جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی روابط عاطفی و ازدواج » احساس تنهایی در رابطه عاطفی

احساس تنهایی در رابطه عاطفی

احساس تنهایی شاید هممون مقطعی اون رو تجربه کرده باشیم. درسته خیلی غم انگیزه، ولی اگر حتی تو رابطه عاطفی باشی ولی احساس تنهایی کنی موضوع یکم جدی تر میشه. حس میکنی که هیچ کس دوست نداره پارتنرت یه روزی هم تورو ول میکنه و می‌ره و تو توی این راه زندگی باز تنها میشی و هیچ زن و مردی نیست که کنارت باشه.و میری زانو غم بغل میگیری. اما من امروز توی این مقاله میخوام بهت بگم این حس تنهایی و بی کسی حتی توی رابطه عاطفی از کجا میاد.

احساس تنهایی در روابط بلندمدت

احساس تنهایی توی رابطه های مدت دار خیلی شایع هست. هر فردی که در یک رابطه دوطرفه هستش، می‌تونه به این احساس رو تجربه کنه. دو دلیل خیلی واضح برای بروز این احساس در طرفین یک رابطه عاطفی وجود دارد؛ دلیل اول اینه که یه چیزی در رابطه اونها درست کار نمی‌کنه و دلیل دوم اینه که افراد برای پر کردن خلأهای مختلف خودشون، شریک عاطفی خود رو مسئول می‌دونن و به فقط به سراغ اون میرن. و این وسط،‌ هر یک از طرفین رابطه ممکنه مقصر باشن.

چرا بعضی آدما توی رابطه احساس تنهایی می‌کنن؟

یکی از مهم‌ترین دلیل ها برای احساس تنهایی در رابطه هامون، این که رابطه اونقدر هم که باید صمیمانه نبوده و بر پایه اون رابطه بر احساسات نیست. براساس آمار دریافت‌شده توسط مرکز تحقیقات پیو (مرکز تحقیقاتی در واشنگتن دی.سی آمریکا که به ارائه اطلاعات دربارهٔ مسائل، نگرش‌ها و روندهای شکل‌دهنده در جهان می‌پردازد) در سال ۲۰۱۸، حدود ۲۸ درصد از افرادی که از زندگی خانوادگی خود راضی نیستن، همیشه یا بعضی وقتا در رابطه عاطفی‌شون احساس تنهایی می‌کنن. به این ترتیب، تعداد افرادی که در خونه و بین افراد خانواده هم احساس ناراحتی می‌کنن و خوشحال نیستن، افزایش پیدا میکنه.

تاب آوری کمی دارند

در خصوص احساس بد تنهایتون در رابطه باید گفت که: «کم‌طاقتی بعضی افراد در برابر آسیب‌ها و انتقادات مختلف هم می‌تونه باعث ایجاد احساس تنهایی در روابط عاطفیمون بشه. صحبت نکردن دربارهٔ احساسات یا نگفتن اختلاف نظرها و موارد دیگه، یکی از عوامل نشون‌دهنده ی احساس تنهایی در بین کاپل(زوج) هاست. ممکنه، شما با افراد مختلفی نزدیک و صمیمی باشین، اما اونها چیزهای زیادی درباره واقعیت‌های وجودی و شخصیتون نمی‌دونن.

حتما بخوانید
پارتنر چیست؟{ بررسی فرق همسر و پارتنر + وظایف}❤️

فضای مجازی و احساس تنهایی

جالبه بدونید ، که فضای مجازی هم می‌تونه نقش پررنگی توی احساس تنهایتون با داشته باشه . روانشناس ها میگن: «وقتی ما توی اینستاگرام تلگرام یا هر فضای مجازی دیگه زوج های رمانتیک رو میبینم ولی حس می‌کنیم اون چیزی که باید و شاید در رابطه ما نیست احساس تنهایی میکنیم. تصور کنید که در روز عشق (ولنتاین)، شام خوبی رو با پارتنرمون صرف کرده‌اید، اما بعد از اون وارد فضای مجازی میشید و نگاه میکنید که بقیه جواهر های گرون قیمت یا دسته‌گل‌های بزرگ و هدیه خاص گرفته‌ان. همین موضوع باعث میشه شما احساس تنهایی کنید.

وقتی که شما رابطه خودتان را با رابطه ادمای دیگه که در فضای مجازی هستن، مقایسه می‌کنین، احساس بدی توی شما شکل می‌گیره. و بخاطر این حس بد، فکر می‌کنید که بین شما و شریک زندگیتون فاصله زیادی وجود داره. بخاطر همین، کم‌کم احساس تنهایی می‌کنین. پس برای جلوگیری از بروز احساس تنهایی بین خودتون و شریک زندگیتون، باید زمان استفاده از فضای مجازی به خصوص این چیزای رو کم کنید. هر چقدر زمان بیشتری رو صرف بالا و پایین کردن اینستاگرام و تلگرام کنید، احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما بیشتر میشه.

 

احساسات دورنی و احساس تنهایی در رابطه

گاهی اوقات، این حس تنهاییون میتونه درونی باشه که حتی قبل از یک رابطه عاطفی وجود داشته. براساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تنهایی می‌تونه یک ویژگی و حس درونی باشه که در برخی افراد از قبل وجود داشته و چیزی نیست که تازه به وجود اومده باشه . بعضی از ماها ممکنه به دلیل خصوصیت‌های ژنتیکی وراثتی، احساس تنهایی بیشتری

رو در طول زندگیمون احساس کنیم. اما باید بدونید که: ورود به یک رابطه عاطفی و استفاده ازش به راهی برای درمان احساسات بد مثل تنهایی، اصلا راه درستی نیست. مردم معمولا امیدوارن که با رفتن به یه رابطه جدید، همه مشکلات‌شون برطرف میشه و یه راه مناسب هست برای فرار کردن از حس بد تنهایی، درحالی که رابطه عاطفی برای از بین بردن حس بد تنهایی راهکار خوبی نیست .

حتما بخوانید
5 سوال احمقانه ای که ابتدای رابطه می پرسیم

چجوری بفهمیم که این احساس تنهایی باخطر خودمونه یا رابطه؟

اولین راه برای تشخیص پایه و اساس احساس تنهایی درونی مون در یک رابطهٔ عاطفی، این هست که با پارتنرتون درباره احساسات واقعیتون صحبت کنید. اگر در طول مکالمه، شریک زندگی شما بتونه دربارهٔ شرایطی که برای خوب کردن احساسات‌تون ایجاد کرده، مثال‌ هایی بزنه و بازم احساس تنهایی توی وجود شما باشه، پس ریشه احساس تنهایی توی رابطه نیست توی خودتونه. توی این موقعیت، این احساس بدتون در رابطه شما معمولا یه چیزی بالاتر از یه رابطه اس و اون کمکی بهتون نمیکنه .

حالا با حس تنهایی چیکار کنیم؟

اگر توی این موقعیت هستی ، بهتره که ریشه احساس تنها بودنتونو خودتون توی گذشته پیدا کنید. به محض اینکه هیجانات اولیه در یک رابطه تموم میشه، افراد احساس تنهایی شدیدی رو توی خودشون تجربه میکنن و فکر می‌کنن که دیگه کسی نیست اونارو درک کنه یکی از دلیل های تنهایی ما همینه،‌ که افراد دوباره متوجه خود واقعی‌شون می‌شن. پس باید ریشه‌های بروز این احساس تنهایی رو توی وجود خودشون پیدا کنن.

اگر شما و همسرتون توی رابطهٔ دوطرفه احساس تنهایی می‌کنی، باید احساسات خود رو در همهٔ جنبه‌های مربوط به روابط‌تون در نظر بگیرین. این موضوع خیلی مهمه.در مواقعی که با هم بودن این حس بد رو تجربه میکردین ؟ الان احساس آدمی رو دارین که نسبت به زمان قبل یا حتی قبل از شروع رابطه بیشتر شده ؟ احساس می‌کنین که پارتنرتون توی گذشته، بیشتر براتون ارزش قائل بود؟ اگر پاسخ تمام این سوالات مثبته، یعنی چیزی توس رابطه شما میلنگه این اتفاق معمولا زمانی رخ میده که دوطرف از رابطه دور شده باشن. اگر در بیشتر زمان‌های رابطه‌تونن این حس رو تجربه میکنید ، معنیش اینکه شما با شم با هم هم سو نیستین و هر کدوم یه طوری رفتار میکنه

حتما بخوانید
ازدواج ایده آل: کمک به رشد همسر یا ایجاد اختلاف و ناامیدی

چگونه در یک رابطه بر احساس تنهایی خود غلبه کنیم؟

اگر این احساس ، در حال آسیب زدن به رابطه عاطفی شماست و شما انتظار دارین که این مشکل رو برطرف کنید؛ وقتش رسیده که طور دیگه ای با پارتنر عاطفیتون صحبت کنین. در باره این موضوع بگین:‌ «اولین قدم برای رفع چنین مشکلی، اینکه با خودتون و احساسات‌تون روراست باشین. و بعدش از شریک زندگی‌تون بخواین تا برای یه گفت گوی مهم اماده شه. برای اینکه توی گفت‌وگوهای دونفره، پارتنرتون دچار قضاوت‌های اشتباه نشه،‌ باید به‌طور واضح و ساده احساساتونو بهش بگین. اینجوری متوجه میشه که رفتارش چه تاثیری روی شما می‌ذاره و یا این حس رابطه چجوری هست.

در شرایطی باهاش صحبت کنید که ، که مطمئن هستین خسته نیست یا حالت دفاعی نداره. یا ادمیه که انتقاد پذیره خیلی خوب میشه به نتیجه رسید. خیلی صادقانه و با لحنی مهربون و لطیف و حس خودتونو بگید و بهش بگین که:می‌خوام درباره رابطمون صحبت کنم این رابطه خیلی برام با ارزشه و بخاطر همین دوست دارم این رابطه رو بهترش کنم.این چند وقت خیلی احساس تنهایی میکنم و نبودت حس میشه چیکار میتونی بکنی که یکم وقت بیشتری برام بزاری؟

بعد این مرحله ها، اگر پارتنرتون همه کاری کرد و تمام نقص هایی که توی رابطه بود برطرف شد ولی باز هم این احساس وجود داشت، بهتره به دنبال راه‌های درمانی برای بهبود حالتون باشید. از یک درمانگر برای رفع مشکلاتون کمک بگیرین.

اگر دوست داری یه رابطه اروم و بی دغدغه داشته باشی که احساس تنهایی نکنی و فکر نکنی وای من چمه که باید تنها باشم چرا همه این رل ان ولی من باید سینگل باشم؟ تو فوق‌العاده ای فقط یه سری چیزا رو باید یاد بگیری که بتونی هر کی رو که میخوای رو جذب کنی من اینجام که با مشاوره دادن بهت راهکار نشون بدم.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “احساس تنهایی در رابطه عاطفی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا