جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » همه مقالات » علت چاپلوسی برای دیگران چیست؟ آیا درمان دارد؟

علت چاپلوسی برای دیگران چیست؟ آیا درمان دارد؟

 

این دغل دوستان که می بینی /  مگسانند دور شیرینی

تا حطامی که هست می نوشند /  همچو زنبور بر تو می جوشند

سعدی شاعر بلند آوازه ی زبان پارسی هفت قرن پیش به شیوه ایی بسیار نغز و زیبا به مسأله ایی اشاره کرده است که در جامعه ی امروز ما روز به روز بیشتر از پیش دیده می شود. تملق و چاپلوسی از دیر باز در همه ی جوامع وجود داشته است. اما به راستی که مسأله ایی ناخوشیند و منفور می باشد. ما در این گفتار سایت موفقیت خودساخته علت چاپلوسی برای دیگران را بررسی کرده ایم و درباره درمان چاپلوسی برای دیگران راهکارهایی ارائه می دهیم.

چاپلوسی چیست؟

چاپلوسی فعل و رفتاری ناپسند است؛ شامل گفته ها و اعمالی می شود که فرد قلبأ به آنها اعتقاد و ایمان ندارد و تنها برای دست یابی به خواسته هایش آنها را انجام می دهد. فرد چاپلوس زمانی که منافع شخصی او در میان باشد آنچنان از شما تعریف و تمجید می کند که گویی خود شما از صفات خاصی که دارید تا کنون اطلاعی نداشته اید. اما همین فرد پشت سر شما ممکن است به بد گویی از شما بپردازد و در عین حال به چاپلوسی برای دیگران مشغول شود.

 

ویژگی های افراد چاپلوس

  1. آنها به شدت دورو هستند.
  2. افرادی که به چاپلوسی برای دیگران می پردازند زبان چرب و گیرایی دارند.
  3. افراد چاپلوس دروغگو و فریبکار هستند.
  4. آنها از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند.
  5. افراد چاپلوس تنها به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.
  6. آنها اخلاق و درستکاری را فدای خواسته های خودشان می کنند.
  7. افراد چاپلوس ممکن است امروز دوست شما و فردا در صف دشمنانتان قرار گیرند.
حتما بخوانید
راضی کردن دوست پسر برای ازدواج( دوست پسرم نمیاد خواستگاریم)

دلیل روی آوردن به چاپلوسی

اگر بخواهیم علت چاپلوسی برای دیگران را بررسی کنیم باید به درون فرد چاپلوس رجوع کنیم. به علاوه اینکه برخی از مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه ی ما باعث شده اند افراد بیش از پیش به چاپلوسی و تملق گویی روی آورند.

قبل از هر چیز فرد چاپلوس در درون خود با نوعی احساس تهی بودن روبرو است. چنین فردی از عزت نفس پایینی برخودار است و در رسیدن به اهداف و مقاصدش نمی تواند به مهارت ها و توانایی های خودش تکیه کند. در نتیجه او برای دست یابی به خواسته هایش ناچار است به دیگران رجوع کند.

علاوه بر این مورد فرد چاپلوس درباره ی خودش افکار منفی و نادرستی دارد و از آنجایی که خودش را دست کم می گیرد و معتقد است در اجتماع جایگاه چندان مهمی ندارد با روی آوردن به عمل غیر اخلاقی چاپلوسی به دنبال آن است در دل دیگران جای خود را باز کند و اینگونه به جایگاهی اجتماعی برسد. غافل از اینکه با این اعمل تنها باعث می شود دیگران دچار نوعی غرور کاذب و خودخواهی بیش از حد بشوند.

فرد چاپلوس از آنجایی که با نوعی کمبود و حقارت روبرو است و از ضعف شخصیتی رنج می برد، فکر می کند اگر با افرادی که به لحاظ سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی از خودش برتر هستند نشست و برخاست کند و به تملق از آنها بپردازد می تواند با حقارت درونش مقابله کند. شاید او با این کار  بتواند در فرد مورد نظرش نفوذ کند اما از دید دیگران منفور می شود و دیگر حلقه های ارتباطی اش را از دست می دهد.

حتما بخوانید
آسیب های فضای مجازی بر خانواده{کاهش آسیب فضای مجازی}

 

کارهایی که می توانیم جایگزین چاپلوسی کنیم؟

همانطور که گفته شد علت چاپلوسی برای دیگران بیشتر به شخصیت، افکار و باورهای فرد برمی گردد. اگر ما باورهای غلط و نادرستی درباره ی خودمان و توانایی هایمان داشته باشیم به چاپلوسی روی می آوریم. تغییر این باورها تنها راه درمان چاپلوسی برای دیگران است.

در ادامه راهکارهای عملی برای درمان چاپلوسی برای دیگران را برمی شمریم:

  1. بدانید که با چاپلوسی و تملق گویی در دی دیگران منفور می شوید و به عنوان انسانی که اخلاق حسنه را زیر پا می گذارد شناخته می شوید. به این مسأله ایمان داشته باشید.
  2. به جای چاپلوسی به تقویت توانایی ها و مهارت های خودتان بپردازید. بدانید که با تکیه بر توانایی های خودتان بهتر می توانید به آرزوها و اهدافتان در زندگی دست پیدا کنید.
  3. اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. شما هرگز انسان ناتوانی نیستید. قطعا اگر به خودتان تکیه کنید بهتر از فردی که برای او چاپلوسی می کنید، از عهده ی کارها بر می آید. تنها کافی است به خودتان ایمان داشته باشید.
  4. یک رنگی و صادق بودن را تمرین کنید. هرگاه متوجه شدید در حال دورویی و دروغگویی هستید به خودتان هشدار دهید و از ادامه ی آن پرهیز کنید.
  5. به کارهای نادرست و خصوصیات منفی دیگران فکر کنید. خواهید دید افرادی که شما از آنها تعریف و تمجید می کنید در واقع انسان های درستکاری نیستند و تنها به واسطه ی رفتار شما و دیگران به جایگاهی مرتفع دست یافته اند.
  6. منافع دیگران را هم مد نظر قرار دهید. درست است که جامعه ی کنونی ما در قهقرای اخلاقیات قرار دارد و هرکسی تنها به فکر خویش است. اما شما انسان درستکاری باشید و منافعی را که به ناحق به دست می آورید، نپذیرید.
حتما بخوانید
ارتباط با راهنمای معنوی (خود هیپنوتیزم در طبیعت)
Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “علت چاپلوسی برای دیگران چیست؟ آیا درمان دارد؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا