ABA در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ برای حمایت از کودکان اوتیسم ایجاد شد . امروزه ، گاهی اوقات در درمان ADHD یا آسیب های مغزی مغزی استفاده می شود ، اما افراد اوتیسم هنوز اکثریت گیرندگان ABA را تشکیل می دهند. طبق نظرسنجی انجمن تحلیلگران رفتار حرفه ای ، بیش از ۸۰٪ از پزشکان ABA با کودکان اوتیسم کار می کنند.

تاریخچه تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی

در اوایل قرن بیستم ، جان بی واتسون اعتقاد خود را مبنی بر اینکه روانشناسی باید با مطالعه رفتار مشاهده پذیر در مقابل وقایع خصوصی داخلی درگیر باشد ، مطرح کرد . وی این نظریه را مطرح کرد که رفتار فرد توسط محرک های محیطی تعیین می شود. BF Skinner این نظریه را گسترش داد و گفت که عواقب رفتار نیز مهم است. پاداش ها و مجازات ها می توانند رفتارهای آینده را همانطور که محیط می تواند تحت تأثیر قرار دهند. این مکتب فکری به رفتارگرایی معروف شد.

در اواسط دهه ۱۹۶۰ ، اوله ایوار لواس از تئوری های رفتارگرایی برای ایجاد ABA استفاده کرد. اهداف او این بود که:

  • مهارت های زبان و زندگی را آموزش دهید.
  • کاهش رفتارهای خودآزاری مانند سر زدن.
  • رفتارهای تحریک کننده “نامناسب” مانند دست زدن را کاهش دهید. (منتقدان Lovaas بعداً این هدف را محکوم می کنند ، زیرا بسیاری از کودکان اوتیسم از تحریک کننده برای تنظیم خود استفاده می کنند.)

قبل از دهه ۱۹۶۰ ، بسیاری از متخصصان کودکان اوتیسم را قادر به یادگیری یا خودکفایی نمی دانستند. بچه های اوتیسم غالباً در شرایط غیرانسانی برای زندگی در م sentسسات روانپزشکی فرستاده می شدند. لووااس امیدوار بود که با ABA درمانی خود بسیاری از این کودکان بتوانند در جامعه بزرگتر زندگی کنند.

لووااس مهارتهای زندگی را با تقسیم آنها به کارهای کوچکتر آموزش داد. به عنوان مثال ، وی ممکن است مسواک زدن را با آموزش دادن خمیردندان به مسواک به کودک آموزش دهد. هنگامی که کودک وظیفه را انجام می داد ، به آنها شفاهی با “کار خوب” یا “کار خوب” پاداش می داد. در جلسه بعدی ، Lovaas ممکن است به کودک بیاموزد که چگونه مسواک را به سمت دهان خود هدایت کند. پس از یادگیری هر مرحله ، کودک می تواند آنها را با هم جمع کند و در کار مسواک زدن دندان هایشان کاملاً پیچیده باشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ABA در بهبود مهارت های کودکان اوتیسم موثر است. در اولین آزمایش روی ABA (1973) ، ۲۰ کودک اوتیستیک ۱۴ ماه ABA درمانی دریافت کردند. در طول درمان ، رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها بهبود یافت و نمره ضریب هوشی آنها به طور قابل توجهی افزایش یافت. مطالعه ای که در سال ۱۹۸۷ انجام شد نشان داد که از هر ۱۹ کودکی که ABA دریافت کرده اند ۹ کودک قادر به پیشرفت در یک محیط آموزشی معمول هستند. فقط یک کودک از گروه کنترل قادر به انجام چنین کاری بود. مطالعات اخیر یافته های مشابهی داشته اند.

حتما بخوانید
دعای زبان بند پدر، خواهر و مادر شوهر ( ویژه) 

انواع تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی

درمانگران ABA می توانند از روشهای مختلف در طول جلسات استفاده کنند. این شامل:

آموزش آزمایشی گسسته (DTT)

DTT اولین نسخه ABA بود. در DTT ، مهارت های خاص به مراحل گسسته و کوچکتر تقسیم می شوند. هر مرحله به تعداد مشخصی تمرین می شود. اگر کودک وظیفه ای را به درستی انجام دهد ، به وی پاداش هایی مانند برچسب ، آب نبات ، دسترسی به اسباب بازی و غیره تعلق می گیرد اگر پاسخی نادرست داده شود ، درمانگر ممکن است س theال را تکرار کند یا یک دستورالعمل آموزشی به کودک بدهد.

به عنوان مثال ، یک درمانگر ممکن است حروف الفبا را روی یک صفحه خشک پاک کند و از کودک بخواهد حرف اول نام خود را خط بکشد. اگر کودک بیش از حد مکث کند ، ممکن است درمانگر با اشاره به نامه ، او را در این مورد راهنمایی کند. معمولاً با افزایش دفعات پاسخ صحیح ، اعلان ها به تدریج محو می شوند.

DTT معمولاً در تنظیمات درمانی ساختار یافته رخ می دهد. غالباً درمانگر و کودک برای تمرین وظایف ، روبروی یکدیگر در یک میز می نشینند. در حالی که این تنظیمات “طبیعی” کمتر از کلاس یا زمین بازی نیست ، اما جلسات متشکل از ساختار می تواند تجزیه و تحلیل تغییرات در رفتار را آسان تر کند.

آموزش تصادفی

این روش از همان روش پاداش و سریع همانند DTT استفاده می کند. با این حال ، هدف از آموزش تصادفی ، آموزش رفتارهایی در چارچوب زندگی روزمره کودک است ، مانند زمان بازی در مدرسه یا وقت صرف غذا در خانه. برخلاف DTT ، آموزش های اتفاقی می توانند توسط والدین و معلمان خارج از مطب درمانی انجام شوند.

آموزش تصادفی از فرصتهای ارگانیک برای آموزش مهارتها استفاده می کند. به عنوان مثال ، در هنگام بازی دختری ممکن است به معلم خود بگوید ، “توپ بخواه”. معلم می تواند از این س asال به عنوان فرصتی برای آموزش مهارت مکالمه استفاده کند. ممکن است بپرسد ، “کدام یک؟ توپ قرمز می خواهید یا توپ آبی؟” اگر دختر در مورد توپ توزیع شده توضیح دهد و نامش را بگذارد ، معلم با آن توپ پاداش می دهد.

درمان پاسخ محوری (PRT)

PRT به جای آموزش یک کار خاص ، مهارت های عمومی بیشتری مانند نوبت گرفتن یا شروع مکالمه را آموزش می دهد. این مهارت های “محوری” زمینه بسیاری از رفتارهای مختلف اجتماعی را فراهم می کند ، بنابراین می توانند به بچه ها کمک کنند انواع مختلفی از کارها را یاد بگیرند. وقتی کودک بر مهارت محوری تسلط پیدا می کند ، والدین معمولاً در چندین زمینه دیگر شاهد پیشرفت هستند. به عنوان مثال ، کودکی که یاد می گیرد چگونه در طول درمان آرام بنشیند ، ممکن است با دقت بیشتری به دستورالعمل ها گوش داده و رفتار بهتری را در مدرسه از خود بروز دهد.

برخلاف آموزش آزمایشی گسسته ، PRT بیش از آنکه یک فرم آموزشی باشد ، فرمت مبتنی بر بازی دارد. هنگامی که کودک بازی می کند ، یک درمانگر ممکن است به دنبال فرصت هایی برای آموزش یک مهارت محوری باشد. آنها اغلب برخلاف آب نبات یا برچسب ها ، این رفتارها را با پاداش های نامحسوس یا وابسته به بافت تقویت می کنند.

حتما بخوانید
چگونه از قانون جذب استفاده کنیم؟

مدل زود هنگام دنور (ESDM)

ESDM یکی از اشکال جدید ABA است. می تواند مبتنی بر بازی باشد یا در قالب دستورالعمل سنتی تری وجود داشته باشد. برخلاف آموزش آزمایشی مجزا ، یک متخصص ESDM سعی خواهد کرد مهارت های متعددی را در همان تمرین آموزش دهد.

در DTT ، یک درمانگر ممکن است به کودک آموزش دهد که یک مربع مربع را درون یک جعبه باز قرار دهد. در ESDM ، درمانگر ممکن است از کودک بخواهد که بلوک مربع را درون کیسه ای قرار داده باشد. این تمرین نه تنها اشکال را به کودک می آموزد ، بلکه به آنها اجازه می دهد هماهنگی حرکتی لازم برای باز کردن کیسه را انجام دهند. اگرچه آموزش چندین مهارت به طور هم زمان ممکن است دشوار باشد ، اما برخی از درمانگران این روش را کارآمدتر می دانند.

آموزش و گواهینامه ABA

Behavior Analyst Certification Board (BACB) ارگان حرفه ای مسئول صدور گواهینامه تحلیل گران رفتار است. برای واجد شرایط بودن در آزمون صدور گواهینامه ، افراد باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد را در تجزیه و تحلیل رفتار یا یک رشته مرتبط مورد تأیید BACB کسب کرده باشند ، مانند تحصیلات ، روانشناسی یا کارهای اجتماعی. آنها ملزم به تکمیل دوره های کارشناسی ارشد در سطح کارشناسی ارشد در تجزیه و تحلیل رفتار و همچنین چندین ساعت تجربه نظارت هستند. دوره های آموزشی و شرایط مورد نیاز به تفصیل در وب سایت BACB شرح داده شده است.

به محض گذراندن امتحان صدور گواهینامه ، افراد به عنوان تحلیل گران رفتار-هیئت مدیره (BCBA) شناخته می شوند. تأیید مجدد هر سه سال یک بار اتفاق می افتد و نیاز به تکمیل چندین ساعت آموزش مداوم دارد.

ABA و Aversives

در حالی که آزمایشات ABA لووااس به بسیاری از خانواده های اوتیسم کمک کرد ، آزمایشات اولیه او نیز دارای مشکلات اخلاقی بزرگی بود. برخلاف معیارهای امروزی ، لووااس در استفاده از مجازات ها غیرت زیادی داشت (که به آنها “بدخواهان” نیز گفته می شود). در یک مثال بدنام ، لووااس و تیم محققان وی در تلاش بودند تا به دو دوقلوی پنج ساله عشق ورزیدن بیشتری نشان دهند. یک محقق به یکی از پسران دستور می دهد تا آنها را در آغوش بگیرد. اگر پسر در عرض سه ثانیه اطاعت نکرد ، او و برادرش دچار برق گرفتگی می شوند.

مجازات های دیگر شامل سیلی زدن به کودکان ، قرار دادن آنها در معرض صداهای بلند و محروم کردن هر نوع غذای دیگری به جز آنچه که به دلیل پاداش رفتار خوب دریافت می کردند ، بود. هنگامی که والدین در تصویب این روشهای شدید مردد بودند ، لووااس استدلال کرد که درمان وی تنها راه جلوگیری از آسیب رساندن به کودکان اوتیسم است. بعداً در زندگی ، لووااس این ادعا را پس می گیرد. وی اعتراف کرد که بسیاری از رفتارهایی که قبلاً آنها را نافرمانی عمدی و مستلزم مجازات می پنداشتند ، در حقیقت تلاش برای برقراری ارتباط توسط کودکانی است که به آنها راهی دیگر برای ابراز وجود داده نشده است.

حرفه ای های مدرن ABA دیگر از ابزارهای فرسایشی مانند شوک الکتریکی استفاده نمی کنند. در واقع ، بیشتر تمرین کنندگان ABA به طور کلی از مجازات اجتناب می کنند و فقط از پاداش استفاده می کنند. اگر کودکی در انجام وظیفه ای کوتاهی کند ، یک درمانگر ABA معمولاً به او راهنمایی یا کمک بیشتری می کند تا زمانی که کودک موفق شود.

حتما بخوانید
ویروس جدید کرونا: از علائم بیماری تا نحوه سرایت و مراقبت برای درمان

یک استثنا مرکز بحث انگیز قاضی روتنبرگ (JREC) است ، تنها موسسه ای در آمریکا که هنوز از شوک الکتریکی روی افراد اوتیسم استفاده می کند. برخی از دانشجویان JREC مجبور به پوشیدن کوله پشتی و سیم هایی هستند که معلم می تواند با استفاده از آنها شوک “بد رفتاری” ایجاد کند. این شوک ها گاهی اوقات می توانند به اندازه کافی شدید باشند تا پوست دانش آموزان را بسوزاند. طرفداران معلولیت و FDA در تلاشند تا دستگاه را ممنوع کنند ، اما از سال ۲۰۱۹ هنوز استفاده می شود.

جنجال پیرامون ABA

بسیاری از طرفداران اوتیسم ادعا می کنند که ABA می تواند حتی بدون استفاده از ابزارهای بیزار نیز مضر باشد. هنوز بسیاری از پزشکان ABA هستند که ظاهر کودک اوتیسم را در اولویت قرار می دهند و نسبت به کمک به او در برقراری ارتباط “طبیعی” عمل می کنند. به عنوان مثال ، یک متخصص ABA ممکن است سعی کند یک کودک اوتیسم را آموزش دهد تا در طول مکالمه تماس چشمی طولانی مدت ایجاد کند ، حتی اگر تماس چشمی باعث ناراحتی قابل توجه کودک شود.

طرفداران ABA معتقدند آموزش رفتارهای عصبی در نهایت به نفع کودک است ، زیرا جامعه هنوز به شدت اوتیسم را انگ می زند. به عنوان مثال ، مردی که با تکان خوردن روی صندلی خود را آرام می کند ، ممکن است در یافتن شغل دچار مشکل شود. منتقدان ABA استدلال می کنند که تحریک یک رفتار بی ضرر است که به بچه های اوتیسم کمک می کند تا با احساسات شدید و مسائل پردازش حسی کنار بیایند . آنها مخالف آموزش کودکان برای سرکوب ناراحتی های جسمی یا پنهان کردن اوتیسم برای “کسب” برخورد برابر هستند.

توجه به این نکته مهم است که همه اشکال ABA مضر در نظر گرفته نمی شوند. متخصصین ABA که بر روی امکان برقراری ارتباط یا آموزش مهارتهای زندگی (مانند استحمام) تمرکز دارند ، کمتر دارای مشکل هستند. به گفته طرفداران اوتیسم ، تمرکز ABA و سایر روش های درمانی باید تقویت استقلال و عملکرد روزمره کودک باشد ، نه اجرای انطباق یا اطاعت.

اگر یک درمانگر ABA مراقب نباشد ، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است آسیب قابل توجهی به کودک وارد شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۴۶ درصد از افراد اوتیسم در معرض ABA از معیارهای استرس پس از سانحه (PTSD) برخوردار هستند . افراد مبتلا به اوتیسم در معرض ABA 86٪ بیشتر از همتایان غیر در معرض خود ، معیارهای PTSD را داشتند. به گفته نویسندگان این مطالعه ، یک توضیح ممکن برای این پدیده سرکوب تحریک کننده است. اگر تحریک تحریک کودک ممنوع باشد و راه دیگری برای تنظیم خود نداشته باشد ، ممکن است یک فشار حسی حسی را تجربه کند. با این حال ، قبل از تأیید این نظریه ، تحقیقات بیشتری لازم است (خصوصاً از آنجا که پاسخ دهندگان نظرسنجی اوتیسم به طور نامتناسبی زن یا غیر دودویی بودند ).    

مانند سایر روشهای درمانی ، ABA درمانی بسته به نحوه استفاده می تواند مفید یا مضر باشد. رفاه فرد در درمان همیشه باید در درجه اول باشد.