال صحیح پاسخ داده ایم هدف گذاری را ۵ سوال صحیح انتخاب می کنیم و در حقیقت ۲۵ درصد را می خواهیم پاسخ دهیم. در درس معارف می خواهیم به ۱۵ سوال پاسخ دهیم که درصد آن ۷۵ می شود و در نهایت درس زبان به ۱۳ سوال پاسخ می دهیم که عدد آن ۶۵ درصد خواهد بود.

دقت داشته باشید داوطلب باید برای نقطه ضعفی که دارد برنامه ریزی نموده باشد. منظور این است که اگر شما در درس عربی ضعیف هستید و قصد دارید که تنها ۵ سوال را از ۲۰ سوال پاسخ دهید باید به طور کامل و دقیق بدانید که این ۵ سوال قرار است از کدام بخش ها پاسخ داده شود. بر کدام مطالب تسلط دارید. به طور دقیق مشخص کنید کدام قسمت ها را می خواهید پاسخ دهید تا از سردرگمی خارج شده و بدون اتلاف وقت به نتیجه دلخواه خود برسید.

اما برای درس معارف به تمامی سوالات نگاه بیاندازید و تنها سوالاتی که بدان ها شک دارید یعنی در مورد سوال صحیح قاطعیت لازم را ندارید کنار بگذارید.

در حالت کلی در آزمون های مشابه کنکور مانند آزمون قلمچی و با خود آزمون شما برای ۸۰ سوال تنها ۶۰ دقیقه زمان دارید که چیزی کمتر از ۱ دقیقه خواهد بود اما با شیوه هدف گذاری چند از ده می توانید برای برخی از دروس برای سوالات ۱ دقیقه و یا حتی تا دو دقیقه زمان داشته باشید و در پایان آزمون ۲۰ دقیقه زمان خواهیم داشت که می توانیم برگشته و به سوالات بیشتری پاسخ دهیم.

 

چرا باید ترتیب دفترچه را تغییر دهیم | شرایط تغییر ترتیب دفترچه چیست

یکی از شیوه های موثر برای حفط اعتماد به نفس در امتحان کنکور و استفاده از حداکثر توان روحی و بازدهی تغییر ترتیب سوالات دفترچه است. ممکن است بپرسید که این امر چگونه محقق خواهد بود.  باید بگوییم که ترتیب دفترچه باید از درس مسلط به سمت درس ضعیف باشد یعنی شما ابتدا باید درسی را در کنکور شروع کنید که بر آن مسلط هستید و سپس به سراغ دروس دیگر بروید و درس ضعیف تر را نیز برای آخرین مرجله قرار دهید.

 

علت تغییر ترتیب سوالات دفترچه کنکور چیست؟

یکی از تکنیک های رایج در زمان آزمون اصلی تغییر سوالات و ترتیب آن ها در دفترچه است. این تکنیک به صورت کاملا علمی بوده و بارها و بارها توسط داوطلبان اجرایی شده و آن ها را به نتیجه مطلوب خود رسانده است.

افزایش انگیزه و هوش هیجانی

با پاسخ دادن به درسی که در آن مهارت بیشتری داریم می توانیم به راحتی اعتماد به نفس خود را افزایش داده و در زمان رسیدن به دروس ضعیف تر در آن ها نیز موفق تر ظاهر شویم.

 

ذخیره زمان برای دروس دشوارتر

دلیل دوم برای تغییر سوالات دفترچه این است که زمانی که شما به درسی که در آن تسلط بیشتری دارید می پردازید در زمان کمتری به سوالات پاخ می دهید و در نهایت در زمان باقی مانده می توانید با صرف زمان بیشتری بر روی سوالات مطرح شده در درس ضعیف تر بپردازید و غلط هایمان کاهش یابد.

یک نکته مهم در زمینه تغییر دفترچه این است که این کار را نباید در هفته های منتهی به کنکور انجام دهید و باید بر اساس همان ترتیب دفترچه عمل کنید.

 

سخن آخر مدیریت قبل از آزمون

داوطلبان همیشه از ترازهای خود در روز آزمون ابراز گلایه دارند. به طور مثال برای شما در کارنامه نوشته شده است که در صورت نداشتن پاسخ های غلط تراز شما ۶۵۰۰ بود که در حال حاضر ۶۲۰۰ می باشد. به عنوان آخرین نکته باید بیان کنیم که حتما در سر جلسه به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان به سوالاتی که شک دارید و یا پاسخ آن ها را نمی دانید پاسخ ندهید.

ما معتقدیم که پیشنهادات و انتقادات شما می توانید ما را در تولید محتوایی فاخر و جامع یاری رساند. در همین راستا اگر نکته خاصی در نظر شما وجود دارد که می توانید در مورد مطالب ارائه شده در بالا به ما و مخاطبین کنکوری عزیز ارائه دهید در قسمت نظرات و پیشنهادات آن را قرار داده و ما را از آن بهره مند گردانید.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “کار هایی که باید سر جلسه و قبل از آزمون آزمایشی و کنکور انجام دهید” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا