جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » روش های رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه و درس خواندن

 رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه

 

کاهش خواب و از بین بردن خواب آلودگی

در بین دانش آموزان موضوع خواب یک موضوع جدی میباشد . گاهی اوقات همین امر باعث به هم ریخته شدن برنامه ریزی های روزانه ی دانش آموزان برای کنکور میشود. و همین موضوع نیز در دانش آموزانی که در آزمون ها شرکت میکنند باعث عقب ماندگی از برنامه های آزمون خود میشوند.

بیشتر دانش آموزانی که برای مشاوره و برنامه ریزی کنکور مراجعه میکنند ، اولین راه حل افزایش ساعت مطالعه ی خودشان را کاهش خواب خود میدانند که این موضوع یک موضوع اشتباهی میباشد.

در این لینک شما میتوانید سوال جواب پیرامون کاهش خواب و مطالعه ی بهتر را مشاهده کنید که به صورت کامل توضیح داده.

امروز سعی میکنم مطالبی را خدمتتون مطرح کنم که روند صحیح کاهش ساعت خواب را فرابگیرید. این امر نیز در دراز مدت باعث میشود که در جهت موفقیت شما در کنکور سراسری تأثیر گذار باشد.


 

همانطور که میدانید هنگام خواب ، در واقع مغز ما اطلاعات را شروع به بایگانی و طبقه بندی مطالب میکند. این موضوع در ارتباط با انتقال مطالب از حافظه ی کوتاه مدت به بلند مدت بسیار تأثیر گذار میباشد.

چند ساعت در روز بخوابیم کافی میباشد؟

 

حدود ۶:۳۰ ساعت تا ۷ ساعت ، مقدار مناسبی میباشد تا اون خستگی بدنی و ذهنی ما از بین برود . همین ساعت خواب مناسب در طول روز یکی از فاکتور های میباشد که میتواند کیفیت مطالعه ی ما را افزایش دهد و تمرکز حواس ما را هنگام مطالعه ی یک مطلب به حداکثر برساند. ولی دانش آموزان میتوانند از این ۶:۳۰ ساعت ، ۶ ساعت به خواب شب و ۳۰ دقیقه به خواب طهر اختصاص بدیم.

 

نکات کلیدی در ارتباط با خواب

 

گاهی اوقات از من دانش آموزان میپرسند خیلی وقت ها پیش میاد که ما در رخت خواب هستیم ولی هر کاری میکنیم ، خوابمون نمیبره و گاهأ دانش آموز مقدار زمان زیادی را به این حالت میگذراند . پاسخی که ما به این دسته از دانش آموزان میدهیم این هستش که زمانی دیدیم خوابمون نمیبره حتمأ بلند بشیم و بریم سراغ درس و بخوایم درس رو ادامه بدیم . نخوایم خودمان را شرطی کنیم که قطعأ باید این ساعت بخوابیم و دقیقا این ساعت از خواب بلند بشیم.

حتما بخوانید
مشاوره تحصیلی {مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین شبانه روزی}

اگر شرایطی بود که باید زود میخوابیدیم سعی کنیم درس هایی رو شروع به خواندن کنیم که جزو درس های عمومی هستند مانند دین و زندگی ، و زمانی که این درس را در رخت خواب بخونید یک مقداری به زودتر خوابیدن کمک میکنه.

اگر دانش آموز میبایست بیدار بماند ولی خوابش گرفته ولی از برنامه عقب افتاده بهتر این هستش که بخواهیم ضمیر ناخودآگاه خود را طوری طراحی کنیم که بر خواب غلبه کند ، بر فرض مثال بخواهیم ساعت دیواری که در اتاق هستش را کمی عقب بکشیم. و همین امر باعث میشود که ضمیر ناخود آگاه خود را به شکلی طراحی کنید که این مشکلات پیش نیاید.

 

از بین بردن خواب آلودگی هنگام مطالعه

 

در ارتباط با راهکار های از بین بردن خواب آلودگی موضوعات متعددی مطرح میشود که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میکنم.

اگر در طول روز حال خواب آلودگی برای ما پیش آمد گوش دادن به موسیقی به صورت کوتاه و مقطعی میتواند تأثیر گذار باشد. و در اون مدت بخوایم به اهدافمون و رویاهامون فکر کنیم .

اگر صبح زود بیدار میشوید و بعد از مدت کوتاهی که بیدار میشویم ، هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی میکنیم … برای حل این مشکل تنوع درسی بالا برای حل کردن این موضوع بسیار مهم میباشد. در هنگام مطالعه سعی کنیم هر نیم ساعت یکبار درس رو عوض کنیم… نکته ی بعدی که در این رابطه کمک میکند ، ارزیابی اطلاعات ورودی با استفاده از حل تست میباشد . حل تست موجب توجه بیشتر ما به سوال میشود و همین امر در کاهش میزان خواب آلودگی ما در ابتدای صبح تأثیر گذار میباشد..

حتما بخوانید
مشاوره کنکور ریاضی

تنفس صحیح هم میتواند در امر از بین بردن کسالت بسیار موثر میباشد و میتواند دی اکسید کربن موجود در خون را خارج کرده و اکسیژن بیشتری دریافت کنید. این امر نیز از عوامل از بین بردن خواب آلودگی هنگام مطالعه میباشد.

 

نکات مهم در ارتباط با خواب

 

دانش آموزان دقت داشته باشند که سنگ بزرگ علامت نزدن میباشد. به هیچ عنوان داوطلبن کنکور نخوان به صورت ناگهانی ساعت مطالعه ی خود را کاهش دهند ، زیرا این موضوع باعث از بین رفتن انرژی ما در طول روز میشود.

 

یکسری از دانش آموزان هستند که مطرح میکنند آیا شب درس بخوانیم یا صبح؟ جوابی که به این سوال میدهیم به این صورت هستش که در صورتی که در شب راحت تر مطالعه میکنید و محیط منزل برای مطالعه مناسب تر هستش شب مطالعه کنید البته گاهی اوقات دیده میشود دانش آموزان به طور معمول برای مطالعه ی مفید تر به کتابخانه ها مراجعه میکنند که آفت هایی در ارتباط با مطالعه در کتابخانه میباشد ولی اگر برایتان فرقی نمیکند که شب باشد یا صبح ، پیشنهاد ما صبح میباشد زیرا کنکور سراسری صبح هستش و تمامی آزمون های آزمایشی دانش آموزان صبح میباشد و اینکه صبح درس بخوانیم به مراتب بهتر میباشد.

 

اصول کاهش میزان خواب در ۱۲ روز

 

برای اینکار یکسری روش های علمی خدمتتون عرض میکنم که در ارتباط با کاهش خواب بسیار مؤثر میباشد . این روند باعث میشود که به صورت مؤثر ساعت خواب خودتون را کاهش دهید.

  1. سه روز ابتدایی این روند ، میزان خواب خود را در طول شبانه روز یادداشت کنید و هیچ نغییری در آن نداشته باشید. این کار برای بدست آوردن یکسری میانگین ها برای فهمیدن ما از میزان ساعتی میباشد که ما خواب هستیم.
  2. در سه روز دوم ، نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه زودتر از خواب بیدار شیم. دقت کنیم که این مقدار خیلی زیاد نباشد و در همین مقدار کافی میباشد. ولی هنگامی که زودتر بیدار شدیم در سه روز دوم ، مطالعه ای در اون تایم نداشته باشیم و فقط به کارهای روزانه ی خود از جمله خوردن صبحانه ، ورزش و … بپردازیم و هدف از اینکار این میباشد که روز خود را شروع کنیم و بیدار باشیم.
  3. در سه روز سوم ، در اون ساعاتی که بیدار هستیم شروع میکنیم به مطالعه مفید. برای انجام اینکار پیشنهاد من این هستش که از درس های ساده تر شروع کنیم و این درس فرد به فرد متفاوت میباشد. اگر دیدیم که داره خوابمون میبره تنوع درسی را در آن رعایت کنیم و در بازه های زمانی کوتاه تنوع درسی خود را تغییر بدیم.این روند را تا زمانی که خوابمون بپره انجام بدیم . این امر باعث میشود که مشکلی از این بابت پیش نیاید که دانش آموز زودتر بیدار میشه یک ربع مطالعه میکنه و بعدش مجددا خوابش میگیره و میخوابه… باید در این مدت ذهن خود را فعال نگه داریم.
  4. در سه روز چهارم ، میتوانیم به حالت عادی مطالعه کنیم . در این مدت دیگه محدودیتی وجود نخواهد داشت.
حتما بخوانید
برای کنکور باید روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ (برنامه ریزی کنکور)

امیدوارم از این مقاله و فایل نهایت استفاده را برده باشید. امیدوارم امضای خداوند زیر تک تک آرزوها و اهدافتون باشه.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش های رفع خواب آلودگی در هنگام مطالعه و درس خواندن” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا