جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی رشد و تحول فردی » راهکارهای رفع خجالتی در افراد درونگرا

راهکارهای رفع خجالتی در افراد درونگرا /تکنیک های افزایش اعتماد به نفس/عزت تفس درونگرا ها

 

رفع خجالتی هم مانند سخنرانی نیاز به تمرین کردن دارد .مثلا فردی از صحبت کردن با جنس مخالف خجالت می کشد خب باید چه کار کند ؟باید اصول صحیح برقراری ارتباط را بیاموزد و بعد سعی کند ارتباطاتی هدفمند در این زمینه را فراهم کند .خیلی از افراد بدون اینکه بدانند خجالتی هستند و در مواجه با یکسری موقعیت ها دچار کمرویی می شوند .دانستن و عمل کردن به راه های افزایش اعتماد به نفس باعث می شود که ما بتوانیم با تمرینات رفع خجولی ، این مسئله را کمرنگ کنیم و از بین ببریم.خجالتی بودن حسی است که مانع از حضور شما در یک جمع،درخواست دادن ،نه گفتن ،اظهار نظر کردن و …می شود . داخل جمع نشدن شما در یک جمع در حالیکه همه  در حال صحبت کردن و برقراری ارتباط هستند یا حس استرسی که با نگاه دیگران به شما وارد می شود نشانه های آشنایی از خجالتی بودن است که اعتماد به نفس شما را کاهش می دهد و باعث می شود حس خوبی نسبت به خودتان نداشته باشید .

با تمام مشکلاتی که کم رویی وخجالتی بودن به بار می آورد باید بدانیم که خجالتی بودن  که یک روند قابل تغییر است و چالشی است که با بی توجهی خود فرد به مشکلی حاد تبدیل شده است ولی می توانیم به راحتی با تکنیک های رفع خجالتی ،کم رویی و کم حرفی آن را برطرف کنیم.

 

دغدغه های افراد خجالتی

چرا نمی توانم حرف هایم را در جایکه باید بزنم ؟

چرا مردم از من سوء استفاده می کنند ؟

حتما بخوانید
تفکر خلاق یکی از مهارت های مهم زندگی در توسعه فردی

چگونه می تونم بدون ترس و استرس با دیگران ارتباط یرقرار کنم و اعتماد آنها را جلب کنم؟

آیا رفع خجالتی واقعا عملی است ؟

خبر خوب این است که می توان بر خجالتی با تکنیک رفع خجالتی  غلبه کرد ؟

 

تکنیک های رفع خجالتی

اگر می خواهید خجالت را کنار بگذارید  پس مدام

نگید من خجالتی ام .

بارها و بارها با افرادی  رو به رو شدم که به خود نسبت خجالتی بودن نسبت داده اند .اما من در برخورد با شخص متوجه این موضوع نشدم .پس نیازی به جار زدن این موضوع نیست .

چون در اکثر موارد این موضوع اصلا مشخص نیست . ولی وقتی در موردش صحبت می کنید در ذهن طرف مقابل این موضوع پررنگ تر می شود .

به خودتون برچسب  خجالتی نزنید .

به هیچ عنوان به خودتان بر چسب خجالتی نزنید ،بلکه به خود به عنوان یک فرد معمولی نگاه کنید تصویر ذهنی که از خودتان دارید بسیار مهم است .سعی کنید یک تصویر ذهنی از یک فرد با اعتماد به نفس بالا را در ذهن خود ببینید .

 

سرزنش ،احساس گناه ممنوع.

برای رفع مشکل خجالتی باید روی الگوهای ذهنی خود کار کنید .اینکه بعد انجام دادن اشتباه چه قدر خودتان را سرزنش می کنید و یا به چه میزان احساس گناه دارید بسیار مهم است سرزنش و احساس گناه قاتل عزت نفس و اعتماد به نفس است و برای رفع مشکل خجالتی بودن به این موارد توجه کنید .

 

نقاط قوتتان رابشناسید .

برای رفع خجالتی بودن گام مهم این است که نقاط قوتتان را بسازید . یک لیست از ویژگی ها و دارای های مثبت خود را بنویسید .مثل خانواده ،دوستان خوب ،درآمد ،حس خوب ،قد متناسب  و سعی کنید به این لیست نقاط قوتتان را اضافه کنید و همیشه این را به خود یا دآوری کنید تمرکز بر روی داشته ها گامی بزرگ  برای افزایش اعتماد به نفس  و همچنین خجالتی است .

حتما بخوانید
برنامه رشد فردی {برنامه ای برای رشد شخصی}⭐

 

دوستان با اعتماد به نفس انتخاب کنید .

معمولا افراد خجالتی دوستان کمتری نسبت به افراد دیگر دارند و از آن طرف روابطشان  با تعداد معدود عمیق است . از همین رو باید با دقت بیشتر دوستان خود را انتخاب کنید . اگر من یک فرد خجالتی باشم  با افرادی که اعتماد به نفس بالاتری نسبت به من دارند معاشرت کنم  همین ارتباط بشت در رفع خجالتی و افزایش اعتماد به نفس  من می تواند نقش داشته باشد .

 

وارد ترس هایتان شوید .

از چه موقعیت هایی خجالت می کشید .آیا از صحبت کردن در مقابل جمع هراس دارید ؟آیا درخواست کردن برای شما سخت است ؟خب اگر این طور است که دور شدن از موقعیت ها نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه آن ترس را در ذهن شما بزرگ و بزرگتر می کند . پس در اولین فرصت وارد ترس هایتان شوید و ببنید که چه قدر خجالت هایمان  واقعا  بی ارزش بوده است .

 

لیستی از نگرانی ها. خجالتی هایتان تهیه کنید .

برای رفع خجالتی این تمرین می تواند خیلی مفید باشد . یک لیستی از نگرانی ها و موقعیت هایی که در آنها قرار می گیرید  تهیه کنید .برای به اتمام رساندن و حذف این نگرانی ها نقشه راه ترسیم کنید مثلا فرض کنید که شما از صحبت با جنس مخالف خجالت میکشید  چون در این موقعیت نمی دانید رفتار و برخورد مناسب چیست . پس خجالت می کشید . حال باید برای این موقعیت راه کار مناسب بیابیم  یعنی من باید بدانم که دفعه بعد که قرار است با یک نفر صحبت کنم چه طور صحبت را شروع کنم  چه طور ارتباط را ایجاد کنم .

حتما بخوانید
چگونه صبح سرحال باشیم؟ {چرا صبح ها سرحال نیستم}

 

 چند توصیه  برای رفع خجالتی  و غلبه بر خجالتی  بودن

اگر کسی تصمیم جدی داشته باشد ،می تواند با این مشکل مقابله کند  اولین گام تغیییر ، خواستن است پس این توصیه ها را جدی بگیرید و بخواهید که تغییر کنید و خجالتی نباشید .

۱)دردادن سلام پیش قدم باشید .

۲)بعد از سلام با جملات مرسوم ،احوالپرسی کنید.

۳)در کارهای اجتماعی ،در محیط خانه و …در فعالیت های دسته جمعی شرکت نموده و نقش فعالی را بپذیرید.

۴)قبل از اینکه مطالبی را در جمع بازگو کنید چندین بار در مقابل آینه تکرار کرده و فرض کنید در مقابل جمع هستید .

۵)سعی کنید بر آنچه که می خواهید بگوییید تسلط کافی داشته باشید .

۶)اگر با شکست مواجه شدید خود را را نبازید و برای بار دیگر خود را آماده انجام ان کار نمایید.

۷)قبل از اینکه در مقابل جمع قرار بگیرید به خود تلقین کنید که “من  می توانم در مقابل جمع صحبت کنم ”

۸)زمانیکه حالت اضطراب در شما ایجاد میشود سعی کنید همه ماهیچه های بدنتان را آرام وشل کنید .

۹)برای شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعی کنید داستان های کوچک ،طنز ،

لطیفه های شیرین و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنرانی بیان می کنند در دفترچه ای یادداشت کنید  و در شرایط مناسب از ان استفاده کنید .

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “راهکارهای رفع خجالتی در افراد درونگرا” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا