جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » طب سنتی » درمان واریکوسل تبریزیان

درمان واریکوسل تبریزیان

در این مطلب از سایت می خواهیم در مورد درمان واریکوسل تبریزیان توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم، واریکسول بیماری است که در آن سیاهرگ‌های قسمت بالای بیضه دچار پیچ خوردگی می‌شوند. میزان ابتلا به این بیماری در پسران زیر ده سال بسیار کم است. جوانان حدود ۱۵ درصد دچار واریکسول هستند. این آمار در مردانی که به ناباروری دچار هستند به ۲۰ تا ۴۰ درصد می‌رسد، با توجه به شیوع نسبتا زیاد این بیماری در بین مردان در این مقاله گریزی به درمان واریکسول تبریزیان پرداخته‌ایم.

حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری در بیضه سمت چپ دچار واریکسول گشته‌اند. بیماری واریکسول بر تولید اسپرم و میزان کیفیت آن تاثیر منفی گذاشته ولی در همه موارد بر اسپرم اثر سو ندارد. واریکسول به واریس پا شباهت دارد.

 

علائم واریکسول

بیماری واریکسول در بعضی افراد علائم متفاوتی داشته و گاه در بعضی افراد مبتلا، هیچ علامتی مشاهده نمی‌شود. درد یکی از علائم ابتلا به واریکسول است که به چند شکل در افراد متفاوت دیده می‌شود.

  • گاه درد به شکل مبهم و غیر قابل تشخیص ظاهر می‌شود.
  • در برخی افراد درد فقط در حالت ایستاده و یا هنگام انجام فعالیت ظاهر دیده می‌گردد.
  • در برخی افراد نیز درد واریکسول در طی روز افزایش یافته و عده‌ای از مبتلایان نیز می‌گویند که با دراز کشیدن به پشت احساس درد کمتری می‌کنند.

تشخیص واریکسول

 

تشخیص بیماری واریکسول عموما در آزمایشات ناباروری و یا معاینات صورت می‌گیرد. چنانچه فردی در بیضه‌ها خود مشاهده کند که هر دو یک سایز نیستند و یا ورم و توده ببیند حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کند.

تحقیقات مختلف احتمال این که واریکسول احتمال بچه دار شدن کاهش می‌دهد را تایید کرده‌اند. در واقع مکانیسم اثر گذاری واریکسول بر بچه دار شدن با این شکل است که در این بیماری، دمای کیسه بیضه افزایش می‌یابد. افزایش دما اثر بدی بر تعداد و کیفیت اسپرم‌های تولیدی می‌گذارد. در بسیاری از موارد دیده شده که فرد با درمان واریکسول  بچه دار شده است.

حتما بخوانید
دمنوش برای درمان زگیل تناسلی

علل ایجاد واریکسول

بیماری واریکسول ناشی از ضعف عملکردی و آسیب در قسمت دریچه سیاهرگ‌های بیضه به وجود می‌آید. اشکال در عملکرد دریچه‌های سیاهرگ‌ها باعث شده که خونرسانی به درستی صورت نگیرد.

تورم و رگ‌زایی بیضه نیز ناشی از برگشت خون است. به دلیل اینکه در بیضه سمت چپ رگ اسپرمی بزرگتری وجود دارد، این بیضه بیشتر دچار این بیماری می‌شود.

افزایش احتمال ابتلا

مردانی که در اقوام و نزدیکان خود افرادی مبتلا به واریکسول دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین دیده شده که افراد با قد بلند، احتمال بیشتری دارد که به واریکسول مبتلا شوند.

تشخیص واریکسول

برای تشخیص اینکه فردی مبتلا به واریکسول گشته یا نه، خود فرد مرتبا باید به ظاهر، سایز و ساختار بیضه‌های خود دقت نماید تا کوچکترین تغییر را سریع متوجه گردد. همچنین معاینه توسط پزشک ضروری است.

واریکسول در حالت دراز کش بودن فرد، به علت کاهش یافتن فشار، چندان قابل تشخیص نیست و فرد حتما باید سرپا باشد. سونوگرافی به پزشک در تشخیص دقیق‌تر واریکسول کمک فراوانی می‌کند.

فرد مشکوک به بیماری با مراجعه به اورولوژیست، آزمایشاتی همچون بررسی سطح هورمون تستسترون و آزمایش اسپرم (تعداد و میزان کیفیت آن‌ها) می‌دهد. پزشک با مشاهده نتایج آن‌ها در تشخیص خود مطمئن می‌ گردد و درمان آغاز می‌شود.

درمان واریکسول

در بعضی مردان، فرد مبتلا به واریکسول گشته ولی مشکلی در باروری او وجود ندارد. در این افراد درمان ضرورت ندارد. اما برای اطمینان خاطر، از نداشتن مشکلات بعدی، فرد باید توسط پزشک ویزیت گردد.

فرد مبتلا با مراجعه منظم به پزشک متخصص و انجام آزمایشات بررسی اسپرم و معاینه بیضه به درمان خود کمک فراوانی می‌کند. در افراد نوجوان زمانی واریکسول نگران کننده خواهد بود که یک بیضه در مقایسه با دیگر سایز کوچکتری داشته باشد و یا فرد با احساس درد در بیضه مواجه گردد. در صورت شروع درمان، سایز بیضه‌ها به حالت طبیعی بر خواهد گشت.

حتما بخوانید
درمان کمبود ویتامین دی در طب سنتی چگونه است؟

درمان واریکسول

 

  • لاپاروسکوپی: در این نوع درمان، رگ متورم با برش‌های در قسمت ران اصلاح و بسته می‌گردد.
  • آمبولیزاسیون: با استفاده از لوله، لخته خون فرد بیمار و یا مواد مصنوعی به رگ بیضه تزریق می‌شود.

چنان ‌چه فرد درد مشاهده کرد و یا با کاهش اندازه بیضه مواجه شد، خجالت را کنار گذاشته و به پزشک متخصص رجوع کند. بحث درمان بسیار جدی است. بهترین فردی که به فرد بیمار می‌تواند کمک کند، پزشک است.

در صورتیکه فرد بیماری خود را درمان نکند، سایز بیضه‌ها کوچک گشته و میزان اسپرم و کیفیت آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. اگر درمان پیگیری نشود مشکلات جبران ناپذیری برای فرد رخ خواهد داد.

اگر فرد بیمار در بیضه‌ها خود احساس درد داشت برای کاهش آن می‌تواند از بیضه بند و زیر شلواری استفاده کند. همچنین دراز کشیدن به پشت و مصرف داروهای مسکن همچون استامینوفن، ایبوپروفن در کاهش درد بسیار موثر هستند.

با شروع درمان و جراحی واریکسول، بعد از گذشت شش تا دوازده ماه فرد شاهد بهبود در تعداد و کیفیت اسپرم خواهد بود.

در صورت مشاهده تورم در بیضه حتما فرد باید به دنبال علت ایجاد آن باشد. بسیاری از توده‌ها مشکل خاصی نداشته ولی مواردی نیز دیده شده که در اثر سرطان و یا واریکسول به وجود آمده‌اند. در صورت مشاهده تورم و توده به پزشک باید مراجعه کرد.

بیماری واریکسول دارای درجه بندی است:

  1. گرید یک: وریدها را فقط در زمان زور زدن می‌توان لمس کرد.
  2. گرید دو: وریدها را در حالت سر پا می‌توان لمس کرد.
  3. گرید سه: وریدها را در زمان سر پا می‌توان دید.
  4. واریکسول ساب کلینیکال: در هنگام معاینه با لمس تشخیص داده نشده و حتما باید سونوگرافی صورت گیرد.

بر اساس طب سنتی، واریکسول همچون واریس به علت جمع شدن سودا در قسمت‌ رگ‌های بیضه به وجود می‌آید. گفته شده که برای درمان حتما باید سودا از آن محل خالی گردد. درمان‌های به جز این روش، موقتی بوده و اثر طولانی مدت نخواهند داشت.

حتما بخوانید
درمان عفونت ادراری در کودکان با طب سنتی

برای درمان توصیه شده که با روغن سیاهدانه به مدت چهار ماه، هر شب قسمت‌های کمر و زیر شکم روغن مالی گردد. همچنین بیست و یک مرحله بادکش کمر و زیر شکم به شکل یک شب در میان توصیه شده است.

روش بعدی استفاده از روغن‌های زیتون و کنجد هر شب در قسمت آلت و بیضه بوده که بعد از ده دقیقه، قسمت آلت باید ماساژ داده شود. همچنین گفته شده که حجامت عام، کمر و گوش به درمان واریکسول کمک بسیاری خواهد کرد.

بیماران می‌توانند دمنوشی که محتوی اسطوخودوس، سنبل الطیب و دو عدد لیمو عمانی است به مدت ۸۰ شب امتحان کنند تا اثر شگفت آور آن را ببینند.

درمان واریکسول استاد تبریزیان

استاد تبریزیان برای درمان واریکسول چند روش توصیه کرده‌اند:

  1. مخلوطی از خاکستر هسته خرما با کلم پخته شده تهیه کرده و به آن سرکه افزوده گردد. سپس در قسمتی که دچار واریکسول است، مالش داده شود.
  2. صبر زرد همراه با سرکه مخلوط کرده و در قسمت بیماری مالش داده شده و تا دو ساعت در آن محل باقی بماند.
  3. حجامت در قسمت ساق هر دو پا
  4. استفاده از صاف کننده خون
  5. استفاده از دم کرده سنای مکی: دو قاشق از پودر سنا آسیاب شده را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده و میل گردد. برای اثر گذاری بهتر توصیه شده که حتما در روز مصرف شود.

نتیجه گیری:

با توجه به این که بیماری واریکسول بین مردان نسبتا شایع است حتما به علائم آن توجه ویژه گردد. در صورت مشاهده هر تغییر ظاهری در بیضه، بحث درمان حتما پیگیری شود. مشاهده شده که درمان‌های طب سنتی و اسلامی اثر خوبی بر درمان این بیماری دارند.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “درمان واریکوسل تبریزیان” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا